علمی

تاکید مجدد وزارت بهداشت؛ تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته «آسترازنکا» صحت ندارد

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شایعه استفاده از واکسن تاریخ مصرف گذشته AstraZeneca صحت ندارد و واکسن تاریخ مصرف گذشته در هیچ محل واکسیناسیونی استفاده و تزریق نشده است.

به گزارش اخبار ایران من پادرام پاک آیان در این خصوص گفت: مهلت ارسال نهایی واکسن AstraZeneca وارد کشور بر اساس تاییدیه شرکت سازنده واکسن که آن هم بر اساس مطالعات منظم انجام شده بود، شش ماه پس از شروع تولید تعیین شد. همان 17 جولای 2022 بود که مصادف با یکشنبه 26 جولای بود یعنی دیروز بود.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: تمامی مدارک مربوط به هر واکسن خارجی باید توسط شرکت سازنده به کشور مصرف کننده ارسال شود. در مورد آخرین ارسالی AstraZeneca، این سند به طور کامل توسط سازمان غذا و دارو دریافت، بررسی و تایید شده است.

وی تاکید کرد: هیچ واکسنی بدون تایید مدارک واکسن خارجی از سازمان غذا و دارو وارد کشور نمی شود.

معاون مطبوعاتی وزارت بهداشت گفت: سوابق آخرین محموله آسترازنکا که وارد کشور شده است نشان می دهد که تاریخ انقضا شش ماه پس از ساخت آن در کشور مبدا، 17 جولای 2022 (در حال حاضر 26 تیر) بوده است. این تاریخ. روی برچسب سازمان غذا و این محصول در تمام بطری های واکسن موجود است و به طور خاص روی این شماره نیست.

پاک آیین افزود: در صورت گوش دادن به تصاویر منتشر شده در اینترنت می توانید مدارک سازمان غذا و دارو را با کد QR واکسن آن و تمامی اطلاعات واکسن مورد تایید کارخانه سازنده شامل کد یا واکسن خاص مشاهده کنید. UID، و در زیر کد this، شماره سریال و تاریخ انقضای واقعی ذکر شده است.

وی افزود: بنابراین شیشه واکسن از روز اول ورود به کشور مورد تایید و ثبت سازمان غذا و دارو قرار می گیرد و سپس به مرکز واکسیناسیون تحویل می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: در مورد واکسن های تولید داخل، سازمان غذا و دارو با صنعت ساخت واکسن همکاری داشته و این نماد به صورت جداگانه درج نمی شود، بلکه در هنگام تولید بر روی برچسب اصلی قرار می گیرد، اما در واکسن های وارداتی که نوشته شده اند اگر نسخه اصلی دارای کد یا uid منحصر به فرد نباشد، برچسب روی ویال دارو قرار می گیرد.

پاک اعیان توضیح داد: مدت اعتبار واکسن AstraZeneca تا امروز به پایان نرسیده بود، اما تاریخ 26 تیر 1391 که از ابتدا روی واکسن در کارخانه تولیدی درج شده بود، با روز سازمان غذا و دارو است. . ورود واکسن ها به این کشور

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: امکان استفاده از واکسن های تاریخ مصرف گذشته در مراکز واکسیناسیون لحاظ نشده است، زیرا تمام واکسن ها باید با کد uid مشخص در نظام سلامت ثبت شوند و اگر تاریخ انقضای واکسن تمام شده یا گذشته باشد. تاریخ وارد شده به سیستم T-Tech. برای واکسیناسیون، حتی اگر یک روز گذشته باشد، سیستم اجازه ثبت واکسیناسیون را نمی دهد.

به گزارش وبدا، پاک آیین در پایان تاکید کرد: واکسن ها و سایر داروهایی که مدت اعتبار آنها به پایان رسیده است بلافاصله از سامانه حذف می شود.

وزارت بهداشت: استفاده از واکسن تاریخ مصرف گذشته AstraZeneca صحیح نیست

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا