اقتصادی

پیشنهاد اتحادیه اروپا برای اعمال سقف قیمت گاز روسیه

اتحادیه اروپا پس از اینکه ولادیمیر پوتین تهدید کرد در صورت تثبیت قیمت نفت و گاز روسیه، تمام قدرت خود را قطع خواهد کرد، تصمیم به کاهش قیمت گاز روسیه گرفت.

به گزارش اخبار ایران من، تشدید بحران بین روسیه و اتحادیه اروپا می تواند به افزایش شدید قیمت گاز در اروپا منجر شود و هزینه های دولت های اتحادیه اروپا برای توقف خروج صنعت انرژی را سنگین کند.

در ابتدا رئیس کمیسیون اروپا گفت که کمیسیون اروپا در کنار سایر اقدامات از جمله کاهش تاییدیه برق در ساعات اوج مصرف و هزینه برق غیر گازی، درخواست افزایش قیمت گاز روسیه را خواهد داد.

اروپا روسیه را متهم کرده است که از انرژی به عنوان ابزاری برای مقابله با تحریم های غرب به خاطر جنگ اوکراین استفاده می کند، اما روسیه بحران گاز را عامل این تحریم ها می داند.

با بالا گرفتن اختلافات، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در یک کنفرانس اقتصادی در شهر ولادی وستوک، تهدید کرد که در صورت افزایش قیمت، روسیه عرضه نفت و گاز را متوقف خواهد کرد. وی درخواست اروپا برای تعیین قیمت گاز روسیه را پوچ خواند و اعلام کرد که اگر غرب برای گاز روسیه قیمت تعیین کند، روسیه از قراردادهای عرضه خارج خواهد شد.

پوتین به غرب هشدار داد که در افسانه معروف روسیه در خطر یخ زدن مانند دم روباه است.

قرار است وزرای انرژی اتحادیه اروپا روز جمعه برای بررسی چگونگی واکنش به کمبود گاز روسیه و افزایش قیمت‌ها که مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد با افزایش تقاضا در ماه‌های سرد زمستان دیدار کنند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ما تصمیم خواهیم گرفت که قیمت نفت روسیه را افزایش دهیم. ما باید پول روسیه را که پوتین برای حمایت از جنگ در اوکراین استفاده می کند، قطع کنیم.

یک کارشناس آگاه به رویترز گفت که هلند که همیشه با قیمت گاز مخالف است، از ایده هدف قرار دادن روسیه حمایت خواهد کرد.

با این حال، آقای یوزف سیکلا، وزیر بازرگانی جمهوری چک که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، گفت که این پیشنهاد به نظر من دلگرم کننده نیست و به جای راه حلی برای بحران انرژی، راهی برای مجازات روسیه است. در اروپا. . وی گفت: جمهوری چک می خواهد این ایده را از نشست فوق العاده وزیران انرژی اتحادیه اروپا در روز جمعه حذف کند.

پوتین این را پیش بینی کرد و اعلام کرد که روسیه تلافی خواهد کرد. وی گفت: اگر بر خلاف منافع ما باشد چیزی ارائه نمی دهیم، گاز، نفت، زغال سنگ، نفت نمی دهیم، همچنین توافق انجام شده با توافقنامه سازمان ملل برای صادرات غلات از اوکراین را زیر سوال برد.

قبل از جنگ در اوکراین، اروپا حدود 40 درصد گاز و 30 درصد نفت خود را از روسیه وارد می کرد.

یورو الکتریک، نهاد نمایندگی شرکت های برق اروپایی، از طرح قیمت 200 یورو در هر مگاوات ساعت برای قیمت برق برای تولیدکنندگانی که از گاز طبیعی استفاده نمی کنند انتقاد کرد.

با این حال، سهام انرژی در اروپا پس از این خبر افزایش یافت زیرا تحلیلگران احساس می کنند که قیمت بهتر از نتایج تجارت است.

بحران انرژی اروپا با تصمیم گازپروم روسیه برای تعلیق گاز از طریق نورد استریم 1 برای مدت نامحدود تشدید شده است. این شرکت گفت هفته گذشته در طول تعمیر و نگهداری، نشت روغن در موتور کشف کرده است.

رئیس جمهور روسیه گفت: تحریم های آلمان و غرب بر در دسترس بودن قطعات تاثیر گذاشته و کار خط لوله را با مشکل مواجه کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، افزایش قیمت گاز باعث شده شرکت ها تولید خود را کاهش دهند و دولت های اروپایی میلیاردها دلار برای کمک به مصرف کنندگان برای مقابله با افزایش هزینه برق پیشنهاد کرده اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا