ایران کسب و کارعمومی

انواع مصالح در ساخت خانه

آنچه در مقاله آشنایی با انواع مصالح ساختمانی مطالعه می کنید:

در صنعت ساخت و ساز از انواع مصالح ساختمانی در بخش های مختلف ساختمان استفاده می شود. معماران، و مهندسان سازه درباره متریال مناسب برای هر بخش با یکدیگر مشورت می کنند. در واقع هر نوع مصالح ساختمانی دارای وزن، میزان مقاومت و ویژگی های منحصر به فرد متفاوتی است و کاربردهای مختلفی دارد. معماران این مصالح را بر اساس هزینه و البته زیبایی و کارایی سازه انتخاب می کنند.

روزانه نزدیک به 11000 ساختمان جدید در سرتاسر دنیا ساخته می شود. مصالح ساختمانی متنوعی در ساخت جاده ها، آسمان خراش ها، پل ها، تونل ها و خانه ها بکار می رود. با املاک داران همراه شوید تا در رابطه با انواع مصالح ساختمانی بیشتر آشنا شوید.

مصالح ساختمانی چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانید مصالح ساختمانی چیست؟ در واقع مصالح ساختمانی به متریالی گفته می شود که در تولید سازه های مختلف بکار می رود. در بنا ها و سازه های مختلف انواع مصالح ساختمانی بکار می رود که هر یک ممکن است از نوع مصالح طبیعی، مصنوعی و یا ترکیبی باشند. بایستی با انواع مصالح ساختمانی به منظور طراحی نقشه و اجرا آشنا و حتی با مصالح جدید آشناییت کامل داشته باشد، تنها در این صورت می توانند سازه ای با استحکام، امنیت و ظاهر زیبا خلق کنند.

یک سری مصالح ساختمانی قدیمی مثل آجر، چوب، فلز، سیمان و بتن همچنان در ساخت و ساز جایگاه خود را حفظ کرده اند. چرا که هم از مقاومت خوبی برخوردارند و هم هزینه مناسبی دارند. اما دنیای مدرن دارای مصالح ساختمانی مدرنی نیز هست که مزایای زیادی نسبت به مصالح قدیمی ارائه می کند.

طبیعتا مصالح ساختمانی مناسب تاثیر زیادی برای کیفیت سازه دارد. هر چقدر هم که تیم ساخت و ساز ماهر باشند، ساختمان با استفاده از مصالح ساختمانی ارزان و نامرغوب دوام زیادی نخواهد داشت. متاسفانه اهمیت انتخاب مصالح ساختمانی مناسب اغلب نادیده گرفته می شود.

برخی از مهندسین پروژه تصمیم می گیرند از گوشه و کنار قیمت ها بزنند و مصالح زیر حد استاندارد را خریداری می کنند. در واقع اکثر افراد به دلیل کاهش هزینه ها به مصالح بی کیفیت روی می آورند. در حالی که این مسئله می تواند در آینده باعث وارد شدن خسارات مالی زیادی به سازه شود. بنابراین با استفاده از بهترین مصالح ساختمانی، سازه ای با کیفیت را به مشتری خود ارائه کنید. این امر ایمنی و دوام ساختمان را تضمین می کند.

همانطور که می دانید، تامین مسکن یکی از نیازهای اولیه برای هر شخصی به شمار می رود. انتخاب بهترین مصالح ساختمانی همواره یکی از دغدغه های اصلی سازندگان بوده است. شما باید با این متریال آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید بهترین ها را برای شروع پروژه ساختمانی خود تهیه کنید. در واقع مصالح ساختمانی بر حسب جنس، نحوه تولید، قدمت و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می شوند. در ادامه به طور مفصل به توضیح انواع مصالح ساختمانی می پردازیم و لیست انواع مصالح ساخاتمانی بر اساس جنس، نحوه تولید و کاربرد را ارائه می کنیم:

 
مصالح ساختمانی ساده ماسه، سیمان، کاشی، بلوک، تیرآهن و غیره
مصالح ساختمانی مرکب بتن، تیرچه، ایزوگام، ایرانیت، آردواز، ملات ها و غیره
مصالح ساختمانی پیش ساخته کاشی، سرامیک، آجر، سفال، تیرچه بلوک، قطعات بتنی، قیرگونی و غیره
مصالح ساختمانی درجا ملات ها، بتن درجا، بلوک سقفی سیمانی
مصالح طبیعی مصالح سنگی، ماسه، خاک ویژه، خاک رس
مصالح ساختمانی چسباننده سیمان، گچ، قیر و خاک
ملات  ملات گل رس، ملات کاه گل، ماسه سیمان، ماسه آهک، گچ و خاک و غیره
قطعات قطعه سنگ، بلوک، کاشی، سرامیک، موزاییک، آجر
فلزات آهن، مس، چدن، آلومینیوم، سرب، روی
چوب تیرک ها، چهار تراش، ام دی اف، فیبر و روکش های چوبی
مواد آلی قیرهای ساده و آسفالت، چسب ها، پی وی سی
مواد متفرقه پشم شیشه، پشم سنگ، چوب پنبه، آزبست، گونی و لوله های ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی بر اساس جنس

مصالح ساختمانی بر اساس جنس به دو بخش ساده و مرکب تقسیم می شوند که در بکار می روند. به همین منظور در اینجا به بررسی مصالح ساده و مصالح مرکب می پردازیم:

مصالح ساختمانی ساده

یک سری مصالح ساختمانی طبیعی یا مصنوعی در ساخت و ساز به کار می رود که به آن مصالح ساده می گویند. از جمله مصالح ساده می توان به آجر، شن و ماسه، سیمان یا بلوک اشاره کرد.

مصالح ساختمانی مرکب

مصالح مرکب همانطور که از نامش پیداست، ترکیبی از چندین متریال مصنوعی و طبیعی است. ملات، بتن و یا ایزوگام از جمله مصالح مرکب به شمار می روند.

انواع مصالح ساختمانی بر اساس نحوه تولید

برای تولید هر یک از مواد ساختمانی نیاز به یک سری مواد اولیه وجود دارد. مواد اولیه به هر نوع مصالح خام یا نیمه ساخته می گویند که برای ساخت محصولات تهیه و مصرف می شود. باید بدانید که مصالح ساختمانی معمولا در شرایط مختلفی تولید می شوند و شیوه تولید آن متفاوت است. به طور کلی می توان مصالح ساختمانی را بر اساس نحوه تولید به دو نوع مصالح ساختمانی پیش ساخته و مصالح ساختمانی درجا تقسیم نمود. در ادامه به توضیح تفاوت مصالح ساختمانی پیش ساخته و درجا می پردازیم:

مصالح ساختمانی پیش ساخته

در برخی موارد مصالح به صورت پیش ساخته در ساخت و ساز بکار می روند. این نوع مصالح معمولا در کارخانجات ساخته و به محل پروژه منتقل می شوند. در نتیجه با استفاده از این روش می توان در زمان و هزینه ها صرفه جویی کرد، همچنین اگر طرفدار محیط زیست هستید، از این طریق می توان ضایعات مصالح ساختمانی کم تری تولید نمود.

البته یکی از نقاط ضعف این نوع مصالح این است که از انعطاف پذیری مناسب برخوردار نیست. از طرفی ممکن است فرایند تولید آن طولانی باشد، و حتی حمل و نقل و نصب با وسایل مختلف امکان پذیر باشد. از جمله مصالح پیش ساخته می توان به پنل های گچی، دیوار های بتنی، دیوارهای پیش ساخته، انواع بلوک، کاشی، سرامیک و غیره اشاره کرد.

مصالح ساختمانی درجا

اما مصالح درجا به موادی گفته می شود که هنگام اجرای فرایند ساخت و ساز در محل پروژه ساخته می شوند. بتن، قیر، ملات، چارچوب سازه و غیره از جمله مصالح درجا به شمار می روند.

انواع مصالح ساختمانی قدیمی

مصالح ساختمانی همواره در حال تغییر و پیشرفت هستند. سازندگان و معماران معمولا بر اساس شرایط اقلیمی و نوع ساختمان، می توانند از مصالح ساختمانی نوین یا قدیمی استفاده کنند. به طور کلی، متریال ساختمانی از نظر قدمت به سه دسته تقسیم می شوند: 1.مصالح سنتی به مصالحی مانند برگ، شاخه، پوست حیوانات، درخت و غیره گفته می شود. 2.مصالح ساختمانی متداول نیز شامل مواردی مانند پلاستیک، بتن، چوب، سیمان، گچ، آهن و غیره می شود. 3. و مصالح ساختمانی نوین که از انواع کامپوزیت ها و سایر محصولات مصنوعی تشکیل شده است. در این بخش به توضیح انواع مصالح ساختمانی سنتی و متداول می پردازیم:

بتن

بتن یکی از مهم ترین و رایج ترین مصالح ساختمانی به شمار می رود. این ماده از سیمان، سنگدانه های ریز و درشت و آب به اندازه کافی درست می شود. در برخی موارد به منظور سرعت بخشیدن به روند خشک شدن، به آن ترکیبات مخلوط نیز افزوده می شود.

ویژگی های بتن به میزان و نسبت ترکیبات آن بستگی دارد. معمولا در ساخت و ساز، میزان بتن به سایر ترکیبات غالب می شود. چرا که استحکام و پایداری از فاکتورهای اصلی در صنعت ساختمان به شمار می رود.

انواع بتن

امروزه اکثر ساختمان های تجاری، مسکونی و صنعتی از بتن ساخته می شوند. در ساخت و ساز انواع بتن از جمله بتن ساده، بتن سیمانی تقویت شده یا بتن آرمه، بتن پیش ساخته، بتن پیش تنیده شده و غیره بکار می رود. از بتن معمولا در ساخت و ساز ساختمان، پل، سد، برج، جاده و غیره استفاده می شود.

برای ساخت و ساز یک ساختمان نظام مهندسی نظارت ویژه ای نسبت به بتن دارد، قبل از استفاده از بتن در ساختمان سازی به خصوص سقف حتما آزمایش می شود. برای آشنایی با اینجا کلیک کنید. در ادامه به توضیح انواع بتن می پردازیم:

  • بتن سنگین: بتنی که در ساخت آن از سنگدانه های سنگین استفاده شود، بتن سنگین نامیده می شود. معمولا وزن این بتن از 3000 تا 4000 کیلوگرم بر متر مکعب است.
  • بتن سبک: بتن سبک به بتنی گفته می شود که در ساخت آن از سنگدانه های سبک استفاده شده باشد. در واقع، اگر وزن بتن زیر 1920 کیلوگرم بر متر مکعب باشد، بتن سبک به شمار می رود. معمولا از بتن سبک برای ساخت بلوک های بتنی استفاده می شود.
  • بتن متخلخل: بتن متخلخل به بتنی گفته می شود که دارای روزنه ها و حفره های متعدد برای عبور هوا و آب باشد.
  • بتن سبک هوادار: بتنی که در آن از افزودنی های هوازا استفاده شود را بتن سبک هوادار می نامند. انواع بتن سبک هوادار معمولا در مکان هایی استفاده می شوند که امکان ذوب و انجماد بتن وجود دارد.
  • بتن با مقاومت بالا: زمانی که نسبت آب به سیمان کم باشد، بتن با مقاومت بالا تولید می شود. این بتن که دارای مقاومت بالاتر از 40 مگاپیکسل است، خواص مکانیکی بسیار بالایی دارد و مواد شیمیایی به آن آسیب وارد نخواهند کرد.
  • بتن پلیمری: بتن پلیمری به بتنی گفته می شود که در ساخت آن از سیمان استفاده نمی شود. در عوض، مواد پلیمری به منظور اتصال سنگدانه های بتنی بکار می رود که حجم حفره های بین سنگدانه ها را به میزان قابل توجه کاهش می دهند.
  • بتن خود متراکم: بتن خود متراکم به بتنی گفته می شود که با وزن خود متراکم می گردد. این نوع بتن برای بتن ریزی های حجیم کاربرد دارد و نیاز به ویبره ندارد.

کاربرد بتن: بتن یکی از مصالح ساختمانی قدیمی بسیار مقاوم است که به منظور مقاوم سازی بنا مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی بتن ها برای ساخت پل، سد، کف سازی،  تونل و کفپوش کاربرد دارند.

گچ

گچ پودری نرم و سفید رنگ است که از سنگ گچ بدست می آید. در تولید این ماده از هیچ مواد افزودنی به غیر از سنگ گچ استفاده نمی شود.

انواع گچ

انواع گچ که برای مصارف ساختمانی کاربرد دارند، عبارتند از:

  • گچ سفید کاری: این نوع گچ به منظور پوشش سطح دیوارها و سفید کاری آن استفاده می شود. رنگ آن کاملا سفید است و قیمت مناسبی نسبت به انواع گچ دارد.
  • گچ میکرونیزه: این نوع گج معمولا از فراوری گچ معمولی بدست می آید. گچ میکرونیزه اغلب برای سفید کاری، گچ بری و کشته کشی بکار می رود.
  • گچ عاج: گچ عاج یکی از انواع گچ است که دانه بندی بسیار ریز دارد و زمان گیرش آن طولانی است. از این گچ برای ساخت پنل های پیش ساخته گچی و کشته کشی استفاده می شود.
  • گچ گیپتون: از ویژگی های این گچ می توان به چسبندگی بالای آن نسبت به انواع گچ اشاره کرد. از این گچ برای سطوحی از قبیل بلوک بتنی، سطح بتنی متخلخل، سطح فومی استفاده می شود.
  • گچ سیوا: از ویژگی های گچ سیوا می توان به مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و خاصیت عایق حرارت و صوتی آن اشاره کرد. این نوع گچ از ترکیب گچ میکرونیزه با سایر افزودنی ها بدست می آید و معمولا برای زیرکاری مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد گچ: گچ یکی از انواع مصالح ساختمانی زودگیر است که برای ساخت ملات، سفید کاری سقف، ساخت پنل های پیش ساخته و المان های دکوراتیو بکار می رود.

به صورت کلی بهترین کارخانجات آجر نما اصفهان و آجر نسوز ایران در اصفهان واقع شده اند

سیمان

سیمان یک عامل اتصال برای مصالح ساختمانی به شمار می رود. این ماده با سوزاندن ترکیب معینی از مواد خام آهکی، سیلیسی و آلومینیومی در دمای بالا تولید می شود و در نهایت آجر به دست آمده خرد می گردد.

در واقع سیمان یکی از گران ترین ترکیبات بتن است که در اشکال مختلفی وجود دارد. وقتی که سیمان با آب ترکیب شود، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد. در نتیجه پودر به گچی تبدیل می شود که تمام مصالح را به هم می چسباند.

انواع سیمان

ویژگی های سیمان بستگی به ترکیبات شیمیایی، فرایند ساخت و میزان ظرافت آن دارد. با توجه به نوع سازه، انواع مختلفی از سیمان تولید و ارائه می گردد. از رایج ترین انواع سیمان می توان به سیمان معمولی پورتلند اشاره کرد. سیمان یکی از ترکیبات بتن است و در نهایت در ساخت آسمان خراش ها، جاده ها، سد ها، گچ کاری، جاده ها، ایستگاه قطار و غیره بکار می رود. در ادامه به معرفی انواع سیمان می پردازیم:

  • سیمان پورتلند: سیمان پورتلند یکی از مرغوب ترین انواع سیمان به شمار می رود که در صنعت ساختمان سازی جایگاه ویژه ای دارد. این سیمان دارای 5 تیپ است که با توجه به نوع کاربرد می توان هر یک از آن ها را در مکان های مختلف مورد استفاده قرار داد.
  • سیمان رنگی: با افزودن رنگدانه به سیمان سفید، سیمان رنگی تولید می شود. این سیمان که سطحی صاف و یکدست ایجاد می کند، معمولا برای پوشش نمای ساختمان کاربرد دارد. از ویژگی های سیمان رنگی می توان به مقاومت مکانیکی بالای آن و جلوگیری از ترک خوردگی اشاره کرد.
  • سیمان نسوز: این نوع سیمان در برابر حرارت های بالا، سولفات ها، مواد خورنده، ساییدگی، آب های اسیدی و غیره مقاوم است. تفاوت سیمان نسوز با سیمان پروتلند در زودگیر بودن آن است.

کاربرد سیمان: سیمان یکی از پر کاربرد ترین مصالح ساختمانی است که در ساخت قطعات پیش ساخته، ساخت تونل ها و پل ها، راه سازی و تولید بتن استفاده می شود.

سنگدانه ریز

سنگدانه ریز مواد پر کننده بتن هستند که از صخره های طبیعی و سنگریزه های خرد شده بدست می آید. اندازه این سنگ های ریز زیر 4.75 میلی متر است. معمولا هیچ واکنشی بین این سنگدانه های ریز با سایر ترکیبات بتن رخ نمی دهد.

با اینحال بایستی محتوای سیلیسی سنگدانه بررسی شود تا از واکنش قلیایی سنگدانه جلوگیری شود. در غیر این صورت می تواند باعث ایجاد ترک در سازه گردد. یکی از رایج ترین انواع سنگدانه ریز، شن و ماسه رودخانه ها است که از خرد شدن سنگ های گرانیتی بدست می آید.

سنگدانه درشت

سنگدانه درشت یکی دیگر از انواع فیلرهای بتنی است که سایز آن بزرگ تر از 4.75 میلی متر تخمین زده می شود. این نوع سنگدانه به طور گسترده در تولید بتن  و ساخت سنگفرش و آسفالت بکار می رود. رایج ترین سنگدانه درشت، سنگ های خرد شده معادن است. از آنجایی که دنیا به سمت پایداری و حفاظت از محیط زیست می رود، معمولا از ساختمان های ویران شده نیز برای تولید این سنگدانه ها استفاده می شود.

مخلوط

مخلوط شن و ماسه نیز یکی از ترکیبات اختیاری بتن است  که می تواند ویژگی بتن را تغییر دهد و عملکرد آن را بهتر سازد. حجم مخلوط اضافه شده به بتن بستگی به نیاز سازه مورد نظر دارد. این مخلوط ها دارای دو نوع معدنی و شیمیایی هستند.

مخلوط معدنی یک ماده جامد است که می تواند جایگزین سیمان در بتن شود. رایج ترین انواع این مخلوط شامل خاکستر، سربار کوره بلند، گاز سیلیکون، خاکستر پوسته برنج و متاکائولین می شوند. مخلوط شیمیایی یک مخلوط مایع است که به ترکیب بتن اضافه می شود. در نهایت ویژگی بتن را تغییر می دهد.

ملات

ملات یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که با استفاده از موادی مثل سیمان و سنگدانه های ریز و درشت با آب درست می شود. در واقع یکی از رایج ترین اتصال دهنده هایی که در ملات بکار می رود، سیمان است. معمولا در سنگ تراشی، گچ کاری، تعمیرات و وصله کاری ها از ملات استفاده می شود.

انواع ملات

در تولید ملات از مواد افزودنی مانند هواساز، روان کننده، مواد پوزولانی، رنگدانه و مواد نگهدارنده آب به منظور افزایش خواص ملات استفاده می شود. به طور مثال، مواد پوزولانی برای جلوگیری از حمله سولفات به ملات بکار می رود. در پروژه های ساخت و ساز از انواع ملات استفاده می شود که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:

  • ملات آبی: به ملاتی که برای استفاده در مکان های آبی تولید شود، ملات آبی می گویند. این نوع ملات اگر در مجاورت با آب قرار گیرند، سخت می شوند. ملات ماسه و آهک، ملات ماسه و سیمان، ملات خاک شنی و آهک از جمله ملات های آبی به شمار می روند.
  • ملات هوایی: به ملات هایی که در مجاورت هوا خشک می شوند، ملات هوایی گفته می شود. ملات کاه گل و ملات گج و خاک از جمله ملات های هوایی به شمار می آیند.
  • ملات ویژه: در برخی موارد به ملات معمولی یک سری مواد افزودنی اضافه می شود. به طور مثال با افزودن مواد پوزولانی به ملات سیمان یا اهک می توان آن را در برابر مواد شیمیایی و حمله سولفات ها مقاوم ساخت. در برخی موارد نیز می توان با افزودن مواد آب بند به ملات، آن را در مکان هایی مثل استخر و غیره بکار برد.

 فولاد

در ساخت و ساز معمولا از سه نوع فولاد استفاده می شود: فولاد میلگرد، فولاد سازه، توری مرغی.

  • فولاد میلگرد یا همان آرماتور فولادی یکی از بخش های حیاتی ساختمان های مدرن به شمار می رود. بتن تحت فشار به اندازه کافی قوی است ولی تحت کشش از قدرت کافی برخوردار نیست. فولاد به منظور مقاومت در برابر کشش بکار می رود. فولاد در بین تمام فلزات به دلیل انبساط ضریب حرارتی یکسان، مناسب ترین مصالح آرماتور به شمار می رود. ضریب حرارتی بتن 14.5 و فولاد 12 است. به همین دلیل، فولاد نسبت به سایر فلزات با بتن سازگار تر است. یکی از رایج ترین انواع میلگرد تغییر شکل یافته، میله های TMT و میله های HYSD هستند. این میله ها سطح مقطع دایره ای شکل دارند و روی سطح آن دندانه های برجسته دیده می شود. در نتیجه منجر به اتصال بهتر بتن و فولاد می گردد.
  • فولاد سازه ای یک آلیاژ آهن است که با استفاده از کربن و منگنز ساخته می شود. این فولاد معمولا در سازه های فولادی مثل خرپا، پل ها و غیره بکار می رود. فولاد سازه ای یک نوع مصالح ساختمانی پیش ساخته در کارخانجات است  و به سادگی می توان آن را در محل ساخت و ساز نصب نمود. استفاده از این فولاد، بار مرده سازه را نیز کاهش می دهد. این فولاد بر خلاف میلگرد دایره ای شکل نیست.
  • توری مرغی در ساخت بتن فرو سیمانی بکار می رود. بتن فرو سیمانی یک نوع بتن آرمه است که از سیمان، سنگدانه های ریز، توری مرغی مربعی یا شش ضلعی و آب ساخته می شود. معمولا در تعمیرات، وصله کاری ها و روکش منهول از این توری استفاده می گردد.

خشت

آجر ها یک سری بلوک های مستطیل شکل هستند که معمولا از خاک رس یا گل ساخته می شوند. سپس توسط فرایند شیمیایی یا گرما سفت می گردد. این خشت ها با ملات در جای خود محکم می شوند و بنابراین بار وارد بر آن را تحمل می کند.

انواع آجر

امروزه خشت ها دارای انواع مختلفی از جنس بتن، خاکستر، آهک، کلسیوم سیلیکات، سرامیک و غیره هستند. البته بیشتر از همه خشت های بتنی در ساخت و ساز محبوب شده اند. در ساخت دیوار، جاده، خیابان، شومینه و غیره از این مصالح ساختمانی استفاده می شود. در ادامه به معرفی انواع آجر می پردازیم:

  • آجر معمولی: آجر فشاری، آجر قزاقی و آجر سفید از جمله آجرهای معمولی هستند که در ساخت و ساز استفاده می شوند.
  • آجر سفالی: آجر سفالی در مقایسه با آجر معمولی وزن سبکی دارد و دارای انواع سقفی و دیواری است. برای این که این نوع آجر به راحتی به ملات بچسبد، به صورت سوراخ دار تولید می شود.
  • آجرجوش: آجر جوش یکی از انواع آجر است که برای مصارف ساختمانی به کار می رود و تا  درصد آب را به خود جذب می کند. این نوع آجر در برابر ضربه، سایش، مواد شیمیایی، سرما، لب پریدگی و غیره از مقاومت بالایی برخوردار است.
  • آجر نسوز: از آنجایی که آجر نسوز در برابر حرارت مقاوم است، معمولا در محیط هایی با دمای بالا کاربرد دارد. این آجر از خاک رس ذوب نشدنی تشکیل شده است. آجر نسوز فاقد آهک و مواد قلیایی است و رنگ های مختلفی دارد.
  • آجر سنگفرش: آجر سنگفرش از مقاومت بالایی در برابر ساییدگی و جذب آب برخوردار است و معمولا برای کف سازی استفاده می شود.

سنگ

سنگ یکی از قدیمی ترین انواع مصالح ساختمانی به شمار می رود که از دوران باستان در ساخت و ساز استفاده می شد. عمارت های سنگی معمولا با استفاده از سنگ و ملات ساخته می شود. سنگ ها در ساخت و ساز انواع مختلفی تقسیم می شوند.

نوع اول سنگ هایی هستند که برای ساخت استفاده می شوند. مثل ماکادان، سنگ خرد شده، سنگ آهکی، سنگ مالون، رودخانه ای و…

نوع دوم سنگ هایی که برای تزیین داخل ساختمان، پله ها، دیواره ها، دور سطون ها و نمای ساختمان استفاده می شوند. رایج ترین آن ها، سنگ های اسلب، آگات عقیق، تراورتن، چینی، گرانیتی، سنگ مرمر و لاتریت و… هستند.

انواع سنگ ساختمانی

سنگ ها دارای انواع مختلفی هستند که با توجه مقاومت و کارایی مورد نیاز، یکی از آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ گرانیت، سنگ مرمر، سنگ تراورتن، سنگ کوارتزیت، سنگ مرمریت، ماسه سنگ، سنگ گابرو و سنگ دیوریت از جمله سنگ هایی هستند که در طبیعت یافت می شوند. در صنعت ساخت و ساز، سنگ ها به صورت طبیعی و خام یا غیر طبیعی استفاده می شوند.

سنگ های طبیعی به سنگ های رودخانه ای، سنگ های کوهی، سنگ های لاشه ای و سنگ های لایه ای گفته می شود. اما سنگ های غیر طبیعی یا کار شده به سنگ هایی اطلاق می گردد که با توجه به کاربرد آن، روی آن تغییراتی اعمال می شود. سنگ چندوجهی، سنگ قواره ای، سنگ دو تیشه و سنگ لوحی از جمله سنگ های غیر طبیعی به شمار می روند.

کاربرد سنگ: همانطور که می دانید در کشور ایران، معادن سنگ به وفور یافت می شود. بنابراین سنگ در ایران یکی از انواع مصالح پر کاربرد به شمار می رود که به دلیل قیمت مقرون به صرفه، استفاده آسان، دسترسی آسان و مقاومت بالا محبوب است. املاک سازان می توانند از این مصالح با دوام و مقاوم در ساخت تونل ها، پل ها، پی سازی، نماسازی، کف سازی، سنگ چینی، دکوراسیون داخلی و غیره استفاده کنند.

الوار

الوار نیز یکی دیگر از قدیمی ترین مصالح ساختمانی به شمار می رود که امروزه استفاده از آن به ساخت درب های چوبی، پنجره ها، قفسه ها، کابینت ها، جاکفشی چوبی، راه پله چوبی و دکوراسیون داخلی محدود شده است. الوار بکار رفته در ساخت و ساز معمولا از جنس چوب درخت بلوط، زبان گنجشگ، کاج، صنوبر، سرو، گردو و چوب قرمز است. در واقع چوب یکی از مصالح ساختمانی است که از دل طبیعت به دست می آید. این ماده در ساخت و ساز در انواع شرایط آب و هوایی، کاربردهای مختلفی دارد.

انواع چوب

چوب به دو دسته چوب طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود. چوب طبیعی همان چوب درختان جنگلی است که رنگ و بافت طبیعی دارند. اما چوب مصنوعی در اثر فراوری چوب طبیعی بدست می آید و به دلیل مقاومت در برابر حرارت، گرد و غبار، رطوبت و همچنین تنوع بالا بسیار پر طرفدار است. از طرف دیگر، قیمت چوب مصنوعی نسبت به چوب طبیعی ارزان تر است و می توانید یکی از انواع چوب پلی وود، ام دی اف، اچ دی اف و غیره را برای ساخت و ساز استفاده کنید.

کاربرد چوب: از چوب و الوار برای ساخت درب و پنجره، نماسازی بنا، دیوارپوش، کفپوش، راه پله، تیرهای چوبی، اعضای باربر ساختمان و غیره استفاده می شود.

شیشه

شیشه در ساختمان های مدرن به وفور استفاده می شود. چرا که نه تنها ظاهر زیبایی به بنا می بخشد، بلکه به خاطر قابلیت عبور نور خورشید و عایق بودن گزینه مناسبی برای ساختمان به شمار می رود. شیشه در اشکال متنوعی در دسترس است. رایج ترین انواع آن، شیشه های ساده، شفاف و رنگی هستند. شیشه در ساخت درب، پنجره، کفپوش، نورگیر و آجرهای نیمه شفاف بکار می رود. این متریال نمای زیبایی به ساختمان می بخشد و طرفداران زیادی دارد.

انواع شیشه

انواع شیشه شامل شیشه رنگی، شیشه رنگی، شیشه دوجداره، شیشه نشکن، شیشه ضد آتش، شیشه سکوریت، شیشه خم، شیشه رفلکس و شیشه هوشمند مات شونده می شوند. شیشه هوشمند مات شونده یکی از انواع شیشه مدرن است که میزان نور ورودی ساختمان را تنظیم می کند. این نوع شیشه ها می توانند تا حد زیادی هزینه های سرمایشی و گرمایشی خانه شما را کاهش دهند. شما باید با توجه به کاربرد و مقاومت مورد نیاز، یکی از انواع شیشه را برای ساخت و ساز استفاده کنید. در ادامه به توضیح انواع شیشه می پردازیم:

  • شیشه رنگی: شیشه های رنگی به شیشه هایی گفته می شود که مقدار زیادی از نور را جذب نموده و مقدار کمی را از خود عبور می دهند.
  • شیشه دوجداره: شیشه دوجداره از دو لایه تشکیل شده که بین آن ها با گاز آرگون پر شده است. این شیشه ها عایق صوتی و حرارتی هستند و در جلوگیری از هدر رفتن انرژی بسیار مفید واقع می شوند.
  • شیشه رفلکس: شیشه رفلکس یا آینه ای به شیشه هایی گفته می شود که در طول روز مانع دیده شدن داخل ساختمان می گردند. در واقع این شیشه های رفلکس باعث منعکس شدن طیف نور خواهند شد و از ورود آن به ساختمان جلوگیری می کنند.
  • شیشه لمینت یا نشکن: از آنجایی که بین لایه های شیشه های نشکن، لایه ای نایلونی قرار دارد، خرده شیشه ها هنگام شکستن به اطراف پرتاب نمی شوند. در واقع شیشه لمینت یکی از مقاوم ترین انواع شیشه است که چندین لایه دارد که تحت فشار و گرما بهم چسبیده اند.
  • شیشه سکوریت: شیشه سکوریت یکی از انواع شیشه است که تحت تاثیر دمای بالا و سرد شدن ناگهانی تولید می شوند. در صنعت ساخت و ساز معمولا برای ساخت درب های بدون قاب یا مکان هایی که ایمنی اهمیت دارد، استفاده می شوند.
  • شیشه خم: شیشه خم که قوسی شکل است، برای ساخت پنل های جداره راه پله بکار می رود. این نوع شیشه ها به دلیل ظاهر جذاب، مورد توجه معماران قرار می گیرند.

کاربرد شیشه: از انواع شیشه در ساخت درب و پنجره، نماکاری ساختمان، ساخت نورگیر، ساخت آینه، کاشی شیشه ای، بلوک شیشه ای و المان های دکوراتیو استفاده می شود.

کاشی

کاشی ها یک سری صفحه با ضخامت حداقلی است که در کارخانجات ساخته می شود. از کاشی ها برای پوشاندن دیوار، کف، سقف، پارکیگ، راهرو، حمام و غیره استفاده می گردد. معمولا در ساخت آن پلاستیک بازیافتی، پروکلین و سرامیک بکار می رود.

یکی از جذاب ترین ویژگی های کاشی این است که در طرح ها و رنگ های مختلف در بازار موجود است. برای کفپوش شما می توانید از الوار، موزائیک و یا سنگ های گرانیتی و مرمر استفاده کنید. ای متریال نه تنها ارزان نیستند بلکه تنوع چندانی ندارد. اما کاشی را میتوان هم برای کفپوش و هم دیوار ها در شکل ها و رنگ های مختلف بکار برد. یکی از نکات دیگر کاشی عایق بودن آن است.

فوم

فوم یکی از مصالح ساختمانی مصنوعی است که از ترکیبات شیمیایی مثل پلی اورتان ساخته می شود. ویژگی مثبت فوم این است که عایق حرارتی خوبی به شمار می رود. فوم به علت سبکی قبل از بتن ریزی سقف در سقف ساختمان کار می شود. معمولا در دیوار های بیرونی، اتاق های زیر شیروانی و زیر زمین از این متریال هم استفاده می شود.

پلاستیک

پلاستیک هم یکی دیگر از مصالح ساختمانی پر کاربرد به شمار می رود. استفاده از پلاستیک در صنایع ساختمان سازی باعث حفظ انرژی های طبیعی، کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت زندگی و غیره می شود. در واقع قطعات پلاستیکی علاوه بر این که عمر طولانی دارند، نیاز کم تری به نگهداری و تعمیر پیدا می کنند. لوله های پلاستیکی که در زیر سطوح بتنی ساختمان ها وجود دارد، از جمله مصالح پلاستیکی به شمار می روند.

قیر

قیر یک متریال ویسکوز غیر کریستالی است که از نفت خام بدست می آید. این متریال برای عایق کردن مکان هایی مثل سقف(قبل از ایزوگام)، دیواره ها، زیر سازی سرویش های بهداشتی، بین طبقات ساختمان و… استفاده می شود. معمولا در ساخت و ساز سنگفرش خیابان و فرودگاه از قیر هم استفاده می شود.

الیاف

الیاف یکی دیگر از مصالح ساختمانی است که انواع مختلفی مثل الیاف فولادی، پلی پروپلین، الیاف شیشه ای، آزبست، کربنی و ارگانیگ دارد. این الیاف برای کاهش نفوذ پذیری و عدم ایجاد ترک های کوچک در ساختمان استفاده می شود. با افزودن الیاف به بتن می توان سفتی خمشی، پایداری و مقاومت حرارتی را بهبود بخشید. با اضافه کردن الیاف به آب دوغ سیمانی یا عایق رطوبتی برای درزهای مختلف هم باعث استحکام و هم باعث عدم ترکیدگی در سرما و گرما می شود. این نوع مصالح در سدها، سرریزها، عرشه پل، آبگیر، سنگفرش فرودگاه و بزگ راه، مراکز صنعتی و غیره استفاده می شوند.

آهن آلات

آهن آلات یکی دیگر از انواع مصالح ساختمانی قدیمی هستند که به دلیل خاصیت شکل پذیری و مقاومت بالا در ساخت و ساز بکار می روند. این ماده معمولا به صوت خالص در ساختمان سازی بکار نمی رود و اغلب آلیاژ های آن مورد استفاده قرار می گیرند. از انواع آلیاژهای آهن می توان به فولاد، مس، چدن، آلومینیوم اشاره کرد که هر یک کاربرد متفاوتی دارد. از آنجایی که آهن در برابر خوردگی و زنگ زدگی چندان مقاوم نیست، از روکش برای آن استفاده می شود.

انواع مصالح ساختمانی pdf | انواع مصالح ساختمانی سبک

کاربرد آهن: از آهن آلات می توان در ساخت انواع وسایل ساختمانی مانند تیرآهن، انواع ورق ها، ، نبشی و انواع میلگرد استفاده کرد.

با پیشرفت علم و استفاده از مصالح جدید، همواره شاهد تولید مصالح ساختمانی با کیفیت تر و مقاوم تر از گذشته هستیم. امروزه در صنعت ساختمان سازی از مصالح ساختمانی جدیدی نظیر بلوک های شیشه ای، بلوک های اتوکلاو، بتن کربن، سیمان نورانی و غیره استفاده می شود.

یکی از تکنولوژی هایی که در ساخت مصالح نوین بکار می رود، تکنولوژی نانو است. در واقع این تکنولوژی به افزودن ذرات نانو به مصالح و افزایش کیفیت آن ها اشاره دارد. چنین مصالحی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، زنگ زدگی، فرسودگی، نفوذ آب و رطوبت و حمله سولفات ها مقاوم هستند. این روزها با گرایش املاک سازان به سمت هوشمند سازی ساختمان و مصرف بهینه انرژی، شاهد ظهور مصالح اختمانی هوشمند نیز هستیم. در ادامه به معرفی انواع مصالح ساختمانی نوین می پردازیم:

ورق پلی کربنات

ورق های پلی کربنات که ظاهر شبیه به شیشه دارند، می تواند جایگزین خوبی برای شیشه باشد. جنس این ورق ها از ترموپلاستیک است و وزن پایینی دارد. همچنین دارای تنوع رنگی زیادی است و به همین دلیل در صنعت ساخت و ساز از محبوبیت زیادی برخوردار شده است.

این ورق های پلی کربنات یکی از مدرن ترین مصالح ساختمانی است که در سقف کاذب از آن استفاده می شود. ویژگی جذاب و قابل توجه آن، جلوگیری از عبور اشعه های مضر خورشید است. این ورق ها قابل انعطاف بوده و در شکل و مکان های مخلفی می توان استفاده کرد. از ویژگی های ورق پلی کربنات عایق بودن نسبت به رطوبت است.

شیشه مات هوشمند

شیشه مات یکی از مدرن ترین مصالح ساختمانی است که به صورت هوشمند عمل می کند. این نوع شیشه هوشمند مانع هدر رفتن انرژی فضای داخلی می گردد. شیشه مات شونده در صورت لزوم با توجه به میزان نور مات یا شفاف می شود. شیشه مات را می توان به صورت هوشمند هم استفاده کرد، معمولا در حمام و سرویس های بهداشتی هم استفاده می کنند.

پانل کامپوزیت آلومینیومی

این نوع پنل از دو ورق آلومینیومی در طرفین و پلی اتیلن در بین آن ها تشکیل شده است. از ویژگی های مثبت این متریال ساختمانی می توان به مقاومت در برابر گرما، سرما، ضد ضربه و ضد آب بودن آن اشاره کرد. معمولا از این پنل های کامپوزیت آلومینیومی در نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی و حتی در یخچال سازی استفاده می شود.

پانل گچی پیش ساخته

این نوع مصالح ساختمانی در واقع عایق صوتی و حرارتی مناسبی به شمار می رود. به همین دلیل معمولا در ساخت دیوار کاذب از آن استفاده می شود. در نتیجه مانع انتقال سر و صدا می شود. از طرف دیگر دمای داخل را حفظ می کند. به راحتی برش می خورند، سرعت اجرا و پیاده سازی و نصب پانل گچی بالا است، بعضی از این پانل ها با روکش فایبرگلاس و رنگی در بازار موجود هستند.

کاشی حرارتی

ویژگی جذاب کاشی های حرارتی، تغییر رنگ آن با تغییر دمای محیط است. علاوه بر این عایق حرارتی هستند و عمر طولانی دارند. این کاشی ها تزئینی هستند و برای حمام و آشپزخانه استفاده می شوند.

کاشی حرارتی جزع انواع مصالح ساختمانی نوین است. این نوع کاشی غیر از حرارت زمانی که نیروی الکتریسیته به آن اضافه شود تغییر حالت می دهند. در ساخت این نوع کاشی از موادی مثل شیشه سیلیکای ذوبی استفاده شده که غیر از استحکام بالا حرارت را به خود جذب نمی کند و بدین ترتیب لکه ایجاد نمی شود، در نتیجه همیشه سطحی تمیز و براقی دارد.

بتن اسفنجی

در ساخت بتن اسفنجی از موادی نظیر گاز سیلیس، خاکستر بادی و سربار استفاده می شود. در نتیجه از مقاومت خوبی در برابر ترک خوردگی برخوردار خواهد بود. این نوع بتن دارای حفره هایی است که باعث جذب آب و خارج نمودن آن می شود. معمولا به منظور انتقال آب باران به مناطق زیر زمینی از این نوع بتن استفاده می شود.

انواع مصالح ساختمانی پایدار

یکی از مواردی که باعث پیشرفت در جوامع امروزی شده، بهره وری انرژی است. در واقع می توان با اقدامات متنوعی مانند استفاده از مصالح ساختمانی پایدار و سبز به کاهش مصرف انرژی کمک شایانی نمود. اما باید بدانید مصالح ساختمانی پایدار چیست؟ در حقیقت، مصالح سبز یا پایدار به مصالحی گفته می شود که ماندگاری بالایی دارند و باعث تخریب یا آسیب به محیط زیست نمی شوند. از جمله ویژگی های مصالح پایدار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود کیفیت هوای ساختمان با استفاده از مصالح ساختمانی سبز
  • مقرون به صرفه بودن مصالح ساختمانی پایدار در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی
  • جلوگیری از هدر رفتن انرژی و کاهش هزینه های گرمایشی و سرمایشی
  • غیر سمی بودن مصالح پایدار و عدم ایجاد آلودگی
  • قابل بازیافت بودن مصالح ساختمانی سبز
  • سازگاری با محیط زیست

در ادامه به معرفی انواع مصالح ساختمانی سبز می پردازیم:

خاک رس

استفاده از خاک فشرده یا خاک رس در صنعت ساخت و ساز سابقه طولانی دارد. این خاک در حالت معمولی، مقاومت بالایی ندارد. اما می توان با افزودن مواد مناسب، آن را مقاوم ساخت. خاک فشرده، امروزه جایگزین مناسبی برای بتن است که علاوه بر قیمت مقرون به صرفه، مشکلاتی مانند آزادسازی حجم بالای گاز CO2 را به هنگام تولید ندارد.

خاک رس یکی از انواع مصالح ساختمانی است که از ترکیب مواد معدنی و آلی به وجود می آید. انواع خاک به دو دسته چسبنده و غیر چسبنده تقسیم می شود و خاک رس یکی از انواه خاک چسبنده به شمار می رود. در واقع این خاک، نتیجه فرسایش سنگ های آذرین و دگرگونی است و به دلیل داشتن دانه های ریز به آن کلویید نیز گفته می شود.

این خاک بهترین متریال ساختمانی است که می توان برای کنترل دما بکار برد. خاک رس به ایجاد پایداری گرما در ساختمان کمک می کند. بنابراین استفاده از خاک رس در ساختمان سازی می تواند مانع نفوذ گرما و سرما به خانه ها شود.

کاربرد خاک رس: از خاک رس می توان در تولید مصالح ساختمانی مانند آجر، کاشی، سرامیک، ملات گچ و خاک، ملات گل و آهک، کاه گل و سفال استفاده کرد. قیمت مقرون به صرفه، استفاده آسان و کندگیر بودن، از ویزگی های این ماده به شمار می روند.

بلوک کاهی

بلوک کاهی یکی دیگر از مصالح ساختمانی پایدار است که از زمان های قدیم به منظور ساخت سقف یا بام خانه استفاده می شد. امروزه به دلیل سازگاری این ماده با محیط زیست، همچنان مورد توجه املاک سازان قرار گرفته است. این بلوک های مقرون به صرفه از پسماندهای کشاورزی تولید می شوند و جایگزین مناسبی برای الوار و چوب در ساخت و ساز به شمار می روند.

از ویژگی های بلوک کاهی می توان به مقاومت بالای آن در برابر حرارت و اشتعال اشاره کرد. این بلوک ها که قطر زیادی دارند، از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کنند و هزینه های سرمایشی و گرمایشی را کاهش می دهند. از طرف دیگر باعث کاهش آلودگی صوتی نیز خواهند شد.

عایق پشمی

استفاده از عایق پشمی می تواند تا 1 درصد از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند. از طرف دیگر عایق صوتی خوبی به شمار می رود و آزار ناشی از آلودگی های صوتی را کاهش می دهد. از ویژگی های عایق پشمی می توان به قابلیت بازیافت، طول عمر بالا و کارایی مناسب آن اشاره کرد. همچنین قابلیت جذب رطوبت را دارد و نصب و استفاده از آن در حین ساخت و ساز آسان است.

عایق قارچی

یکی دیگر از مصالح ساختمانی سبز و هوشمند که اخیرا رواج یافته، عایق قارچی است. در واقع این محصول یکی از ابداعات بی نظیر بشر در زمینه ساخت و ساز است. عایق های قارچی از ریشه های گیاه قارچ هستند که خواص عجیبی از خود نشان می دهند. این عایق استحکامی بیشتر از بتن نشان می دهد و به راحتی قابل ترکیب با سایر مواد است. این نوع عایق ها معمولا بین دیوار داخلی و خارجی قرار می گیرند و حتی نسبت به فایبرگلاس بهتر عمل می کنند. عایق های قارچی نسبت به تخته های چوبی، ارزان تر، مقاوم تر و سبک تر هستند و با محیط زیست سازگاری خوبی دارند.

بامبو

بامبو نیز یکی از سنتی ترین مصالح ساخت و ساز است که از دوران باستان استفاده می شد. برخی بامبو را به اشتباه در دسته الوار قرار می دهند. در صورتی که بامبو یک نوع گیاه است. با توسعه تکنولوژی، استفاده از بامبو در ساخت و ساز کاهش یافت. معمولا در سقف سازی، دیوار ها و ساختمان ها در گذشته از این گیاه استفاده می شد.

طراحی خوب و ساخت و ساز موفق تنها با مصالح با کیفیت امکان پذیر است. در واقع کیفیت ساخت، دوام و پایداری بنا تا حد زیادی به کیفیت مصالح ساختمانی بستگی دارد. از این رو هنگام تهیه این متریال باید محتاط و دقیق باشید. از آنجایی که طیف گسترده ای از مصالح ساختمانی در بازار موجود است، انتخاب آن می تواند دشوار و پیچیده باشد. در ادامه به برخی نکاتی که برای باید در نظر بگیرید، اشاره می کنیم:

1.هزینه

وقتی برای خرید مصالح ساختمانی اقدام می کنید، متوجه تفاوت نرخ آن ها خواهید شد. اما این مسئله را در نظر بگیرید که نباید همیشه به دنبال ارزان ترین کالا باشید. کاربرد یا طول عمر محصول را در اولویت قرار دهید. در صورتی که متریال نامرغوب اما ارزان را خریداری کنید، در کوتاه مدت مجبور به تعویض یا تعمیر آن می شوید.

بنابراین تهیه مصالح که عمر طولانی دارد، می تواند مقرون به صرفه تر باشد. در نتیجه هزینه مصالح ساختمانی یکی از مهم ترین فاکتورهای ساخت و ساز به شمار می رود و می تواند بر استحکام و پایداری سازه شما موثر واقع شود.

2.آب و هوا

یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در انتخاب مصالح ساختمانی، شرایط آب و هوایی منطقه است. در واقع باید عوامل تعیین کننده ای مثل میزان گرما یا سرما در طول سال، بارش باران و برف، میزان نور روز و تهویه مورد نیاز را هنگام انتخاب مصالح در نظر گرفت. مصالح ساختمانی باید به گونه ای انتخاب شوند که با شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر سازگار باشند.

3.دوام

برخی از متریال مورد استفاده در ساخت وساز دارای عمر بیشتری هستند و در برابر خوردگی، رطوبت، و سایر شرایط محیطی مقاومند. املاک سازان یا انبوه سازان باید مصالحی را انتخاب کنند که با توجه به آب و هوا از دوام بیشتری برخوردار باشند. گاهی مصالح مناسب هوای مرطوب نیستند و سریعا خراب می شوند. بنابراین مشورت با افراد متخصص و در این زمینه ضروری است.

4.دسترسی

همیشه توصیه می شود مصالح ساختمانی را تهیه کنید که در دسترس هستند. چرا که دسترسی مصالح ساختمانی هم بر هزینه و هم زمان نصب تاثیر می گذارد. در صورتی که مصالحی را انتخاب کنید که دسترسی به آن دشوار باشد، هزینه حمل و نقل افزایش می یابد. از طرف دیگر کارها به تعویق می افتند. بنابراین مصالحی که در محل زندگی شما قابل دسترسی است را تهیه نمایید تا کار ساخت و ساز سرعت یابد.

5.سازگاری با محیط زیست

استفاده از مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست به جای سیمان یا بتن اهمیت زیادی دارد. بهترین گزینه متریالی است که بتوان آن را مجددا مورد استفاده قرار داد، این روش هم در مصرف صحیح مصالح ساختمانی تاثیر دارد و هم به محیط زیست آن منطقه آسیب نمی زند، غیر از این دوام ساخت را بالا می برد. مثلا متریالی که در شمال کشور استفاده می شود برای ساخت و ساز در یزد استفاده نمی کنند به این علت که رطوبت شمال کشور و خشکی یزد را باید در نظر گرفت.

6.تعمیر و نگهداری

بهترین مصالح ساختمانی، آن هایی هستند که نگهداری و مدیریت آن کم ترین زحمت را داشته باشد. مصالح ساختمانی با کیفیت نیاز به تعمیر و نگهداری کم تری نسبت به مصالح ارزان دارند. در واقع شما با انتخاب مصالح با کیفیت می توانید ارزش ساختمان خود را افزایش دهید.

در طول مدت ممکن است قسمتی از ساختمان آسیب ببیند، باید مصالح به گونه استفاده شده باشد که به سادگی و بدون تخریب بتوان آن را ترمیم کرد.

7.زیبایی

سلیقه افراد در انتخاب مصالح ساختمانی متفاوت است. به طور مثال ممکن است شما کفپوشی را انتخاب کنید که نه تنها با سلیقه شما جور است بلکه با بودجه شما نیز همخوانی دارد. اما طبیعتا گزینه های زیادی مثل سنگ مرمر، سنگ گرانیت، کاشی های سرامیکی، کاشی های شیشه ای، چوب و غیره پیش روی شماست و می توانید یکی را بر حسب نیاز و سلیقه شخصی خود انتخاب کنید. البته عواملی مثل بودجه و شرایط آب و هوایی نیز در انتخاب شما نقش دارند.

8.عملکرد

مصالحی را انتخاب کنید که تحمل بارهای ساختمانی را داشته باشند. به طور مثال هنگام تعیین مصالح سقف باید مطمئن شوید که سازه می تواند این مصالح را ساپورت کند.

امروزه نظام مهندسی نظارت کامل بر ساخت دارد. غیر از آن مهندس ناظر وظیفه دارد مصالح ساختمانی و متریالی را تایید یا تهیه کند که عملکرد لازم را برای ساخت داشته باشد.

همچنین هنگام خرید مصالح ساختمانی باید به این نکته توجه کنید که هیچ گونه اثرات نامطلوبی مثل انتشار مواد شیمیایی برای ساکنین نداشته باشد. در واقع هر یک از مصالح کاربردی در ساخت و ساز می تواند تاثیر مستقیم روی کاربر بگذارد. ماهیت پروژه (تجاری، مسکونی و غیره) بر انتخاب نوع مصالح تاثیر گذار است.

قیمت مصالح ساختمانی

در صنعت ساخت و ساز از انواع مصالح ساختمانی استفاده می شود که هر یک قیمت خاص خود را دارد. بنابراین می توان گفت قیمت هر یک از مصالح با توجه مواد اولیه آن و فاکتورهای متعدد دیگر متغیر است. در واقع قیمت مصالح ساختمانی بر اساس فاکتورهای متعددی نظیر خواص فیزیکی، جرم، حجم، چگالی و یا خواص شیمیایی مثل مقاومت در برابر مواد اسیدی، قلیایی، خوردگی، مقاومت در برابر گازها و هوازدگی و یا خواص مکانیکی آن نظیر خاصیت ارتجاعی، مقاومت فشاری، درجه سختی، کرنش و غیره تعیین می شود.

نتیجه گیری

در سراسر دنیا انواع مصالح ساختمانی زیادی وجود دارد، انواع مصالح ساختمانی به سه دسته تقسیم می شوند، مصالح ساختمانی قدیمی، مصالح ساختمانی نوین، مصالح ساختمانی مرکب. مصالح ساختمانی هم درجات مختلفی دارند، میزان مقاومت متفاوتی دارند، کاربرد های مختلفی دارند، هر منطقه نسبت به موقعیت جغرافیستاره | سرویس علوم مصالح ساختمانی یکی از مهمترین مواد سازنده در توسعه و پیشرفت جوامع بشری بوده است. در گذشته‌های دور مصالحی همچون کاهگل، سنگ، چوب و … عناصر اصلی یک سازه را تشکیل می‌دادند اما امروزه با پیشرفت روز افزون علوم مختلف این مواد و مصالح تغییراتی اساسی پیدا کرده‌اند. با مجموعه‌ای از لیست انواع مصالح ساختمانی مورد نیاز در یک سازه همراه ما باشید.

مهندسین، مصالح ساختمانی را به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی کرده‌اند. این دسته‌بندی‌ها بر اساس نحوه تولید، ترکیبات و نوع استفاده انجام می‌گیرند.
از انواع مصالح می‌توان به :
مصالح ساده (شن، آجر و…)
مصالح مرکب (ملات، بتن و …)
مصالح پیش ساخته (دیوار بتنی، پنل گچی و…)
مصالح ساختمانی درجا (چارچوب درجا، بتن درجا و …)
و
اشاره کرد.
همه این دسته بندی‌ها خود از مواد سازنده مختلفی تشکیل می‌شوند که در ادامه به بررسی لیست انواع مصالح ساختمانی خواهیم پرداخت. لیستی زیر بخشی از مصالح و مواد ساختمانی معروفی است که قطعا نامشان به گوشمان خورده است.

  • سیمان
  • بتن
  • آجر
  • میلگرد
  • آهن
  • فولاد
  • چسب بتن
  • سنگ
  • ماسه
  • پوکه معدنی
  • خاک
  • قیر
  • فلز
  • شیشه
  • پلاستیک
  • فوم پلی استایرن (یونولیت)
  • گچ
  • چوب
  • کاشی و سرامیک
  • درب و پنجره یو پی وی سی
  • پودر سنگ

همانطور که گفته شد لیست بالا تنها بخشی از مصالح ساختمانی است که در سازه‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند. در ادامه به بررسی کامل انواع مصالح ساختمانی خواهیم پرداخت.

خاک ترکیبی از مواد عالی و معدنی است که در اثر هوازدگی و تخریب سنگ ها ایجاد می شود. خاک ها به دو دسته چسبنده و غیر چسبنده تقسیم می شوند و دارای دانه بندی ریز یا درشت هستند. از خاک رس در تولید مصالحی مثل آجر، کاشی، سرامیک، ملات گچ و خاک، سفته، ملات گل آهک، کاه گل، سفال و … استفاده می شود.

سنگ ها تقریبا در تمام پروژه های ساختمانی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. چرا که سنگ مصالح فراوان، سهل الوصل، محکم و با دوام و ارزان هستند. سنگ ها بر اساس انواع مختلف در پی سازی، خارج ساختمان، داخل ساختمان برای کف سازی، نما، تزئینات و … مورد استفاده قرار می گیرد.
از سنگ‌ها در ساخت بناهای سنگین مانند تونل ها، پل ها، سنگ چین ها و …. استفاده می‌گردد.

انواع سنگ ها

به طور کلی سنگ ها به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند.

سنگ های رودخانه ای، سنگ های کوهی، سنگ های لایه ای، سنگ ها لاشه از دسته ی سنگ های طبیعی محسوب می‌شوند.

این از دسته سنگ‌هایی می‌باشد که کار شد محسوب می‌شوند. به شکل‌های گوناگونی بر اساس کاربرد روی آن‌ها کار می‌شود. سنگ‌هایی مانند: قواره ای، چند وجهی، حکمی، لوحی، چند نمایی، دو تیشه و … از دسته سنگ‌های غیر طبیعی محسوب می‌شود.


لیست انواع مصالح ساختمانی

  • انواع چوب
    • چوب طبیعی
    • چوب مصنوعی ( MDF، پلی وود، نئوپان و اچ دی اف)
  • انواع بتن

بتن به مواد و صالح پیش‌ساخته یا درجا گفته می‌شود که با بهره‌گیری از شن، ماسه و یک ماده‌ی چسباننده مانند سیمان و قیر با طراحی و اختلاط مناسب تهیه می‌گردد.

    • بتن سنگین
    • بتن سبک
    • بتن متخلخل
    • بتن سبک هوادار
    • بتن با مقاومت بالا
    • بتن پلیمری
    • بتن خودمتراکم

آجر نوعی مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز است که در گذشته از پختن خشت بدست می آمد. آجرهای خشتی که در قدیم استفاده می شدند به دو طریق دستی و ماشینی تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می گرفتند.

    • آجر معمولی (آجر فشاری، آجر سفید و آجر قزاقی)
    • آجر سفالی (بلوک سفالی)
    • آجر جوش
    • آجر نسوز
    • آجر سنگفرش
  • بلوک‌های پیش‌ساخته‌ی بتنی

این بلوک‌ها در سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

نوع B: این بلوک دارای کاربرد عمومی ساختمانی است و برای دیوارهای باربر، بلوک‌های بتنی سبکی به شمار می‌آیند. مصالح دانه‌ای مناسب بلوک B بدین شرح می‌باشند: پوکه‌ی صنعتی، سربار اسفنجی، بتن اسفنجی، ورمیکولیت منبسط و کلینکر یا سرباره‌ی ذوب آهن.

نوع C: این بلوک مشابه بلوک نوع B است ولی برای دیوارهای غیرباربر از آن استفاده می‌شود.

  • محصولات فولادی (آهن آلات)

تیرآهن، انواع ورق ها، انواع درب، نبشی ها، انواع میلگرد و

  • انواع شیشه
    • شیشه رنگی
    • شیشه دوجداره
    • شیشه نشکن (لمینت)
    • شیشه ضد آتش
    • شیشه سکوریت
    • شیشه خم
    • شیشه رفلکس

فرآورده‌ای از ماده‌ی خام سنگ‌گچ طبیعی که حاصل پخت و آسیاب در دمای ۱۶۰ تا ۱۸۰ درجه‌ی سلسیوس است، به عنوان «گچ ساختمانی» شناخته می‌شود. این فرآورده نوعی پودر سفید رنگ می‎‌باشد که در صورت ترکیب با آب به شدت سخت می‌گردد

    • گچ سفیدکاری
    • گچ میکرونیزه
    • گچ عاج
    • گچ گیپتون
    • گچ سیوا


لیست انواع مصالح ساختمانی

فرآورده‎‌ای تشکیل شده از مواد خام سنگ آهک و رُس به میزان مشخص که حاصل اختلاط، کلینکر (پخت) و آسیاب در حرارت ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ درجه‌ی سلسیوس در کوره است. امروزه سیمان در انواع و رنگ‌های گوناگون و با خواص مختلفی ساخته شده و به بازار عرضه می‌گردد که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها سیمان پرتلند است.

    • سیمان پرتلند
    • سیمان رنگی
    • سیمان نسوز
  • انواع ملات
    • ملات آبی
    • ملات هوایی
    • ملات های ویژه
  • انواع مصالح جدید
    • بتن اسفنجی
    • پنل های گچی پیش ساخته
    • ورق پلی کربنات
    • کاشی حرارتی
    • شیشه مات شونده هوشمند
    • پنل کامپوزیت آلومینیومی

جدول انواع مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی را می‌توان از لحاظ دسته‌بندی‌ها در جدول زیر خلاصه کرد.

انواع مصالح ساختمانی
از نظر جنس ساده ماسه، سیمان، کاشی، بلوک، تیرآهن و …
مرکب بتن، تیرچه، ایزوگام، ایرانیت، آردواز، ملات‌ها و …
از نظر نحوه تولید پیش ساخته کاشی، سرامیک، آجر، سفال، تیرچه بلوک، قطعات بتنی، قیرگونی و …
درجا ملات‌ها، بتن درجا، بلوک سقفی سیمانی
از نظر منشا و کاربرد مصالح طبیعی مصالح سنگی، ماسه، خاک ویژه خاک رس
چسباننده ها سیمان، گچ، قیر و خاک
ملات ها ملات گل رس، ملات کاه گل، ماسه آهک، ماسه سیمان، گچ و خاک و …
قطعات قطعه سنگ، بلوک‌ها، کاشی، سرامیک، موزاییک، آجرها
فلزات آهن، مس، چدن، آلومینیوم، سرب، روی
چوب تیرک‌ها، چهارتراش، MDF، فیبر و روکش‌های چوبی
مواد آلی قیرهای ساده و آسفالت، چسب‌ها، پی وی سی
مواد متفرقه پشم شیشه، پشم سنگ، چوب پنبه، آزبست، گونی و لوله‌های ساختمانی

کلام آخر

لیست انواع مصالح ساختمانی با توجه به نوع سازه بسیار متنوع هستند. مکان جغرافیایی، استحکام مورد نیاز و … در انتخاب نوع مصالح تاثیر گذار بوده و مطلب فوق بخشی از این نوع مصالح هستند. در محل زندگی شما استفاده از چه نوع مصالحی متداول است؟ آیا از مواد و متریال‌های جدید در سازه‌ها استفاده می‌شود؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک گذارید.

 

دکمه بازگشت به بالا