اقتصادی

نیایشی برای نیایش – اخبار ایران من

اخبار ایران من/لرستان بیمارستان فوق تخصصی نیایش در فروردین ۱۳۹۸ با حضور نمکی وزیر وقت بهداشت در خرم‌آباد کلنگ‌زنی شد ولی علیرغم گذشت بیش از چند سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

این بیمارستان از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به لرستان بوده که عملیات اجرایی آن در مجتمع پردیس دانشگاهی کمالوند خرم‌آباد در زمینی به مساحت ۱۰۷ هزار مترمربع و ۵۸ هزار و ۸۰۰  مترمربع ساخت چند سالی بوده شروع شده و مردم مرکز استان چشم انتظار راه‌اندازی آن هستند.

لرستان از نظر تخت‌های بیمارستانی وضعیت خوبی ندارد

سوم شهریور سال گذشته رضا کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در سفر به لرستان گفت: لرستان از نظر تخت‌های بیمارستانی هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت وضعیت خوبی ندارد.

وی اظهار کرد: این سفرها باعث می‌شود اشراف کامل‌تری نسبت به ظرفیت استان‌ها پیدا کرده و برنامه‌ریزی دقیق‌تری را برای قانون بودجه و برنامه هفتم توسعه داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: لرستان از نظر تخت‌های بیمارستانی هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت وضعیت خوبی ندارد، عمر بیمارستان‌ها زیاد بوده و ظرفیت پذیرش همه بیماران را ندارد و این می‌تواند یکی از دلایل مهاجرت بیماران به استان‌های همجوار باشد.

عملیات اجرایی این طرح حدود یک سال و نیم پیش متوقف شده بود

۲۷ مرداد همین سال بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌منظور بررسی آخرین وضعیت زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، امکانات و تجهیزات پزشکی و نیروهای پرسنلی وارد لرستان شد و از بیمارستان نیایش مرکز لرستان بازدید کرد.

وی در این سفر گفت: بیمارستان نیایش خرم‌آباد از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به لرستان است که عملیات اجرایی این طرح حدود یک سال و نیم پیش متوقف شده بود و با این سفر، اعتباراتی برای از سرگیری آن در نظر گرفته شد و با افتتاح این بیمارستان ۵۱۵ تختخوابی بیش از ۲ هزار نفر اشتغال‌زایی در استان ایجاد خواهد شد.

عین‌اللهی اظهار کرد: قبل از شروع سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲ میلیارد تومان اعتبار به این طرح تزریق شد و حدود ۳۰۰۰ متر سقف پس از تزریق اعتبار ساخته شده و ۱۵۰ نفر در این مجموعه اشتغال‌زایی شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ساخت بیمارستان نیایش خرم‌آباد یکی از مطالبات مردم و نمایندگان استان است، گفت: امید می‌رود شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه مهم بیمارستانی در لرستان باشیم تا مردم استان طمع خدمت بیشتر در حوزه سلامت را بچشند.

اهمیت احداث هر چه سریعتر بیمارستان نیایش زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که معاون وزیر بهداشت نیز به محرومیت مرکز لرستان در بخش امکانات درمانی اقرار می‌کند.

/گزارش/
نیایشی برای نیایش

عمق محرومیت به لحاظ امکانات درمانی در خرم‌آباد زیاد است

دکتر بهرام دارایی در همان روز سفر وزیر بهداشت به لرستان یعنی در۲۷ مردادماه ۱۴۰۱  در نشست بررسی ساخت سه بیمارستان نیایش خرم آباد، رازی کوهدشت و گهر دورود، اظهار کرد: با توجه به محرومیت لرستان و سرگردانی بیماران در سایر استان‌ها برای دریافت خدمات درمانی، رویکرد دولت و وزارت بهداشت بر شدت روند ساخت و اتمام سه پروژه بیمارستانی استان با تزریق منابع مالی تا پایان سال ۱۴۰۳ بود و مصمم است با ساخت آنها ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی به سرانه تخت در لرستان اضافه شود.

وی با بیان عمق محرومیت در لرستان گفت: در بازدید انجام شده از شهرهای استان متاسفانه عمق محرومیت در خرم‌آباد به عنوان مرکز استان و بروجرد به لحاظ امکانات درمانی زیادتر است.

پس از این سفر بود که هشتم شهریور سال گذشته دکتر فرهاد زیویار استاندار لرستان از اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان نیایش خرم‌آباد خبر داد.

وی اظهار کرد: بیمارستان نیایش خرم‌آباد از پروژه‌های نیمه‌تمامی است که به دلیل کمبود اعتبارات مراحل ساخت آن مدت‌ها با مشکل مواجه بود.

استاندار لرستان بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، تلاش‌ها برای تکمیل این پروژه راهبردی در دستور کار قرار گرفت و نهایتاً در سفر رئیس جمهور به‌عنوان یکی از مصوبات سفر لحاظ شد.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته اعتباری بالغ‌بر ۴۰ میلیارد تومان از محل مصوبات سفر به‌عنوان اولین قسط از اعتبار در نظر گرفته شده برای تکمیل فاز نخست بیمارستان نیایش، در اختیار استان قرار گرفت.

زیویار ادامه داد: تاکنون اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه هزینه شده که با اختصاص اولین قسط از تسهیلات ماده ۵۶ به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان، بیمارستان نیایش جان دوباره خواهد گرفت.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه کل اعتبار این پروژه ۲۷۲ میلیارد تومان است، تصریح کرد: اختصاص این اعتبار یک گام رو به جلو در جهت تکمیل بیمارستان نیایش خرم‌آباد است و تلاش‌ها برای جذب اعتبارات باقی مانده تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت.

بیمارستان نیایش شتاب بیشتری گرفته است

۱۳ روز پس از صحبت مدیر ارشد استان یعنی ۲۱ شهریور همین سال رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: با پرداخت اولین قسط از تسهیلات ۲۷۲ میلیارد تومانی که از طریق ماده ۵۶ دریافت شده پروژه ساخت بیمارستان نیایش به‌عنوان پروژه مهم استان شتاب بیشتری گرفته است.

بهرام دلفان که در بازدید غلامحسن کریمی رئیس امور شعبه بانک ملی لرستان از پروژه بیمارستان ۵۱۵ تختخوابی نیایش خرم‌آباد صحبت می‌کرد، افزود: کل پروژه دو بلوک شمالی و جنوبی بوده که هر بلوک بیش از ۲۵۰ تخت با کاربری درمانی متفاوت اهم از تخصصی و فوق تخصصی و کلینکی و پاراکلینکی دارد، این بلوک‌ها براساس استانداردهای روز در حال ساخت است که پیش‌بینی می‌شود تا ۵۷۷ تخت بستری افزایش یابد.

وی ادامه داد: زیربنای کل پروژه ۵۸ هزار و ۸۰۰ مترمربع با مساحت ۱۳ هزار متر مربع در حال ساخت است که کل سایت بیمارستان نیایش ۱۰۷ هزار متر مربع بوده و در آینده نیز توسعه آموزشی و درمانی بیشتری در فضای آن داده خواهد شد.

دلفان بیان کرد: با پرداخت اولین قسط از تسهیلات ۲۷۲ میلیارد تومانی که از طریق ماده ۵۶ دریافت شده پروژه ساخت بیمارستان نیایش به‌عنوان پروژه مهم استان شتاب بیشتری گرفته که بابت این مهم از همکاری بانک ملی استان قدردانی می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: با ساخت و راه‌اندازی این بیمارستان از سرگردانی بیماران هم استانی در سایر استان‌ها جلوگیری خواهد شد و به عنوان بیمارستان جنرال تا سال‌ها نیاز استان را برطرف خواهد کرد.

وی افزود: از دیگر مزایایی راه‌اندازی آن ایجاد اشتغالزایی و جذب نیروی کار در استان است.

در ادامه این بازدید غلامحسن کریمی، رئیس امور شعبه بانک ملی لرستان، با ابزار خرسندی از مشارکت بانک ملی در این پروژه، بیان کرد: آنچه که باعث افتخار و اهمیت شده مشارکت بانک ملی و پرداخت تسهیلات برای ساخت بیمارستان نیایش است که اگر پروژه ساخته شود مایه مباهات برای استان و غرب کشور بوده که برای تحقق این امر بانک ملی در کنار دانشگاه علوم پزشکی خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد که پروژه به بهره‌برداری رسیده تا با ارائه خدمات درمانی مناسب، خدمتی به مردم استان باشد.

۷ ماه از صحبت‌های مسئول ارشد دانشگاه می‌گذرد و انتظار می‌رفت که سرعت ساخت این بیمارستان بیشتر و بیشتر شود ولی…

/گزارش/
نیایشی برای نیایش

پیشرفت احداث این بیمارستان کند بوده و راضی کننده نیست

در خصوص این پروژه بیمارستانی لرستان دکتر یحیی ابراهیمی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به اخبار ایران من گفت: مجری پروژه بیمارستان ۵۱۵ تختخوابی نیایش خرم‌آباد قرارگاه خاتم‌الانبیاست و از روز اول قرارشد که پروژه با ۱۸۰ میلیارد تومان به انجام برسد اما با افزایش قیمت دلار و تورم، قیمت تمام شده برای انجام پروژه به ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

وی ادامه داد: در ابتدای کار قرارگاه خاتم تمایلی به ادامه کار نداشت و با تشکیل جلساتی با قرارگاه و پیگیری‌های متعدد مجری پروژه را مجاب کردیم تا با تعرفه‌های جدید کار را آغاز کند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همچنین مقرر شد مبالغی که برای ساخت نیاز دارد از طریق تهاتر تامین شود.

ابراهیمی تصریح کرد: برای تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه درمانی از ظرفیت ماده ۵۶ استفاده خواهد شد که تاکنون از این محل ۲۷۳ میلیارد تومان آن محقق شده و مابقی اعتبار نیز در جریان سفر رئیس جمهوری به استان به عنوان پیشنهادات مطرح و مصوب شده است.

وی بیان کرد: در این راستا کارها و روند قانونی بیمارستان ۵۱۵ تختخوابی نیایش خرم‌آباد انجام شده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیمارستان نیایش خرم‌آباد فوق تخصصی بوده و شامل تخت‌های فوق‌تخصصی، داخلی و جراحی است و تمام رشته‌ها را خواهد داشت.

ابراهیمی بیان کرد: در کنار این مجموعه بزرگ امکانات آزمایشگاهی پیشرفته در نظر گرفته خواهد شد و با بهره‌برداری از این پروژه وزارت بهداشت نسبت به تجهیز آن اقدام خواهد کرد.

وی اضافه کرد: ماده ۵۶ ظرفیت خوبی برای ساخت پروژه‌های بهداشتی و درمانی استان محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی افزود: هم‌اکنون پیشرفت احداث این بیمارستان کند بوده و راضی‌کننده نیست و ضرورت دارد روند ساخت بیمارستان نیایش خرم‌آباد شتاب بیشتری بگیرد.

/گزارش/
نیایشی برای نیایش

پیشرفت فیزیکی پروژه به بیش از ۴۵ درصد رسیده است

دکتر علی فرهادی معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در خصوص آخرین وضعیت بیمارستان نیایش خرم‌آباد به اخبار ایران من گفت: بیمارستان نیایش یکی از بیمارستان‌های جنرال شهرستان محسوب می‌شود که روند احداث آن کند بود. جلساتی را با حضور استاندار لرستان و معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری با رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیاء در تهران برگزار کردیم و خوشبختانه رئیس قرارگاه قول مساعد برای فعال‌سازی بیشتر پروژه  و افزایش سرعت آن را داد.

وی بیان کرد: خوشبختانه در ماه گذشته روند احداث این پروژه شتاب بیشتری به خود گرفته به طوریکه هم‌اکنون به بیش از ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه وضعیت این بیمارستان به لحاظ تامین اعتبار خوب است، گفت:  از محل ماده ۵۶ و وزارت بهداشت و سازمان برنامه اعتبارات خوبی به این پروژه اختصاص داده شده به طوریکه امسال از منابع ماده ۳۷ وزارت بهداشت بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان، قسط اول ماده ۵۶ که مبلغ آن ۲۷۲ میلیارد تومان بوده و ۴۰ میلیارد تومان از بانک گرفتیم و ۳۰ میلیارد تومان نیز از محل سازمان برنامه برای این پروژه تامین اعتبار شد که تا پایان امسال تمام این اعتبارات تزریق می‌شود.

فرهادی گفت: تاکنون بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان برای بیمارستان نیایش خرم آباد هزینه شده و دلیل کندی روند احداث آن در مقطعی با کمبود اعتبار مواجه بودیم و در مقطعی کرونا بود و در مقطعی دیگر به دلیل اینکه بحث قرارداد آن مشکل داشت. همچنین با افزایش تورم و نرخ ارز روند عملیات اجرایی پروژه با کندی مواجه شد؛ اما در حال حاضر خوشبختانه موانع رفع شده و پروژه سرعت بهتری به خود گرفته است.

فرهادی خاطرنشان کرد: چنانچه بتوانیم اعتبارات را با مساعدت‌های وزارت بهداشت استانداری لرستان و منابع پایداری که در حال حاضر داریم شتاب انجام کار بیشتر شود پیش‌بینی می‌شود برای سال ۱۴۰۴ پروژه بیمارستان ژنرال نیایش خرم آباد به مرحله افتتاح برسد.

به گزارش اخبار ایران من، امید می‌رود هر چه سریعتر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی پیگیری‌های خود را بیشتر کرده تا شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه مهم بیمارستانی در لرستان باشیم و مردم استان طعم خدمت بیشتر در حوزه سلامت را بچشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا