اقتصادی

ایجاد انقلاب صنعتی برای ایران و روسیه با امضای تفاهم‌نامه انتقال گاز

وزیر نفت گفت: همکاری ایران و روسیه در قالب تفاهم‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران، افزون بر افزایش جهشی سهم ایران در تجارت جهانی گاز، سبب تبدیل ایران به قطب گازی منطقه خواهد شد.

به گزارش اخبار ایران من، جواد اوجی در گفت‌وگویی رادیویی با گرامیداشت یاد رئیس‌جمهوری شهید و همراهانش، بیان کرد: ایران و روسیه بیش از ۱۰۰درصد ذخایر گازی جهان را دارند و ذخایر قابل برداشت ایران بیش از ۳۴ تریلیون مترمکعب است که رتبه دوم جهان و روسیه با نزدیک به ۴۰ تریلیون رتبه نخست ذخایر گازی جهان را دارد.

وی با اشاره به اینکه نقش ایران در حوزه کشورهای صادرکننده و تولیدکننده گاز، بسیار مهم است، افزود: شهید رئیسی از شهریور ۱۴۰۰ با سفرهایی که به روسیه داشتند و ملاقات‌هایی که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جهوری روسیه در مسکو، عشق‌آباد و تهران برگزار شد، همیشه این بحث را مطرح می‌کردند که جمهوری اسلامی این ظرفیت را دارد که برای انتقال گاز روسیه به ایران، همکاری‌های مشترکی داشته باشد.

وزیر نفت تأکید کرد: گام نخست بزرگ و خوب همکاری با کشور روسیه، توسعه میدان‌های نفتی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های روسی بود و اکنون به‌منظور توسعه هفت میدان نفتی کشور، در دولت سیزدهم با استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها، قرارداد بسته و عملیاتی شده است؛ اکنون میز در قالب این قرادادها، روزانه ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت تولیدی ایران، از محل عملیاتی شدن این قراردادهای میدان‌های جدید با شرکت‌های روسی بوده است.

به گفته اوجی، در دولت شهید رئیسی در زمینه انتقال گاز با دولتمردان روسیه نیز مذاکرات خوبی انجام و دیپلماسی انرژی فعال شد و جدا از مشارکت در توسعه میدان‌های نفتی و مشارکت در ساخت تجهیزات از جمله پمپ‌های درون شهری (به‌عنوان گام دوم)، موضوع انتقال گاز روسیه به ایران، سومین محور همکاری ایران و روسیه بود که با اراده هر دو رئیس‌جمهوری نشست‌های مختلف کارشناسی در دو کشور و بین دو شرکت بزرگ گازپروم و شرکت ملی گاز ایران برگزار شد که سرانجام روز چهارشنبه (ششم تیر) به امضای توافقنامه انتقال گاز روسیه به ایران انجامید.

وی با ابراز امیدواری برای تبدیل هر چه سریعتر این تفاهم‌نامه به قرارداد، تصریح کرد: اجرایی‌شدن این قراداد، سبب جهش قابل توجه ایران در بحث تجارت جهانی گاز می‌شود و سهم تجارت گاز جمهوری اسلامی با این قرارداد افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت بیان کرد: با توجه به زیرساخت‌های کشور در صنعت گاز که ۴۰ هزار کیلومتر خطوط انتقال شبکه سراسری گاز، بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع شهری و روستایی و ۹۲ ایستگاه تقویت فشار در کشور در اختیار داریم، با توجه به جغرافیای ایران، می‌توانیم شاهد ترانزیت گازی ایران باشیم و افزون بر روسیه، کشورهای همسایه نیز از این قرارداد منتفع خواهند شد.

اوجی تأکید کرد: با عملیاتی شدن این قرارداد، افزون بر افزایش سهم تجارت گازی ایران، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان قطب گازی در دنیا و منطقه شناخته خواهد شد و منافع اقتصادی بزرگ برای دو کشور، در بحث ناترازی، توسعه صنایع و افزایش صادرات به کشورهای همسایه و جهش اقتصادی نیز تأثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: به جرأت می‌گویم این همکاری دوجانبه انقلابی صنعتی برای کشور بوده که آخرین دستاورد دیپلماسی انرژی شهید رئیسی است.

وزیر نفت افزود: همچنین در قالب این قرارداد، انتقال فناوری گاز به شرکت‌های توانمند ایرانی و صدور خدمات فنی – مهندسی محقق خواهد شد.

اوجی با اشاره به اینکه در آغاز دولت سیزدهم ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان طرف قرارداد ما بوده‌اند، اما امروز این عدد به ۷۰۰ رسیده است، اعلام کرد: وزارت نفت در سه سال گذشته، رتبه نخست استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و ساخت بار نخست را میان دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها به دست آورده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا