ایران کسب و کارعمومی

آشنایی با انواع متدهای قالیشویی

قالیشویی معمولا به حرفه یا عمل شستشوی فرش گفته می شود. همچنین به پروسه لکه زدایی،غبار روبی، شستن فرش با آب و مواد شوینده گفته می شود. این عمل هم به شیوه دستی هم ماشینی انجام می گیرد. این کار به نوع و جنس تار و پود فرش بستگی دارد. این عمل در کشور ایران از قدمت زیادی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم در خصوص آشنایی با انواع متدهای قالیشویی کرج صحبت کنیم.

آشنایی با متد قالیشویی سنتی

یکی از انواع متدهای قالیشویی روش سنتی می باشد. این شیوه تفسیر همان بوی خوش خانه مادربزرگمان می باشد. آویختن فرش، زدن روی آن جهت گرفتن گرد و خاک روی آن، پهن کردن فرش بر روی زمین، شستشو با آب و فرچه و در آخر پهن کردن روی دیوار تا خشک شود. همچنان برخی موسسات این شیوه را بکار می برند. تنها در وهله پایانی و خشک کردن، دیگ خشک ‌کن بکار می برند.

متد قالیشویی نیمه اتوماتیک

در روش قالیشویی نیمه اتوماتیک که از اسم آن هم پیداست می توان بیان کرد یک خدمت تلفیقی به حساب می آید. بدین مفهوم که در آن نیروی انسانی به همراه لوازم اتوماتیک به کار برده می شوند. بدین منظور که نیرو های کار در موسسات به وسیله لوازم برقی نظیر فرچه و شلاق زن برای آب گیری فرش به این کار می پردازند. نیروی کار به همراه لوازمی که به وسیله برق کار می کنند در این مسئله اثرگذار می باشد.

یکی از انواع متدهای قالیشویی روش اتوماتیک می باشد. این شیوه به فرش شویی مکانیزه نیز شهرت دارد. همانگونه که از نام آن مشخص است همه مراحل شستن فرش در این روش به وسیله ماشین صورت می گیرد. نیروهای کار انسانی هم تنها در بخش حمل و نقل کار می کنند.

در این روش که به دو صورت صفحه ای و دیسکی صورت می گیرد بر روی یک تسمه بزرگ واقع می شود و آغاز به گردش می کند. در طی مسیر همه مراحل فرش نظیر فرچه زنی و شلاق زنی به شیوه خودکار صورت می گیرد. با بکارگیری آب و مواد شوینده مخصوص شستشو داده می شوند. بعد از آن فرش به شکل لوله در آمده و در سیستم آب گیری گذاشته می شود تا آب از همه منافذ آن بیرون آید

. پس از آن فرش به وسیله سیستم خشک کن خشک می شود و به وسیله نیروی کار در هوای آزاد قرار داده می شود. در بعضی از قالیشویی ها، سیستم پرزگیر را جهت برداشتن پرز بکار می برند.

مزایای شستشوی فرش توسط عمل نامبرده شده

قالیشویی جزو مشاغلی است که سابقه دیرینه ای در ایران دارد. همچنین در قالیشویی یا خانه ها برای شستشوی فرش بسته به شرایط و وضعیت فرش از متدهای مختلف و خاصی استفاده می کنند. این مسئله بیش تر به مدل و جنس تار و پود فرش بستگی دارد و بر اساس این موارد از متدهای مختلفی برای شستشوی فرش استفاده می کنند. در ادامه شما را با انواع متدهای قالیشویی آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

قالیشوئی با بخار

یکی از اصلی ترین متدهای قالیشویی شستن فرش با کمک دستگاههای بخارشوی است. در این متد قطره های بخار آب با ماده شوینده وارد بافت و پرزهای فرش شده و ذره های گرد و غبار و هر نوع کثیفی را تمیز می کند. این روش جزو روش های ساده و راحت است و حتی در منزل می توان با کمک دستگاه بخارشوی ساده این کار را انجام داد اما در قالیشویی ها با مقیاس بزرگ و دستگاه های حرفه ای تری انجام می شود.

استفاده از اسفنج

برای شستن فرش با اسفنج حتما باید از شامپو فرش استفاده کنید. در این روش اسفنج را به شامپو فرش آغشته می کنند و آن را بر روی بافت فرش می کشند تا آن را از هر نوع آلودگی و گرد و غبار از بین ببرند. بعد از تمام شدن کار نیز آن را با یک دستمال خشک از روی فرش پاک می کنند. این روش اغلب در خانه مورد استفاده قرار می گیرد.

اعلا شوئی در قالیشوئی

یکی از متدهایی که اغلب در کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد، اعلاشوئی است. این متد با شستن معمولی فرش فرق دارد و در دو بخش انجام می شود. همین طور در این روش از بهترین ماده های شوینده استفاده می کنند تا علاوه بر تمیزی فرش از ثابت ماندن کیفیت آن نیز مطمئن شوند.

خشکشوئی فرش

در این نوع متد قالیشویی با استفاده از آبپاشی ترکیب های خشک روی فرش را از بین می برند و بعد از آن با استفاده از برس های دستی از شر گرد و غبار فرش خلاص می شوند.

شستشوی بونت

یکی از اصلی ترین متدهای قالیشویی، شستشوی بونت یا خشک است. در این متد از محلول های شستشو که از ترکیب آب گازدار ساخته شده است استفاده می کنند. بعد از آن بافر چرخشی بر روی فرش کشیده شده و در آخر بعد از شستشوی کامل فرش با کمک پد جذب کننده، گرد و غبار و آلودگی روی فرش را از بین می برند.

شستشو با رطوبت کم

برخی افراد این روش را با متد شستشوی بخار اشتباه می گیرند اما در اصل تفاوت هایی جزئی بین این دو روش وجود دارد. در این روش محلول شوینده را با آب گرم مخلوط کرده و بر روی فرش اسپری می کنند. این روش باعث می شود گرد و غبار و لکه ها از روی فرش پاک شوند.

سخن پایانی

شستشوی فرش و قالی مانند هر کار تخصصی دیگری دارای متدها و روش های مختلفی است که برخی از آن ها را می توان در خانه انجام داد و برخی دیگر مخصوص قالیشویی ها است. در زمان شستشوی فرش حتما به متدهای قالیشویی توجه کرده و از یک قالیشویی معتبر به منظور مطمئن شدن از اجرای درست این متدها استفاده کنید. این متدها باید به بهترین نحو پیاده سازی شوند و انجام دادن آن ها لازمه آموزش های حرفه ای است به همین دلیل انجام دادن آن ها نیاز به دقت و ظرافت خاصی است..

دکمه بازگشت به بالا