چگونه بهترین شرکت حسابداری را تشخیص دهیم؟

صاحبان کسب‌وکارهای نوپا و بزرگ، از این موضوع آگاه هستند که برای پیشبرد اهداف مالی خود به استفاده از خدمات بهترین شرکت حسابداری نیاز دارند. در حقیقت، امروزه بسیاری از صاحبان مشاغل با برون سپاری وظایف حسابداری کسب‌وکار خود، راه را بر بروز مشکلات مالی می‌بندند و زمینه پیشرفت را برای تجارت خود فراهم می‌سازند. برای تشخیص بهترین شرکت حسابداری باید به پارامترهای مختلفی توجه داشته باشید و عملکرد این شرکت‌ها را از جنبه‌های مختلف مالی، مالیاتی، حسابداری، حسابرسی، مشاوره‌ای و از لحاظ اخلاق حرفه‌ای بررسی کنید. در این مطلب، قصد داریم تا به معرفی راه‌های تشخیص بهترین شرکت حسابداری بپردازیم تا بتوانید با صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های خود، صاحب بهترین نتیجه شوید.
نحوه انتخاب هوشمندانه بهترین شرکت حسابداری
شاید برای بسیاری از صاحبان کسب‌وکار، استفاده از خدمات بهترین شرکت حسابداری هزینه‌ای اضافی باشد؛ اما این افراد با اندکی تحقیق و بررسی اصول مالی تجارت، متوجه اهمیت وجود یک تیم حسابداری حرفه‌ای در کنار خود می‌شوند. باتوجه به حساسیتی که اموری از جمله حسابداری، ثبت اسناد، مالیات بر درآمد و غیره دارند، بهتر است در انتخاب تیم حسابداری تجارت خود نیز حساسیت به خرج دهید. همچنین این احتمال وجود دارد که برای انتخاب بهترین شرکت حسابداری در تهران و سایر شهرها جهت توسعه اهداف کسب‌وکار خود با دلهره مواجه شوید؛ اما با اطلاع از موارد زیر، می‌توانید تا حد زیادی برای انتخاب بهترین تیم حسابداری اقدام کنید:
مدیریت و تفسیر گزارشات مالی
شرکت‌های حسابداری باید به دانش روز مالی دسترسی داشته باشند و بتوانند تا گزارشات مالی را در سریع‌ترین زمان تهیه و تفسیر کنند. همچنین بسیاری از صاحبان مشاغل برای تامین مالی تجارت خود اقدام به دریافت وام بانکی می‌کنند که باید یک تیم حسابداری باتجربه گزارشات توجیهی دقیقی در این زمینه تهیه و تفسیر کند. در حالت کلی، می‌توان گفت که با تشخیص بهترین شرکت حسابداری، بار بزرگ تهیه گزارشات سنگین کاری از دوش شما برداشته می‌شود و صرف نظر از موفقیت یا شکست در تهیه این گزارشات، در مصرف زمان و هزینه‌های بسیاری صرفه‌جویی می‌گردد. هر فردی قادر به انجام تهیه و نتیجه‌گیری گزارشات مالی نیست و برای انتخاب بهترین تیم حسابداری، حتما به نحوه انجام گزارشات آن توجه کنید. ارائه گزارشات تحلیلی فروش، موجودی‌ها، سود، نقدینگی، جاری شرکت‌ها و ریز وضعیت حساب هر فرد یا شرکت از جمله وظایفی است که یک شرکت حسابداری باید انجام دهد.
ارائه مشاوره‌های مالی و مالیاتی تخصصی
تمامی کسب‌وکارها در هر مرحله‌ای که از حیات کسب‌وکار خود که قرار داشته باشند، به دریافت مشاوره‌های حسابداری، حسابرسی، مالی و مالیاتی نیاز دارند. در انتخاب و تشخیص یک شرکت حسابداری معتبر، باید تجربه تیم‌ها را در ارائه مشاوره در زمینه‌های مرتبط بسنجید و عملکردشان را بررسی کنید. بسیاری از صاحبان مشاغل با سپردن امور مالی خود به بهترین تیم حسابداری، دیگر اضطرابی درباره بروز مشکلات مالی ندارند؛ چراکه در صورت بروز مشکل، به بهترین شرکت حسابداری دسترسی دارند و می‌توانند از مشاوره‌های این تیم استفاده کنند. البته در صورتی که کار را به کاربلد بسپارید، با مشکلات چندان جدی و مهمی در مسیر تجارت خود مواجه نمی‌شوید و می‌توانید تصمیمات تجاری خود را با تکیه بر مسائل مالی بگیرید.
دارای سابقه و تجربه و بهره‌مندی از مجوز فعالیت
سابقه فعالیت شرکت حسابداری رابطه مستقیمی با تجربه کاری آن دارد. شرکت‌های حسابداری در طول سال‌ها فعالیت و حل و فصل مسائل کسب‌وکارها در زمینه‌های مختلف، صاحب تجربه‌های تخصصی می‌شوند و می‌توانند با تکیه بر دانش و تجربیات خود، پیشرفت سایر کسب‌وکارها را نیز فراهم سازند. در تشخیص بهترین شرکت حسابداری، باید از سابقه و تخصص و مدارک تیم حسابداری اطمینان حاصل کنید و از سابقه فعالیت این شرکت‌ها اطلاع داشته باشید. کارشناسانی که در تیم حسابداری مشغول فعالیت هستند، باید دارای تخصص و مدارک لازم حسابداری و مالی در این زمینه باشند و از قوانین مربوطه اطلاع حاصل کنند. همچنین با بررسی مشتریان این شرکت‌ها و بررسی عملکرد مالی آن دسته از کسب‌وکارهایی که در زمینه تجارت شما فعالیت می‌کنند، می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید.
تطبیق خود با تغییرات و مقررات
آن دسته از شرکت‌های حسابداری که سال‌هاست در این زمینه مشغول فعالیت هستند، به خوبی می‌دانند که باید خدمات خود را مطابق تغییرات و مقررات به‌روز نگه دارند. قوانین مالی و مالیاتی در طی زمان تغییر پیدا می‌کنند و اطلاع از این تغییرات برای اخذ تصمیم‌گیری‌های مالی و مالیاتی ضروری است. در صورتی که شرکت حسابداری از تغییرات و مقررات مربوطه در این زمینه اطلاع نداشته باشد، در تصمیم‌گیری‌های مختلف کسب‌وکارها دچار مشکل شده و آسیب‌های پر هزینه‌ای به دنبال می‌آورد. اشراف کامل به قوانین روز حسابداری و مالیات کشور و جواب‌دهی کلیه سوالات ممیزان و سر ممیزان حوزه مالیاتی از جمله مواردی است که یک تیم حسابداری باید از آن برخوردار باشد.


برخورداری از اخلاق و حفظ اطلاعات تجاری
علاوه بر توجه به مسائل فنی هنگام تشخیص بهترین شرکت حسابداری، باید به اخلاق مداری این شرکت‌ها نیز توجه داشته باشید. یک تیم حسابداری تخصصی، ارتباط مناسبی با بخش‌های مختلف یک کسب‌وکار دارد و به‌صورت متعهدانه فعالیت می‌کند. شرکت‌های حسابداری برتر علاوه بر برخورداری از اخلاق مناسب، از اسرار و رازهای شخصی و تجاری کسب‌وکارها نیز محافظت می‌کنند. شرکت‌های حسابداری، امین صاحبان مشاغل هستند و اطلاعات مهمی که در این زمینه به دست می‌آورند را به‌صورت محرمانه نگهداری کنند. هنگام انتخاب بهترین شرکت حسابداری، حتما با تیم مالی صحبت کنید و عملکرد و اخلاق حرفه‌ای شرکت را زیر نظر بگیرید تا بتوانید انتخاب مناسبی اخذ نمایید. انتخاب شرکتی که خدمات و هزینه‌ها را به‌صورت شفاف ارائه کند و بتواند اطلاعات جامع و در عین حال درستی طبق تجربیات و اطلاعات روز مالی ارائه کند، اهمیت قابل توجهی دارد.
آشنایی با نکات مهم درباره تشخیص بهترین شرکت حسابداری
با رعایت برخی نکات هنگام تشخیص بهترین شرکت حسابداری، می‌توانید تیم مناسبی برای توسعه اهداف مالی کسب‌وکار خود انتخاب کرده و تصمیمات استراتژیک منحصربه‌فردی اخذ کنید. هنگام انتخاب یک تیم حسابداری برای تجارت خود، به نکات زیر دقت کنید:
• یک شرکت حسابداری مطمئن از سیستم فناوری اطلاعات برای تنظیم صورت‌های مالی خود استفاده می‌کند.
• شرکتی در زمینه مالی باتجربه است که رضایت مشتریان را اخذ کرده و نظرات صاحبان مشاغل قبلی خود را ارائه می‌کند.
• یک تیم حسابداری کاربلد از فناوری‌های روز دنیای مالی مطلع است و از نرم‌افزارهای مدرن نیز استفاده می‌کند.
• تیم مالی که هدفش توسعه تجارت مشتری است، به نظرات صاحبان کسب‌وکار نیز گوش می‌دهد و طبق تجربیات و نظرات صاحبان مشاغل در جهت توسعه کار قدم بر می‌دارد.
• هزینه‌هایی که شرکت‌های حسابداری در مقابل خدمات خود ارائه می‌کنند منصفانه است و باتوجه به کیفیت خدمات ارائه شده مشخص می‌شود.
• اعضای شرکت را تیمی تشکیل می‌دهد که به‌طور کامل با قوانین و مقررات مالی و حسابداری آشنا هستند.
تشخیص بهترین شرکت حسابداری اولین گام برای توسعه کسب‌وکار است
استفاده از خدمات حسابداری به عنوان یکی از فعالیت‌های کلیدی شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف محسوب می‌شود و استفاده از این خدمات گامی مهم در راستای رسیدن به اهداف کاری هر تجارتی است. با انتخاب بهترین شرکت حسابداری طبق پارامترهای مختلفی که مورد بررسی قرار دادیم، می‌توانید جان دوباره‌ای به تجارت خود ببخشید و مسیر پیشرفت و ترقی را آغاز نمایید. پیش از انجام هر عملکردی، ابتدا فعالیت شرکت‌های برتر حسابداری را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهید و مزایا و معایب هر یک را با یکدیگر مقایسه کنید. پیش از اخذ قرارداد، جلسات مشاوره‌ای با شرکت‌های حسابداری برگزار کنید و عملکرد و دانش اعضای تیم را بسنجید. از یاد نبرید تصمیم شما در جهت انتخاب شرکت حسابداری متخصص، سرمایه گذاری ارزشمندی در جهت توسعه اهداف کاری‌تان است؛ بنابراین با دقت هرچه تمام این مسیر را طی کنید.

دکمه بازگشت به بالا