علمی

ابوعلی سینا را چرا همه دنیا بیش از ما می شناسند و به او احترام می گذارند؟

ابن سینا از نظر وسعت و وزن آثارش همواره در شرق و غرب مورد توجه بوده است و این نیز به برکت دانشمندان بزرگ و نامدار غربی است که شبانه روز را به کاوش در آثار این معجزه می گذرانند. به سوالات علم و فلسفه مدرن پاسخ دهید.

تقریباً در تمام دنیاهای بزرگ جهان، از ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه گرفته تا الجزایر، هند و پاکستان و تا ابن سینا، این اتفاق افتاده است. مقالات ارائه شده در برخی از این سمینارها به هیچ وجه شبیه به آنچه در ایران نوشته ایم نیست.

یکی از مطالعات اجباری ما در مورد فلسفه دکارت در اوایل انقلاب و در دوران جنگ سرد بود، زمانی که در فرانسه برای تحصیلات عالی در دانشگاه خوزه تحصیل می کردم. استاد ما دکتر بود. دومینیک لوکور، یکی از دانشمندان دکارتی فرانسه، این مطالعه را تدریس کرد. او در روز اول مطالعه این سوال را مطرح کرد: چرا دکارت قبل و بعد از دیگر فیلسوفان فرانسوی متفاوت است و آیا او یک تافته متفاوت است؟ اجازه دهید به والدین بگویم که فرانسوی ها همیشه ثابت کرده اند که عاقل هستند و آنها هم می گویند این دکارت است.

با این سوال، کلاس ساکت بود. برخی از دانشجویان پاسخی ارائه کردند که استاد با آن موافق نبود. سپس خود معلم با پاسخ عجیب خود کلاس را زیر سوال برد که بسیار تعجب کردم. آن روزها مصادف با اوایل انقلاب و جنگ سرد بود و روزنامه نگاران فرانسوی شبانه روز اخبار جنگ ایران و انقلاب را به تفصیل پوشش می دادند و به تفصیل بحث می کردند. معلمان گفتند: «اگر به ریشه‌های انقلاب ایران نگاه کنید، به مذهب شیعه می‌رسید که بر خلاف دیگر مذاهب اسلامی، یک جریان انقلابی است که همیشه با پادشاهان و حاکمان مخالف بوده و آنها را به رسمیت نشناخته است. ابن سینا، فیلسوف بزرگ ایرانی که در قرون وسطی غربی با دانش و درایت خود می زیست، نیز یکی از اعضای مذهب در حال تغییر شیعه است. او به دلیل وابستگی مذهبی به جریان اصلاحات، توسط معاصرانش ترور شد و به شهر و دیار تبعید شد».

وی ادامه داد: به نظر من دکارت، یکی از کتابداران فلسفه لاتین ابن سینا، نه تنها تحت تأثیر علم و فلسفه، بلکه از زندگی خود و رهبر ایرانی خود نیز بوده است. می بینیم که دکارت در زندگی خود ناپایدار بود و از شهری به شهر و از دیار به دیار فرار کرد تا خانه ای امن بیابد و در سایه او تحقیق کند و در این صورت تو نخاه می شوی او می خواهد از ابن الگو بگیرد. سینا.”

سر کلاس خیلی خوشحال بودم که استاد خیلی از ابن سینا سپاسگزاری می کند، اما از اینکه ما ایرانی ها نتوانستیم اثر فرانسوی دکارت ابن سینا را تقلید کنیم ناراحت بودم. این باعث شد که به فکر نوشتن کتابی درباره ابن سینا با ایده های جدید در مورد برنامه تحقیقاتی آینده ام بیفتم.

پس از فارغ التحصیلی به ایران بازگشتم و در حین تحقیق در دانشگاه صنعتی شریف، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به تحقیق درباره علمای اسلام در ایران پرداختم. در همین حال، دکتر مهدی گلشنی ریاست پژوهشکده را بر عهده داشت و من چند مقاله ویژه درباره خیام و خواجه نصیر منتشر کردم. پس از آن کار ابن سینا را گرفتم و از داخل و خارج از ایران مقالاتی خواستم تا کتاب منتشر شد. تا پیش از این، علمای ابن سینا به مسائل جسمانی و اسرارآمیز ابن سینا توجه داشتند; اگر قرار بود در غرب چیزهایی از ابن سینا مانند ریاضیات، نجوم، کیهان شناسی، موسیقی مطالعه شود و من در ارائه ترجمه این گونه کتاب ها به ابن سینای امروزی کشورم مراجعه کنم. نویسندگان و مترجمان این کتاب از نویسندگان و پژوهشگران سرشناس پژوهش خود هستند. ساسان سپنتا، نویسنده ایرانی و آقای مائورو زونتا، نویسنده فرانسوی درگذشت. آنها گفتند که نمی توانند انتشار داستان خود را ببینند.

آقای قسام فینیانوس، دبیر سوری یکی از این مقالات، خانه سابق خود را در پی حملات داعش توسط گروه های تروریستی در سوریه ترک کرده است و من اکنون از او اطلاعی ندارم. یکی از بهترین داستان های این کتاب نوشته دکتر. گلشن و شاگردش دکتر. جمالی که به معرفت و رابطه ذهن و مغز از دیدگاه ابن سینا می پردازد. گزارش های نجومی ابن سینا را نیز یکی به فارسی و دیگری به زبان فرانسه نوشته ام که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد. همچنین مقالاتی در مورد دیدگاه‌های ابن سینا توسط دانشمندان خارجی داریم که توسط اساتید ایرانی به فارسی ترجمه شده‌اند و این مقالات نیز دیدگاه جدیدی به مضامین روشن ابن سینا دارند.

دلیلی که وی برای نوشتن کتابی درباره ابن سینا انتخاب کرد، نه تنها شناخت ابن سینا بلکه کارهایی بود که این عالم بزرگ در توسعه اسلام انجام داد. او به تنهایی مظهر تمدن است، هر طور که می توانید نگاه کنید! به عنوان مثال، با خواندن داستان زندگی برخی از دانشمندان اعم از شرق و غرب، درمی یابید که برای پیشبرد اهداف علمی، گاهی مجبور بوده اند برخی از خواسته های قلبی خود را رها کرده و از قوانین پادشاهان پیروی کنند یا. مقامات. ما بسیاری را داریم که نیازی به ذکر نام خود نمی بینند. عده ای که فقط علم داشتند و از اخلاق و دین بی بهره بودند، به دلیل دلبستگی به زندگی مادی و ثروت دنیا، علم خود را در خدمت به دشمنان مردم قرار دادند.

یکی دیگر از خصوصیات ابن سینا این بود که بسیاری از علوم زمان خود را احاطه کرده بود. امروزه به دلیل گسترش علم و پیدایش دانش جدید، برخی بر این باورند که برخلاف گذشته، انسان باید تنها به یک علم توجه کند و زندگی انسان برای مطالعه چندین علم برای یک محقق امروزی کافی نیست. اما اینها نیز اغلب قادر به ایجاد و تحقیق در همان زمینه تخصصی نیستند. من با برخی از این اساتید در دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاه‌ها آشنا شده‌ام و متوجه شده‌ام که آنها صرفاً از موضوعات مهم ادبی، دینی، فکری و سیاسی کشورشان بی‌اطلاع نیستند. آنها هیچ کنترلی بر تخصص خود ندارند. مثلا من یک استاد ریاضی را می شناسم که جبری است اما وارد بحث هندسی نمی شود و برعکس اگر ابن سینا را مطالعه کنید از جایگاه او در علوم مختلف متحیر می شوید!

دانشگاه صنعتی شریف و استاد گروه فلسفه علم این دانشگاه در خصوص لزوم توجه دقیق به ابعاد ناشناخته این دانشمند بزرگ نامه ای برای ما ارسال کرده است که در ادامه می خوانید. ما ایرانیان بسیاری از علما و فیلسوفان بزرگ خود و ابن سینا را آنچنان که باید و شاید نمی شناسیم و همین عدم آگاهی ما را از عرضه کالاهای گرانبها به بازارهای بین المللی باز داشته است. اما سفیدپوستان در این زمینه برتر از ما هستند. ابن سینا از نظر وسعت و وزن آثارش همواره مورد توجه شرق و غرب بوده است و این نیز به برکت دانشمندان بزرگ و نامدار غربی است که شبانه روز را به کاوش در آثار این معجزه می گذرانند. به سوالات علم و فلسفه مدرن پاسخ دهید. تقریباً در تمام دنیاهای بزرگ جهان، از ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه گرفته تا الجزایر، هند و پاکستان و تا ابن سینا، این اتفاق افتاده است. مقالات ارائه شده در برخی از این سمینارها به هیچ وجه شبیه به آنچه در ایران نوشته ایم نیست. هدف اصلی من از نگارش این کتاب ترجمه و چاپ برخی از این مقالات است و شما با بررسی مطالب این کتاب با من موافق خواهید بود.

23302

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا