علمی

دندان درآوردن نوزاد  چه علائمی دارد؟

در این شرایط علائمی در نوزاد بروز پیدا می‌کند که ممکن است تا حد زیادی آزاردهنده باشند. به‌همین دلیل والدین باید در مراقبت از کودک خود بیش‌از پیش حساسیت نشان دهند.

اگر توجه کرده باشید نوزادان معمولا چند ماه بعد از تولد بدون اینکه بیمار شوند بی‌قرای‌هایی از خود نشان می‌دهند که برای والدین نیز مشکل‌ساز است.

دلیل این بی‌قراری‌ها در بیشتر مواقع شروع فرآیند رویش دندان است. در ادامه با علائم این رویش و راه‌هایی که برای کاهش آنها تاثیر دارند، آشنا می‌شویم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دندان درآوردن نوزاد از کی شروع میشود؟

قبل از پرداختن به علائم رویش دندان، بهتر است از زمان طبیعی که این فرآیند باید رخ ‌دهد اطلاع پیدا کنیم.

جوانه‌ دندان‌های شیری پیش‌ از تولد و در شکم مادر به‌وجود می‌آیند. معمولا با گذشت 3 یا 4 ماه پس از به‌دنیا آمدن نوزاد، علائم شروع به بروز دادن پیدا کرده و پس از گذشت مدتی، شاهد رویش اولین دندان خواهیم بود.

این شرایط ممکن است در 7 ماهگی تا یک‌سالگی رخ دهد. شما می‌توانید برای رویش دندان نوزاد تا 18 ماهگی او صبر کنید.

در صورتی که هیچ دندانی تا این سن رشد نکرد، بهتر است به پزشک اطفال مراجعه و معاینه دقیقی نسبت به شرایط جسمی فرزند خود داشته باشید.

به‌ندرت دیده شده نوزادی با دندان شیری به‌دنیا آید. همچنین برخی کودکان تا سن یک‌سالگی ممکن است حدود 4 دندان داشته باشند در حالی که نوزاد دیگر هنوز هیچ دندانی ندارد.

به‌همین دلیل نیز لازم نیست نگران این مورد باشید و در شرایط عدم رویش می‌توانید تا 18 ماهگی صبر کنید.

بررسی مهم‌ترین علائم دندان درآوردن نوزاد

به نقل از  drdr.irدندان درآوردن نوزاد همواره با علائم دردناک و آزاردهنده‌ای همراه است که نه‌تنها کودک، بلکه والدین او را نیز کلافه می‌کند.

شناخت این علائم و یافتن راه‌کارهایی که باعث تسکین آنها می‌شود، می‌تواند شرایط را تا حد زیادی قابل تحمل کند. در ادامه به بررسی این علائم می‌پردازیم.

گاز گرفتن نوزاد

وقتی می‌بینید نوزاد هر وسیله‌ای مانند اسباب‌بازی یا حتی دست‌های خود را به‌طور مرتب گاز می‌گیرد، یعنی وارد مرحله رویش دندان شده است.

گاز گرفتن راهی است که نوزاد با آن سعی دارد دردهای ناشی از درآمدن دندان را تسکین دهد. در این شرایط برای جلوگیری از بیمارشدن کودک، شستن لوازم بازی و دست‌های او را فراموش نکنید.

مکیدن وسایل

همان‌طور که گازگرفتن راهی برای تسکین دردهای لثه به‌حساب می‌آید، افزایش مکیدن لوازم مختلف نیز نشان‌دهنده این موضوع است.

کج‌خلقی

وجود درد در همه انسان‌ها می‌تواند کج‌خلقی را به‌دنبال داشته باشد. کودکی را تصور کنید که نمی‌تواند از درد خود چیزی بیان کند. قطعا این شرایط باعث بدخلقی او خواهد شد.

در این مواقع سعی کنید بیش از همیشه به کودک خود توجه کنید. با انجام بازی‌های سرگرم‌کننده یا در آغوش کشیدن او می‌توان تا حدی زیادی آرامش را به نوزاد برگرداند. 

از بین‌رفتن اشتها در کودک

گاهی دندان درآوردن نوزاد می‌تواند باعث کاهش یا از بین‌رفتن اشتها در کودک شود. این شرایط طبیعی است و لازم نیست خیلی نگران باشید. زیرا با کم‌شدن درد، اشتهای فرزند شما نیز برمی‌گردد.

التهاب لثه‌ها نشانه‌ای از رویش دندان

معمولا در روزهای آخر رویش دندان شاهد تورم، قرمزی و التهاب در لثه هستیم. این موارد به‌دلیل بالا آمدن جوانه در زیر لثه است. در برخی کودکان نیز می‌توان سفیدی جوانه را در زیر لثه مشاهده کرد.

جوش‌زدن در اطراف دهان به‌دلیل افزایش بزاق

با افزایش بزاق و خارج شدن آن از دهان کودک، ممکن است این آب روی صورت پخش شود که در نتیجه آن جوش‌هایی در اطراف دهان و روی صورت او ایجاد خواهد شد.

افزایش آب دهان و ریزش بیش‌از حد معمول آن نیز یکی از نشانه‌های رویش دندان است. 

خون‌ریزی لثه

با توجه به اینکه نوزاد در این شرایط از هر وسیله‌ای برای کاهش درد خود استفاده می‌کند احتمال آسیب و خون‌ریزی لثه وجود دارد.

در صورت بندآمدن خون‌ریزی هیچ خطری کودک را تهدید نمی‌کند اما اگر خون بند نیامد، بهتر است سریعا کودک را نزد پزشک برده تا دلیل این مورد بررسی شود.

دندان درآوردن می‌تواند باعث بی‌خوابی کودک شود

اختلال در خواب که شامل بدخوابی یا بی‌خوابی است از دیگر علائم رویش دندان محسوب می‌شود که کاملا طبیعی است.

با وجود درد لثه، کودک نمی‌تواند خواب راحتی داشته باشد و احتمالا کیفیت خواب او دچار مشکل خواهد شد.

کشیدن گوش‌ها توسط کودک

در شرایطی که کودک راه‌های مختلفی برای کاهش درد لثه امتحان می‌کند، گاهی به‌سراغ مالش چانه، گونه و کشیدن گوش‌های خود نیز می‌رود. این نشانه کاملا طبیعی است.

تب در کودک حین رویش دندان

تب خفیف می‌تواند ناشی از رویش دندان کودک باشد اما گاهی دیده شده والدین به‌دنبال درمان تب دندان درآوردن نوزاد باشند.

باید گفت در شرایطی که تب نوزاد به بالای 38 درجه سانتی‌گراد رسید باید حتما او را برای معاینه نزد متخصص اطفال ببرید. زیرا تب بالا از علائم این فرایند محسوب نمی‌شود.

کدام علائم نشانه دندان درآوردن نوزاد نیستند؟

افراد زیادی بر این باورند که نشانه‌هایی مانند تب شدید، اسهال، یبوست یا سرفه از علائم اصلی رویش دندان هستند. در صورتی که طبق نظر متخصصان این موارد تنها در شرایط بیماری رخ می‌دهند.

با افزایش بزاق دهان ممکن است کودک دچار سرفه شود. همچنین گازگرفتن وسایل آلوده می‌تواند زمینه‌ساز ورود انواع میکروب و ویروس به بدن کودک شود.

از آنجایی که سیستم ایمنی بدن نوزاد ضعیف است در این شرایط احتمال اینکه بیمار شود بالا رفته و در نتیجه علائمی مانند تب بالا و اسهال در او پدیدار می‌شود.

چگونه می‌توان درد دندان درآوردن نوزاد را کاهش داد؟

راه‌کارهایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان تا حدودی باعث کاهش درد شد. این راه‌ها به شرح زیر هستند:

  • استفاده از غذای سرد: غذای سرد می‌تواند به کاهش التهابات لثه و در نتیجه کاهش درد رویش دندان کمک کند.
  • استفاده از درمان دارویی: دوزهای کمی از استامینوفن و ایبوپروفن می‌تواند کمک‌کننده باشد اما توجه داشته باشید که درمان‌های دارویی به‌خصوص برای کودکان زیر 2 سال باید حتما تحت نظر پزشک انجام شوند.
  • ماساژ لثه‌ها: قبل از ماساژ لثه‌های نوزاد حتما دست‌های خود را بشویید تا از بیمارشدن او جلوگیری شود. با این روش درد رویش دندان و خارش لثه تا حدی تسکین می‌یابد.
  • استفاده از وسایل تمیز برای گاز گرفتن: وسایل بازی کودک را شسته و در یخچال قرار دهید تا با گازگرفتن آنها کمی از درد دندان درآوردن نوزاد کاسته شود. برای این کار می‌توانید از خوراکی‌های سفتی مانند ساقه کرفس نیز استفاده کنید.

دندان درآوردن نوزاد از نشانه‌های رشد کودک است که همه انسان‌ها آن را تجربه می‌کنند. این اتفاق معمولا بین 3 تا 7 ماهگی رخ داده و در شرایط‌ خاص ممکن است در زمان‌های دیگری نیز دیده شود.

معمولا تا 18 ماهگی حداقل باید یکی از دندان‌های شیری نوزاد در بیاید. اگر این اتفاق نیفتاد، بهتر است فرزند خود را برای معاینه نزد متخصص اطفال ببرید.

از مهم‌ترین علائمی که نشان‌دهنده رویش دندان نوزاد هستند می‌توان به اختلال در خواب، بی‌اشتهایی، افزایش مکیدن، گازگرفتن اشیاء، تب خفیف، بی‌قراری و بدخلقی اشاره کرد.

طبق نظر متخصصان مواردی مانند یبوست، اسهال و تب شدید از نشانه‌های دیگر بیماری‌ها هستند و با مشاهده آنها حتما باید به پزشک اطفال مراجعه کنید. 

دکمه بازگشت به بالا