ایران کسب و کارعمومی

برای تولید قالب فلزی بتن از چه ورقی استفاده می کنید؟

تولید قالب بتن فلزی باید با مواد اولیه با کیفیت و توسط نیروی کار ماهر انجام شود. ساخت قالب بتن فلزی دارای مراحل و روند خاصی است که در این مقاله با آن بیشتر آشنا می شوید. اگر تصمیم گرفته‌اید تا ساخت قالب بتن را در کارگاه انجام دهید و در هزینه‌های قالب‌بندی و بتن‌ریزی صرفه‌جویی کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید. چراکه ساخت و غیرفلزی چالش‌های خاص خود را دارد و باید با دقت و ظرافت بالایی انجام شود. البته این مقاله به تشریح مراحل تولید قالب فلزی بتن اختصاص دارد، اما پیش از آن در مورد تولید قالب‌های چوبی و پلاستیکی نیز توضیح مختصری داده‌ایم.

انتخاب روش ساخت قالب بتن به چه عواملی بستگی دارد؟

مهم‌ترین عامل در انتخاب روش ساخت قالب بتن ، جنس قالب است. قالب‌های بتنی معمولاً از جنس فولاد، چوب یا پلاستیک ساخته می‌شوند که نحوه ساخت آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. همچنین ممکن است نوع بتن و سازه‌ای که قالب‌بندی برای آن انجام می‌شود نیز بر انتخاب روش ساخت قالب بتن تأثیر بگذارند.

قالب‌های چوبی گاهی اوقات همان تخته‌های بنایی هستند که پیش از بتن‌ریزی، آن‌ها را کنار یکدیگر قرار داده و با استفاده از سیم آرماتوربندی به زیرسازی متصل می‌کنند. قالب‌های چوبی مخصوص بتن‌ریزی دیوار را نیز معمولاً در خود کارگاه و به‌وسیله اتصال چند تخته و چهارتراش به یکدیگر می‌سازند. قالب‌های پلاستیکی نیز معمولاً با استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک و در کارخانه ساخته می‌شوند.

درصورتی‌که تجهیزات لازم را داشته باشید، می‌توانید ساخت قالب فلزی بتن را نیز در محل کارگاه انجام دهید.

 مراحل تولید قالب فلزی بتن

پیش از این‌که با مراحل ساخت قالب بتن فلزی آشنا شوید، این نکته را به خاطر داشته باشید که قالب فلزی شما باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • به‌راحتی خم یا دفرمه نشود.
  • قادر به تحمل فشار بتن باشد.
  • فاقد درز باشد و شیره بتن از آن نشت نکند.
  • بادوام باشد و بتوانید به‌دفعات از آن استفاده کنید.

ماده اصلی ساخت قالب فلزی بتن، ورق سیاه است. ورق سیاه مناسب برای ساخت قالب بتن، معمولاً توسط کارخانه‌های فولاد مبارکه یا نورد فولاد گیلان تولید می‌شود. در ادامه با نحوه تولید قالب بتن فلزی با استفاده از ورق سیاه آشنا می‌شوید:

۱.  صاف کردن ورق st37

آلیاژهای St37 و St52 رایج‌ترین آلیاژهای ورق سیاه در ساختمان‌سازی هستند و در بازار نیز به‌راحتی پیدا می‌شوند. تفاوت این دو آلیاژ، در میزان کربن آن‌ها است. میزان کربن موجود در کمتر است و به همین دلیل، انعطاف‌پذیری بالاتری دارد. این موضوع باعث می‌شود که این ورق برای ساخت قالب بتن فلزی مناسب باشد.

کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیاه معمولاً آن‌ها را به‌صورت شیت و رول تولید می‌کنند که خرید رول آن‌ها به‌صرفه‌تر است. از آنجایی‌که سطح قالب فلزی باید تخت و یکدست باشد، باید پیش از برشکاری آن را صاف کنید. صاف کردن ورق سیاه با دست کار زمان‌بر و سختی است و معمولاً در کارخانه‌های تولید قالب فلزی بتن، آن‌ها را با استفاده غلتک و رولر صاف می‌کنند.

۲.  برش ورق سیاه

در این مرحله با توجه به ابعاد موردنظر برای ساخت قالب بتن فلزی، ورق‌های سیاه برش داده می‌شوند. استفاده از سنگ فرز برای این کار هزینه‌بر است و دقت پایینی دارد. به همین دلیل بهتر است ورق‌های سیاه را با استفاده از دستگاه‌های برش صنعتی (گیوتین) ببرید.

۳.  برش و پانچ تسمه‌های فولادی

برای این که اتصال قالب‌های فلزی به یکدیگر به‌راحتی انجام شود، باید اطراف آن‌ها دارای لبه‌های پانچ شده باشد. برای ساخت این لبه‌ها، باید ورق سیاه را به‌صورت نوار یا تسمه ببرید. سایز این تسمه‌ها به سایز قالب بستگی دارد و باید بین هر سوراخ آن ۵ سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشد. همچنین ممکن است برای ساخت قالب بتن فلزی، تسمه‌های آن را با شکل‌های دایره، ستاره، مستطیل، لوبیایی و … پانچ کنند. این تسمه‌ها علاوه بر لبه‌های قالب، باید داخل آن نیز نصب شوند تا استحکام قالب بالا برود.

۴.  اتصال تسمه به ورق (مونتاژ قالب)

مونتاژ قالب، حساس‌ترین مرحله در تولید قالب فلزی بتن است، چراکه در صورت اتصال نادرست تسمه به بدنه قالب، امکان نشت شیره بتن وجود دارد. اتصال تسمه به ورق، به‌وسیله و در سه مرحله انجام می‌شود:

جوش نقطه زنی

هدف از جوش نقطه زنی یا خال جوش، تثبیت تسمه‌ها در جای خود است. به این منظور، باید تسمه‌ها را به‌وسیله خال جوش را در چهار نقطه بالا، پایین، چپ و راست، به قالب متصل کنید. این کار با استفاده از جوش قوس الکتریکی انجام می‌شود.

جوش قوسی

در این مرحله از ساخت قالب فلزی بتن، به‌وسیله جوش قوسی دورتادور قالب‌ها را به تسمه‌ها متصل می‌کنند. این کار باعث می‌شود که قالب نشتی نداشته باشد.

جوش co2

از جوشکاری CO2 در نقاطی مثل گوشه‌های داخلی و نقاط اتصال تسمه‌های داخلی استفاده می‌شود. چراکه جوش دادن آن‌ها به‌وسیله قوس الکتریکی میسر نیست. همچنین می‌توانید کل فرایند جوشکاری قالب فلزی را با استفاده از CO2 انجام دهید. این کار باعث می‌شود که ساخت قالب بتن فلزی با استحکام بالایی انجام شده و عدم نشتی آن تضمین شود. سرعت جوشکاری در این روش بالا است و منجر به دفرمه شدن ورق نمی‌شود.

کنترل کیفیت قالب ساخته‌شده

در این مرحله از ساخت قالب بتن، باید کیفیت جوش، عدم نشتی و نحوه برش بدنه و تسمه‌های قالب بررسی شوند. باید این کار را هم پیش از رنگ‌آمیزی و هم پس از آن انجام دهید تا مطمئن شوید که قالب شما نفوذناپذیر است.

رنگ‌آمیزی قالب فلزی

پس از کنترل کیفیت، روی سطح قالب فلزی و تسمه‌های آن سمباده بکشید تا آماده رنگ‌آمیزی شود. رنگ کردن قالب علاوه بر افزایش زیبایی ظاهر، مقاومت آن را در برابر رطوبت نیز افزایش می‌دهد. کارخانه‌های ساخت قالب بتن فلزی معمولاً از رنگ آبی برای رنگ‌آمیزی محصولات خود استفاده می‌کنند.

به نقل از بوتیوب تمام قالب های بتن سایت عمران مارکت از بهترین کارخانه های تولید کننده قالب در کشور تامین می شود و  برای تولید این قالب های از بهترین ورق های موجود دربازار و با بهترین روش موجود تولید می شوند. شما می توانید با تماس با شماره های درج شده در سایت، قالب های فلزی بتن لبه ۵ و لبه ۶ تسمه ای و قالب لبه خم با کیفیت بالا و قیمتی مناسب از عمران مارکت تهیه کنید. همچنین برای تهیه سایر اقلام و اتصالات مورد نیاز می توانید با کارشناسان ما در عمران مارکت در ارتباط باشید.

 

دکمه بازگشت به بالا