علمی

عکس | پرتاب ماهواره به فضا بدون موشک

شاید تا به حال نام “SpinLaunch” را نشنیده باشید زیرا این شرکت یکی از جدیدترین بازیگران جهان در پرتاب فضایی است و به اندازه اسپیس ایکس یا ناسا شناخته شده نیست. با این حال، شتاب دهنده زیر مداری این شرکت که یک قلاب یا تیرکمان در فضا است، بارها ثابت کرده است که می تواند در آینده در ارسال محموله ها به فضا نقش داشته باشد.

این شتاب دهنده که محموله ها را با سرعت بیش از 1600 کیلومتر در ساعت وارد جو زمین می کند، اکنون 10 آزمایش زیر مداری خود را با موفقیت به پایان رسانده است. در طول راه اندازی این آزمایش، محموله های ناسا و سایر شرکای Spinlaunch با استفاده از روش هوک به فضا پرتاب شدند و نتایج نشان می دهد که به خوبی پیش می رود.

این غول فضایی با چرخاندن یک وسیله نقلیه کوچک به دور یک بازوی بزرگ به طول 33 متر کار می کند. این وسیله نقلیه می تواند به سرعت بیش از 1600 کیلومتر در ساعت برسد و هنگامی که آزاد می شود، همانطور که در تست اسپین لانچ اتفاق افتاد، هزاران بار در هوا رها شد.

این در حالی است که اسپین لانچ برای دهمین آزمایش این سامانه بیش از 150 نفر از جمله مقامات دولتی، علاقه مندان و اعضای ناسا را ​​به «اسپورت فضایی آمریکا» دعوت کرد و در آنجا یک شتاب دهنده زیرمدار ساختند.

تصویر پرتاب ماهواره به فضا بدون موشک

پس از بارگیری محموله های ناسا و سایر شرکا در یک وسیله نقلیه آزمایشی، سرانجام SpinLaunch آنها را با استفاده از قلاب فضایی به فضا پرتاب کرد. در این زمان لانچر اسپین لانچ مانند آزمایش قبلی به ارتفاع حدود 7600 متری رسید.

همانطور که گفته شد، این سیستم بخش کوچکی از شتاب دهنده مداری است و هیچ اضافه بزرگی که شرکت قصد داشته باشد وجود ندارد. Spinlaunch در حال برنامه ریزی برای ساخت یک سیستم بزرگتر با قابلیت حمل محموله در ارتفاع 60 کیلومتری است.این شرکت می خواهد سال 2026 یک مدارگرد پایین زمین را پرتاب کند.

انتظار می رود سیستم های پرتاب مداری مانند SpinLaunch به قرار دادن ماهواره ها و سایر تجهیزات در مدار کمک کنند. این باعث صرفه جویی در میلیون ها لیتر سوخت می شود که بخش بزرگی از هزینه موشک هایی مانند موشک ماموریت آرتمیس 1 را مصرف می کند.

تنها اشکال چنین روشی این است که اطمینان حاصل شود که قطعات و وزنه ها می توانند نیروی بیش از حد وارد شده به آنها را در هنگام فعال سازی تحمل کنند. در نسخه فعلی، بار باید شتاب 10000 برابر شتاب گرانش (G) را تحمل کند. موضوعی که اهمیت بیشتری پیدا می کند گسترش بزرگتر است.

5858

دکمه بازگشت به بالا