اقتصادی

تفاهمات تهران – پکن در گفت‌وگوی یک‌ساعته رؤسای جمهور ایران و چین

روسای جمهور ایران و چین در گفت وگوی تلفنی یک ساعته خود در خصوص تحولات جهانی و منطقه ای گفت وگو و بر تقویت هر چه بیشتر همکاری های دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش اخبار ایران من، سید ابراهیم رئیسی بعدازظهر جمعه (18 مردادماه) در گفت و گوی تلفنی با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، مداخله آمریکا در امور داخلی کشورها را ادامه سیاست مخرب یکجانبه گرایی این کشور دانست که اکنون تبدیل به یکجانبه گرایی شده است. . تهدیدی برای صلح و امنیت در جهان بوده است

رئیس جمهور احترام به حاکمیت ملی و حفظ یکپارچگی بین المللی را از اصول اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و در این راستا حمایت از اصل چین واحد را یک اصل قطعی و پایدار برشمرد. جمهوری اسلامی ایران

با تاکید بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد روابط حسنه با چین بدون توجه به شرایط کنونی جهان، همکاری مستقل مبتنی بر منافع کشورهای مستقل و شیوه صحیح حکمرانی در سطح منطقه و بین المللی و تاکید نیاز به عدالت و انصاف در نظام جهان نوظهور هرگونه تلاش آمریکا برای تکرار شیوه های جنگ سرد در جهان را نشانه ضعف و حقارت خود می دانست.

وی در پاسخ به قدردانی رئیس جمهور چین از سیاست ایجاد روابط و همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه و اقداماتی که انجام می دهد، تاکید کرد: این رویکرد جمهوری اسلامی ایران زمینه لازم را برای امنیت و توسعه همه مردم. غرب آسیا می تواند نمونه ای برای ارتقای اعتماد، توسعه سیاسی و اقتصادی منطقه باشد.

رئیسی همچنین بر تلاش ایران برای تامین امنیت دریایی و انتقال انرژی تاکید کرد.

رئیس‌جمهور با بررسی تحریم‌ها برای خروج از مذاکرات، بر اهمیت تصمیم سیاسی طرف آمریکایی به‌عنوان نقض برجام و اهمیت آنچه این کشور برای پایان تحریم‌ها علیه ایران و سایر مردم انجام می‌دهد، تاکید کرد.

رئیس جمهور از گسترش همکاری های اقتصادی بین المللی بر اساس ترتیبات منطقه ای و منطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس استقبال کرد.

رئیس جمهور و شی جین پینگ همچنین با ارائه برنامه های توسعه همکاری و ابراز خرسندی از توسعه روابط و جهش تجارت بین دو کشور در یک سال گذشته، بر راهبردهای توسعه و تسریع در اجرای برنامه همکاری 25 ساله توافق کردند. .

همچنین شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در دومین دیدار سران از همکاری های ایران و چین در امور بین الملل و تقویت دو کشور به دلیل نقش آفرینی یکدیگر در عرصه های منطقه ای و بین المللی قدردانی کرد. از دو کشور. کشورهای منطقه 13

وی ضمن اشاره به اهمیت حفظ ثبات در منطقه و نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، تاکید کرد که چین با سیاست‌های قهری و ناهماهنگی مخالف است.

رئیس جمهور چین با تاکید بر اهمیت روابط چین و ایران و تلاش کشورش برای تقویت و برقراری همکاری های محرمانه، راهبردی و امنیتی بین دو کشور به ویژه در زمینه های تجاری، مالی، ساختمانی و انرژی گفت: سند جامع 25 ساله. همکاری دو کشور گام بزرگی در این راستا است و به همین دلایل قوانین لازم را برای بهبود روابط بین المللی با ایران از جمله اقتصاد پیشنهاد می کنم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا