ایران کسب و کارعلمی

هرس درخت گلابی در چه فصلی مناسب است؟

ابتدا بهتر است عمل هرس کردن تعریف کنیم و بعد به بهترین زمان آن بپردازیم، هرس کردن درختان و گیاهان به این معنی است که برگ و شاخه بیمار شده و یا حتی خشک شده آن را از درخت با قیچی مناسب جدا می‌کنیم در برخی از مواقع این شاخه ممکن است کاملا سالم باشند اما چون به بار و وزن درخت افزوده‌اند باید میزانی از آن را برید تا درخت احساس سبکی داشته باشد.

این کار باعث می‌شود تا رشده و میوه‌دهی نهال گلابی چندین برابر شود. نهال‌هایی که جنبه تزیینی دارند فرایند هرس کردن را برای شکل‌دهی بهتر آن مورد استفاده قرار می‌دهند اما درختانی همچون درخت گلابی که هر ساله میوه می‌دهد فرایند هرس‌کاری را برای انرژی بخشی بیشتر آن انجام می‌دهند تا درخت پربارتر باشد و در برابر انواع بیماری و آفات مقاومت بالایی را در حفظ خود داشته باشد.

زمان دقیق هرس درختان | زمان هرس درخت گلابی

هدف از هرس کردن

  1. باردهی
  2. فرم‌دهی

سوالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است این می‌باشد که بهترین زمان برای هرس درخت گلابی چه موقع است؟ در پاسخ به آن باید گفت که برای هرس کردن درختان میوه از جمله گلابی باید به شرایط محیطی و آب و هوایی منطقه توجه نمود به طوری که اگر باغات شما در مناطق سردسیری قرار دارد هرس کردن بهتر است بعد از تمام شدن فصل زمستان باشد یعنی شروع فصل بهار، چرا که شاخه و برگ نیاز به دریافت غذا داشته به طوری که انرژی لازم را باید به تمامی قسمت‌ها برساند و اگر هرس در این مناطق در فصل بهار به خوبی انجام نگیرد ممکن است درخت در فصل‌های آینده دچار انواع مشکلات شود پس سازگارترین موعد برای عملیات هرس، فصل بهار است.‌ افرادی که در مناطق سردسیری ساکن هستند به این نکته توجه بالایی را داشته باشند.

هرس درختان در مناطق گرمسیری

برخی از افرادی که در مناطق گرم ساکن هستند به دلیل این که زمستان و سرمای کوتاهی دارند کار هرس کردن بر روی درختانشان را در این زمان انجام می‌دهند چرا که در این مکان‌ها سرما زیاد نبوده و در حد خنک بودن می‌باشد به همین خاطر جداسازی گیاه و برگ اضافی از درختان باعث می‌شود تا درخت گلابی بار بیشتری را به کشاورزان بدهد. همانطور که اشاره کردیم هس کردن به دو نوع باردهی و فرم‌دهی معروف است.

در نکته اول به این شکل است که هرس درختان در فصل تابستان انجام می‌شود تا برگ‌های بزرگ و زرد چیده شوند و نور خورشید به قسمت‌های زیرین درخت هم نفوذ داشته باشد این امر باعث می‌شود تا میوه گلابی از مرغوبیت بالاتری برخوردار باشند. لذا برای مورد دوم که به آن هرس باردی می‌گویند آن را در فصل زمستان و با اوایل بهار انجام می‌دهند تا درخت شکوفه دهد و بر اثر آن از میوه بیشتری برخوردار شود.

زمان دقیق هرس درختان | زمان هرس درخت گلابی

کدام شاخه‌ها حذف شود!

یکی از موضعات قابل توجه دیگر این است که هر باردی در دختان گلابی به صورت متنوعی می‌باشد به طوری که باید به نوع محیط و نوع نژادی که دارد توجه کنیم ولی اگر بخواهیم به صورت کلی این موضوع را برای شما بازکنیم در این هرس کردن تنها شاخهای که ضعیف هستند و شکوغه نداده‌اند بریده می‌شوند و یا شاخه و برگ‌هایی که کشاورز مطمئن است با گذشت زمان بارور نمی‌شود و میوه نمی‌دهد آن را از درخت جدا می‌کند تا درخت تغذیه خود را به دیگر قسمت‌های ضروری برساند .

بیشترین بریدگی برای درختان گلابی انجام می‌گیرد شاخه‌های انتهایی و آخری درختان هستند که به صورت خشک بوده‌اند و وجودشان در آینده به دیگر نقاط درخت مضر خواهد بود. قیمت نهال گلابی هم بسته به نوعی که دارا است متفاوت بوده و افراد با توجه به بودجه‌ای که دارند می‌توانند آن را برای باغات خود تهیه کنند همچنین با پرورش آن می‌توانند بازار فروش نهال گلابی را در این راستا گسترش دهند.

مطالعات قبل از هرس درخت

بهتر است قبل از انجام هرس کردن درخت گلابی خود را به خوبی مشاهده کنید چرا که در برخی از مواقع درخت نیازی به این کار ندارد و شما تنها با جدا کردن شاخه‌های ضروری از درخت باعث می‌شوید تا زمان ثمر رسیدن میوه کمی را در اختیارتان قرار دهد لذا به همین خاطر بهتر است قبل از آن مطالعات و تحقیقلاتی برای هرس کردن درخت گلابی داشته باشید که امروزه مجموعه نهالستان به دلیل این که مدت زمان طولانی را به پرورش و رشد دادت درختان گلابی و دیگر درختان مشغول بوده می‌تواند بهترین گزینه آموزشی برای شما عزیزان باشد و شما را در هر زمینه‌ای که دچار مشکل هستید راهنمایی می‌کنند لازم به ذکر است برای ارتباط‌گیری هر چه سریع‌تر از طریق پل ارتباطی که در آخر سایت درج شده است استفاده کنید و با مشاوران نهالستان ارتیاط بگیرید..

زمان دقیق هرس درختان | زمان هرس درخت گلابی

نتیجه‌گیری

نکته آخری که به عنوان سخن پایانی برایتان در نظر گرفته‌ایم، این است که با توجه به، به روز شدن مطالب و اصول عملیات هرس، همواره برای هرس کردن درختان میوه نیاز به آموزش اولیه خواهید داشت و چه بسا این که این اصول را از افراد ی حرفه‌ای فرا بگیرید تا به شاخه و برگ زنده درختان که می‌تواند در آینده میوه بدهد صدمه‌ای وارد نکنیم و بعد هم مشاوران نهالستان که سا‌ها در پرورش نهال گلابی فعالیت داشته‌اند کمک بگیرید تا نتیجه مطلوبی را در این زمینه داشته باشید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

دکمه بازگشت به بالا