علمی

ربات ۴ دست جایگزین تیم جراحی می‌شود/ عکس

سیستم‌های جراحی رباتیک مانند «داوینچی ایکس» با دو بازوی خود که توسط دو دست جراح کنترل می‌شوند، پیشرفت چشمگیری هستند. اکنون یک سیستم آزمایشی جدید با اضافه کردن دو بازوی دیگر که توسط پاهای جراح کنترل می‌شوند، همه چیز را فراتر برده‌ است.

این ربات لاپاراسکوپی با چهار بازو توسط دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی EPFL سوئیس در حال توسعه است.

هر یک از دست‌های جراح(کاربر) یک کنترل کننده جداگانه را در اختیار می‌گیرد که به نوعی شبیه به دسته‌های قیچی به نظر می‌رسد و با استفاده از آنها می‌تواند همزمان هر دو بازوی رباتیک اصلی را که هر یک می‌توانند ابزار جراحی اولیه متفاوتی را در دست بگیرند، کنترل کند.

در این میان هر یک از پاهای کاربر روی یک پدال جداگانه قرار می‌گیرد. یکی از این پدال‌ها بازوی ثانویه کوچک‌تری را که دوربین آندوسکوپی را نگه می‌دارد، کنترل می‌کند، در حالی که پدال دوم، بازوی دیگری را کنترل می‌کند که یک گیره را نگه می‌دارد.

عملگرها در هر دو پدال بازخورد لمسی را پشتیبانی می‌کنند و اقدامات جراح را به گونه‌ای هدایت می‌کنند که نیروی زیادی را در نواحی ظریف بدن بیمار اعمال نکنند.

نیازی به گفتن نیست که کار با چهار ابزار به طور همزمان می‌تواند بسیار خسته کننده و گیج کننده باشد. به همین دلیل، این سیستم قادر است برخی از اقدامات اساسی جراح را پیش‌بینی کند و حرکات او را بر اساس آن هدایت کند.

به عنوان مثال، اگر یک گره در یک بخیه بسته می‌شود، ربات می‌تواند به طور خودکار در موقعیتی حرکت کند تا بهترین دید را از سوزن ارائه دهد و گیره را نیز از مسیر دید خارج می‌کند.

محمد بوری، رئیس گروه REHAssist در EPFL می‌گوید: سیستم ما فرصت‌های جدیدی را برای جراحان برای انجام روش‌های لاپاراسکوپی با چهار بازو فراهم می‌کند و به یک فرد اجازه می‌دهد تا کاری را انجام دهد که معمولاً توسط دو یا گاهی سه نفر انجام می‌شود.

آزمایشات بالینی این فناوری در حال حاضر در ژنو در حال انجام است و مقاله‌ای در مورد این سیستم به تازگی در مجله بین المللی Robotics Research منتشر شده است.

۵۸۵۸

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا