علمی

پدافند هوایی اوکراین گل‌های سرسبد ارتش روسیه را نابود کرد!/ عکس

تینا مزدکی: پدافند هوایی اوکراین، یکشنبه شب یک A50 که یک هواپیمای هشدار و کنترل زود هنگام یا آواکس (AEW & C) نیروی هوایی روسیه بود و بسیار کمیاب و با ارزش بود را سرنگنون کرد. احتمالا تمام تمام پانزده سرنشین آن که افسرانی بلندپایه بودند کشته شدند. در عین حال یک هواپیمای ایلیوشین Il-22M فرماندهی هوابرد روسیه نیز مورد اصابت قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

به نظر می‌رسد موشک‌های پدافند هوایی پاتریوت PAC-2 با برد 90 مایلی این حمله را انجام داده است با این حال یک احتمال دیگر نیز وجود دارد و آن این است که پاتریوت‌های کوتاه برد PAC-3 یا S-300 این کار را انجام داده باشند. در واقع اینکه چگونه اوکراینی‌ها هواپیمای چهار موتوره A-50 را سرنگون کردند، مشخص نیست، اما تام کوپر تحلیل‌گر که کتاب‌های زیادی در مورد هواپیماهای جنگی شوروی و روسیه نوشته است یک نظریه دارد.

رادارهای اوکراینی موشک‌ روسی را به دام انداخته‌اند

اگر نظریه کوپر درست باشد، اوکراینی‌ها روز شنبه و زمانی که جت‌های نیروی هوایی اوکراین احتمالاً بمب‌افکن‌های سوخو-24 تأسیسات نیروی هوایی روسیه را در سراسر شبه جزیره کریمه تحت اشغال روسیه هدف قرار دادند، این تله را ایجاد کردند. حملات شنبه، آخرین حمله طولانی مدت اوکراین به دفاع روسیه در کریمه بود که پوشش راداری زمینی روس‌ها را به ویژه در شمال آن سرکوب کرد؛ جایی که نیروهای روسیه می‌توانستند جلوی ورود هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های اوکراینی را بگیرند.

بنابراین فرماندهان روسی کار بدیهی، اما احمقانه را انجام دادند. آنها به یکی از معدود هواپیماهای راداری A-50U خود که معمولاً به سمت جنوب بر فراز دریای آزوف پرواز می‌کنند، دستور دادند تا به سمت شمال پیش برود تا پوشش راداری در اکثر مناطق کریمه گسترش یابد. هواپیمای A-50 می‌تواند اهدافی به اندازه هواپیما را در فاصله نزدیک به 200 مایلی ببیند. در عین حال یک هواپیمای ایلیوشین Il-22M فرماندهی هوابرد با چهار سرنشین و حدود 10 خدمه A-50 را همراهی می‌کردند و خدمه آن با مدیریت ارتباطات و انتقال داده به خدمه A-50 کمک می‌کردند، زیرا A-50 فاقد قدرت و پردازش است.

پدافند هوایی اوکراین گل‌های سرسبد ارتش روسیه را نابود کرد!/ عکس
بریف A-50 نیروی هوایی روسیه

احتمالا در این زمان تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های راداری، شمالی‌ترین مسیر پرواز A-50 را بر فراز بردیانسک نشان داده است که درست در محدوده برد موشک زمین به هوای پاتریوت است که نیروی هوایی اوکراین در امتداد جبهه جنوبی مستقر کرده است و به نظر می‌رسد که تله اوکراینی‌ها این بود که A-50 و Il-22 همراه آن را بدون اطلاع قبلی به خدمه روسی و بدون قربانی کردن سیستم ارزشمند پاتریوت خود، هدف قرار دهند.

به گفته این تحلیلگر شاید تنها کاری که لازم بود اوکراینی‌ها انجام دهند این بود که مخفیانه یک سیستم SAM مناسب دوربرد را برای هدف قرار دادن این دو هواپیما مستقر کنند. حتی این احتمال وجود دارد که اوکراینی‌ها یکی از پاتریوت‌های PAC-2/3 SAM خود را در کنار یکی از رادارهای S-300 خود مستقر کرده باشند. البته شواهدی برای احتمال دوم وجود دارد زیرا، طبق گزارش‌ها یک سوخو-34 نیروی هوایی روسیه یک باتری S-300 اوکراینی را در حال روشن شدن رادار آن درست دقایقی قبل از اصابت به A-50 و Il-22 شناسایی کرد.

با توجه به گفته‌های کوپر اگر S-300 واقعا باتری خود را روشن کرده باشد تنها چند ثانیه برای کمک کردن به پاتریوت این کار را انجام داده و به رادار خود نیرو داده است اما همین چند ثانیه به اندازه‌ای کافی است که داده‌های هدف خود را بدست آورد اما برای نیروهای روسیه به قدری کافی نبوده است که آن را به عنوان یک تهدید ارزیابی کند. سپس نیروهای اوکراینی شروع به شلیک خود کرده و حدود یک دقیقه بعد موشک‌ها منفجر شدند، A-50 منهدم شد و Il-22 آسیب دید.

با سقوط یک A-50، ممکن است فقط دو جت دیگر از آن در نیروی هوایی روسیه باقی بماند. شش فروند دیگر A-50 طبق گزارش‌ها نیاز به بازسازی و تعمیرات اساسی دارند. مگر اینکه نیروی هوایی بخواهد دو فروند A-50 آخر را به خطر بیندازد. در واقع احتمال ادامه حملات موشکی اوکراین به نیروهای روسیه در این شبه جزیره وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

منبع: forbes

227323

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا