ایران کسب و کارعلمی

نکات مهم در سونوگرافی بارداری

متخصصان پیشنهاد می‌کنند که یک زن باید قبل از لقاح تحت سونوگرافی رحم و تخمدان قرار بگیرد تا وضعیت دستگاه تناسلی او مشخص شود. این سونوگرافی در سلامت رحم (در موارد نادر)، وجود فیبروم یا پولیپ، کیست تخمدان و بسیاری از مشکلات رحمی دیگر به پزشک کمک می کند.

همچنین می توان با این کار زمان تخمک گذاری را مشخص کرد، به خصوص در خانم هایی که دوره های پریودشان نامنظم یا نابارور است. تعداد فولیکول ها، اندازه آنها و زمان دقیق تخمک گذاری در روزهای 12 تا 16 سیکل قاعدگی بررسی می شود. برای سونوگرافی بارداری میتوانید به بهترین سونوگرافی شیراز مراجعه کنید.

معمولا زنان بارداری که دوران بارداری را بدون مشکل پشت سر می گذارند در پایان این دوره چهار بار تحت سونوگرافی قرار می گیرند.

بار اول در ابتدای بارداری، بار دوم در هفته دوازدهم، بار سوم از هفته شانزدهم و بار چهارم در هفته سی و دوم.

در صورت وجود مشکل در سونوگرافی، یا اگر خانم باردار مبتلا به فشار خون بالا، دیابت یا بیماری های دیگر باشد یا احتمال کوچک بودن جنین وجود داشته باشد یا بیش از یک بار بارداری وجود داشته باشد، باید تعداد سونوگرافی ها را افزایش داد. حاملگی ها سونوگرافی؛ به طور کلی امکان تکرار سونوگرافی در این موارد به احتمال زیاد در اواخر بارداری و در پایان بارداری (بین هفته های ۲۸ تا ۳۶) با فاصله ۲ تا ۳ هفته است.

سونوگرافی اول: در سونوگرافی اول که از طریق شکم انجام می شود، قلب جنین دیده می شود. سونوگرافی در حدود هفته پنج و نیم و هفته هفتم بارداری قلب جنین را نشان می دهد.در این هفته ها ضربان قلب جنین را به وضوح می شنوید.برای پزشک مهمتر از هر چیز دیگری اندازه گیری قد جنین از پایین است. از سر تا پایین باسن برای نشان دادن سن حاملگی صحیح می تواند انجام دهد یکی دیگر از جنبه های مهم این سونوگرافی عدم وجود حاملگی داخل رحمی و حاملگی خارج از رحم است.

همچنین این سونوگرافی جنین دوقلو، دوقلو یا چند قلو را تشخیص می دهد

با سونوگرافی ترانس واژینال می توان قلب نوزاد را در عرض چهار و نیم هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی تشخیص داد و از راه دور بر قلب و رشد او نظارت کرد.

سونوگرافی NT: در کنار آزمایش خون برای ناهنجاری های ژنتیکی، سونوگرافی NT به عنوان آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری محسوب می شود و از ابتدای هفته یازدهم تا پایان هفته سیزدهم بارداری انجام می شود. این آزمایش شامل آزمایش خون و سونوگرافی است. دقت سونوگرافی در تشخیص ناهنجاری های جنینی حدود 75 درصد است و در صورت ترکیب با آزمایش خون، دقت آن به 85 درصد می رسد. این آزمایش ترکیبی از اندازه گیری 2 نشانگر در خون مادر (PAPP-A و free-βHCG) است و یک آزمایش اولتراسوند (NB و NT) است که برای بررسی برخی ناهنجاری ها مانند سندرم داون، تریزومی 21، 18 و تریزومی انجام می شود. 13. (تریزومی به معنای سه کروموزوم به جای دو کروموزوم طبیعی است)، یعنی کروموزوم های شماره 13، 18 و 21 به عنوان سه قلو شناخته می شوند که نوعی ناهنجاری است.

دو ماده ای که در خون مادر ارزیابی می شوند، معمولاً در بارداری جنین مبتلا به سندرم داون از مقادیر طبیعی منحرف می شوند. سونوگرافی که NT (Nuchal Translucency) نامیده می شود، میزان مایع پشت گردن جنین را اندازه گیری می کند که در جنین های مبتلا به سندرم داون تمایل به افزایش دارد. عدم وجود استخوان بینی (NB) نیز بررسی شده است. اعتقاد بر این است که جنین مبتلا به سندرم داون است.

سونوگرافی برای تعیین جنسیت و تشخیص: بهتر است بعد از هفته شانزدهم سونوگرافی انجام شود تا ناهنجاری های جنین مشخص شود. زیرا در این زمان قسمت های کوچک جنین بهتر دیده می شود. از هفته شانزدهم تا نوزدهم بارداری، جنسیت، دست ها و پاها، تعداد انگشتان، صورت، وضعیت لب ها، گوش ها، چشم ها، دیافراگم، ستون فقرات، کلیه، مثانه و شکم پر از مایع و قلب چهار حفره ای جنین بررسی می شود .. این سونوگرافی واقعا اجباری نیست. نکته بعدی اندازه گیری عرض گردن است. اگر بزرگتر یا مساوی 3 میلی متر باشد، پزشک دستور آمنیوسنتز (نمونه ای از پرزهای جنینی شناور در مایع آمنیوتیک) می دهد تا احتمال وجود هر گونه ناهنجاری کروموزومی مشخص شود. در هفته بیست و دوم بارداری، جنین از بالا به پایین معاینه می شود. پزشک بیش از هر چیز به اندام های داخلی به خصوص قلب و سر اهمیت می دهد.

همچنین پزشک سرعت رشد جنین و کیفیت تبادل مادر و جنین را با استفاده از بند ناف، جفت و مایع آمنیوتیک بررسی می کند. این هفته روی صفحه مانیتور جنین دیده می شود که مدام در حال حرکت است و همه اعضایش در حال انجام هستند.

اکوکاردیوگرافی قلب نوزاد: در صورتی که خانواده نوزادی با مشکل قلبی یا سایر ناهنجاری ها دارند، باید آن را به رادیولوژیست اطلاع دهید تا مادر برای معاینه دقیق جنین به متخصص قلب مراجعه کند.

آخرین سونوگرافی: تا هفته بیستم بارداری وزن جنین مهم نیست، چون تا این هفته وزن زیادی پیدا نمی کند. اما بعد از سه ماهه دوم و بعد از سه ماهه سوم، به خصوص نیمه دوم سه ماهه سوم، زمان وزن گیری جنین است. یک سونوگرافی اولیه 28 هفته ای برای وزن جنین وجود دارد که از منحنی های طبیعی وزن ایده آل (بر حسب هفته) اندازه گیری می شود. دور سر، طول استخوان ران، طول دوپاریتال و دور شکم را که روی منحنی قرار داده شده است اندازه گیری کنید و اگر اندازه جنین و سن جنین بعد از هفته 30 بارداری با سونوگرافی مشخص شد، وزن جنین را تخمین بزنید. جنین در اولین روز آخرین بارداری تعیین می شود. زمان مطابقت نداشت و بیش از دو هفته اختلاف داشت، ممکن است رشد جنین کافی نباشد، در این صورت سونوگرافی باید جریان خون جنین را اندازه گیری کند و نوع دیگری از سونوگرافی به نام داپلر رنگی. استفاده می شود.

سونوگرافی داپلر: تعیین میزان خون کافی برای نوزاد با اندازه گیری معیارهایی مانند انعطاف پذیری جریان خون، حجم جفت، مقاومت مغز جنین در تصویربرداری داپلر انجام می شود. البته همانطور که گفته شد این سونوگرافی قبل از هفته بیست و هشتم ارزشش را ندارد.

در هفته سی و دوم بارداری، بررسی اندام های مغز برای رشد طبیعی جنین بسیار مهم می شود. در این هفته جنین رشد می کند و فضای کمتری برای حرکت دارد. به همین دلیل، آنچه در صفحه نمایش مانیتور دیده می شود تفاوت چندانی ندارد، زیرا اندام های جنین در کنار هم قرار گرفته اند.

سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی: سونوگرافی سه بعدی یک روش سونوگرافی پزشکی است که اغلب در سونوگرافی بارداری با استفاده از تصاویر سه بعدی از جنین استفاده می شود. به طور کلی راه های زیادی برای تشخیص سونوگرافی در دوران بارداری وجود دارد که رایج ترین آن سونوگرافی دو بعدی است. در سونوگرافی سه بعدی، برخلاف اولتراسوند دو بعدی که امواج صوتی مستقیماً ارسال می شود، امواج از زوایای مختلف ساطع و دریافت می شوند. بدین ترتیب تصویری سه بعدی و بسیار دقیق از جنین به دست می آید که علاوه بر طول و عرض دارای عمق نیز می باشد. اسکن بدن را می توان به صورت دستی توسط سونوگرافیست یا یک دستگاه جدید با استفاده از پشتیبانی دستگاه انجام داد و تصاویر سه بعدی ارائه می کند.

استفاده بالینی از این روش سونوگرافی عمدتاً برای تحقیقات بالینی روی جنین است، اگرچه اخیراً در زنان باردار رایج و رایج شده است زیرا مادر در این سونوگرافی واکنش هایی مانند خمیازه، سکسکه یا مکیدن انگشت شست را مشاهده می کند. این. پیوند عاطفی بین مادر و جنین تقویت می شود.

تکنیک سونوگرافی چهار بعدی مشابه سونوگرافی سه بعدی است با این تفاوت که در سونوگرافی چهار بعدی تصاویر تاخیری ندارند و لحظه فعلی حرکت جنین را نشان می دهند. اچ. بعد زمان اضافه می شود. با سونوگرافی چهار بعدی سرعت سه بعدی افزایش می یابد و قسمت های تصویر به سرعت تکمیل می شود و حرکات جنین مانند باز و بسته شدن دهان و حرکت دست ها و پاها کاملا قابل تشخیص است.

گزارش منظم و طبیعی سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی در دوران بارداری نباید این تصور نادرست را ایجاد کند که جنین خوب است و معاینه جداگانه قبل از تولد (مراقبت های منظم قبل از زایمان) برای همه زنان باردار الزامی است.

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی در دوران بارداری بررسی بدشکلی اندام های جنین مانند قلب جنین و چندین انگشت، پای پرانتزی، شکاف لب، شکاف کام، اسپینا بیفیدا (نخاع و نخاع، جنین) و سایر مشکلات است. .

در مورد تعیین جنسیت جنین، سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی در هفته شانزدهم بارداری می تواند جنسیت حاملگی را با دقت بالایی مشخص کند که از سونوگرافی دو بعدی دقت بیشتری دارد.

این روش ممکن است در آینده نزدیک برای تعیین نقایص عصبی جنین و فلج مغزی احتمالی مورد استفاده قرار گیرد.

برخی مطالعات نشان داده اند که اگر جنین نیم ساعت قبل از سونوگرافی سه بعدی یک لیوان آب میوه بنوشد. جنین در طول سونوگرافی بیدار است.

به طور معمول، سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی بین 15 تا 30 دقیقه طول می کشد.

طبق مطالعات سونوگرافی سه بعدی، به دلیل انرژی زیادی که به بدن مادر و جنین وارد می شود، دمای بدن جنین بالا می رود که می تواند مشکلاتی را برای نوزاد در رحم ایجاد کند، اما این امر تضمینی نیست. . تایید شده است یکی از نکات واقعی استفاده از سونوگرافی سه بعدی است که باید در موارد خاص انجام شود و همه خانم های باردار نباید این کار را انجام دهند.

آزمایش مشخصات بیوفیزیکی: معمولاً در پایان بارداری انجام می شود. در این سونوگرافی سلامت عمومی جنین و حرکات آن بررسی می شود. در برخی موارد، این کار پس از مشکلاتی در بارداری قبلی یا پس از از دست دادن بارداری قبلی در نیمه دوم بارداری یا وجود عوامل خطر مانند فشار خون بالا، دیابت، نارسایی کلیه انجام می شود. بارداری. جنین داخل رحم در این آزمایش میزان مایع آمنیوتیک، حرکات تنفسی و اندام های جنین با سونوگرافی ثبت می شود و از 1 تا 10 نمره داده می شود. پروفایل بیوفیزیکی در سه روز متوالی انجام می شود و می توان آن را با روزهای قبل مقایسه کرد.

تست بدون استرس: معمولاً بین هفته های 38 تا 42 بارداری انجام می شود. این آزمایش را می توان در ابتدای سه ماهه سوم نیز انجام داد. در این سونوگرافی که طی 20 دقیقه حرکات جنین ثبت می شود و ارتباط آن با افزایش ضربان قلب جنین بررسی می شود، باید جنین در 5 مورد (تون عضلانی، حرکات جنین، حرکات تنفسی، حجم مایع آمنیوتیک، ضربان قلب) مورد بررسی قرار گیرد. به هر یک از موارد زیر نمره صفر (غیر طبیعی) یا 2 (طبیعی) اختصاص داده می شود. (زایمان بعد از یک هفته بارداری) و کاهش مایع آمنیوتیک از آب کیسه در خانمی که ترشح می کند و ممکن است آسیبی به جنین وارد شود یا اطلاعاتی از اوایل بارداری در دسترس نباشد و در نهایت متخصص زنان و زایمان تصمیم می گیرد که آیا جنین تحت فشار است یا خیر. زایمان باید با سرعت بیشتری انجام شود یا اینکه ادامه بارداری برای جنین مضر نیست.

طبقه بندی سونوگرافی بر اساس نوع:

سونوگرافی ترانس واژینال: پروب آن برای سونوگرافی داخل واژن است که عمدتا در مرحله اول بارداری استفاده می شود.

سونوگرافی استاندارد: این یک روش معمول است که در آن یک پروب روی شکم قرار می گیرد تا سونوگرافی دو بعدی رشد جنین به دست آید.

سونوگرافی پیشرفته: این روش سونوگرافی مشابه روش معمولی است اما سونوگرافی بیشتر در نقاط مشکوک انجام می شود. به همین دلیل از دستگاه های پیشرفته استفاده می کنند.

سونوگرافی داپلر: با این روش با تغییر کوتاهی در فرکانس برخورد امواج اولتراسوند به شبکه، اکو جریان خون را با فرکانس ها و رنگ های مختلف با طیف های مختلف بر روی مانیتور نشان می دهد. این تغییرات با کیفیت Bounce off اتفاق می‌افتد.

سونوگرافی سه بعدی: یک پروب و نرم افزار مخصوص طراحی شده برای ایجاد تصویر سه بعدی از جنین استفاده می شود.

سونوگرافی چهار بعدی D4 و سه بعدی D3: به شما امکان می دهد چهره و حرکات جنین را در دوران بارداری ببینید.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین: برای بررسی آناتومی و عملکرد قلب جنین، به ویژه برای ناهنجاری های قلب جنین (نقایص مادرزادی قلب) استفاده می شود.

معیارهای اندازه گیری برای تعیین دقیق وضعیت سلامت و سن جنین با استفاده از سونوگرافی:

BPD به معنای قطر بین دو استخوان تمپورال جمجمه جنین است

HC دور بند ناف است

AC به معنای قسمت مرکزی جنین است

FL مخفف طول فمور جنینی است

CRL مخفف ارتفاع صندلی جنین است – CRL پذیرفته شده به عنوان اندازه گیری NT در ایران 39-81 میلی متر است.

NT به اندازه بند ناف در پشت گردن جنین اشاره دارد که برای غربالگری سلامت جنین مهم است و باید دقیق باشد. مقدار طبیعی NT با CRL حدود 39 میلی متر، 1.2 میلی متر و CRL حدود 81 میلی متر، 2.1 میلی متر است.

تمام این پارامترها برای تعیین سن صحیح جنین و تعیین خطر ابتلا به بیماری ها استفاده می شود و باید توسط سونوگرافی دقیق مشخص شود.

دکمه بازگشت به بالا