اقتصادی

اعلام آمادگی ایران برای همکاری با اعضای جی‌ئی‌سی‌اف در زمینه سوآپ گاز

وزیر نفت گفت: ایران آماده همکاری با تمامی کشورهای عضو GCIF در فرآیندهای مختلف موجود در تجارت گاز و انرژی از جمله سوآپ، ترانزیت و سایر جایگزین های رایج است.

نشست غیرمنتظره وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECIF) ساعتی پیش در عصر ششمین نشست کنگره در دوحه با حضور نمایندگان الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی و نیجریه برگزار شد. قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، 11 عضو ارشد GECIF و مالزی، نروژ، عراق، پرو، آذربایجان و امارات از عضویت خود کناره گیری کرده اند. وزیر نفت پس از ورود به دوحه با وزرای نفت و انرژی کشورهای الجزایر، قطر و نیجریه و همچنین وزیر امور خارجه در ونزوئلا با هدف برقراری روابط دوجانبه و بین المللی دیدارهای قوی داشت. وی همچنین جنبه های مختلف کنفرانس را پس از کنفرانس وزیران GICF بررسی کرد.

وی درباره ارزیابی کنفرانس وزیران GCIF و انتخابات آن گفت: امروز نشست غیرمنتظره کنفرانس وزیران ادارات گاز با قطر، موضوعات قانونی و مرتبط با ششمین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز و به همین منظور رئیس مجمع عمومی گزارشی از تحولات و تمهیدات اخیر برای کشور میزبان ارائه کرد و متن و مصوبات کنفرانس توسط وزرای کشورهای عضو کنفرانس و در نهایت مورد تایید قرار گرفتند.

اوجی در یک نظرسنجی گازی گفت: در دو سال گذشته شاهد شیوع ویروس کووید-19 و چالش های جدید آن (اومیکرون) و پیامدهای منفی اقتصادی و اقتصادی آن در کشورهای بزرگ جهان بوده ایم. بازار. اگرچه صنعت گاز به طور قابل توجهی تحت تأثیر سایر بخش ها نیست، اما با قانون متفاوت است و سطوح بالا و پایین را تجربه کرده است. ریشه بحران کنونی انرژی، به ویژه نوسانات بازار جهانی گاز، موضوع در دسترس بودن گاز جهانی و اهمیت گاز به ویژه در اتحادیه اروپا به دلیل کاهش ذخایر و محدودیت در عرضه گاز طبیعی و افزایش قیمت ها است. مراحل و بازارها از سوی دیگر، بی ثباتی سیستمیک عامل مهمی در موج اخیر قیمت گاز در اروپا بوده است.

وی در بیانیه خود با توجه به حضور و عضویت تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده گاز در مجمع بین‌المللی کشورهای صادرکننده گاز، نقش این کنفرانس را کمک به کاهش بازارهای انرژی و ثبات و قیمت جهانی گاز دانست. : حدود نیمی از صادرات گاز جهان توانسته سهم خود را در تامین گاز پایدار در سراسر جهان حفظ کند، حتی با وجود شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان. این به دلیل تلاش های کشورهای عضو و نشان دادن رویکرد موفق کنفرانس ما است. کنوانسیون تحویل گاز بین المللی در زمینه تغییرات اقلیمی و الزامات تغییر اقلیم و توسعه پایدار، به منظور ارتقای امنیت گاز طبیعی در بازارهای منطقه ای و جهانی و تلاش بیشتر برای ترویج توسعه پایدار گاز و انرژی. مانند روغن های در دسترس و دوستانه. جهان، به ویژه کشورهای ضعیف تر، در قلمرو عمومی است.

وزیر نفت با بررسی نقش و مسئولیت ایران در تامین نیازهای بین المللی بخش گاز در سال های آتی با توجه به ظرفیت های کشورمان در ذخایر، تولید و خطوط انتقال، گفت: محیط زیست جهانی و همچنین بنیانگذاران GCIF، کمک قابل توجهی به روحیه همکاری و تصمیم گیری GCIF مطابق با اصول همکاری و روش های مورد توافق اعضای کنفرانس برای رفع نیازهای تامین کنندگان و صادرکنندگان گاز می کند.

وی گفت: ایران با 338 هزار کیلومتر گاز طبیعی یکی از کشورهای پیشرو در جهان است. به همین دلیل ما قویاً معتقدیم که اعمال تحریم‌های غیر بین‌المللی و قوانین داخلی علیه هر یک از اعضای مجمع می‌تواند جریان مستمر گاز طبیعی را مختل کرده و امنیت گاز را به خطر بیندازد. به همین دلیل، حمایت اعضا و مجریان کنفرانس از مفهوم «سیاسی زدایی از روابط جهانی و جهانی گاز» و «بازگشت به اقتصاد و چندجانبه گرایی» که در این کنفرانس بیشتر مورد تاکید قرار می گیرد، امکان پذیر است. برآوردن نیازهای جهانی گاز و دستیابی به قیمت های منصفانه برای همه شرکای جهانی. تحریم‌های غیر منطبق بر علیه اعضای مجمع قوانین بین‌المللی را نقض نمی‌کند، بلکه یکی از دلایل اصلی عدم اطمینان در بازار جهانی الکترونیک است.

اوجی گفت: یکی از مواردی که علاوه بر کسب درآمد، افزایش سهم ایران در تجارت جهانی گاز و احیای بورس گاز است. چهار ماه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، قراردادی بین ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان به امضا رسید. امضای قرارداد تبادل 2 میلیارد متر مکعبی گاز بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، علاوه بر تثبیت گاز ایران در مناطق شمالی، نقش ایران را در تجارت جهانی گاز بیشتر تقویت خواهد کرد. تعهد دولت سیزدهم از سوی وزارت نفت افزایش سهم خود در تجارت گاز و کمک به افزایش تقاضای جهانی برای گاز از طریق تقویت روابط ایران با صنعت گاز در منطقه و سپس در سراسر جهان است.

وی ادامه داد: ما آمادگی داریم با تمامی کشورهای عضو انجمن صادرکنندگان گاز در راه های موجود در تجارت گاز و LNG از جمله سوآپ، ترانزیت و سایر وسایل مشترک همکاری کنیم. باید در نظر داشته باشیم که ژئوپلیتیک کشور ما این است که می توان از آن به عنوان بهترین جایگزین برای گاز طبیعی در شرق و غرب استفاده کرد. ما نه تنها ذخایر بزرگ گاز در سرتاسر جهان داریم، بلکه همسایگانمان در سرتاسر جهان با مناطق وسیعی در شمال و جنوب داریم. با همسایگانمان روسیه، ترکمنستان و آذربایجان در شمال و قطر در جنوب. در عین حال، ما این فرصت را داریم که از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی سفر کنیم و همه اینها اهمیت ایران را به عنوان یکی از ارکان اصلی تجارت جهانی گاز نشان می دهد. در عین حال با توجه به وسعت کشور می توان ذخیره و توافقی برای کنترل اقلیم نمایندگان مجلس ایجاد کرد. ما به عنوان یک کشور پیشرو در ساخت و توسعه شبکه های گاز خانگی، مهارت و تخصص لازم را برای همکاری با کشورهای عضو کنوانسیون داریم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا