علمی

لزوم استفاده از فارغ‌التحصیلان حوزه سالمندی در مراکز نگهداری سالمندان

یکی از اعضای هیات علمی گروه آموزشی و پژوهشی سالمندان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام کرد: در سامانه سراسری بیمارستانی امکان پذیر است.

به گزارش اخبار ایران من، دکتر. یدالله ابوالفتحی ممتاز، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: بر اساس سرشماری اخیر سال ۱۳۹۵، ۹.۳ درصد جمعیت کشور سالمند بوده و اکنون پنج سال دارند. جمعیت سالمندان در این کشور به 10 درصد رسیده است و تخمین زده می شود که تا سال 2050، مثلاً افراد زیر 30 سال، نسبت افراد بالای 60 سال به 32.1 درصد از کل جمعیت برسد.

وی افزود: افزایش رشد سالمندان در آینده مستلزم مراقبت و تامین منابع مورد نیاز برای پاسخگویی به نیازهای این قشر از جامعه است و مهمترین این افراد “اصلاح دانش، نگرش و فرهنگ” خدمات است. آموزش برای خانواده ها و مراقبان این امر تنها از طریق آموزش متخصص طب سالمندی امکان پذیر است، زیرا آموزش دانشجویان دوره، فارغ التحصیلان را آماده می کند تا تمام مراقبت هایی را که سالمندان در طول تحصیل به آن نیاز دارند و شرایطی که دریافت می کنند، ارائه دهند.

دکتر. ممتاز افزود: اینجاست که طبق بررسی های انجام شده حداقل 8 درصد از دانشجویان پزشکی و حداقل 4 درصد از دانشجویان پزشکی ترجیح می دهند با سالمندان کار کنند در حالی که فارغ التحصیلان دانشگاه علوم توانبخشی و اجتماعی.بهداشت و چند رشته دانشگاه های این کشور تحصیل کرده، آماده ارائه اطلاعات، نگرش ها و ارزش های اجتماعی و همچنین خدمات مشاوره ای به خانواده ها و مراقبین سالمندان هستند.

وی گفت: در حالی که فارغ التحصیلان قوی هستند و کشور به فارغ التحصیلان نیاز دارد تا بتوانند از دوران سالمندی مراقبت کنند، نبود فضای بهداشتی شفاف در این کشور فارغ التحصیلان را ناامید و ضعیف کرده است. متقاضیان این رشته را برای ادامه تحصیلات پایین تر نسبت به سال های گذشته انتخاب می کنند.

وی به فعالیت گروه ویژه سالمندان و سالمندان در وزارت بهداشت اشاره کرد و تاکید کرد: مهمترین وظیفه هیئت در حال حاضر این است که کشور نیاز به تربیت این متخصصان و کشور دارد.

دکتر دکتر با اشاره به نتایج حاصل از شناخت نقش متخصصان این حوزه در کار خود و رفع نیازهای سالمندان. ممتاز گفت: سالمندان باید توسط متخصصان پزشکی بستری شوند اما متاسفانه علم ندارند. با بیشترین پتانسیل برای این افراد و به گفته سازمان بهداشت جایی برای این متخصصان وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به تربیت کارشناسی ارشد و دکتری و اعضای MPH می پردازد، گفت: فارغ التحصیلان این رشته با سالمندان و رفع نیازهای آنان همکاری می کنند. متأسفانه حتی طبق نظر سازمان بهزیستی نیز ایشان برای ایجاد سایت در دسترس نبودند.

این استاد دانشگاه که سردبیر مجله تخصصی سالمندان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز هست، به متخصصان وزارت بهداشت و همه مسئولان سلامت از فارغ التحصیلان سالمند تا نقش خود کمک می کند. در بیمارستان ها به نفع سلامتی و مراقبت. او می دانست که افراد مسن دارای سیستم رشد هستند.

با توجه به اعلام رابطه افراد با علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ، دکتر. ممتاز در پایان بر لزوم کار بر روی بهترین شیوه در کشور تأکید کرد و علاوه بر آن ، کارکنان را به تحصیل در این زمینه و فارغ التحصیلان آن ترغیب کرد و افزود: اجرای این سیاست همانطور که در کشورهای توسعه یافته پیش بینی شده بود ، کشور ما می تواند بسیاری از مشکلات سالمندان و خانواده های آنها را حل کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا