ایران کسب و کارعمومی

ارتباط درد ساق پا و کمبود ویتامین

مهمترین علت‌های پا درد چیست و راه‌های درمان آن

پا درد یکی از مشکلاتی است که بیشتر افراد با آن مشکل دارند و علائم زیادی در پا درد وجود دارد اکثر مشکلات پا درد را می‌توان با استراحت و بستن ناحیه درد کنترل کرد و نشانه مشکلات جدی نیستند ممکن است این درد‌ها در اثر فعالیت‌هایی مانند دویدن و فعالیت‌های سینگین ایجاد شود. پا درد ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد و یا زنگ خطر یک بیماری مهم محسوب شود به همین علت نباید از این موضوع به راحتی گذشت ما در این مقاله راجب علت‌های پا درد درمان و درمان آن می‌پردازیم.

علائم پا درد

پا درد می‌تواند در جاهای مختلف مانند زانو، ران پا، انگشتان پا، مچ پا باشد همچنین می‌تواند باعث ایجاد تغییرات ظاهری مانند تورم و قرمزی در مفاصل نیز باشد علاوه بر آن سوزش، بی حسی و ضعف در پاها نیز وجود دارد. کمبود کدام ویتامین باعث درد ساق پا می شود ؟ کمبود کلسیم و ویتامین D نیز باعث درد پا شده و باعث پوکی استخوان می‌شود. وجود علائم دیگر مانند نقرس، اختلال عصبی، التهاب، صاف بودن کف پا، کفش بد، آرتروز، زگیل در کف پا . علت شایع درد استخوان ضربه و یا شکستگی است ممکن است این درد در اثر افتادن یا تصادف آسیب ببیند. در خانم‌های باردار درد در لگن و پاها طبیعی است و این درد تا زمان زایمان ادامه دارد و با درمان تمرینات و فیزیوتراپی تا حدودی این مشکل برطرف می‌شود.

یکی از علت‌های درد ماهیچه کشیدگی عضلات پا هستند. زمانی که فیبرهای بیش از حد کشیده و یا پاره شوند درد در این ناحیه حس می‌شود. درد عضلات ران پا معمولا برای افرادی که قبل از ورزش و یا هر فعالیتی هستند بدن خود را به خوبی گرم نمی‌کنند دچار این مشکل می‌شوند. دلایل دیگر این مشکل انقباض عضلات هست و این درد معمولا به علت کم آبی، خستگی عضلات و کمبود موادی مانند کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم هست. علائم کف پا به علت پیاده روی مکرر و یا ایستادن بیش از حد می‌باشد. درد پا دچار التهاب در استخوان، رباط‌ها و یا باعث التهاب در تاندون‌ها می‌شود. ویژگی‌های دیگری مانند سوزش شدید، بی حسی یا گزگز ایجاد می‌شود.

التهاب کف پا باعث ایجاد درد در پاشنه می‌شود علت این درد به این دلیل است که یک نوار سخت استخوان پاشنه را به انگشتان پا وصل می‌کند که ممکن است بر اثر فشار تحریک یا ملتهب شود این عارضه معمولا صبح‌ها درد‌های شدید تری به خود می‌گیرد. تغییرات هورمونی عامل اصلی علائم پا درد در این دوره هستند و باعث فشار بر سلول‌های عصبی می‌شود این درد کاملا طبیعی است و شما می‌توانید با استفاده از تغذیه مناسب، گرم کردن بدن خود در این دوران کمک به کاهش پا درد شوید.

پا درد در این دوران دلایل مختلف دارد علت این درد نامشخص هست و این درد به علت فشار بر بدن هست پا درد در این دوران کاملا طبیعی می‌باشد اما اگر این پا درد بسیار باعث آزار شما می‌شود بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. یکی از درمان‌های خانگی برای درد ماهیچه و عضلات حمام آب گرم می‌باشد این کار به آرام شدن عضلات بدن کمک می‌کند علاوه بر این انجام دادن حرکات کششی درد را به مرور از بین می‌برد.اگر این درد در ناحیه ساق پا باشد حرکات کششی انجام دهید طوری که انگشتان پای شما کاملا کشیده شود. اگر این درد در قسمت ران پایتان است بهتر است خم شوید و انگشتان پای خود را تا 5 ثانیه لمس کنید.

برای سالم‌بودن و سالم‌ماندن لازم است که به میزان کافی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی برخوردار شوید. اما متاسفانه برخی افراد کمبود ویتامین را چندان جدی نمی‌گیرند؛ غافل از این‌که کمبود ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز، برای سلامت بدن گران تمام می‌شود. در این مطلب 15 نشانه کمبود ویتامین و مواد معدنی را شرح می‌دهیم. کرامپ‌های عضلانی و درد در انگشت‌ها پشت ساق و کف پاها اگر بدون دلیل خاصی دچار کرامپ و گرفتگی در ناحیه پشت ساق پا، انگشت‌ها یا کف پا می‌شوید، احتمال دارد‌ دچار کمبود کلسیم، پتاسیم یا منیزیم شده باشید. افرادی که زیاد ورزش می‌کنند بیشتر دچار این قبیل کرامپ‌ها می‌شوند. برای مقابله با این مشکل لازم است ‌ مصرف میوه‌هایی مانند گیلاس، سیب، انگور، موز و همچنین سبزیجات سبزبرگ را افزایش دهید.

اگر متوجه ترک و شکاف در گوشه دهان خود شده‌اید، به فکر افزایش جذب ویتامین B باشید. چون این مشکل ممکن است ناشی از کمبود ویتامین‌هایB2 ،B3 و 12 B باشد. علاوه بر این ترک گوشه دهان شاید ناشی از کمبود آهن و روی (زینک) باشد. این مشکل اغلب در بین گیاهخواران و همچنین افرادی که تغذیه‌شان متناسب با وضع بدنی‌شان نیست بیشتر بروز می‌کند. برای رفع این مشکل می‌توانید هر هفته ماهی و مرغ بیشتری مصرف کنید. گیاهخواران می‌توانند برای جبران کمبود ویتامین B حبوبات، بادام زمینی و گوجه‌فرنگی ‌بیشتری مصرف کنند.

اگر هر شب کافی می‌خوابید، اما در طول روز احساس خستگی زیادی می‌کنید، احتمالا به کمبود ریبوفلاوین (ویتامین B2) مبتلا هستید. بنابراین لازم است‌ مصرف محصولات لبنی، تخم‌مرغ یا گوشت‌های کم‌چرب مانند بوقلمون و… را بیشتر کنید. اگر مدام دست و پایتان خواب می‌رود یا این‌که در قسمت‌های انتهایی بدن (انگشتان دست و پا) احساس سوزش و گزگز دارید به این معنی است که شدیدا مضطرب یا افسرده شده‌اید، اما اگر روحیه‌تان خوب است و مشکل خاصی ندارید، احتمالا دچار کمبود اسیدفولیک و ویتامین‌های B6 و B12 شده‌اید. برای جذب هرچه بیشتر این ویتامین‌ها سبزیجاتی مانند چغندر، مارچوبه و اسفناج مصرف کنید. علاوه بر اینها می‌توانید از تخم‌مرغ نیز برای افزایش این ویتامین‌ها استفاده کنید.

اگر متوجه شده‌اید ‌ برخی از قسمت‌های بدن‌تان مانند ران‌ها، بازوها، گونه‌ها و پشت‌تان دچار جوش‌های قرمز کوچکی می‌شود، احتمال دارد‌ دچار کمبود ویتامین‌های A،D و همچنین اسیدهای چرب شده‌اید. برای مقابله با این جوش‌های ریز مزاحم مصرف مواد غذایی سالم مانند سبزیجات رنگی را در اولویت بگذارید. سبزیجات برگ‌دار و سبزیجات نارنجی و زردرنگ حاوی ویتامین A قابل‌توجهی هستند. توجه داشته باشید که ماهی آزاد نیز جزو منابع سالم اسیدهای چرب ضروری‌‌ بدن است. توصیه می‌کنیم از مصرف قارچ، ماهی ساردین و گوجه‌فرنگی نیز غافل نشوید و هر روز به مدت پانزده دقیقه در معرض نور آفتاب قدم بزنید. کمبود ویتامین D عموماً ناشی از عدم قرار گرفتن در معرض نورخورشید می باشد. برخی از اختلالات نیز می توانند موجب این کمبود شوند. در ادامه مطلب به توضیح ارتباط بین کمبود ویتامین و درد ساق پا می پردازیم.

کمبود چه ویتامینی باعث ضعف پا می شود؟

کمبود ویتامین دی می‌تواند باعث درد استخوان و ضعف عضلات پا شود. البته کمبود خفیف این ویتامین الزاماً علامتی ایجاد نخواهد کرد.معمولاً زمانی که یک رژیم غذایی کمبود ویتامین D داشته باشد، شایع ترین دلیل، عدم قرار گرفتن در معرض نورخورشید می باشد، اما اختلالات خاصی نیز می توانند موجب این کمبود شوند. بدون ویتامین D کافی، عضلات و استخوان ها ضعیف می شوند و موجب بروز درد می شود.نوزادان دچار راشیتیسم یا نرمی استخوان می شوند.

جمجمه نرم است، استخوان ها به صورت ناهنجاری رشد می کنند و نوزادان در نشستن و خزیدن به کندی عمل می کنند.آزمایش های خون و گاهی اوقات پرتونگاری برای تأیید تشخیص انجام می شوند. از زمان تولد، نوزادان شیرخوار باید مکمل های ویتامین D دریافت کنند، چرا که شیرمادر حاوی ویتامین D اندکی می باشد. مکمل های ویتامین D خوراکی یا تزریقی معمولاً منجر به بهبودی کامل می شوند. دو نوع ویتامین D برای تغذیه بسیار مهم هستند:

ویتامین D2 (ارگوکالسیفرول): این نوع ویتامین ترکیبی از گیاهان و پیش سازهای مخمر است. همچنین، این ماده معمولاً در مکمل هایی با دوز بالا نیز استفاده می شود ویتامین D3 (کلکلسیفرول): این نوع ویتامین فعال ترین نوع ویتامین D می باشد، که در زمانی که پوست در معرض نورخورشید مستقیم قرار می گیرد، در پوست تشکیل می شود. رایج ترین منبع غذا، غذاهای غنی شده، غلات اصلی و لبنیات هستند. ویتامین D همچنین در روغن های کبدماهی، ماهی های چرب، زرده تخم مرغ و کبد وجود دارد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا