ایران کسب و کارعمومی

اجاره سند چه مراحلی دارد؟

اجاره سند و هر آن چیزی که باید بدانید

اجاره سند نوعی از قرارداد اجاره، مربوط به اسناد مختلف است که در شرایط خاصی کاربرد دارند و برای موقعیت‌های معینی به کار می‌روند. بیشترین استفاده از اسناد اجاره‌ای در دادگاه‌ها و مراجع قضایی برای تأمین قرار وثیقه است. علاوه­ براین، اجاره سند برای اهداف دیگری مثل ضمانت در بانک یا برای دریافت وام نیز استفاده می‌شود. در حالت کلی به دارایی‌های غیرمنقولی که بتوان به‌عنوان ضمانت به نزد بانک یا دادگاه ارائه داد، سند گفته می‌شود.

خیلی از اوقات مراجع قضایی برای ممانعت از زندانی کردن متهم تا تکمیل پرونده اقدام به درخواست سند می‌کنند که از طریق این وثیقه فرد بتواند تا زمان دادگاه آزاد باشد و در هنگام تشکیل دادگاه نهایی به دادسرا مراجعه کند. سند اجاره ‌ای با توجه ‌به نوع کاربرد‌ آن با قیمت‌های مختلفی در اختیار افراد قرار می‌گیرد. در ادامه با فرایند اجاره سند و قیمت وثیقه اجاره ‌ای برای زندانی بیشتر آشنا می‌شویم.

اجاره سند برای زندانی | اجاره سند برای زندانی تهران

چگونه می‌توان سند اجاره کرد؟

افرادی که به دلایل مختلف باید در مراجع قضایی مثل دادسرا یا دادگاه حضور پیدا کنند، از همان ابتدا به‌عنوان متهم هستند و بر اساس نوع پرونده می‌توان برخی از آن‌ها را به قید وثیقه آزاد کرد. مقدار ارزش سند مورد استفاده در این مرحله بر اساس نوع جرم متهم و شدت آن تعیین می‌شود و به تصمیمات مرجع قضایی بستگی دارد. در این شرایط خانواده متهم باید برای تأمین میزان ضمانت یک سند به دادگاه ارائه دهند.

کسانی که سندی برای تودیع به مراجع قضایی نداشته باشند، می‌توانند از روش‌های دیگری ضمانت مورد نظر را برای دادگاه تهیه کنند. اجاره سند در تهران در این موقعیت‌ها بهترین انتخاب است که از طریق آن می‌توان متهم را بر اساس شروط موجود در قانون آزاد کرد. علاوه­ براین، می‌توان سند اجاره ‌ای را برای مرخصی گرفتن از زندان نیز استفاده کرد.

4 فایده اجاره سند برای زندانی

با توجه به سیاست های جدید قضایی و تلاش در جهت حبس زدایی در نظام قانونگذاری کشور، سعی نظام حقوقی بر این است که حتی الامکان از مجازات های جایگزین حبس استفاده شود.

چرا که تجربه ثابت نموده محیط زندان برای افرادی که در این محیط قرار می گیرند نه تنها جنبه بازدارنده نداشته است، بلکه عموم افرادی که سابقه حبس دارند مرتکب تکرار جرم می گردند.

به همین منظور تهیه سند برای افرادی که سابقه حبس نداشته و جزو مجرمین خطرناک نمی باشند دارای مزیت های زیر می باشد:

  1. شخص ضمن رهایی از زندان می تواند با ادامه فعالیت روزانه و کسب و کار خود از دستمزد و درآمد محروم نمانده و حتی در جرایمی که دارای شاکی خصوصی می باشد بتواند نسبت به جبران ضرر و زیان وارده اقدام و رضایت وی را جلب نماید.
  2. سابقه حبس منجر به انگ بدنامی برای فرد می گردد و در دیدگاه جامعه و عرف دچار آسیب حیثیتی و معنوی می شود، اما تهیه سند برای آزادی زندانی می تواند شخص متهم یا محکوم را از این آسیب نجات دهد.
  3. حبس شدن فرد جدای از آسیبهای متعدد برای خود شخص زندانی، یک خانواده را بی سرپرست نموده و علاوه بر آسیب های روحی و روانی به اعضای خانواده، نبود درآمد و هزینه های معیشتی بالای زندگی، خود می تواند منشا فساد برای سایر افراد خانواده و ارتکاب جرم توسط آنان گردد.
  4. رهایی از زندان زمینه را برای تلاش هرچه بیشتر متهم و محکوم در جهت جبران آسیب های وارده به مجنی علیه و بزه دیده فراهم می کند و بزهکار با آزادی خود می تواند رضایت شاکی یا شاکیان خصوصی خود را جلب نماید

اجاره سند چه مراحلی دارد؟

افرادی که قصد  برای آزادی زندانی و ارائه به مراجع قضایی یا بانک‌ها دارند، باید ابتدا درباره روند قانونی و مراحل آن آشنایی کافی داشته باشند. سپس تأمین سند مورد نیاز را بدون هیچ‌ مشکلی انجام دهند. این مراحل شامل موارد زیر است.

دریافت مشاوره

درصورتی ‌که نیاز به اجاره وثیقه برای زندانی داشته باشید، در گام اول باید وضعیت پرونده، شدت جرم و نوع اتهام زندانی به­طور کامل توسط سند‌گذار مورد بررسی قرار بگیرد. سپس در شرایطی که مراجع قضایی امکان تأمین سند را تأیید کنند و زمینه استفاده از سند اجاره ‌ای فراهم باشد، می‌توان برای عقد قرارداد اجاره سند اقدام کرد.

ارتباط با ما

برای ارتباط با ما و اطلاع از سند ها روی لینک زیر کلیک کنید

تنظیم قرارداد برای اجاره کردن سند

پس از دریافت مشاوره و بررسی کامل فرایند استفاده از سند اجاره ‌ای، شما می‌توانید برای تأمین وثیقه ملکی از یک مؤسسه حقوقی برای تنظیم قرارداد کمک بگیرید. در هنگام عقد قرارداد به‌طور معمول زمان اجاره سند، مبلغ اجاره به‌صورت سالانه، ضمانت‌های لازم، نحوه استفاده از سند، چگونگی تمدید در صورت لزوم و… مشخص می‌شود. در زمان اجاره سند برای وثیقه زندانی عقد قرارداد الزامی است.

بازداشت سند و کارشناسی دقیق روند انجام کار اجاره توسط کارشناس رسمی دادگستری

پس از عقد قرارداد صاحب سند باید اصل مدارک را به بانک یا شعبه دادسرا و دادگاه ببرد. در این مرحله یک نامه مربوط به کارشناسی وثیقه و بازداشت سند از طریق مسئول قسمت وثیقه‌ها در بانک یا مقام قضایی در اختیار صاحب سند قرار می‌گیرد. روند انجام این کار حدود ۱ تا ۳ روز طول می‌کشد.

دریافت تمام ضمانت‌های لازم جهت پایان روند اجاره سند

هنگامی که سند مورد نظر برای تودیع به مقام قضایی آماده باشد، قبل از بازداشت کامل آن، باید تمام هزینه موجود در قرارداد اجاره برای یک سال از طریق چک توسط اجاره‌کننده به صاحب سند ارائه شود. علاوه­ براین اعضای خانواده و آشنایان اجاره‌کننده سند باید با چک و سفته شخص را ضمانت کنند. از این طریق مالک دیگر نگران مشکلات آینده برای سند خود نخواهد بود. پس از آن می‌توان سند را به مراجع قضایی ارائه داد و زندانی را آزاد کرد.

قیمت اجاره سند

برای تعیین نرخ سند اجاره ‌ای عوامل مختلفی در نظر گرفته می‌شود. از جمله اینکه قیمت اجاره سند برای زندانی با قیمت ضمانت سند برای دریافت وام از طریق بانک متفاوت است. همچنین تعیین هزینه برای اجاره وثیقه به‌صورت 6 ماهه یا 1 ‌ساله انجام می‌شود. در هنگام تعیین مبلغ برای اجاره به‌طور معمول میزان وثیقه مورد نظر مراجع قضایی و شرایط پرونده متهم در نظر گرفته می‌شود که براین‌اساس قیمت اجاره اسناد متفاوت است. علاوه­بر­این، قیمت اجاره سند در کلان‌شهرهایی مثل تهران با شهرستان‌ها متفاوت است.

در حال حاضر نرخ سند اجاره ‌ای در تهران حدود ۱۴ درصد است. همچنین در سایر کلان‌شهر‌ها حدود ۹ تا ۱۰ درصد است. نرخ اسناد موجود در شهرستان‌ها بر اساس نظر مقام قضایی می‌تواند تا ۸ درصد نیز لحاظ شود‌. در محاسبه میزان کل قیمت سند اجاره ‌ای باید عوامل دیگری مثل هزینه‌های مراحل مختلف روند اخذ مشاوره تا بازداشت سند را نیز در نظر بگیرید‌. علاوه­ براین، نظر مالک نیز در تعیین هزینه برای اجاره دادن سند تاثیرگذار است.

موارد استفاده از سند اجاره ‌ای

اجاره سند برای زندانی در موقعیت‌های مختلفی قابل استفاده است که شامل پنج مورد زیر است:

  • بیشترین استفاده از وثیقه اجاره ‌ای برای زندانی مربوط به شرایطی است که زندانی قبل از پایان زمان حبس خود، می‌خواهد آزاد شود. در این شرایط دادگاه می‌تواند از طریق موارد قانونی مربوط به جرایم تعزیری برای مدت­ زمان باقی‌مانده حبس، قرار وثیقه مشخصی تعیین کند و فرد با تأمین قرار وثیقه قبل از موعد آزاد شود در مورد مهم‌ترین استفاده اجاره سند است.
  • موقعیت دیگر زمانی است که یک مجرم بخواهد به‌صورت موقت از زندان مرخصی بگیرد. البته این مورد برای جرایمی است که مجرم امکان اخذ مرخصی را داشته باشد. در این شرایط مجرم می‌تواند یک وثیقه معتبر بر اساس میزان تودیع در اختیار مراجع قضایی قرار دهد که این نوع تأمین سند نیز کاربرد گسترده‌ای دارد.
  • حالت دیگر استفاده از سند اجاره ‌ای زمانی است ­که فردی به دستور مقامات قضایی ممنوع‌الخروج شده و قصد خروج از کشور را دارد. در این شرایط فرد می‌تواند به‌صورت قانونی رضایت دادگاه را جلب کند و با تودیع وثیقه از کشور خارج شود. این وثیقه تا هنگام بازگشت فرد به کشور در اختیار دستگاه قضایی قرار می‌گیرد که در این شرایط هزینه لازم برای اجاره سند بیشتر است.
  • در موقعیت دیگر، زمانی ­که شخص توسط تعزیرات محکوم شود، امکان استفاده از سند اجاره ‌ای و تودیع وثیقه را خواهد داشت.
  • پنجمین مورد استفاده از اجاره سند برای متهمینی است که در مرحله تکمیل پرونده هستند و باید در بازداشت باشند. در این شرایط دادگاه می‌تواند بر اساس نوع اتهام و موقعیت متهم یک وثیقه تعیین کند که فرد تا زمان تشکیل دادگاه آزاد باشد.

آیا اجاره سند قانونی است؟

اجاره سند برای آزادی زندانی از نظر قانون مشکلی ندارد و جرم محسوب نمی‌شود. همچنین بر اساس مفاد قانون مجازات اسلامی هر فعالیتی که قانون درباره آن نظری نداده و سکوت کرده است، جرم محسوب نمی‌شود. اما در خصوص سند اجاری برخی از نکات حقوقی و قانونی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. به‌طور مثال اجاره مدارکی مثل سند، برخی از چالش‌های قانونی را در پی دارد. مهم‌ترین چالش در این حوزه، قرارداد منعقد شده میان مالک و اجاره‌کننده سند است. در واقع اجاره اسناد به‌صورت یک قرارداد اجاره‌ای انجام می‌شود؛ اما قانون آن را فقط به‌عنوان یک قرارداد می‌پذیرد اما قوانین مربوط به اجاره را در این مورد قبول ندارد.

در این شرایط حتی اگر اجاره‌کننده به تعهدات خود عمل نکند، مالک می‌تواند از طریق مراجع قضایی و قوانین قرارداد‌ها حق خود را مطالبه کرده و پیگیری کند. چالش دیگر در خصوص استفاده از اجاره سند برای وثیقه زندانی آن است که در هنگام ارائه اسناد به مراجع قضایی مالک باید حضور داشته باشد و این صاحب سند است که اقدامات لازم را برای تودیع سند انجام می‌دهد. در نتیجه مالک باید یک وکالت‌نامه در اختیار اجاره‌کننده قرار دهد تا از این طریق مسیر سپردن وثیقه نیازی به حضور صاحب آن نداشته باشد.

جوانب قانونی اجاره سند برای زندانی

یک مسئله درباره سند اجاره ‌ای برای آزادی زندانی وجود دارد که اگر فرد فرار کند چه اتفاقی برای وثیقه می‌افتد. به­دلیل اینکه در این شرایط احتمال دادگاه بر این است که هدف از ارائه سند فراری دادن زندانی از ادامه فرایند مجازات یا بازداشت بوده، صاحب سند به دادگاه احضار می‌شود و بر علیه مالک اعلام جرم می‌شود. به­دلیل بروز این مشکلات، فرایند اجاره ‌ای سند بسیار دشوار است و حساسیت‌های زیادی دارد.

در نتیجه مؤسسات حقوقی در فرایند اجاره وثیقه برای آزادی زندانی ضمانت‌های سنگینی تعیین می‌کنند. دریافت چک یا سفته با قیمت‌های بالا در این شرایط مانع بروز زیان برای صاحب سند می‌شود و برای اجاره‌کننده به‌عنوان یک حکم بازدارنده است تا قرارداد را به‌درستی اجرا کند.

چرا اجاره سند در جامعه امروز اهمیت دارد؟

در حال حاضر، قیمت زمین و املاک بسیار بالا است و بیشتر مردم دارایی‌هایی با مقدار بالا ندارند. در نتیجه افراد کمی در جامعه هستند که سند دارند یا از اسناد خود برای رهن بانک و موارد دیگر استفاده نمی­کنند؛ در نتیجه اجاره سند برای آزادی زندانی در جامعه ما یک نیاز اساسی است و می‌تواند در شرایط ضروری کاربرد زیادی داشته باشد. به‌خصوص افرادی که در جامعه کم‌برخوردار هستند و عضوی از آن‌ها در زندان است، از این طریق می‌توانند برای آزادی زندانی وثیقه تأمین کنند.

اهمیت دیگر اجاره سند برای زندانی مربوط به فرایند کوتاه‌مدت آن است. در نتیجه در مواقع لزوم به‌سرعت می‌توانید یک وثیقه تهیه کنید و آن را در اختیار دادگاه قرار دهید تا از زندانی شدن شخص جلوگیری کنید. علاوه ­بر­این، از طریق اجاره اسناد، فشار مالی زیادی بر اجاره‌کننده وارد نمی‌شود و با مبلغ کمتری می‌تواند شرایط را برای آزادسازی زندانی فراهم کند.

اجاره سند برای زندانی در چه شرایطی مورد نیاز است؟

بیشترین کاربرد سند اجاره ‌ای  برای مجازات‌هایی مثل حبس است. در واقع اگر مراجع قضایی زندانی را به مجازات حبس محکوم کنند، می‌توان از طریق اجاره سند یا ارائه وثیقه شرایط ادامه محکومیت آن‌ها را تحلیل کرد. قانون مجازات اسلامی برای ارائه وثیقه موارد مختلفی را بیان کرده است.

اگر محکوم در زمان مجازات خود تمام مفاد مربوط به حکم را رعایت کند، دادگاه صادر‌کننده می‌تواند میزان مجازات را تا یک سوم کاهش دهد و حتی می‌توانند باقی‌مانده محکومیت را به‌صورت جزای نقدی درجه ۷ یا ۸ تبدیل کند. علاوه ­براین، پس از گذشت نصف زمان مجازات مراجع قضایی می‌توانند پس از اطمینان از عدم تکرار جرم توسط مجرم و اصلاح او زمان باقی‌مانده مجازات را لغو کنند یا کاهش دهند و شرایط آزادی زندانی با تأمین سند را فراهم کنند.

اجاره سند به‌عنوان یک مفهوم کیفری یا حقوقی؟

فرایند استفاده از سند اجاره ‌ای برای آزادی زندانی هم از نظر حقوقی و هم از نظر کیفری قابل بررسی است. در حالت کلی قانون دارای دو بخش حقوقی و کیفری است و تمام آنچه که به‌صورت قانونی ارائه می‌شود، از این دو حالت خارج نیست. به­طور مثال قوانین مختلف مربوط به ازدواج می‌تواند شامل مسائل حقوقی باشد و قوانین مربوط به پرونده‌ها و دعاوی جزء مسائل کیفری هستند که مفهوم جرم نیز زیر نظر این نوع قوانین است.

اجاره سند برای زندانی در مسائل حقوقی مربوط به سند و قرارداد‌ها است و در قوانین کیفری نحوه استفاده از سند را شامل می‌شود. به­طور مثال اگر اجاره سند برای آزادی زندانی باشد، مربوط به مسائل کیفری است که در آن جرم فرد و میزان محکومیت او مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نتیجه‌گیری

یکی از جدیدترین مفاهیمی که در جامعه ما رواج پیدا کرده و از نظر اخلاقی مورد توجه قرار گرفته، استفاده از سند ملکی افراد دیگر برای آزادسازی اشخاص زندانی است. بر اساس قانون، افرادی که اتهامات خاصی دارند و مجرم محسوب می‌شوند، می‌توانند از طریق قرار وثیقه آزاد شوند یا به مرخصی بروند. در واقع دریافت سند به‌عنوان یک ضمانت در نزد دادگاه است که مانع اقدام به فرار زندانی می‌شود. سند اجاره ‌ای در شرایط اضطراری جهت آزادی زندانی استفاده می‌شود و مراحل و فرایند خاصی دارد.

اجاره سند بر اساس میزان وثیقه تعیین شده توسط دادگاه انجام می‌شود و مقدار آن بر اساس نوع جرم و نظر دادگاه تعیین می‌شود. در واقع از طریق اجاره سند می‌توان در ازای ارائه هزینه از سند اشخاص دیگر به‌عنوان وثیقه استفاده کرد. البته عقد قرارداد میان صاحب سند و اجاره‌کننده باید در مؤسسات حقوقی انجام شود. مؤسسه حقوقی سند‌گذار در حوزه‌ اجاره دادن سند برای وثیقه‌گذاری در دادگاه فعالیت می‌کند و زمینه دریافت مجوز‌های قانونی را برای کمک به آزادسازی افراد زندانی فراهم می‌کند.

 

دکمه بازگشت به بالا