ایران کسب و کارعمومی

از کجا بفهمیم به ارتودنسی نیاز داریم؟

امروزه دندان درآوردن یکی از نشانه های نوجوانی است که بسیاری از بچه ها در دبیرستان از آن استفاده می کنند. و اگر شما هم مانند اکثر مادران هستید، می خواهید بهترین را برای لبخند فرزندتان انتخاب کنید. اما همانطور که دندان های کاملا صاف تقریبا برای همه زیبا هستند، لازم نیست هر کودکی درد و استرس بریس ها را تحمل کند. بیمارانی که به متخصص دندانپزشکی ارجاع می شوند می توانند از مشکلات جدی تر و جراحی های بعدی جلوگیری کنند. ارتودنتیست ها توصیه می کنند که کودکان اولین معاینه دندان خود را در سن 7 سالگی انجام دهند. با ارزیابی و تشخیص زودهنگام، پزشک می‌تواند فک و دندان‌های در حال رشد کودک شما را تحت تأثیر قرار دهد و بیمار به نتیجه مطلوب دست یابد. تجربه دندانپزشکی و تلاش برای درمان اختلالات دندانی باید علاوه بر اقدامات اولیه مورد توجه قرار گیرد. یک دندانپزشک با تجربه تر می تواند از جراحی یا سایر مشکلات جدی تر جلوگیری کند.

چرا به لبخند سالم نیاز دارید؟

دندان های صاف می توانند به افزایش اعتماد به نفس و لبخند زدن بیشتر افراد کمک کنند، اما مزایای دندان های اضافی به همین جا ختم نمی شود! در اینجا دلایل دیگری برای مراقبت از دندان های صاف و لبخندی سالم آورده شده است.

ایجاد امکان بهتر صحبت کردن: از آنجایی که نامرتب بودن و نامنظم بودن دندان ها می تواند مشکلات گفتاری زیادی ایجاد کند، دستیابی به لبخندی ساده با دندان های منظم و سالم می تواند منجر به افزایش قدرت گفتار شود.

لبخند با دندان‌های تمیز تضمین می‌کند که مراقبت‌های دندانی شما مؤثر بوده است: نه تنها نخ دندان کشیدن و مسواک زدن دندان‌هایتان آسان‌تر است، بلکه برای سلامت کلی دهان، از جمله دندان‌هایتان نیز مفید است. این بدان معناست که احتمال التهاب لثه را کاهش می دهید، از تجمع باکتری ها جلوگیری می کنید و از آسیب لثه جلوگیری می کنید.

موقعیت صحیح دندان ها نیز به هضم مناسب کمک می کند: افرادی که دندان های نامناسب دارند، با مشکلات جویدن و در نتیجه هضم غذا مواجه خواهند شد. با داشتن دندان های صاف و درست می توانید اطمینان حاصل کنید که غذا را به درستی می جوید که به معنای هضم بهتر است.

دندان‌های صاف به شما کمک می‌کند از حوادث جلوگیری کنید: پیشگیری از حوادث برای افرادی که دندان‌های نامرتب دارند دشوار است، به‌ویژه اینکه برای پیدا کردن محافظ دهان مشکل خواهند داشت. داشتن دندان های تمیز نه تنها تضمین می کند که محافظ دهان به خوبی روی دهان و دندان شما قرار می گیرد، بلکه از سفیده های مرواریدی شما نیز محافظت می کند.

دندان های صاف و تمیز می تواند شما را در برابر نیازهای دندانی آینده در امان نگه دارد: اگرچه بسیاری از افراد به دلیل هزینه از ارتودنسی اجتناب می کنند، اما نمی دانند که اگر به زودی دندان های خود را درست نکنند، در آینده با مشکلات دندانی و دهانی زیادی مواجه خواهند شد. آینده آنها با مشکل مواجه خواهد شد. دندان های بیشتر به معنای مراجعه بیشتر به دندانپزشک برای درمان هایی مانند پوسیدگی دندان، کشیدن دندان و التهاب لثه است. از آنجایی که مراقبت منظم از دندان ساده است، می توان از چنین مواردی اجتناب کرد و در دراز مدت در هزینه ها صرفه جویی کرد.

کودک خود را از سنین پایین نزد دندانپزشک ببرید

بهترین راه برای تعیین اینکه آیا کودکان شما به بریس نیاز دارند یا خیر این است که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و مطمئن شوید که اگر با مشکل دهانی که آنها را آزار می دهد، با یک متخصص مشورت می کنند. دندانپزشک باید ظاهر دندان ها را بررسی کند. همه کودکان باید در حدود سن دو سالگی برای اولین بار به دندانپزشک مراجعه کنند و اکثر کودکان باید در حدود سن هفت سالگی با متخصص ارتودنسی مشورت کنند تا ببینند آیا علائم اولیه مشکلات رایج دندانی و فک های نامرتب دارند یا خیر. قطعا معمولاً در سنین پنج تا هشت سالگی، می‌توانید تشخیص دهید که آیا دندان‌های کودکتان به‌طور طبیعی رشد می‌کند یا خیر. کودکان در این سن دارای دندان های مختلط هستند، “به این معنی که آنها دارای دندان های دائمی، تعدادی دندان شیری، دندان های جلویی بالا و پایین و دندان های آسیاب شش ساله هستند.” در صورتی که این دندان ها با ناهماهنگی کمتر یا عدم تراز دندان های فک پایین همراه باشد و با چیدمان صحیح فک بالا و دندان ها وضعیت طبیعی پیش رو داریم. با این حال، والدین معمولا نمی توانند تشخیص دهند که کدام یک طبیعی است و کدام یک ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشد، بنابراین معاینه منظم دندانپزشکی برای کودکان در این سن مهم است.

معاینات پریودنتال نامنظم و فضاهای بین دندانی غیرطبیعی ارتودنسی

برخی از انواع مشکلات ارتودنسی که به نام مال اکلوژن (ناهمترازی دندان های بالا و پایین) شناخته می شوند، از سنین پایین شناخته می شوند، در حالی که برخی دیگر در دوران کودکی بی ضرر به نظر می رسند اما در صورت عدم درمان می توانند منجر به یک بیماری جدی شوند. علائم هشداردهنده ای که باید مراقب آنها بود عبارتند از: دندان های نامرتب (جایی که دندان ها شلوغ و جمع شده اند). شکاف های بزرگ دندانی (جایی که فاصله زیاد بین دندان ها می تواند باعث مشکلات جویدن شود) یا پوسیدگی غیر طبیعی دندان (که زمانی رخ می دهد که یک یا چند دندان در موقعیت صحیح قرار نگیرند). علاوه بر لبخند غیرجذاب، مشکلات دندانی جدی تری نیز ممکن است رخ دهد. زمانی که دندان در موقعیتی غیر از وضعیت مناسب قرار می گیرد، هرگز اتصال صحیحی به لثه نخواهد داشت، به این معنی که حفره های لثه می توانند در اطراف دندان های نامرتب ایجاد شوند. این حفره ها می توانند باکتری های دهان را جمع آوری کنند و بعداً منجر به پوسیدگی دندان، بیماری لثه و حتی از دست دادن فک شوند. ناهماهنگی یا ناهماهنگی دندان ها در دندان های شیری یا دندان های دائمی می تواند به موارد دیگری مانند چسبیدن دندان ها به لثه نیز منجر شود. این دندان‌ها می‌توانند روی دندان‌های سالم دیگر تأثیر بگذارند. اگر دندان‌های بالایی بیش از حد بیرون بزنند، در برخی موارد تا بالای لب برآمدگی ظاهر می‌شود.» دندان های جلویی در این موارد بیشتر در معرض سایش (شکستن یا ترک خوردن) هستند، به خصوص در کودکان فعال.

اگر هر یک از این موارد را در کودک خود مشاهده کردید، خجالت نکشید. اگر یکی از دندان ها از جای نامناسب بیرون آمد، والدین باید آن را در معاینه شش ماهه کودک به دندانپزشک گزارش دهند. اما این دلیلی برای تشکیل جلسه اضطراری نیست.

 

به رفتار کلامی فرزندانتان توجه کنید

برخی از رفتارها در اوایل دوران کودکی می تواند بعداً منجر به مشکلات دندانی شود، بنابراین به مشکلاتی مانند خوردن انگشتان دست یا شست یا لمس مداوم دندان ها با زبان از دوران کودکی توجه کنید، زیرا این امر می تواند منجر به مشکلات بسیار جدی ارتودنسی یا بدتر شدن آنها شود. (اگر نگران هستید، با دندانپزشک یا ارتودنتیست خود در مورد راه های توقف یا کاهش این رفتارها صحبت کنید). اگر متوجه شدید که کودک شما در گاز گرفتن یا جویدن مشکل دارد، گاهی اوقات این نشانه نیاز به بریس است. “اگر کودک شما در جویدن مشکل دارد، به این معنی است که موقعیت آرواره های او مناسب نیست.” مشکلات فک همیشه روی غذا خوردن و جویدن کودک تأثیر نمی گذارد، بنابراین برای اصلاح یک یا چند مورد از این مسائل روی نادیده گرفتن توصیه های حرفه ای حساب نکنید.

هر گونه مشکل در گفتار و اعتماد به نفس فرزندتان را یادداشت کنید

برخی از مشکلات گفتاری مربوط به مشکلات ارتودنسی است. بنابراین حتی اگر در تکلم مشکل دارند و ظاهر دندان های فرزندتان تقریباً صاف و طبیعی به نظر می رسد، گاهی اوقات ارتودنسی تنها راه حل این مشکل است. «اگر کودک با نوک زبان صحبت کند ممکن است دندان ها مشکل داشته باشد» و درمان ارتودنسی با مشورت گفتار درمانگر ضروری است. نه تنها یک مشکل ثابت است، بلکه برخی از مشکلات ارتودنسی ریشه‌ای صرفاً زیبایی دارند، بلکه هر مشکل دندانی که بر سلامت عاطفی و عزت نفس کودک شما تأثیر می‌گذارد می‌تواند از دیدگاه روان‌شناختی در اولویت قرار گیرد. «مسائل روانی، به ویژه قلدری در مدرسه، مسائل بزرگ و مهمی هستند. بنابراین، برنامه سازمان بهداشت عمومی در هر ایالت ایالات متحده، فعالیت های ارتودنسی کودکان را به عنوان یک شاخص سلامت شناسایی کرده است.

انواع ارتودنسی

اگر مشخص شود که شما یا فرزندتان به ارتودنسی نیاز دارید، متخصص ارتودنسی با شما یا فرزندتان همکاری می کند تا بهترین و مناسب ترین نوع بریس ارتودنسی را برای شرایط شما تعیین کند. انواع مختلفی از بریس های ارتودنسی وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

ارتودنسی فلزی

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی لینگوال

هر یک از این گزینه ها مزایای خاص خود را برای شما یا فرزندتان دارد، اما گوش دادن به توصیه های متخصص ارتودنسی بسیار مهم است.

بهترین زمان استفاده از بریس چه زمانی است؟

سوال بسیاری از مردم این است که بهترین سن برای ارتودنسی در شرایط آنها چه زمانی است. وقتی به ارتودنسی فکر می کنید بلافاصله به فردی فکر می کنید که دهانش پر از فلز است که در دنیای امروزی اینطور نیست. افراد در هر سنی تحت مراقبت های ارتودنسی، به ویژه دستگاه های ارتودنسی هستند. با این حال، سوال این است که بهترین زمان استفاده از بریس چه زمانی است؟ چه زمانی سن کمتر است یا بعد از رشد کامل دندان ها و فک ها؟ مرکز ارتودنسی لبخند زیبا بهترین زمان استفاده از دستگاه های ارتودنسی را به روش های زیر به اطلاع شما می رساند:

سالهای اولیه: مهم نیست که شما یا فرزندانتان در اولین ملاقات با دندانپزشک چند ساله باشید، توصیه می شود که کودک شما پس از رویش دندان های دائمی به پزشک متخصص مراجعه کند. این سن معمولاً هفت سال است، اما هیچ فردی صرف نظر از سن، ممنوعیت رفتن به دندانپزشکی را ندارد.

بدون محدودیت سنی: اگر سن شما بزرگتر است و می خواهید به پزشک مراجعه کنید، نگران سن خود نباشید. اگرچه تغییر موقعیت دندان‌ها می‌تواند دشوار باشد، اما با نکات صحیح می‌توان این کار را انجام داد. آمار نشان می دهد که از هر پنج نفر یک نفر بالای 18 سال سن دارد.

تغییر هزینه ها: ممکن است فکر کنید که سن شما بر هزینه های شما تأثیر می گذارد. سن مسئله مهمی نیست، اما مقدار تجهیزات مورد استفاده هزینه را تعیین می کند. بریس‌های بزرگسالان گران‌تر هستند، زیرا دندان‌ها و فک‌های بزرگسالان کاملاً رشد کرده‌اند و تعمیر آن‌ها دشوارتر است.

براکت ها چه مدت موثر هستند؟

طول درمان ارتودنسی مورد نیاز برای نیاز شما یا فرزندتان به بریس به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد. با این حال، میانگین زمان مورد نیاز حدود 2 سال است.

نتیجه

اگر قصد ارتودنسی دارید حتما به متخصص ارتودنسی دندان در شیراز مراجعه کنید تا از متخصصان حرفه ای استقاده کنید برای داشتن لبخندی بهتر.

دکمه بازگشت به بالا