وعده روسیه به آذربایجان درمورد سقوط هواپیمای مسافربری
هواپیمای Embraer ۱۹۰ متعلق به شرکت آزال باکو در تاریخ ۲۵ دسامبر در قزاقستان بهطور اضطراری قصد فرود داشت، اما در نهایت سقوط کرد. در این حادثه ۳۸ نفر از ۶۷ سرنشین آن جان باختند.
الهام علیاف، رئیسجمهوری آذربایجان، از مسکو خواسته مسئولیت شلیک اشتباهی به هواپیما را که در حال تلاش برای فرود برنامهریزیشده در فرودگاه گروزنی در جنوب روسیه بود، بپذیرد.
روسیه تأیید نکرده که یکی از موشکهای پدافند هوایی آن به هواپیما اصابت کرده، اما ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه، در تماس تلفنی با علیاف گفت که این سیستمها در زمان حادثه فعال بودهاند. او همچنین بابت وقوع این حادثه در حریم هوایی روسیه ابراز تأسف کرد.
دادستان کل جمهوری آذربایجان روز دوشنبه گزارش داد که رئیس کمیته تحقیقاتی روسیه به باکو اعلام کرده که اقدامات فشردهای برای شناسایی افراد مقصر و ارجاع آنها به دادگاه مسئولیت کیفری در حال انجام است.
روسیه تحقیقات کیفری در مورد این حادثه را آغاز کرده، اما هنوز اعلام نکرده که آیا قبول دارد که سقوط هواپیما توسط یکی از موشکهای پدافند هوایی آن هدف قرار گرفته یا خیر. ضمن اینکه مقامها و رسانههای روس تاکنون چیزی درباره شناسایی یا مجازات عوامل این حادثه نگفتهاند.
الهام علیاف روز یکشنبه در اظهاراتی کمسابقه از مسکو به شدت انتقاد و با اشاره به اینکه روسیه ظاهرا قصد داشته علت سقوط را پنهان کند ابراز عصبانیت کرد. او همچنین با اشاره به اینکه هواپیما به اشتباه مورد هدف قرار گرفته و سقوط کرده است از پوتین خواست مسئولیت این اقدام را برعهده بگیرد.
آقای علیاف همچنین روسیه را متهم کرد که نظریههای جایگزینی را مطرح کرده که «بهوضوح نشان میداد طرف روسی میخواهد بر این مسئله سرپوش بگذارد.» پیشتر گزارشهایی مبنی بر اینکه روسیه قصد داشته این سقوط را به حمله پهپادهای اوکراینی نسبت بدهد منتشر شده بود.
بازماندگان حادثه گزارش دادهاند که صدای انفجارهایی را در بیرون هواپیما شنیدهاند، که سپس بیش از ۴۰۰ کیلومتر از طریق دریای خزر به سمت شهر آکتائو در قزاقستان منحرف شد و در آنجا سقوط کرد. گفته میشود موشکهایی که توسط پدافند هوایی روسیه به سمت هواپیما شلیک شده در نزدیکی آن منفجر شده و برخورد ترکشهایش به بدنه هواپیما در نهایت باعث سقوط آن شده است.
قزاقستان روز دوشنبه اعلام کرد که جعبههای سیاه هواپیما را به برزیل ارسال کرده، جایی که آنها توسط مرکز تحقیقات و پیشگیری از حوادث هوانوردی، وابسته به نیروی هوایی برزیل، مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت.