اقتصادیایران کسب و کارعمومی

تغذیه سالم، راهی برای رسیدن به پوستی شاداب و نشاط‌آور

آیا میوه ها و سبزیجات می توانند به صاف شدن پوست کمک کنند؟

کرم روز لاکچری کوین: زمانی که میوه ها و سبزیجات مفید برای پوست را در رژیم غذایی روزانه خود جای می دهید، در واقع میزان فراوانی از موادغذایی، ویتامین های ضروری و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن تان را تامین می کنید. گنجاندن میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی موجب کاهش التهابات پوستی و پیشگیری از بسیاری از عفونت ها می شود.

علاوه بر آن، ویتامین های ضروری و مواد معدنی موجود در میوه ها و سبزیجات به تولید کلاژن کمک می کند و کلاژن نیز باعث درخشندگی و سلامت پوست می شود. میوه ها و سبزیجات به دلیل داشتن فواید بسیار برای سلامت پوست و بدن، انتخابی ایده آل برای یک رژیم غذایی مناسب هستند.

متخصصین تغذیه دریافته اند که استفاده از برخی از میوه ها و سبزیجات خاص در رژیم غذایی می تواند به غیرفعال کردن ژن های ایجادکننده التهابات پوستی کمک کند و از سوی دیگر با تقویت بدن، موجب ترمیم بهتر بافت های پوستی و بافت های جدید شود.

مهم ترین فواید مصرف روزانه میوه ها و سبزیجات

کرم شب لاکچری کوین: استفاده روزانه از میوه ها و سبزیجات مزایای بسیاری برای بدن دارد که برخی از اصلی ترین آنها عبارتند از:

جذب فوری مواد غذایی

به محض خوردن میوه ها و سبزیجات مفید برای پوست، بدن شما آنتی اکسیدان ها، فیتوکمیکال (گیامغذی ها)، الکترولیت ها، آب، مواد معدنی، ویتامین ها و فیبرهای خوراکی را جذب می کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن

کرم لاکچری کوین اصل: مصرف روزانه میوه ها و سبزیجات در بلند مدت می تواند موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمنی نظیر کلسترل بالا، فشار خون بالا و بیماری های قلبی شود. استفاده از میوه ها و سبزیجات همچنین به مدیریت وزن و کم کردن خطر چاقی کمک می کند.

تامین مواد مغذی متنوع و مورد نیاز بدن

با مصرف میوه ها و سبزیجات انواع مختلفی از مواد مغذی وارد بدن خود می شود. به عنوان مثال مرکبات حاوی مقادیر فراوانی ویتامین سی است، هندوانه سرشار از لیکوپن است، انبه منبعی غننی از بتاکاروتن است و سیب ها و توت ها نیز تامین کننده طیف وسیعی از آنتی اکسیدان های مهم هستند.

ارمغان آور پوستی جوان و شاداب

آنتی اکسیدان های درون بدن دقیقا همانند مرده خوارها در طبیعت هستند که عمل پاکسازی را به طور طبیعی انجام می دهند. این مواد رادیکال های آزاد را که عامل ایجاد بیماری های مختلف و پیری زودرس هستند، پاکسازی می کنند و از این طریق به بدن کمک می کنند. بنابراین با گنجاندن طیف وسیعی از میوه ها و سبزیجات مفید برای پوست گوناگون که حاوی آنتی اکسیدان هستند می توانید پوستی جوان، سالم و شفاف داشته باشید.

تقویت سیستم ایمنی

آنتی اکسیدان ها علاوه بر فواید فراوان برای پوست، التهابات را کاهش می دهند و سیستم ایمنی را تقویت می کنند. تحقیقات علمی نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. اگر سیستم ایمنی نتواند تمامی رادیکال های آزاد را از بین ببرد و تعدادی از آنها با دی ان ای واکنش نشان بدهد، خطر ابتلا به سرطان در فرد افزایش می یابد.

از آنجایی که هر نوع آنتی اکسیدان، فواید خاصی برای سلامتی دارد، متخصصین تغذیه استفاده از انواع مختلف میوه ها و سبزیجات گوناگون را در رژیم غذایی توصیه می کنند.

برای تقویت پوست صورت چه بخوریم | بهترین مواد برای پوست صورت

بهترین میوه ها و سبزیجات مفید برای پوست درخشان

اگر شما هم با یکی از مشکلات پوستی مانند خستگی، چروک، بی نشاطی، خشکی یا رنگ پریدگی پوست مواجه هستید، با خوردن میوه و سبزیجات می توانید به رفع آنها کمک کنید. در حقیقت اضافه کردن میوه ها و سبزیجات مفید برای پوست به رژیم غذایی، بهترین روش ممکن برای تامین شفافیت و درخشندگی طبیعی پوست است.

