اقتصادی

شکل‌گیری مذاکرات تجاری میان ایران و برزیل/ در حال تکمیل سبد کالاهای صادراتی هستیم

رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل با اشاره به شکل‌گیری مذاکرات تجاری بزرگ و مهم اقتصادی میان تجار ایرانی و برزیلی بعد از گذشت سال‌ها گفت: از طریق هم افزایی میان کمیسیون‌های تحصصی اتاق مشترک در تلاش برای رفع چالش‌های حوزه لجستیک بوده و در حال تکمیل سبد کالاهای صادراتی هستیم.

به گزارش اخبار ایران من، سید فخرالدین عامریان- رئیس اتاق مشترک و مدیر مرکز تجاری ایران در برزیل – در نخستین نشست هم اندیشی میان مدیران بخش‌های دولتی، خصوصی، بانک‌ها، روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل با تاکید بر تکمیل چرخه توسعه روابط اقتصادی ایران و برزیل از طریق ایجاد و شکل دهی ساختارهای حمایت کننده و تسهیل ساز برای تجار گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف ما در سال جاری، ایجاد شناخت بین دو کشور و تسهیلگری برای از بین رفتن موانع موجود برای بازرگانان دو طرف است.

عامریان با اشاره به ظرفیت‌های توسعه صادرات محصولات ایرانی به برزیل افزود: با استقرار ساختارهای کارشناسی و بازاریابی چارچوبی را برای امکان سنجی، فرصت یابی و مطالعه بازار جهت ورود شرکت‌ها و فعالان اقتصادی به بازار بزرگ برزیل فراهم خواهیم کرد. از این طریق امکان ورود تجار ایرانی با ریسک کمتر به بازار برزیل به عنوان دروازه ورود به حوزه امریکای لاتین فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به اعزام نخستین هیات تجاری ایران در نیمه دوم سال جاری به برزیل گفت: در سال جاری هیات تجاری ایران را با راهبری مرکز تجاری ایران در برزیل به سائوپائولو اعزام می‌کنیم و مذاکرات تجاری بزرگ و مهم اقتصادی میان تجار ایرانی و برزیلی بعد از گذشت سال‌ها شکل خواهیم داد.

عامریان تصریح کرد : از طریق هم افزایی میان کمیسیون‌های تحصصی اتاق مشترک در تلاش برای رفع چالش‌های حوزه لجستیک بوده و در حال حاضر در حال تکمیل سبد کالاهای صادراتی هستیم.

رئیس اتاق مشترک افزود: در سال جاری تعدادی از بانک‌های ایرانی را به برزیل خواهیم برد که حضور دو بانک تا حدودی قطعی شده است. آنها در کنار مرکز تجاری به ایجاد روابط امن مالی و بانکی به تجار کمک خواهند کرد.

متنوع سازی تجارت با برزیل در دستور کار قرار دارد

حسین قریبی – سفیر ایران در برزیل – نیز در این نشست افتتاح مرکز تجاری ایران در برزیل را یکی از بهترین فرصت‌های اقتصادی برای حضور ایرانیان در بازار برزیل دانست و افزود: یکی از مهم ترین وظایف این مرکز مطالعه بازار برزیل و در گام دوم حضور ایرانیان در نمایشگاه های برزیل است چرا که نمایشگاه در برزیل از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، پیش بینی ما این است که روابط با برزیل در حوزه‌های مختلف ارتقا پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به رکورد تاریخی تجارت با برزیل در سال گذشته گفت: سال ۲۰۲۱ رکورد کلی تجارت ما به عدد ۶.۵ میلیارد دلار و اوره به ۱.۸ میلیون تن رسید. این در شرایطی است که اگر بازار اوره بازار ثابتی بود شرایط بسیار بهتر می‌شد، اما این بازار در این مدت یکی از بیشترین افت و خیزها را داشته است.

تجارت ایران و برزیل به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

قریبی با اشاره به این موضوع که این آمار در سال ۲۰۲۰ مابین ۴ تا ۵ میلیارد دلار بوده ادامه داد: ما می‌توانیم این عدد را به رقم ۱۰ میلیارد دلار برسانیم که با این نتایج می‌توانیم اهداف اولیه خود را به ثمر برسانیم، مساله بسیار مهم و خوب برای کشور ما این است که تجارتی که اغلب از کشورهای ثالث اتفاق می‌افتاد در حال حاضر به شکل مستقیم می افتد.

سفیر ایران در برزیل متنوع سازی را یکی از اهداف مهم دانست و تصریح کرد: شرکت‌های معدنی مانند آلومینیم و فولاد در سال گذشته مشکلاتی داشتند و تلاش شد تا این مشکلات از طریق برزیل تامین شود و ما توانستیم در نمایشگاه سال گذشته حضور پر رنگی داشته باشیم و زمینه سازی‌هایی برای دو طرف ایجاد شد؛ قطعا در نمایشگاه امسال هم این اتفاق را تکرار خواهیم کرد؛ ما تلاش خواهیم کرد پاویوونی برای ایران در این نمایشگاه  که امسال در شمال برزیل برگزار خواهد شد را در نظر بگیریم.

بنا بر اعلام روابط عمومی دبیرخانه اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل، قریبی گفت: در حوزه فرآورده‌های نفتی به دلایلی نتوانستیم موفق شویم چرا که برزیل مصرف ۶۰ میلیون بشکه‌ای خود را از عربستان تامین می‌کند، اما در بخش فرآورده‌های نفتی وضعیت بهتری داریم و این مسیر را تقویت خواهیم کرد.

وی اتفاقات اخیر در حوزه تجهیزات پزشکی را یکی از تجربه های موفق در عرصه روابط ایران و برزیل دانست و ادامه داد: اولین حضور تاریخی ما در این سطح در نمایشگاه Hospitalar رخ داد و ما توانستیم در یک فعالیت فشرده ۱۸ شرکت ایرانی فعال در حوزه دیالیز و سرطان را همراه با تجهیزات به این نمایشگاه برسانیم. ما باید به این نکته توجه ویژه داشته باشیم که ایران به دلیل تفاوت قیمت و کیفیت بالا در حوزه تجهیزات پزشکی آینده بازار بسیار خوبی را می‌تواند برای خود رقم بزند.

قریبی عدم وجود خط کشتیرانی مستقیم را یکی از چالش های ما برای صادرات به برزیل دانست و گفت: که در حال حاضر می‌توان از ظرفیت خط ایران به ونزوئلا به خصوص در مناطق شمالی برزیل استفاده کرد، البته ما هم باید مناطق شمالی برزیل را جزو مناطق هدف خود قرار دهیم چرا که در حال حاضر بسیاری از نمایشگاه‌ها در شمال برزیل برگزار می‌شود و از طرف دیگر به لحاظ مسافت ۵ روز نزدیک تر است.

سفیر ایران در برزیل با اشاره به تفاوت‌های دولت ایران و برزیل گفت: کشور برزیل دولت بسیار کوچکی دارد و قدرت از پایین به بالا تعریف شده است به این معنی که ما باید به انجمن‌ها و شرکت‌های خصوصی و در کل بدنه اقتصادی وصل شویم در این شرایط است که دولت هم بتواند در این مسیر کمک‌هایی را برای تسهیل سازی انجام دهد و این موضوع است که به ما اجازه خلق فرصت‌ها را می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی در حوزه‌های جدید اقتصادی ورود به موضوع گردشگری را مورد توجه قرار داد و با اشاره به شکل گیری کمیسیون گردشگری و ورزشی اتاق مشترک گفت: ما باید بتوانیم در سبد ارزهای خارجی برای رئال برزیل جایی پیدا کنیم که در عرصه گردشگری کارهای بسیار خوبی می‌توان انجام داد چرا که طبق تحقیقات هر گردشگر برزیلی ۳ برابر گردشگر اروپایی هزینه می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات اخیرش در این حوزه گفت: من در گفت‌وگوهایی که با استاندار فارس، اصفهان و یزد داشته‌ام بنا شده همکاری‌هایی برای برگزاری نمایشگاه‌هایی با کیفیت در سائوپائلو داشته باشیم.

گفتنی است؛ همزمان با افتتاح مرکز تجاری ایران در برزیل نخستین نشست هم اندیشی میان مدیران بخش‌های دولتی، خصوصی، بانک‌ها، روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در برازیلیا با هدف تنظیم و هم افزایی میان ظرفیت‌های مرکز تجاری و اتاق مشترک در جهت توسعه صادرات ایران به برزیل برگزار شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا