ایران کسب و کارعلمی

برای گرفتگی عضلات چه قرصی بخوریم؟

قرص شل کننده‌ عضلات کمر داروی تجویزی است که برای درمان چندین علامت، مانند اسپاسم عضلانی و درد اسکلتی- عضلانی تجویز می‌گردد. چندین قرص شل کننده‌ عضلات کمر وجود دارد که به روش‌های مختلف عمل می‌کنند. اسپاسم یا گرفتگی عضلانی انقباضات ناگهانی و غیرارادی یک عضله یا گروهی از عضلات است. آن‌ها می‌توانند در اثر فشار بیش از حد عضلانی ایجاد و در نهایت به تولید درد بیانجامد. اسپاسم عضلانی با شرایطی مانند کمردرد، گردن درد و فیبرومیالژیا ارتباط مستقیم دارند . از طرف دیگر اسپاسم عضلانی نوعی گرفتگی مداوم ماهیچه‌ها است که باعث سفتی عضلات می‌شود و در راه رفتن، صحبت یا حرکات طبیعی اختلال ایجاد خواهد کرد.

انواعی از قویترین قرص شل کننده‌ عضلات کمر

سازمان غذا و دارو آمریکا انواعی از قرص شل کننده عضلات کمر را تایید کرده که برای درمان اسپاسم عضلات اسکلتی تجویز می‌شود. انواع قرص شل کننده عضلات کمر عبارتند از:

  • کاریزوپرودول
  • کلرزوکسازون
  • سیکلوبنزاپرین
  • متاکسالون
  • متوکاربامول

قرص شل کننده‌ عضلات کمر که به عنوان ضد اسپاسم عضلات اسکلتی در آمریکا تجویز می‌گردد عبارتند از:

  • باکلوفن
  • دانترولن
  • دو شل کننده عضلات اسکلتی که اثرات ضد اسپاسمی دارند عبارتند از:
  • تیزانیدین
  • دیازپام

درک بهتر اسپاستیسیتی و اسپاسم عضلانی

به طور کلی گرفتگی عضلات به دو صورت رخ می‌دهد که برای درمان آن‌ها از داروها یا قویترین قرص شل کننده عضلات گردن و بدن استفاده می‌شود.قبل از اینکه به پاسخ سوال  قرص برای گرفتگی عضلات چه بخوریم برسیم ،مهم است که تفاوت این دو نمونه گرفتگی‌ها را بدانید که عبارتند از:

  • اسپاسم عضلانی که به دلیل مشکلات اسکلتی عضلانی رخ می‌دهند.
  • اسپاستیسیتی (Spasticity) به انقباضات طولانی‌مدت عضلانی ناشی از آسیب مغزی یا نخاعی می‌گویند.

با توجه به تقسیم‌بندی گرفتگی‌های عضلانی، داروهای شل کننده عضلات به دو گروه ضد اسپاسم و ضد اسپاستیسیتی تقسیم می‌شوند. یکی دیگر از راه‌های مناسب برای درمان گرفتگی‌های عضلانی استفاده از دستگاه‌های دارای تکنولوژی UIC است. این تکنولوژی از سه مجموعه اولتراسوند، انفرارد و کلاک پالس تشکیل شده است. شرکت زایس ترونیک آلمان از تکنولوژی UIC در زانوبند و کمربندهای خود استفاده کرده است.

انواع داروی گیاهی شل کننده عضلات؛ طبیعت با ما مهربان است

گیاهان مختلفی در طبیعت خاصیت آرامبخشی و شل کنندگی عضلات دارند. این نوع گیاهان را می‎‌توان به صورت دمنوش یا چای استفاده کرد. گیاهانی که برای شل کردن عضلات می‌توان از آن‌ها استفاده کرد عبارتند از:

بابونه: مصرف دمنوش بابونه برای تسکین درد و آرام شدن بیمار عالی است.

آلبالوی ترش : مصرف دمنوش چای آلبالو برای گرفتگی عضلات مناسب است.

دمنوش نعنا : دو قطره روغن نعنا را با دو قطره قاشق غذاخوری روغن بادام مخلوط کنید و از آن برای ماساژ ناحیه دردناک استفاده کنید.

فلفل هندی : یک قاشق چای‌خوری پودر فلفل را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و به محل آسیب‌دیده بمالید. ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس آن را بشویید.

ویتامین شل کننده عضلات کدام است؟

مصرف برخی ویتامین از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند یا روند درمان را تسریع می‌بخشد. از این ویتامین‌های مفید می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ویتامین B1
  • ویتامین B12
  • ویتامین D این ویتامین‌ها به طور کلی برای بدن مفید و لازم هستند.

کلام آخر در مورد قویترین قرص شل کننده عضلات گردن

از داروهای مختلفی برای درمان گرفتگ عضلات می‌توان استفاده کرد. انتخاب دارو به شدت و نوع گرفتگی بستگی دارد. زیرا گرفتگی‌های عضلانی به دو صورت گرفتگی‌های اسکلتی عضلانی و گرفتگی‌های ناشی از انقباضات طولانی‌مدت به دلیل آسیب مغزی یا نخاعی رخ می‌دهند.

انواع گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلانی عارضه ای است که طی آن ماهیچه ها به طور غیر ارادی منقبض شده و شل نمی شوند. عضله ای که به طور غیر ارادی منقبض می شود، اسپاسم شده و اسپاسم در صورت ادامه دار شدن به گرفتگی منجر می گردد. به منظور رفع گرفتگی عضلات در هر قسمت از بدن از قرص گرفتگی عضلات مخصوص به آن قسمت استفاده می شود.

می توان انواع گرفتگی عضلات را مطابق زیر دسته بندی کرد:

  • گرفتگی واقعی

این گرفتگی یک عضله یا گروهی از ماهیچه ها را درگیر می کند. اگر اعصابی که وظیفه تحریک ماهیچه ها را بر عهده دارند بیش از اندازه تحریک شوند، گرفتگی واقعی ایجاد می شود. آسیب عضلانی، استفاده بیش از اندازه از ماهیچه ها و خستگی عضلانی، نشستن یا دراز کشیدن های طولانی مدت در وضعیتی نامناسب در مدت طولانی، گرفتگی عضلات در سنین بالا حین استراحت، گرفتگی ناشی از کم آبی بدن و … همگی از شرایطی هستند که می توانند به گرفتگی واقعی منجر شوند.

  • گرفتگی تتانی

گرفتگی عضلانی ناشی از سطوح کم کلسیم و منیزیم در خون که فعالیت بافت های عصبی را افزایش می دهد سبب گرفتگی تتانی می شود.

  • گرفتگی دسیتونیک

اغلب این گرفتگی در عضلات کوچکی مانند پلک، فک، گردن، حنجره و … رخ می دهد.

آیا داروها می توانند باعث گرفتگی عضلات شوند؟

عوامل مختلفی چون مشکلات تیروئیدی، رگ های واریسی، بیماری های عروقی، نارسایی های کلیوی، فشار خون، دیابت و … می توانند به گرفتگی عضلات منجر شوند؛ اما یکی از عوامل گرفتگی عضلات داروها هستند که برای رفع آن ها می بایست پس از مشورت با پزشک و بررسی عدم تداخل دارویی از قرص گرفتگی عضلات مربوط به آن قسمت استفاده کرد.

برخی از گروه های دارویی که سبب گرفتگی عضلات می شوند، عبارتند از:

  • داروهای ضد روان پریشی

داروهایی که برای درمان اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنی و … توسط بیماران مورد استفاده قرار می گیرند می توانند به گرفتگی عضلات منجر شوند. داروهای ضد روان پریشی یا آنتی سایکوتیک ها اگرچه منعطف کننده سیستم عصبی مرکزی هستند، اما می توانند به گرفتگی و گاهی پارگی عضلات منجر شوند.

  • دیورتیک ها

دیورتیک ها که به آن قرص آب نیز می گویند و در درمان اِدِم، فشار خون بالا، نارسایی قلب و … کاربرد دارند، به دلیل سرعت بالا در دفع الکترولیت های شناخته شدن بدن سبب گرفتگی عضلات می شوند.

  • دیورتیک های تیازیدی

این داروها از طریق تخلیه الکترولیت های لازم از بدن می توانند سبب گرفتگی عضلات شوند. اغلب داروهای درمان فشار خون در این دسته از داروها قرار می گیرند. به منظور رفع گرفتگی عضلات در این حالت می بایست از قرص گرفتگی عضلات استفاده شود که به تعادل سطح الکترولیت ها در بدن کمک می کند.

  • مسدودکننده های بتا

داروهای درمان فشار خون و آریتمی که ضربان قلب را کاهش می دهند و از طریق مسدود کردن آدرنالین فشار خون را کاهش می دهند و برای درمان میگرن، لرزش و … نیز مورد استفاده قرار می گیرند سبب باریک شدن رگ ها شده و جریان خون در اندام ها را کمتر می کنند و از این طریق منجر به گرفتگی عضلات می شوند.

نحوه اثرگذاری قویترین قرص شل کننده عضلات پا

ضد اسپاسم‌هایی که به عنوان قرص شل کننده عضلات کمر مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارتند از:

باکلوفن: برای از بین بردن اسپاسم ناشی از ام اس استفاده می‌شود. به طور کامل درک نشده که چگونه کار می‌کند. به نظر می‌رسد سیگنال‌های عصبی از نخاع را که باعث اسپاسم عضلات می‌شود، مسدود می‌سازد. عوارض جانبی می‌تواند شامل خواب آلودگی، سرگیجه، ضعف و خستگی باشد.

دانترولن: برای درمان اسپاسم عضلانی ناشی از آسیب نخاعی، سکته مغزی، فلج مغزی یا ام اس به کار می‌رود. با اثر مستقیم بر روی ماهیچه‌های اسکلتی، اسپاسم عضلانی را آرام می‌کند. عوارض جانبی آن شامل خواب آلودگی، سرگیجه، سبکی سر و خستگی است.

دیازپام: یک بنزودیازپین است که برای تسکین اسپاسم عضلانی ناشی از التهاب و ضربه استفاده می‌شود. با افزایش فعالیت یک انتقال دهنده عصبی خاص برای کاهش وقوع اسپاسم عضلانی عمل می‌کند. دیازپام یک مسکن است. عوارض جانبی آن شامل خواب آلودگی، خستگی و ضعف عضلانی خواهد بود.

سوالات متداول در مورد قویترین قرص شل کننده عضلات گردن

۱قویترین قرص شل کننده عضلات گردن کدام دارو است؟

قرص کلرزوکسازون، متاکسالون، تیزانیدین و متوکاربامول از جمله داروهای شل کننده عضلات هستند.

۲آیا داروی گیاهی شل کننده عضلات وجود دارد؟

از داروهای گیاهی مختلفی می‌توان به عنوان آرام کننده و شل کننده عضلات استفاده کرد مانند بابونه، نعنا و چای آلبالو ترش.

۳کدام ویتامین‌ها به عنوان ویتامین شل کننده عضلات شناخته می‌شوند؟

ویتامین B1، B12 و D برای عضلات، مفاصل و استخوان‌ها مناسب هستند.​

دکمه بازگشت به بالا