اقتصادیایران کسب و کار

چگونه در هنگام ثبت شکت مالیات را کم کنیم؟

اگر به‌عنوان یک فرد حقیقی یا حقوقی فعالیت و کسب درآمد می‌کنید، حتما با تعریف مالیات آشنا هستید. مالیات مبلغی است که هر فرد با توجه به درآمد، دارایی یا فعالیت خود موظف است که به دولت پرداخت کند. مبلغ مالیات همواره یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها است و هرساله نرخ جدید آن توسط دولت تعیین می‌شود. سطح درآمدی اشخاص حقیقی و نوع فعالیتی که بنگاه‌ها و اشخاص حقوقی انجام می‌دهند به‌طور مستقیم بر مبلغ مالیات آن‌ها تاثیر دارد.

چگونه مالیات خود را کاهش دهیم؟

اما یکی از دغدغه‌های افراد و اصناف مختلف، کاهش مالیات یا به عبارتی کاهش مبلغ مالیات پرداختی است.  متعددی برای کاهش مالیات وجود دارد که بعضی از آن‌ها (از جمله فرار مالیاتی) برخلاف قانون هستند و بیشتر از آن‌که مفید واقع شوند، مشکلات مختلفی را برای افراد ایجاد می‌کنند.

اما در کنار این روش‌ها،  قانونی برای کاهش مالیات سازمان‌ها و افراد وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا کم‌ترین مبلغ ممکن را برای مالیات پرداخت کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا  کاهش مالیات قانونی را بررسی کنیم.

چگونه مبلغ مالیات خود را کاهش دهیم؟

مختلفی برای کاهش مالیات مشاغل مختلف وجود دارد، اما ابتدا باید بدانیم مالیات به چه مبالغی تعلق می‌گیرد. در سال ۱۴۰۰ مبلغ معافیت مالیاتی مشاغل (صاحبان کسب‌وکار) برابر با ۳۶ میلیون تومان بود که این مبلغ در سال ۱۴۰۱ به ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

از طرفی کارمندان و شاغلین دولتی و غیردولتی اگر درآمدی تا سقف ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ماهیانه داشته باشند، معاف از پرداخت مالیات هستند. هرچه درآمد افراد و مشاغل از مقادیر ذکر شده بیشتر شود، مبلغ مالیات آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

اگر شما طبق مبالغ بالا مشمول مالیات هستید، بهتر است با ی که می‌توانید این مالیات را کاهش دهید آشنا شوید. در حالت کلی کاهش مالیات به سادگی ارائه به‌موقع اظهارنامه مالیاتی و ارائه مدارک و اطلاعات مالی شفاف و پرداخت به موقع مالیات است. اما علاوه بر این موارد دیگری نیز وجود دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

 قانونی کاهش مالیات سازمان‌ها

در ادامه انواع  قانونی که برای کاهش مبلغ مالیات وجود دارد را بررسی می‌کنیم. برای ثبت شرکت تجهیزات پزشکی به دلیل ارتباط مستقیمی که با سلامت افراد دارد گرفتن مجوز الزامی است که متقاضیان باید به اداره کل تجهیزات پزشکی مراجعه کرده و پس از گذراندن مراحل مجوز را دریافت کنند

تسلیم به‌موقع اظهارنامه مالیاتی

هرساله از سوی دولت یک زمان‌بندی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی مشخص می‌شود که در آن اصناف و مشاغل باید تمامی جزییات هزینه و درآمد خود را ثبت کنند تا مالیات با توجه به این هزینه و درآمد محاسبه شود.

شاید عجیب به‌نظر برسد اما ارائه به‌موقع اظهارنامه مالیاتی می‌تواند مبلغ مالیات شما را در سال‌های آتی کاهش دهد و به این شکل می‌توانید مشمول انواع تخفیف‌ها و جوایز مالیاتی شوید.

برای ارائه اظهارنامه مالیاتی  مختلفی وجود دارد و اگر خودتان با مسائل مالی آشنایی ندارید و یا هنوز واحد مالی در شرکتتان وجود ندارد، می‌توانید از مشاوران مختلف در این زمینه کمک بگیرید تا اظهارنامه شما بدون مشکل باشد و فرایند ثبت و محاسبه مالیات به‌سرعت طی شود.

ثبت دقیق و کامل تمام هزینه‌ها با جزییات در اظهارنامه

یکی از مهم‌ترین نکات در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی، ثبت تمامی جزییات و هزینه‌ها است. به این شکل احتمال اشتباه محاسباتی کاهش پیدا می‌کند و از طرفی اداره مالیات و ممیزان مالیاتی اظهارات شما را راحت‌تر می‌پذیرند و احتمال به‌وجود آمدن مشکل در فرایند محاسبات مالیاتی شما کاهش می‌یابد.همچنین بهتر است که ریزهزینه‌ها و مبلغ مالیات سال قبل را نیز در اظهارنامه ذکر کنید.

پرداخت به موقع  مالیات؛ شاه‌کلید برای کاهش مالیات

پس از ارائه اظهارنامه نوبت به پرداخت مالیات می‌رسد. پرداخت مالیات به‌موقع و در موعد مقرر مزایای مختلفی دارد، از تخفیف و جایزه خوش‌حسابی تا معافیت مالیات و مالیات نرخ صفر همه از مزایای پرداخت به‌موقع مالیات هستند.

برای مثال اگر ۳ سال متوالی مالیات خود را بدون هیچ اعتراضی در موعد مشخص پرداخت کنید، ۵ درصد از کل مبلغ مالیات سه‌ساله به شما تخفیف مالیاتی داده می‌شود و این مبلغ از مبلغ بدهی مالیاتی شما کسر می‌شود.همچنین اگر مالیات خود را زودتر از موعد پرداخت کنید نیز مشمول تخفیف روی مالیات می‌شوید.

خوش‌حسابی و دیگر هیچ

همانطور که گفتیم جایزه خوش‌حسابی، که از اسم آن مشخص است، به اصناف و افرادی تعلق می‌گیرد که مالیات خود را بدون هیچ مشکلی سر موعد مقرر پرداخت می‌کنند.

این جایزه به‌صورت کسر مالیات است یا به شما برمی‌گردد که در هر دو صورت، به این معنا است که مبلغ کمتری را برای مالیات پرداخت خواهید کرد.البته این جایزه و خوش‌حسابی را دست کم نگیرید، خوش‌حسابی تا حدی خوب است که حتی ممکن است شما را از پرداخت مالیات در سال‌های بعد معاف کند.

ارائه تمامی ریزفاکتورها و جزییات هزینه‌ها

شاید با خودتان بگویید که فاکتور چندهزارتومانی اهمیتی ندارد و نیازی به ثبت آن نیست، ولی ما به شما می‌گوییم که اشتباه می‌کنید. بهتر است تمامی فاکتورها حتی ریزترین آن‌ها را نیز در جزییات هزینه خود ثبت کنید چراکه تمامی این مبالغ کوچک در کنار هم مبلغ بسیار بزرگی را ایجاد می‌کنند که می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در مبلغ مالیات شما داشته باشد.علاوه بر این درج جزییات مالی به ممیزان مالیاتی نشان می‌دهد که در ارائه اطلاعات مالی خود دقیق و صادق هستید و این یک نمره بسیار مثبت است.

محاسبه استهلاک مالیاتی فراموش نشود!

استهلاک مالیاتی موردی است که بسیاری از شرکت‌ها و اصناف فراموش می‌کنند. بگذارید با مثال توضیح دهیم.فرض کنید که شما تجهیزاتی را برای کار خود خریداری و مبلغ فرضی ۲۰۰ میلیارد تومان را پرداخت می‌کنید.

اما این تجهیزات و این هزینه قرار است در سال‌های متمادی برای شما کار کند و با فرض حداقل ۲۰ سال کارکرد هزینه شما به ۲۰ قسمت تبدیل می‌شود. یعنی شما در هزینه سال اول باید مبلغی حدود ۱ میلیارد تومان را به‌عنوان هزینه درج کنید.

علاوه بر این، در سال‌های بعد باید استهلاک تجهیزات را نیز محاسبه و از مبلغ کم کنید و این امر باعث می‌شود که هزینه مالیاتی شما کاهش پیدا کند چراکه تجهیزات ۱۰ ساله قطعا هم‌قیمت تجهیزات نو نیست و ارزش پایین‌تری دارد.

روش‌های قانونی کاهش میزان مالیات

فعالیت در زمینه تولیدی

یکی از قوانین دولت برای حمایت از تولید، مالیات کمتر واحدهای فعال در زمینه تولید است.این کاهش مالیات که به میزان 5 درصد است حتی می‌تواند درصورت پرداخت مالیات به صورت مرتب و به موقع و با ارائه دقیق اظهارنامه تبدیل به بخشودگی و خوش حسابی نیز بشود.

 معافیت مالیاتی

هر ساله مبلغی به عنوان مبلغ معافیت مالیاتی در نظر گرفته می‌شود. یعنی درصورتی که درآمد افراد تا سقف این مبلغ باشد، از پرداخت مالیات معاف هستند. برای مثال این مبلغ در سال 1401 برای صاحبان کسب و کار معادل 39 میلیون و 600 هزارتومان اعلام شد و برای کارمندان و شاغلان دولتی برابر 5 میلیون و 600 هزارتومان درنظر گرفته شد.

از جمله روش‌های قانونی برای کاهش میزان مالیات پرداختی مشاغل و صاحبان کسب و کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.تحویل به موقع اظهارنامه مالیاتی در زمان مشخص شده توسط اداره مالیاتصاحبان مشاغل باید در بازه مشخصی که اداره مالیات تعیین کرده نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. اگر صاحبان کسب و کار هر سال به صورت منظم اقدام نمایند در سالهای بعد با تخفیف و کاهش مالیات روبرو هستند.

فاکتورهای هزینه‌ها صفر تا صد!

یکی از راه‌های کاهش مالیات ارائه فاکتورهای هزینه‌های شرکت است.ممکن است ما درطول سال هزینه‌هایی داشته باشیم که در نگاه اول بی‌اهمیت به نظر برسد اما درطول سال مبلغ زیادی بشود.

خوش حساب باشید و تخفیف حسابی بگیرید!

پرداخت به موقع مالیات و قرار گرفتن در دسته مودیان خوش حساب سبب می‌شود بتوانید به صورت قانونی از تخفیف‌های مالیاتی مربوط به خوش حسابی بهره ببرید.

آیا می‌دانستید به خاطر استهلاک ماشین آلات هم می‌توانید مالیات کمتر بدهید؟

 بسیاری از مشاغل که از این مسئله بی‌اطلاع هستند قانون استهلاک دارایی‌ها است. با توجه به اینکه بسیاری از کسب و کارها بر استفاده از ابزار و یراق و ماشین آلات مبتنی و وابسته هستند و این ابزار و ماشین آلات به مرور زمان مستهلک می‌شوند و ارزش خود را از دست می‌دهند، این مسئله در قانون لحاظ شده و یکی از راه‌های قانونی کاهش میزان مالیات برای این دست از مشاغل است.

دکمه بازگشت به بالا