ایران کسب و کارعلمی

چرا سن تزریق بوتاکس مهم است؟

بهترین سن برای تزریق بوتاکس چندسالگی است؟

بوتاکس نوعی سم بی خطر است که با تضعیف عضلات می‌تواند بااعث جوانسازی صورت، از بین رفتن چروک‌ها، پیشگیری از ایجاد چروک و … شود . علاوه بر زیبایی بوتاکس کاربرد درمانی نیز دارد. برای مثال از بوتاکس برای کاهش تعرق زیربغل و کف دست یا درمان میگرن استفاده می‌کنند. اکثر افرادی که بوتاکس را به عنوان یک درمان انتخاب می‌کنند علاقه دارند بدانند بهترین سن بوتاکس چند سالگی است؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می ‌دهیم.

کاربردهای بوتاکس چیست؟

بوتاکس‌ کاربردهای مختلفی دارد. اما امروزه مهمترین و رایجترین کاربرد بوتاکس مربوط به زیبایی است. برخی از کاربردهای بوتاکس به صورت زیر است:

  • پیشگیری از ایجاد چروک
  • رفع چروک های ریز
  • لیفت ابرو و برخی نقاز صورت
  • ایجاد تقارن در ابروهای، چشم و …
  • درمان میگرن
  • درمان تعریق زیاد
  • و …

آیا بوتاکس محدودیت سنی دارد؟

بله بوتاکس حتی برای درمان پتوز، تعریق و سایر کاربردهای درمانی نباید برای افراد زیر ۱۸ سال استفاده شود. افراد زیر ۱۸ سال باید از سایر درمان‌ها استفاده کنند. اما برای افراد بالای ۱۸ سال استفاده از بوتاکس ممنوعیتی ندارد. حتی در سنین جوانی تزریق بوتاکس برای پیشگیری از ایجاد چروک بسیار تاثیرگذار است.

آیا تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک و زیبایی محدودیت سنی دارد؟

محدودیت سنی برای رفع چین و چروک وجود ندارد. همه چیز بستگی به نوع و عمق چروک‌ها دارد. هرچقدر زودتر اقدام به تزریق بوتاکس برای از بین بردن چروک‌ها کنید تاثیرات بوتاکس بیشتر خواهد بود.

تزریق بوتاکس در دهه بیست زندگی برای پیشگیری از چروک

در دهه بیست زندگی صورت چین و چروک خاصی ندارد با این حال ممکن است افرادی که خیلی می‌خندند یا اخم می‌کنند یا اخم عمیقی دارند شاهد چروک‌های بسیار ریزی باشند. بوتاکس با محدودیت در حرکت عضلات باعث می‌شود خنده و اخم‌ها با شدت کمتری صورت گیرد و هنگام خنده یا اخم پوست صورت چروک نشود. در واقع بوتاکس در دهه بیست سالگی به عنوان پیشگیری جهات چروک نشدن پوست در سنین بالاتر استفاده شده و بیشترین تاثیر را دارد. البته افرادی که بیش ار حد الکل و دخانیات مصرف کرده یا از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند و پوستشان آفتاب سوخته می‌شود ممکن است حتی در دهه بیست زندگی نیاز به تزریق بوتاکس برای رفع چروک صورت داشته باشند.

تزریق بوتاکس در دهه سی سالگی برای اولین خطوط و چروک

در دهه سی زندگی اولین خطوط و چروک صورت پدیدار می‌شود. البته این موضوع برای همه صدق نمی‌کند. ممکن است برخی افراد در سن سی سالگی حتی یک چروک نداشته باشند و برخی دیگر در این سنین شاهد چروک‌های عمیق صورت باشند. با این حال دهه سی زندگی برای اکثریت شروع ایجاد چروک‌های سطحی و ریز است. بوتاکس در این دهه علاوه بر اینکه این چروک‌ها را از بین می‌برد و چهره‌ را بشاش تر می‌کند از عمیق‌تر شدن خطوط جلوگیری خواهد کرد.

بوتاکس در دهه چهارم زندگی برای جلوگیری از عمیق شدن چروک و خطوط

در دهه چهرام زندگی تقریبا خطوط روی صورت پدیدار و به خوبی قابل دیدن هستند. بیشتر این خطوط در اطراف چشم، خط اخم و خط خنده پدیدار می‌شوند. بسیاری از خانم‌ها در این سن شروع به تزریق بوتاکس می‌کنند. با اینکه تزریق بوتاکس در سنین پایینتر برای جلوگیری از ایجاد چروک بهتر است. اما در دهه چهل هنوز هم برای تزریق بوتاکس و داشتن پوستی سالم و جوان دیر نیست.

دهه پنجم و تاثیر بوتاکس در جوانسازی پوست

در سن ۵۰ سالگی تقریبا می‌توان خطوط و چروک‌ها را به وضوح در بیشتر قسمت‌های صورت به خصوص پیشانی، اطراف چشم، خط خنده  و خط اخم دید. البته افرادی که در طول زندگی روتین پوستی مناسب، سبک زندگی سالم در کنار تزریق بوتاکس در سنین پایین را پیش گرفته باشند در این دهه با چروک‌های بسیار عمیق و زیاد رو به رو نخواهند شد. در این دهه به احتمال زیاد تزریق بوتاکس درمان مناسبی برای از بین بردن خطوط عمیق نباشد و باید از بوتاکس به عنوان درمان مکمل در کنار فیلر استفاده کرد.

بهترین سن بوتاکس

بصورت عمومی نمیتوان یک سن خاص را بیان کرد که برای تمام افراد بعنوان بهترین سن تزریق بوتاکس قابل اعمال باشد. با این حال میتوان گفت که بوتاکس برای افراد بزرگسال بالای 18 سال که میخواهند با کاهش خطوط و چین و چروک پوست خود، پوستی شاداب داشته باشند توصیه میشود. برخی افراد ممکن است در میانه های دهه سوم زندگی خود (سنین بین 20 تا 30 سالگی) شاهد حضور علائم افزایش سن پوست مانند ایجاد چین و چروک در آن باشند. در این حالت، بهترین سن بوتاکس در سنین بین 20 تا 30 سالگی خواهد بود. تزریق بوتاکس در این سنین میتوان تاثیر پیشگیری کنندگی نیز داشته باشد و از ایجاد چین و چروک جدید جلوگیری نماید.

با این حال ممکن است برخی افراد در سنین بالاتر (40 سال و بیشتر) نیاز به تزریق بوتاکس داشته باشند. در این حالت، بوتاکس تاثیر پیشگیری کنندگی مانند سنین جوانی ندارد ولی میتواند در رفع چین و چروک پوست موثر باشد و منجر به جوانسازی پوست گردد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بهترین سن بوتاکس بسته به ویژگی هایی همچون وضعیت پوست هر شخص، ژنتیک و سبک زندگی آنها دارد و نمیتوان یک قائده کلی برای تمام افراد بیان نمود.

چند بار میتوان بوتاکس انجام داد؟

تعداد دفعاتی که یک فرد میتواند بوتاکس انجام دهد نیز یکی دیگر از دغدغه های افرادی است که از این روش برای جوانسازی پوست خود استفاده میکنند. با توجه به اینکه تزریق بوتاکس تاثیرات موقتی دارد بنابراین نیاز است تا هر چند ماه یکبار تکرار شود تا تاثیر آن در جوانسازی پوست باقی بماند.

بطور عمومی، تزریق چندین و چندباره بوتاکس مشکلی ایجاد نمیکند، به شرطی که زیر نظر پزشک متخصص و در کلینیک تخصصی پوست و مو صورت بگیرد. با این حال، استفاده بیش از حد از بوتاکس نیز میتواند منجر به ضعیف شدن عضلات در بلند مدت گردد. بنابراین محدودیتی برای تعداد دفعاتی که یک فرد میتواند بوتاکس تزریق کند وجود ندارد مگر اینکه مشکل ایمنی یا حساسیتی در گذر زمان ایجاد شود و پزشک ادامه فرایند تزریق را به صلاح فرد تشخیص ندهد. در این حالت نیز از انواع روشهای جوانسازی پوست مانند تزریق ژل، انواع جراحی جوانسازی پوست، آر اف فرکشنال ، تزریق چربی ، لیزر درمانی، هایفوتراپی و … استفاده نمود.

عوارض بوتاکس در دراز مدت

بوتاکس یکی از روشهای محبوب در جوانسازی پوست است زیرا بصورت کلی یک روش ایمن تلقی میگردد. بوتاکس مانند هر روش درمانی یا جوانسازی پوست ممکن است با عوارضی همراه باشد. در کوتاه مدت انتظار میرود عوارضی همچون قرمیزی، روم و کبودی در ناحیه تزریق را شاهد باشیم که با گذشت چند روز این عوارض از بین میروند.

عوارض بوتاکس در دراز مدت به خوبی شناخته نشده است و مطالعات در این زمینه محدود هستند. برخی مطالعات بیانگر این هستند که تزریق بوتاکس میتواند در بلندمدت منجر به ضعف عضلات شود که خود این مسئله منجر به عوارضی همچون شل شدگی و افتادگی پوست میگردد. برخی مطالعات نیز بیان میکنند که تزریق بوتاکس در بلندمدت میتواند احتمال بروز بیماریهای خود ایمن را افزایش دهد. با این حال، این عوارض در حد ادعا بوده و تاکنون بعنوان عارضه بلندمدت بوتاکس توسط سازمانهای معتبر بهداشتی تایید نشده اند.

دکمه بازگشت به بالا