اقتصادی

سامانه رصد اشتغال با هدف شفاف کردن ارائه آمار راه اندازی شد

اخبار ایران من/مرکزی معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سامانه رصد اشتغال با هدف شفاف کردن ارائه آمار راه اندازی شد و ابزاری در اختیار همه دستگاه ها قرار داده که دائما خود را ارزیابی کنند.

محمود کریمی بیرانوند ۲۱ اردیبهشت در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان مرکزی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: امسال تسهیلات تکلیفی ذیل بند ب وجود ندارد و همه تسهیلات در بند الف ادغام شده و تا امروز سهم کمیته امداد و بهزیستی و نهادهای حمایتی ابلاغ شده است.

وی افزود: تقسیم بندی ارزیابی از استان های کشور انجام شده، رسیدن به تعهد اشتغال، رضایت در طرح های اشتغالزا به ویژه طرح هایی که تسهیلات دریافت می کنند و شناسایی متغیرهای موثر در کاهش نرخ بیکاری استان از جمله مولفه های این ارزیابی ها به شمار می رود و نرخ مشارکت و وضعیت جمعیت فعال در کنار سایر شاخص ها و آمار و ارقام این تحلیل ها باید در کارگروه اشتغال استان مدنظر قرار گیرد.

کریمی بیرانوند ادامه داد: سامانه رصد اشتغال با هدف شفاف کردن ارائه امار راه اندازی شد و ابزاری در اختیار همه دستگاه ها قرار داده که دائما خود را ارزیابی کنند.

وی تاکید کرد: در جلسات کارگروه، دیتاهای سامانه مستمرا رصد و بررسی و نسبت به نظارت بر طرح ها سختگیری شود تا هر مسئله ای به عنوان اشتغال ثبت نشود.

جمشید امیدی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این جلسه اظهار کرد: در سال گذشته ۶۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار در این حوزه به استان اختصاص پیدا کرده بود که ۹۴ درصد آن معادل ۶۵ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد.

وی افزود: بانک توسعه تعاون ۹۸ درصد تسهیلات، بانک کشاورزی ۹۴ درصد و بانک رفاه ۸۹ درصد تسهیلات تخصیص را پرداخت کرده بودند.

وی در خصوص تسهیلات جزء یک بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: در این راستا رقم ابلاغی تسهیلات برای کمیته امداد ۴۶۰ میلیارد تومان بود که تماما جذب شد و ۹۲ درصد رقم تخصیصی توسط بانک ها بررسی و پرداخت شده است. بانک سامان و رسالت نیز ۱۰۰ درصد منابع در اختیار خود را در این راستا پرداخت کرده اند.

امیدی بیان کرد: ۲۲۵ میلیارد تومان به بهزیستی اختصاص داشته که ۱۸۵ میلیارد تومان آن تخصیص یافته و تا به امروز ۸۷ درصد رقم تخصیصی توسط بانک های عامل پرداخت شده است.

وی در رابطه با تسهیلات جزء ۲ بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: تاکنون ۷۱ درصد رقم ابلاغی معادل ۳۳۱ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده و پرداخت شده است. کمیجان در بین شهرستان های استان ۱۰۰ درصد اعتبار خود را دریافت کرده است.

امیدی با اشاره به تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در سال ۱۴۰۰ اضافه کرد: ۸۴۵ میلیارد تومان به استان اختصاص پیدا کرد بود که در نهایت ۸۹۰ میلیارد تومان تسهیلات در این راستا پرداخت شد.

وی تاکید کرد: ۴۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سهم استان در حوزه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری بوده که تاکنون ۸۷ درصد آن معادل ۳۵۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: در پایان سال ۱۴۰۰ تعداد بیمه شدگان اجباری ۲۲۱ هزار و ۴۵۰ نفر بوده که در پایان سال گذشته به ۲۳ هزار و ۲۷۰ نفر با ۴ درصد افزایش رسیده است؛ این در حالیست که ۵ هزار نفر نیز بازنشسته شده اند و به همین تعداد نیز جایگزین این افراد شده اند.

وی اضافه کرد: تعداد کارگاه های فعال در پایان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۳ هزار و ۱۲۲ کارگاه بوده که با ۲ و نیم درصد افزایش به ۲۳ هزار و ۷۲۱ کارگاه در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد مجوزهای خانگی سال ۱۴۰۰ هزار و ۲۲۹ مجوز بوده که سال گذشته به ۴۵۲۲ مجوز رسیده است.

امیدی افزود: آمار شاغلین از سال ۹۶ تا ۹۹ از یک روند نزولی برخوردار بوده ولی این روند در سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۰ هزار نفری داشته و به ۳۸۴ هزار نفر رسیده است، پیش بینی می شود در آمار سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ هزار نفر به شاغلین استان مرکزی اضافه شود.

وی اظهار کرد: در دولت سیزدهم حمایت از شرکت های تعاونی در قالب تفاهم نامه خط اعتباری با عاملیت بانک توسعه تعاون(خط دو هزار میلیارد تومانی) در دستور کار قرار گرفت که سهم استان مرکزی ۴۱ میلیارد تومان بود که بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان در این راستا در استان پرداخت شد.

وی با اشاره به ثبت اشتغال های جدید در سامانه ملی رصد کشور در سال گذشته، تعهد استان در این حوزه را ۲۳ هزار و ۸۳۶ نفر برشمرد و گفت: در این راستا ۲۷ هزار و ۱۸۲ نفر در این سامانه ثبت شدند که تحقق ۱۱۴ درصدی حاصل شده است.

امیدی در پایان درخواست بخشودگی جرائم شرکت تعاونی صابر خودرو ساوه و شرکت تعاونی تولید تجهیزات پزشکی شایان احیا ساوه از محل منابع تبصره ۲۹ قانون بودجه سال ۱۳۸۰ را بیان کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا