علمی

آیا انگشت کردن در بینی می‌تواند با خطر آلزایمر مرتبط باشد؟

هفته گذشته برای برخی از مردم در سراسر جهان که عادت دارند بینی خود را با انگشتان خود باد کنند، هفته سختی بود، زیرا ده ها تیتر منتشر شد مبنی بر اینکه شواهد نگران کننده ای وجود دارد که بیماری آلزایمر و زوال عقل با این موضوع مرتبط هستند.

طبق گفته چندین عصب شناس که با نیواطلس مصاحبه کرده اند، اکنون واضح است که این یافته های این مطالعه حدس و گمان و «بسیار مشکوک» بودند.

همانطور که در مورد اکثر این گروه از مقالات علمی است، مقاله بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، در این مورد، از دانشگاه گریفیث استرالیا است که در روز جمعه، 28 اکتبر منتشر شد. مقاله تحت عنوان “جدید” منتشر شده است. تحقیقات نشان می دهد که برداشتن بینی می تواند خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را افزایش دهد.

مطالعه ای روی موش ها نشان داد که باکتری کلامیدیا پنومونیه می تواند قسمت هایی از مغز را با تزریق به بینی حیوان آلوده کند. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد زمانی که باکتری وارد مغز موش ها می شود، می تواند تغییرات پاتولوژیک مشابه آنچه در بیماری آلزایمر مشاهده می شود، ایجاد کند.

این مطالعه 10 ماه پیش در ماه فوریه منتشر شد، اما اخیراً مشخص شد و زمانی که منتشر شد، با یک مقاله خبری همراه بود که می گوید باکتری های بینی می توانند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهند. بنابراین منطقی به نظر می رسد که بپرسیم چرا از مطالعه ای که 10 ماه پیش منتشر شده است به عنوان یک مطالعه جدید با نتایج جدیدی که ناگهان نشان می دهد که برداشتن بینی ممکن است با خطر آلزایمر مرتبط باشد ذکر شده است؟

نیو اطلس با چندین متخصص صحبت کرد تا بفهمد این ارتباط جدید با برداشتن بینی چگونه به وجود آمده است.

پروفسور جیمز سنت جان یکی از نویسندگان مشترک اولین مطالعه است. او گفت که احساس می‌کند این مطالعه با مسائل دیگری آمیخته شده است و از زمانی که این مطالعه برای اولین بار منتشر شد، چندین متخصص گوش و حلق و بینی که از یافته‌ها خوشحال بودند، با او تماس گرفتند و از او خواستند تا رابطه بین بیماری‌های بینی و زوال عقل را بررسی کند.

وی در خصوص بازخوردی که از محققان گوش و حلق و بینی درباره این مطالعه دریافت کرده است به نیواطلس گفت: این موضوع نیاز به بررسی دارد. ما هرگز فکر نکردیم که تاریخچه پزشکی یا آسیب دیدگی بینی را بررسی کنیم. از زمانی که داستان را منتشر کردیم، افراد زیادی با من تماس گرفتند. یکی می‌گفت همسرم آلزایمر دارد و بینی‌اش بد است و وقتی اولین علائم و این‌ها را پیدا می‌کرد، بینی‌اش را زیاد با انگشتش باد می‌کرد. بنابراین ما در مورد این رابطه مطمئن نیستیم، اما باید بررسی کنیم.

ارتباط انگشت با آلزایمر و زوال عقل، که به نظر می‌رسد علت گسترش جدید رادیو باشد، تا حدی ناشی از مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد تخریب عمدی اپیتلیوم موش‌ها منجر به افزایش باکتری‌ها در اعصاب محیطی و لامپ ها .بو می دهد

اپیتلیوم بینی بافت نازکی است که داخل بینی را می پوشاند و در این مطالعه محققان از داروهایی برای تخریب بافت به عنوان مدلی شبیه به تخریب طبیعی بینی در انسان استفاده کردند.

فرضیه جان این است که برداشتن بینی می تواند آسیب مشابهی به پوشش بینی شما وارد کند که می تواند منجر به عبور باکتری ها و ویروس ها شود. باعث بیماری آلزایمر می شود.

بله، یک سوال بسیار مهم در اینجا مطرح می شود. اینجا در مورد کدام بینی صحبت می کنیم؟

St. جان می‌گوید برداشتن بینی‌تان به‌آرامی آسیبی نمی‌زند، اما اگر بینی‌تان را تا زمانی که خون‌ریزی کند، بکشید، ممکن است.

نیو اطلس با چندین عصب شناس دیگر و محققان زوال عقل تماس گرفت تا نظرات آنها را در مورد رابطه احتمالی بین برداشتن بینی و بیماری آلزایمر دریافت کند.

اکثر این کارشناسان گفتند که این ایده آنقدر احمقانه است که نمی خواهند نامی از آنها برده شود و آن را شخصی نمی دانند، اما برخی از آنها پاسخ های قابل تاملی به این ایده دادند.

برایس ویسل، عصب شناس در دانشگاه نیو ساوت ولز که در زمینه بیماری های مغزی تخصص دارد، می گوید که یافته های این مطالعه جالب است. او گفت: این ایده که عفونت‌های باکتریایی می‌توانند در زوال عقل نقش داشته باشند و این بیماری می‌تواند از بینی به مغز سرایت کند، یک حوزه تحقیقاتی قانع‌کننده است، اگرچه هنوز حدس و گمان است.

ویسل می گوید هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این رفتار (چیدن بینی) که در بین مردم رایج است، در آلزایمر مؤثر است وجود ندارد.

وی گفت: من هرگز در این مورد چیزی نشنیده ام، هیچ مدرکی در این مورد ندیده ام و یا دلیلی برای گفتن آن نداشته ام. من نگران هستم که مردم از آنچه او می گوید سوء تعبیر کنند و از انجام کاری که مردم هزاران سال انجام می دادند می ترسند.

نیکی آن ویلسون، محقق فوق دکتری در تحقیقات علوم اعصاب استرالیا، سخنان ویستل را تکرار می کند. او اعتراف می کند که شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه عوامل دیگری ممکن است در برخی از بیماری های عصبی نقش داشته باشند، اما یافته اصلی نتایج این مطالعه جدید این است که برداشتن بینی یکی از عواملی است که باعث شروع بیماری های عصبی می شود. آلزایمر اغراق آمیز است.

وی می گوید: سوء ظن به اینکه اختلال در اپیتلیوم بینی ممکن است خطر ابتلا به چنین بیماری هایی را افزایش دهد موضوع جدیدی است. با این حال، این مطالعه حیوانی به دور از اثبات اینکه برداشتن بینی باعث بیماری آلزایمر می شود، نیست.

پروفسور جیمز سنت جان اولین کسی است که اعتراف کرد که تحقیقات بیشتری باید انجام شود و قصد دارد سال آینده یک مطالعه در مقیاس بزرگ را برای بررسی افراد در مراحل اولیه بیماری آلزایمر آغاز کند.

این مطالعه حس بویایی شرکت کنندگان را تجزیه و تحلیل کرد، باکتری های موجود در بینی آنها را آزمایش کرد و سوابق پزشکی آنها را برای شواهد عفونت بینی ردیابی کرد.

پروفسور سنت جان در مورد تحقیقات جدید، از برداشتن بینی به عنوان یک عامل خطر برای آلزایمر اشاره نکرد.

او اضافه کرد که تحقیقات قبلی نشان داده است که برداشتن بینی یک عمل رایج در میان بزرگسالان است و برای پیدا کردن فردی که بگوید هرگز بینی خود را نگرفته است، به سختی تحت فشار خواهید بود.

در نهایت، به نظر می رسد افرادی که بینی خود را با انگشت خود باد می کنند، نگران ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل از این کار نباشند. اما البته وقتی این کار را انجام می دهد باید به آرامی این کار را انجام دهد تا به قسمت داخلی بینی آسیبی وارد نشود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا