اقتصادیایران کسب و کارعمومی

جوش‌های صورت در دوران بارداری علت و راهکارهای درمانی

انواع جوش در بارداری

کرم ضد جوش لاکچری کوین: باید بدانید که جوش در اوایل دوران بارداری، به خصوص در سه ماهه‌ی اول بسیار شایع است و این آکنه‌های بارداری، که معمولاً به عنوان جوش نیز شناخته می‌شوند، تفاوتی با جوش‌های معمولی ندارند و بخشی از مسائل شایع دوران بارداری هستند. بنابراین می‌توان گفت خوشبختانه این جوش‌ها و یا آکنه‌ها معمولاً موقتی بوده است و پس از زایمان از بین می‌روند.

در اینکه پاسخ به این سوال که آیا خود بارداری باعث ایجاد آکنه می‌شود باید بگوییم بله. جوش زدن و ابتلا به آکنه در دوران بارداری کاملاً طبیعی است و ممکن است برای هر خانمی اتفاق بی‌افتد. اما میزان شدت آن می‌تواند کم یا زیاد باشد. در واقع به دلیل افزایش هورمون آندروژن آکنه در دوران بارداری رخ می‌دهد و اگر شما از دسته افرادی هستید که قبل از بارداری هم سابقه‌ی جوش زدن دارید و یا آکنه را تجربه کرده‌اید به احتمال خیلی زیاد در دوران بارداری نیز با انواع جوش مواجه خواهید شد.

 کرم لاکچری کوین برای کک و مک: بسته به فرد هر نوع علائمی از جوش زدن و آکنه ممکن است قبل، حین و یا بعد از بارداری روی صورت و بدن ظاهر شود. اما معمولاً دو نوع شایع هورمونی یا کیستیک و آکنه کومدونال به طور معمول در دوران بارداری اتفاق می‌افتد که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

کومدون: این دسته از جوش‌ها بیشتر به جوش‌های سرسیاه (کومدون باز) و جوش‌های سر سفید (کومدون بسته) اشاره دارد. این نوع از آکنه‌ها خود را به صورت برجستگی‌های کوچک بر روی پوست نشان می‌دهند و این باعث می‌شود سطح پوست بافتی ناهموار و اصطلاحاً خشن پیدا کند.

علائم این نوع از آکنه‌ها در دهانه‌ی منافذ پوستی به وجود می‌آیند و از دسته آکنه‌های غیرالتهابی هستند. بنابراین تورم نخواهند داشت و درد زیادی را ایجاد نمی‌کنند.

آکنه کیستیک: برخلاف کومدون این دسته از آکنه‌ها از نوع شدید التهابی هستند و به صورت برجستگی‌های قرمز و متورم بزرگ بر روی پوست ظهور می‌کنند. این نوع آکنه به دلیل التهاب غالباً وقتی لمس می‌شود دردناک است. آکنه کیستیک هنگامی به وجود می‌آید که چربی اضافی پوست با سلول‌های مرده‌ی روی پوست ترکیب می‌شوند و باکتری ایجاد می‌کنند. گفته می‌شود علت اصلی جوش‌های کیستیک تغییرات هورمونی در بدن است و خانم‌ها در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه‌ی اول و دوم دچار این تغییرات می‌شوند. به دلیل اختلالات شدید هورمونی، هر کدام از این انواع جوش ممکن است در نواحی مختلف بدن به جز صورت هم ظاهر شود؛ شکم، چانه، کمر و روی پاها انواع این مدل جوش ظاهر می‌شود.

از انواع شایع منطقه جوش، جوش چانه در بارداری است که بسیاری از مادران باردار با این مساله مواجه هستند و در بالاترین میزان جوش های گزارش شده خصوصا در همان ماه های اول که هورمون ها در نوسانات بسیار شدیدی هستند بیشتر شایع است.

دلایل وجودِ آکنه و جوش در دوران بارداری

قیمت کرم لاکچری کوین: همان‌طور که گفته شد علت اصلی ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست در دوران بارداری تغییرات هورمونی است. با این وجود عوامل متعددی وجود دارند که می‌تواند باعث ایجاد جوش و آکنه در این دوران شود.

شایع‌ترین علت بروز آکنه در دوران بارداری تولید بیش از حد چربی و سبوم پوست است. هورمون‌ها، آندروژن، در این دوران باعث افزایش و انبساط ترشحات پوستی می‌شوند و همین امر منجر به تولید سبوم بیشتر در پوست خواهد شد. تولید چربی و سبوم باعث مسدود شدنِ منافذ پوستی و رشد باکتری می‌شود و در نهایت آکنه به وجود می‌آید.

تغییر در رژیم غذایی نیز از جمله مواردی است که می‌تواند منجر به ایجاد آکنه و جوش در سطح پوست شود.

در دوران بارداری بدن سموم کمتری را دفع و آزاد می‌کند تا بتواند میزان آب بیشتری در خود نگه دارد. بنابراین ممکن است این سموم در منافذ پوستی حبس شوند و سعی کنند از طریق عرق فرار کنند که نتیجه‌ی این امر بروز آکنه خواهد بود.

بدانید که نه تنها در دوران بارداری، بلکه در هر دوره‌ای اگر استرس زیادی را تجربه کنید، هورمون‌های استرس افزایش یافته و همین باعث ایجاد و یا تشدید آکنه و جوش خواهد شد.

در دوران بارداری عملکرد سیستم ایمنی بدن تغییر می‌کند و این نیز می‌تواند عامل بروز جوش در این دوران شود.

حال که با دلایل ایجاد جوش در دوران بارداری آشنا شدید در ادامه به چند سوال اساسی پاسخ خواهیم داد. اینکه آکنه و جوش در این دوران از کی شروع به نمایان شدن می‌کند و تا چه مدت باقی می‌ماند، جوش روی شکم در بارداری نشانه چیست؟ و همچنین اگر دوران بارداریتان با آکنه و جوش همراه بود نحوه‌ی صحیح رفتارتان با این جوش‌ها باید چگونه باشد.

جوش بارداری از کی شروع میشه نی نی سایت | جوش چانه در بارداری نی نی سایت

آکنه بارداری از چه زمانی شروع میشود؟

باید گفت که جوش‌ها در هر زمان از این دوران ممکن است ظاهر شوند. و همینطور که گفته شد این امر به دلیل بالا بودن سطح هورمون آندروژن در تمام دوران بارداری است. اما می‌توان گفت آکنه در سه ماه‌ی اول و دوم پدیدار می‌شود و ممکن است در سه ماه‌ی سوم به دلیل سطح خیلی بالایِ آندروژن به اوج خود برسد و بدتر شود.

این را بدانید که هر فرد با دیگری متفاوت است و  تجربه‌ی منحصر به خود را خواهد داشت. ظاهر شدن جوش‌ها در بعضی از افراد بسیار کم و در برخی افراد شدید خواهد بود.

 آکنه بارداری چه مدت طول میکشد؟

در واقع نمی‌توان زمان مشخصی را برای از بین رفتن جوش و آکنه در نظر گرفت. جوش‌های دوران بارداری ممکن است در همان دوران نیز کم و زیاد شوند و یا تنها با رسیدن به سه ماهه‌ی سوم ظاهر شوند. اما می‌توان گفت به محض اینکه بعد از زایمان سطح هورمون‌ها و ایمنی بدن به تعادل برسد این وضع به حالت عادی برخواهد گشت.

جوش روی شکم در بارداری نشانه چیست؟

پوست شکم به دلیل رشد جنین یکی از نقاطی است که در دوران بارداری دارای بیشترین تغییر می‌شود.  دسته ای از این تغییرات که به دلیل به هم خوردن و نوسان های هورمونی مانند پروژسترون و استروژن ایجاد می‌شود به صورت کهیر، جوش و خارش شدید روی پوست شکم خودش را نشان می‌دهد. این نوع جوش ها با سایر جوش های بدن و صورت در دوره بارداری دارای منشا به وجود آمدن یکسانی هستند و بعد از پایان دوران بارداری نیز خود به خود درمان خواهند شد.

نکته مهم این است که به هیچ وجه در مورد درمان انواع جوش های دوره بارداری اقدام به درمان خودسرانه نکنید.

راهکارهای بیخطر برای مقابله با جوش و آکنه در دوران بارداری چیست؟

در نظر بگیرید که حتی اگر این موضوع توسط خود شما در خانه قابل حل باشد بدانید که نوع هر پوست متفاوت است و یک درمان ممکن است برای همه‌ی افراد مناسب نباشد. همچنین هر چیزی که بر روی پوست می‌مالید ممکن است جذب شود و بر روی جنین تاثیر بگذارد، بنابراین همیشه قبل از هر اقدامی باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

  • سعی کنید تا جایی که می‌توانید برای دفع سموم از بدن مقدار زیادی آب بنوشید.
  • برخی از شوینده‌ها ممکن است برای پوست حساس این دوران مناسب نباشند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از شوینده‌های فاقد الکل، چربی و مواد صابونی استفاده کنید.

از فشار دادن و تخلیه‌ی جوش و آکنه جداً خودداری کنید.

  • توصیه می‌کنیم در این دوران از غذاهایی که غنی از ویتامین A هستند مصرف کنید. زیرا ویتامین A باعث کاهش سبوم و چربی تولید شده توسط بدن می‌شود.
  • اگر نوع موهایتان چرب است آنها را از روی صورت خود دور کنید تا باعث ایجاد و تشدید جوش نشود.
  • در آرایش کردن از محصولات فاقد چربی استفاده کنید و قبل از خواب حتماً آرایش خود را پاک کنید.
  • برنامه‌ی خواب منظمی داشته باشید.

کلام آخر

بارداری زمانی است که بدن خانم‌ها با تغییرات زیادی مواجه می‌شود. حالت تهوع و استفراغ، افزایش خستگی، تورم بدن و تنگی نفس از علائم رایج این دوران است. به دلیل تغییرات هورمونی احتمال ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست در دوران بارداری کاملاً طبیعی است. با این حال می‌توان با مراقبت‌های بهداشتی و دارویی جوش و آکنه را در این دوره درمان کرد. به یاد داشته باشید که از مصرف خودسرانه‌ی دارو برای درمان جوش و آکنه‌ خودداری کنید، زیرا ممکن است بر روی جنین تاثیر بگذارد. بنابراین یادتان باشد همیشه برای هر تصمیمی با پزشک خود مشورت کنید

دکمه بازگشت به بالا