برخی از افراد این شانس را دارند که به طور طبیعی پوستی سلامت و بی عیب و نقص داشته باشند. این در حالی است که سایر افراد باید برای داشتن پوستی درخشان تلاش زیادی بکنند و انواع میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود جای دهند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

  1. آووکادو

برای داشتن پوستی نرم، سالم و بی نقص لزوما نیازی به استفاده از محصولات ضد پیری پوست که شیمیایی هستند و قیمت بالایی نیز دارند نیست. تنها کاری که می توانید به صورت طبیعی انجام دهید این است که آووکادو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

آووکادو سرشار از اسید چرب غیر اشباع است. این میوه با کاهش خطر بروز نشانه های پیری زودرس که ناشی از اشعات مضر UVA و UVB هستند، به آبرسانی و محافظت از پوست کمک می کند. آووکادو همچنین جذب ویتامین های محلول در چربی را افزایش می دهد و از پوست درمقابل اشعه ماورای بنفش محافظت می نماید.

اگر به داشتن پوستی صاف و بی عیب و نقص علاقمند هستید، استفاده از لیمو را در رژیم غذایی و مراقبت از پوست خود فراموش نکنید.

لیمو که سرشار از ویتامین سی است، از مرکبات دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی به حساب می آید. مصرف این میوه مفید می تواند با رادیکال های آزاد مقابله کند و به دفع سموم از بدن کمک نماید. لیمو همچنین از هایپرپیگمنتیشن یا بروز لکه های سیاه روی پوست جلوگیری می کند. علاوه بر آن این میوه موجب کاهش التهابات پوستی می شود، جای جوش و آکنه را برطرف می کند و پوست را شفاف و درخشان می سازد.

علاوه بر خوردن لیمو می توانید، آب لیموی تازه را بگیرید و با کمی گلاب مخلوط کنید و آن را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست صورت خود قرار دهید. در نهایت صورت خود را با آب خنک بشویید تا چهره شما درخششی طبیعی و بی نظیر پیدا کند.

  1. پرتقال

شاید کمتر کسی باشد که عاشق مزه آب پرتقال تازه نباشد. این میوه آب دار، خواص بسیاری برای پوست و سلامت بدن دارد.

پرتقال یکی از انواع مرکبات است که با دربرداشتن مقادیر فراوانی ویتامین سی، فواید زیادی برای سلامت پوست دارد. این میوه با جلوگیری از آسیب های اکسیدکنندگی نور خورشید، از پوست محافظت می کند. علاوه بر خوردن پرتقال، می توانید آب آن را بگیرید و چند قطره از آن را به پوست خود بزنید. این کار به جلوگیری از لک شدن پوست و داشتن پوستی روشن و شفاف کمک می کند. در لیست میوه ها و سبزیجات مفید برای پوست پرتقال را فراموش نکنید.

هندوانه گزینه ایده آل برای سلامت پوست، به خصوص برای افرادی که پوستی حساس دارند یا زیاد جوش می زنند. بنابراین اگر می خواهید در تابستان پوستی درخشان داشته باشید، از مصرف هندوانه غافل نشوید.

۹۲ درصد این میوه قرمز و آب دار از آب تشکیل شده که استفاده از آن به دفع سموم از پوست کمک می کند و سیستم گوارش را تنظیم می کند. هندوانه حاوی ویتامین A، C، B1 و B6 و منبعی فوق العاده از کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و لیکوپن ها است. لیکوپن موجود در هندوانه از پوست در مقابل آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می کند.

برای داشتن پوستی مرطوب و شاداب، علاوه بر خوردن هندوانه می توانید پالپ های آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست خود بگذارید.

آناناس به دلیل خاصیت تسریع کنندگی تولید سلولی یکی از مواد تشکیل دهنده محبوب و سودمند در اکثر ماسک های صورت است.

آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است که به بازسازی سلول های مرده پوست کمک می کند و باعث کاهش التهابات پوستی می شود. این میوه همچنین حاوی مقادیر فراوانی ویتامین های A، C، K و سایر مواد معدنی مهم است که نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می کند.

اگر یک تکه آناناس را برش دهید و به آرامی بر روی گردن و صورت خود بکشید پوست تان شفاف تر و جوان تر به نظر می رسد. مراقب باشید تا آناناس را بر روی نواحی حساس، به خصوص بریدگی ها و جوش های پوست خود نکشید.

  1. زردآلو

زردآلو میوه ای خوشمزه با بافتی لطیف است که پوست را صاف، نرم و مرطوب می کند. حتی زردآلوی خشک شده نیز بهترین میوه خشک موثر در ایجاد درخشندگی طبیعی پوست به حساب می آید و در لیست میوه ها و سبزیجات مفید برای پوست قرار می گیرد.

زردآلو به علت دارا بودن مقادیر فراوان اسید فولیک (فولات)، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین K برای سلامتی پوست بسیار مفید است و از پوست و بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال آزاد محافظت می کند. این میوه همچنین منبعی غنی از فیبرهای خوراکی به حساب می آید و به تقویت حرکات روده کمک می کند.

علاوه بر خوردن زردآلو می توانید هسته های آن را درون مخلوط کن بریزید تا نرم شوند. سپس این ترکیب را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست صورت و گردن خود بگذارید و سپس آن را با آب بشویید.

  1. انار

انار فواید زیادی برای سلامت بدن و پوست دارد و به داشتن پوستی صاف، درخشان و سالم نیز کمک بسیاری می کند. علاوه بر دانه های یاقوتی قرمز، هسته سفید و پوست انار نیز منبعی غنی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها هستند.

انار می تواند مانند سپری از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت کند و از هایپرپیگمنتیشن نیز جلوگیری کند. دانه های انار حاوی ویتامین های ضروری K و C و مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم، منیزنیم و پتاسیم است.

برای داشتن پوستی درخشان و شفاف علاوه بر خوردن انار می توانید آب آن را بگیرید و آن بر روی صورت و گردن خود بگذارید.

  1. انبه

انبه رسیده و شیرین برای بازگرداندن جوانی و شادابی به پوست فوق العاده است. خاصیت طبیعی درمان کنندگی انبه موجب می شود که از آن بتوان در بسیاری از محصولات روزانه مراقبت از پوست استفاده نمود.

این میوه آبدار سرشار از ویتامین های A، C، E و K است. انبه همچنین حاوی گزانتوفیل ها، پلی فنول ها، فلاونوئیدها و بتاکاروتن است و وجود شکر و فیبر خوراکی در آن به رفع مشکلات معده نظیر یبوست کمک می کند. علاوه بر آن، خاصیت ضدالتهابی انبه به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از تابش اشعه های خورشید و آسیب های دی ان ای کمک می کند.

علاوه بر خوردن انبه به صورت تازه یا اسموتی می توان پالپ تازه آن را برای مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست صورت و گردن قرار داد و سپس آن را با آب شستشو کرد. برای پوست های خشک می توانید کمی عسل، ماست و انبه را با هم مخلوط کنید و آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی پوست صورت و گردن خود بگذارید. اگر پوست شما مختلط یا چرب است، چند قطره گلاب و آب لیمو به انبه اضافه کنید و آن را به صورت ماسک استفاده کنید.

  1. سیب

سیب در لیست میوه ها و سبزیجات مفید برای پوست گزینه ای طلایی محسوب می گردد. سیب میوه ای مفید و سرشار از مواد غذایی و خواص گوناگون است و برای افرادی که می خواهند در فصل زمستان پوستی درخشان داشته باشند گزینه ای مناسب است.

این میوه خوشمزه که منبع غنی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، ویتامین A و C و فیبر خوراکی است، برای سلامت پوست فوق العاده است. سیب همچنین به دلیل دارا بودن مقادیر فراوان آنتی اکسیدان، به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک می کند.

علاوه بر خوردن سیب یا استفاده از آن برای درست کردن اسموتی یا شیک، می توانید آن را رنده کنید و بر روی پوست خود بگذارید تا در مدت زمانی کوتاه پوستی درخشان و شاداب داشته باشید. اگر پوست خشکی دارید می توانید به پالپ سیب رنده شده اندکی عسل اضافه کنید تا آبرسانی فوری پوست انجام بگیرد و خستگی آن از بین برود.

  1. موز

موز میوه ای بسیار سودمند است که در طول سال نیز در دسترس قرار دارد. خوردن موز نه تنها باعث افزایش سریع انرژی در بدن می شود، بلکه برای سلامت پوست نیز بسیار مفید است.

این میوه سرشار از ویتامین A، C، E، K، فیبر خوراکی و مقادیر زیادی کلسیم، پتاسیم، منیزیم و فسفر است. موز همچنین ای بی نظیر با خواص آنتی اکسیدانی است که پوست آن نیز دارای خواص درمانی برای پوست است و می تواند جای آکنه و زخم ها را کمرنگ کند

دکمه بازگشت به بالا