ایران کسب و کاربین الملل

ارزشیابی مدارک تحصیلی ایران در آلمان

تایید مدارک تحصیلی و حرفه ای در آلمان یکی از مراحل مهم در امر می باشد. بر اساس قانونی که در سال ۲۰۱۲ در آلمان تصویب شد، همه افراد صرف نظر از وضعیت تابعیت، اجازه دارند مدارک تحصیلی خود را به تایید کشور آلمان برسانند. در این فرآیند، مدارک شما  با مدارک مشابه آلمانی مقایسه می‌شود؛ در صورت معادل بودن مدرک شما با مشابه آلمانی آن، مدرک رسمی دریافت خواهید کرد و در غیر این صورت، دوره های کارآموزی و یا واحدهای درسی که لازم است بگذرانید به شما اطلاع داده می شود. با کارشناس مهاجرت به آلمان ملک پور همراه باشید تا در این باره بیشتر بگوییم.

آیا مهاجرت به آلمان خوب است | برای مهاجرت به آلمان از کجا شروع کنم؟

محتوای خبر پنهان

سوالات مهم پیرامون تایید مدارک تحصیلی و حرفه ای در آلمان :

 دارندگان کدام حرفه ها و مشاغل، ملزم به تایید مدارک و ارزشیابی تحصیلی وحرفه ای یا اصطلاحا Anerkennung هستند؟

افرادی که مشاغلی از قبیل پزشکی، پرستاری، مهندسی و وکالت دارند باید برای بررسی و تایید و ارزشیابی مدارک تحصیلی خود ازطریق Anerkennung اقدام کنند.

همچنین اگر مایل هستید که به عنوان فری لنسر (Free lancer) در آلمان مشغول به کار شوید و کسب و کار شخصی خود را داشته باشید باید مدارک حرفه ای خود را تایید کنید.

اما اگر شغل شما از مشاغل بالا نیست و قصد راه اندازی کسب و کار شخصی هم ندارید احتیاجی به تایید مدارک تحصیلی و حرفه ای از طریق Anerkennung نیست ولی ممکن است لازم باشد تا برای ارزیابی به ZAB ارسال نمایید.

برای مطلع شدن از اینکه تخصص شما باید ارزیابی شود یا ارزشیابی و چگونگی آن کلیک کنید.

 از چه طریقی می شود برای تایید مدارک اقدام کرد؟

مدارک مدرسه ای (Schulzeugnisse) توسط دفاتری تحت عنوان (Zeugnisanerkennungstellen)  در هر ایالت تایید می شود. مدارک دانشگاهی (Akademische Abschlüsse) توسط دفتر تایید مدارک تحصیلی خارجی(ZAB) بررسی می شود. برای کسب اطلاعات بیشترو انجام امور مربوط به ارزیابی و ارزشیابی مدارک از طریق فروشگاه مجازی ما کلیک کنید.

مدارک آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاری(Beruflivhe Abschlüsse)  باید با طی مراحل Anerkennung بررسی و تایید شوند .

مراحل درخواست برای ارزیابی و ارزشیابی مدارک در آلمان چگونه است؟ ( ZAB or Anerkennung)

پس از بررسی هزینه های این فرایند،  تمامی گواهینامه‌ها و مدارک تحصیلی و کاری خود را به همراه یک کپی از آنها، جمع آوری کنید.(بیشتر مدارک احتیاج به ترجمه شدن دارند که در این صورت باید ترجمه مدارک آماده شود).

فرم درخواست را پر کنید و مدارک را ارسال کنید.

پس از بررسی شدن مدارک، در صورت تایید شدن و به رسمیت شناخته شدن مدرک شما گواهی تایید دریافت خواهید کرد که نشان می دهد از نظر مهارت فردی با فردی که مدرک آلمانی در حوزه تخصص شما را دارد، برابر هستید.

این فرایند معمولاً حدود ۱ تا ۳ ماه طول می کشد. ( این دوره سه ماهه از زمانی شروع می شود که مدارک خود را به صورت کامل ارسال کرده باشید)

هزینه ی عمده‌ای که فرایند تایید مدارک در بر دارد بین  ۱۰۰ تا ۶۰۰ یورو است و در کنار آن هزینه های جانبی برای ترجمه و تایید کپی ها هم باید پرداخت شود.

برای دریافت خدمات مربط به ارزیابی و ارزشیابی مدارک (ZAB وAnerkennung) از طریق فروشگاه آنلاین ما کلیک کنید.

در صورت عدم تایید مدارک، چه اقداماتی باید انجام داد؟

در صورت پذیرفته نشدن مدارک  خود، می توانید زمان درخواست یک آزمون ارزشیابی مهارت کنید که نتایج مثبت این آزمون می تواند برای ادامه تحصیل یا پیدا کردن شغل مناسب شما را یاری کند. در صورتی که مدرک شما به صورت نیمه به رسمیت شناخته شده باشد، برای کامل کردن آن ( تحت شرایط خاص)، می توانید در همان رشته در آلمان ادامه تحصیل دهید.

✅ بررسی سایت ارزشیابی مدارک تحصیلی آلمان

سایت ارزشیابی مدارک تحصیلی آلمان یکی از مراجع مهم برای مقایسه‌ی مدارک تحصیلی خارجی با مدارک مورد تایید آلمان است. این مقاله نکاتی درباره‌ی نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان خواهد گفت. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا بدانید چگونه مدارک‌تان با مدارک تحصیلی مورد تایید آلمان مطابقت پیدا می‌کند. در پایان نیز از سایت انرکنونگ و چگونگی معادل سازی مدرک دیپلم در آلمان یا مدارک آموزش عالی نیز به شما مطالبی خواهیم گفت.

در نظر داشته باشید مشاورین  ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید. همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

1- دفتر مرکزی آموزش خارجی آلمان (ZAB)

اداره‌ی مرکزی آموزشی خارجی آلمان، مرجعی برای ارزیابی مدارک خارجی در آلمان است.
این مدارک شامل گواهی پایان تحصیل، صلاحیت‌های حرفه‌ای و مدارک تحصیلی است. این مرکز برای موسسات آموزشی، مقامات دولتی و افراد عادی خدماتی خاص ارائه می‌دهد.

هرسال در مرکز ZAB حدود 2000 درخواست پذیرش می‌شود!

بسته به اینکه مدارک با چه هدفی ارسال می‌شوند، بعضی افراد مسئول ارزیابی مدارک بین‌المللی می‌شوند. این افراد برای دریافت اطلاعات کلی درباره‌ی سیستم آموزشی یک کشور یا ارزیابی مدارک، از سیستم ZAB کمک می‌گیرند.

2- خدمات سایت ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان

در صورت درخواست دارندگان مدارک دانشگاهی، این سرویس گواهی مقایسه مدارک تحصیلی عالی صادر می‌کند. این گواهی به آژانس‌های کاریابی و کارفرمایان کمک می‌کند تا مدارک متقاضیان را ارزیابی کنند. این خدمات به‌خصوص برای مهاجرین فرصتی ویژه است، چون مرجع دیگری برای ارزیابی مدارک خارجی در آلمان وجود ندارد.
کسانی که مدارک خارجی مطابق با آموزش دوساله در آلمان را دارند، می‌توانند برای معادل سازی مدرک در آلمان اقدام کنند.

این مدارک به کارفرماها و آژانس‌های کاریابی اجازه می‌دهد مدارک این افراد را ارزیابی کنند. این افراد پس از ارزیابی مدارک تحصیلی مورد تایید آلمان می‌توانند به بازارهای کار دسترسی پیدا کنند. این مدارک معمولا توسط German Land و منطقه‌ای که فرد به‌دنبال کار می‌گردد بررسی می‌شوند، اما برخی مناطق این وظیفه را به ZAB محول می‌کنند.

3- شرایط ویژه‌ی ZAB

این دفتر مبادلات نزدیکی با مراکز ملی اطلاعات کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، شورای اروپا و یونسکو دارد.
تمام کشورهای اتحادیه‌ی اروپا، منطقه‌ی اقتصادی اروپا، سوییس و همچنین کشورهای شورای اروپا و یونسکو، یک مرکز اطلاعات ملی برای سوالات مربوط به ارزیابی تشکیل داده‌اند. این اقدام به‌معنای اشراف این کشورها به اهمیت آموزش عالی است.

4- مراکز اطلاعاتی اروپا

مراکز اطلاعاتی کشورهای اتحادیه‌ی اروپا و منطقه‌ی اقتصادی اروپا NARIC نام دارند (به‌معنای مراکز ملی شناسایی اطلاعات آکادمیک).

مراکز کشورهای شورای اروپا و یونسکو نیز ENIC (به‌معنای مراکز اطلاعات ملی اروپا) نام دارند.

اتحاد این مراکز با یکدیگر یک مرکز واحد را تشکیل داده است و دفتر اصلی آن در آلمان است که ZAB نام‎‌گذاری شده است.

در ادامه خواهیم گفت که بیانیه‌ی مقایسه‌پذیری چیست و چه کاربردی دارد.
همراه ما باشید!

5- بیانیه‌ی مقایسه‌پذیری

بیانیه‌ی مقایسه‌پذیری، یک سند رسمی است که توسط Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen (اداره‌ی مرکزی آموزش خارجی) صادر می‌شود که مدرک آموزش عالی خارجی، کاربرد حرفه‌ای و آکادمیک آن را توصیف می‌کند.
این بیانیه موجب تسهیل دسترسی به بازار کار برای متقاضیان خارجی دارای مدارک تحصیلی آموزش عالی می‌شود.

این سند، صرفا یک ارزیابی مقایسه‌ای است و گواهی شناسایی نیست.

6- کاربرد بیانیه‌ی مقایسه‌پذیری

این بیانیه، مدارک شما را با مدارک تحصیلی مورد تایید آلمان مقایسه می‌کند و گزینه‌هایی درمورد ادامه تحصیل، مبنای قانونی استفاده از مدارک تحصیلی و روش شناسایی حرفه‌ای ارائه می‌دهد.‌
این بیانیه، هیچ‌گونه ارزش حقوقی نخواهد داشت!

7- انواع بیانیه‌ی مقایسه‌پذیری

بیانیه‌ی مقایسه‌پذیری در دو نسخه‌ی کوتاه و بلند برای شما ارسال می‌شود. نسخه‌ی کوتاه به‌‌عنوان ضمیمه‌ی اسناد درخواست شما درنظر گرفته می‌شود و اطلاعاتی برای کارفرما یا آژانس استخدامی در مورد مقایسه‌ی مدرک شما با مدارک تحصیلی مورد تایید آلمان ارسال می‌کند. هرزمان که اطلاعات دقیقی نیاز بود، می‌توانید از نسخه‌ی طولانی‌تر استفاده کنید.

این بیانیه برای مدارک تحصیلات عالی در سراسر جهان صادر می‌شود. این شرکت برای دوره‌های ناقص یا دوره‌هایی که به آموزش عالی اختصاص ندارند، بیانیه صادر نمی‌کند.

8- گواهی معادل سازی مدرک دیپلم در آلمان

گواهی معادل‌ سازی برای صلاحیت‌های حرفه‌ای خارجی

اگر مدرک حرفه‌ای شما با مدارک تحصیلی مورد تایید آلمان هم‌خوانی نداشته باشد و قصد اشتغال در Baden-Württemberg، Berlin، Saarland و یا Niedersachsen را دارید، می‌توانید برای مدرک تحصیلی خود، گواهی معادل‌سازی درخواست دهید.

کاربرد گواهی معادل سازی مدرک

گواهی معادل سازی مدرک دیپلم در آلمان و یا مدارک آموزش عالی دیگر، با مدارک تحصیلی مورد تایید آلمان، امکان دسترسی به بازار کار در این کشور را راحت‌تر می‌کند. معادل سازی مدرک در آلمان در سایت ارزشیابی مدارک تحصیلی آلمان به شما اعلام می‌کند که مدرک شما به‌صورت کامل و یا به‌صورت جزئی با مدارک تحصیلی مورد تایید آلمان مطابقت دارد. اگر مدرک شما به‌صورت جزئی مطابق با مدارک تحصیلی مورد تایید آلمان بود، سایت ارزشیابی مدارک تحصیلی آلمان به شما می‌گوید که چطور می‌توانید مطابقت کامل را بدست بیاورید.

ارزشیابی مناسب برای مدارک تحصیلی

در بسیاری از رشته‌ها، دروه‌های حرفه‌ای بسیاری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای کسب مهارت‌های مشابه استفاده کنید. یا از طریق سیستم آموزش دوگانه طبق قانون آموزش حرفه‌ای (مثلا برق‌کار) و یا از طریق آموزش حرفه‌ای در یک مدرسه‌ی تمام‌وقت (به‌طور مثال دستیار الکترونیک). به این ترتیب ممکن است بیش از یک مدرک حرفه‌ای در آلمان برای شما وجود داشته باشد.

لازم است بدانید اگر شغل یا مدرک تحصیلی شما در سایت ارزشیابی مدارک تحصیلی آلمان وجود نداشته باشد، به این معناست که مرجع ارزشیابی مدرک شما، شرکت دیگری است.

9- هزینه‌ی صدور گواهی معادل‌سازی در آلمان

  • شما باید برای صدور این گواهی 485 یورو هزینه کنید.
  • درصورتی که از صدور این گواهی منصرف شوید، باید هزینه‌ای متناسب با کار انجام شده پرداخت کنید.
  • این هزینه برای همه یکسان است و معافیت خاصی برای آن وجود ندارد.

10- نحوه درخواست ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان

  • سایت ارزشیابی مدارک تحصیلی آلمان لیستی ارائه داده است شامل دانشگاه‌هایی که مدارک آن‌ها مورد تایید است. دانشجویان دانشگاه‌هایی که در این لیست وجود دارند می‌توانند درخواست ارزشیابی مدارک را دهند. همچنین لیستی ارائه شده از دانشگاه‌هایی که مورد تایید نیستند. دانشجویان این دانشگاه‌ها ممکن است نتوانند درخواست ارزشیابی بدهند.
  • درصورتی که دانشگاه شما در منطقه‌ی H+ قرار داشت، یعنی در لیست دانشگاه‌های مورد تایید بود، شما نیازی به انجام این ارزشیابی ندارید. کافی‌ست یک پرینت از همان صفحه را به‌جای تاییدیه‌ی ZAB استفاده کنید.
  • اگر دانشگاه شما نه در منطقه‌ی H+ (مورد تایید) و نه در منطقه‌ی H- (غیرقابل درخواست) قرار نداشت، شما باید به این روش درخواست دهید:
  • ابتدا در سایت ثبت‌نام کنید (پس از تکیل فرم، باید فایل PDF ارائه شده را امضا کنید و به‌همراه مدارک ارسال کنید.)
  • مدارک موردنیاز را ارسال کنید.
  • پس از دریافت ایمیلی مبنی بر رسیدن مدارک شما، باید مبلغ 200 یورو پرداخت کنید و فیش واریزی را به همان ایمیل ارسال کنید.
  • پس از دریافت مبلغ، شروع ارزشیبابی را به شما اعلام می‌کنند.
  • بعداز گذشت چندروز، نتیجه‌ی ارزشیابی از طریق ایمیل به شما اطلاع داده می‌شود. مدارک‌تان نیز عودت داده می‌شود.

11- مدارک لازم برای ارزشیابی مدارک دانشگاهی ایران در آلمان

  • مدارک دانشگاهی و ریز نمرات ( اصل مدرک ترجمه‌شده توسط دادگستری)
  • اگر در مقطع ارشد تحصیل می‌کنید، باید مدرک لیسانس را هم ضمیمه کنید
  • کپی از اصل مدرک دیپلم و گواهی پایان تحصیلات دبیرستان
  • اگر قراردادکاری امضا کرده‌اید، یک کپی از صفحات قرارداد
  • کپی پاسپورت
  • فرم تکمیل‌شده‌ی درخواست برای ZAB

ادامه‌ی مقاله به سایت انرکنونگ و نحوه‌ی عملکرد آن اختصاص دارد.
همراه ما باشید!

12- سایت انرکنونگ

جهت معادل سازی مدرک دیپلم در آلمان و یا مدارک دیگر در آلمان، پروسه‌ای به نام (به‌معنای به‌رسمیت شناختن) طی می‌شود.
معمولا رشته‌های مهندسی و نظری می‌توانند تاییدیه‌ی خود را از ZAB دریافت کنند که مراحل ساده‌تری دارد اما ممکن است تمام کارفرمایان آلمانی، مخصوصا کارفرمایان دولتی، تاییدیه‌ی ZAB را قبول نکنند.

13- نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان در سایت انرکنونگ

پس از ورود به سایت انرکنونگ، حرفه‌ی خودتان را وارد کنید. پس از این، حرفه‌های مرتبط، به شما معرفی می‌شود و شما باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
سوالاتی راجع‌به کشور محل تحصیل و سطح تحصیلات شما پرسیده می‌شود.
سایت انرکنونگ که مانند ZAB یک سایت ارزشیابی مدارک تحصیلی آلمان به‌حساب می‌آید، درمورد شهر مقصد شما سوالاتی می‌پرسد. پس از آن مشاورینی به شما معرفی می‌شوند تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. در انتها سایت انرکنونگ، اطلاعاتی درمورد اداره‌ی مسئول ارزشیابی شما در شهر مقصد داده خواهد شد و مدارک موردنیاز نیز به شما گفته می‌شود.
شما باید برای اداره‌ی معرفی شده ایمیلی بفرستید که درخواست معادل‌سازی مدرک و کار در آن ایالت را دارید. پس از آن نیز ایمیلی حاوی مدارک موردنیاز برای شما ارسال خواهد شد.

14- مدارک مورنیاز برای معادل سازی از طریق انرکنونگ

  • کلیه‌ی مدارک دانشگاهی به‌همراه ریز نمرات
  • تعداد واحدهای عملی و نظری گذرانده‌شده در دانشگاه به همراه تفکیک ساعت
  • گواهی سوابق شغلی
  • مدرک زبان آلمانی در سطح B2
  • گواهی سلامت و عدم سوءپیشینه
  • رزومه‌ی کاری و حرفه‌ای

معادل‌سازی مدارک از طریق انرکنونگ ممکن است 3 تا 6 ماه طول بکشد!

پرسش‌های متداول سایت ارزشیابی مدارک تحصیلی آلمان

کاربرد سایت ارزشیابی مدارک تحصیلی آلمان چیست؟

مرجعی در آلمان است برای بررسی تطبیق مدارک آموزش عالی خارجی با مدارک مورد تایید آلمان.

فرآیند معادل‌سازی مدارک توسط سایت انرکنونگ چقدر طول می‌کشد؟

معادل‌سازی مدارک از طریق انرکنونگ ممکن است 3 تا 6 ماه طول بکشد.

اگر مدرک ما جزء مدارک تحصیلی مورد تایید آلمان نباشد چه می‌شود؟

درصورتی که مدارک تحصیلی شما مورد تایید کشور آلمان نباشد، امکان تحصیل یا اشتغال در آن کشور را ندارید.

معادل سازی مدارک آموزش عالی یا معادل سازی مدرک دیپلم در آلمان توسط چه مرجعی انجام می‌شود؟

مهم‌ترین مرجع معادل‌سازی شرکت ZAB است که البته برخی آژانس‌ها از آن استفاده نمی‌کنند.

چگونه می‌توانیم با نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان آشنا شویم؟

هم در سایت انرکنونگ و هم در سایت ZAB شیوه‌ی ارزشیابی بیان شده است وبا مراجعه به آن از این فرآیند مطلع خواهید شد.

دکمه بازگشت به بالا