ایران کسب و کارعمومی

خطرناک ترین عوارض ایمپلنت

در بسیاری از بیماران با موفقیت بالا صورت می گیرد و به طور کلی 98 درصد از ایمپلنت هایی که کاشته می شوند کاملا موفقیت آمیز هستند. اما برخی افراد ممکن است بنا به دلایلی برخی از عوارض را تجربه کنند. در این مقاله به توضیح همان 2 درصد احتمال شکست همراه با عوارض ایمپلنت دندان می پردازیم که برای تعداد بسیار کمی از بیماران ممکن است رخ دهد.

The most dangerous complications of implants

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

مهم ترین عوارضی که ممکن است افراد بعد از جراحی کاشت ایمپلنت تجربه کنند این ها هستند:

  1. شل شدن ایمپلنت

احتمالاً از شایع ترین عوارض ایمپلنت دندان، شل شدن آن باشد. زمانی که استخوان به اندازه کافی برای جای دهی و حفظ ایمپلنت قوی نباشد ممکن است با این مشکل روبرو شوید. همچنین برخورد ضربه به صورت، افزایش سن، سیگار کشیدن و جویدن مکرر اجسام سفت و سخت با ایمپلنت موجب شل شدن آن شود. در صورت بروز این مشکل حتما باید در اولین فرصت و پیش از آنکه عوارض جبران ناپذیر دیگری رخ دهند به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید.

  1. عفونت اطراف ایمپلنت

در صورت بروز، عفونت اطراف ناحیه کاشت از نگران کننده ترین عوارض ایمپلنت دندان است. این معمولا می تواند به فاصله کمی بعد از کاشت دیده شود و یا ماه ها و حتی سال ها بعد به دلایل متعددی رخ دهد. عفونت می تواند همراه با علائمی مانند خونریزی، قرمزی، تورم، خروج چرک، بوی بد دهان و یا حتی تب همراه باشد. در صورت مشاهده این علائم حتما با دندانپزشک خودتان صحبت کنید.

  1. خون ریزی از لثه

این امکان وجود دارد که ایمپلنت باعث خونریزی از لثه شود. البته بعد از عمل ممکن است به صورت جزئی (اما موقت) خونریزی وجود داشته باشد اما اگر متوقف نشود حتما باید مورد توجه قرار بگیرد. خونری از لثه به عنوان عوارض ایمپلنت دندان می تواند علائمی مانند درد، ناراحتی معده، کم ونی و … داشته باشد.

  1. جابجایی جزئی ایمپلنت

با اینکه طی فرآیند استئوانتگریشن، پایه ایمپلنت کاملا به استخوان جوش می خورد و توسط آن احاطه می شود، اما باز هم ممکن است بر اثر جویدن زیاد خوراکی های سفت و سخت و یا برخورد ضربه، ایمپلنت به صورت جزئی تغییر موقعیت دهد که اصطلاحا به این حرکت، میکرو گفته می شود زیرا بسیار جزئی است. این حرکت و جابجایی معمولا قابل مشاهده و احساس نیست و اینطور نیست که حس کنید ایمپلنت شل شده و یا می خواهد بی افتد. بلکه خود را به صورت احساس درد جزئی در دندان های مجاور یا احساس وارد شدن فشار به دندان ها کناری نشان می دهد. این خودش به تنهایی یکی از عوارض ایمپلنت دندان نیست اما اگر به آن توجه نشود احتمالا موجب شل شدن ایمپلنت و شکست آن خواهد شد. بنابراین پیش درآمد یک عارضه قابل توجه تر است.

  1. واکنش آلرژیک به اجزای ایمپلنت

در صورت بروز، این یکی از جدی ترین عوارض ایمپلنت دندان است که می تواند اذیت کننده باشد. برخی از افراد ممکن است به جنس پایه ایمپلنت حساسیت داشته باشند. البته اگر طی ارزیابی مشخص شود بیمار به جنس پایه حساس است، از پایه ای با جنس دیگر جهت کاشت استفاده می شود. اما در هر صورت اگر بیمار حساسیت داشته باشد و بدون در نظر گرفتن این مساله فرآیند کاشت صورت گیرد، واکنش شدید آلرژیک ایجاد خواهد شد. علائم واکنش آلرژیک شامل تغییر طعم دهان، گزگز کردن زبان و لثه، التهاب یا تورم در ناحیه عمل و در برخی موارد تب و لرز و … است.

  1. وارد شدن آسیب عصبی در ناحیه عمل

در برخی افراد دندان ممکن است حین ایجاد فضا در استخوان برای کاشت، به عصب آسیب وارد شود. همچنین این امکان وجود دارد که هنگام وارد کردن و نصب ایمپلنت چنین شود. اگر این اتفاق بی افتد ممکن است علائمی مانند بی حسی، سوزن سوزن شدن در زبان، لثه، لب یا صورت احساس کند. در چنین مواردی مشکل باید برطرف شود اما گاهی اوقات آسیب می تواند دائمی باشد ولی این مورد نادر است زیرا متخصصان کاشت ایمپلنت با احتیاط مراحل کاشت را انجام می دهند. اما در هر صورت احتمال آسیب به عصب می تواند از عوارض ایمپلنت دندان باشد که در صورت بروز میبایست جدی گرفته شود.

  1. ورود پایه ایمپلنت به حفره سینوس

این یکی از جدی ترین و در عین حال نادرترین عوارض ایمپلنت دندان است که فقط در فک بالا رخ می دهد. در واقع اگر دیواره حفره سینوس شما در فک بالا ضعیف باشد ایمپلنت ممکن است به مرور زمان آن را سوراخ کرده و وارد حفره سینوس شود. اگر چنین شود ایمپلنت میابیست برداشته شده و پس از ترمیم دیواره سینوس مجددا نصب شود که بسیار هزینه بر است. همچنین اگر زمانی که ایمپلنت دارید و جایگاه آن محکم است، ضربه ای به صورت شما وارد شود که سهمگین باشد احتمال وارد شدن ایمپلنت به سینوس همچنان وجود خواهد داشت.

علائم هشدار دهنده در خصوص عوارض ایمپلنت که باید جدی گرفته شوند!

فرقی نمی کند کدامیک از عوارض ایمپلنت دندان برای شما پیش آمده و این عارضه در مراحل ابتدایی است یا شدت گرفته، در هر صورت اگر هر یک از علائم زیر را در ناحیه ایمپلنت کاشته شده تجربه می کنید باید در اولین فرصت با دندانپزشک خودتان تماس بگیرید:

  • مشکل در جویدن
    • تحلیل لثه (عقب نشینی لثه و فاصله گرفتن آن از دندان)
    • افزایش ورم لثه در اطراف ایمپلنت
    • درد یا ناراحتی شدید در ناحیه کاشت

با انتخاب یک دندانپزشک متخصص و باتجربه از بروز عوارض پیشگیری کنید

اگر شما بتوانید با صبر و حوصله یک دندانپزشک متخصص خوب پیدا کنید آنگاه با اطمینان و بدون ترس از بروز عوارض ایمپلنت دندان، دندان از دست رفته خود را جایگزین کنید. چنین متخصصی به شما اطلاعات کافی در خصوص مراقبت اصولی از ایمپلنت را ارائه می دهد و بدین صورت از بروز عوارض جلوگیری خواهد شد.

دندانپزشکانی که شما می توانید برای کاشت ایمپلنت به نزد آن ها بروید می توانند دندانپزشک عمومی باتجربه، متخصص لثه و جراحی ایمپلنت، متخصص پروتز و یا جرمراقبت از دندان ها بسیار مهم است، زیرا خرابی دندان ها تاثیر بسیار بدی بر سلامت و ظاهر افراد دارد، با این وجود گاهی میزان آسیب آن ها به قدری زیاد است که هیچ راهی جز های جدید در فک افراد وجود ندارد، در این زمان پزشکان از راه حل های مختلفی استفاده می کنند که یکی از بهترین راه حل های موجود ایمپلنت دندان است. ایمپلنت بدون جراحی در تهران بهترین راه درمان دندان هایی است که دچار اسیب های بسیار جدی شده اند.

ایمپلنت دندان چه کاربردی دارد؟

به معنای کاشت دندان های جدید مصنوعی در استخوان فک افراد است، با وجود اینکه این دندان های جدید، مصنوعی بوده و از جنس سرامیک های بسیار محکم هستند اما خوشبختانه ظاهری بسیاری طبیعی و زیبا داشته و تشخیص آن ها از دندان های اصلی راحت نیست.

آیا انجام ایمپلنت دندان برای افراد عوارضی به همراه دارد؟

ایمپلنت نوعی عمل جراحی است؛ حقیقتا هیچ نوع جراحیِ بدون عوارض و ریسکی وجود ندارد، همه ی بیمارانی که تصمیم می گیرند دندان های خود را ایمپلنت کنند باید از قبل توسط دندانپزشکی حاذق در این باره آگاه شده و سپس برای انجام آن اقدام کنند.

عوارض طبیعی و موقت ایمپلنت دندان کدامند؟

تمام جراحی هایی که ممکن است یک فرد در طول عمر خود انجام دهد دارای عوارض طبیعی هستند که بعد از مدتی از بین می روند.ایمپلنت دندان نیز دارای عوارضی کاملا معمولی و موقتی است که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد: درد بعد از انجام ایمپلنت برای همه ی بیماران وجود داشته و هیچ راه گریزی از آن نیست. اگر چه که شدت درد برای هر فردی متفاوت است اما همه ی افراد این درد را تجربه می کنند.
  • لق شدن دندان: دندان های کناریِ دندان ایمپلنت شده بر اثر فشاری که در طی عمل جراحی به آن ها وارد می شود کمی لق خواهند شد، البته این مورد جای نگرانی ندارد زیرا لقی دندان ها بعد از 21 تا 30 روز از بین رفته و دندان به حالت معمولی خود برمی گردد.
  • تورم و کبودی: از دیگر عوارض کاملا طبیعی ایمپلنت، تورم و کبودی دهان بیمار است که اکثریت بیماران آن را تجربه می کنند. این مشکل نیز بعد از چند روز از بین می رود.
  • گزگز و بی حسی: این مورد نیز در اثر جراحی ایمپلنت، در لب بیماران ایجاد می شود و بعد از چند روز از بین خواهد رفت.
  • فشار به لثه و دندان ها: این عارضه بعد از انجام روکش ایمپلنت برای بیماران ایجاد می شود اما جای نگرانی نیست زیرا مانند دیگر موارد گفته شده خیلی زود اثرات آن از بین خواهد رفت.

عوارض غیر طبیعی ایمپلنت دندان کدامند؟

به طور کلی 97 درصد از جراحی های ایمپلنت موفقیت آمیز بوده و تاثیر مثبتی دارند؛ اما در موارد نادر نیز با عوارض غیر طبیعی مواجه می شویم که می تواند شامل موارد زیر باشد.

  • عفونت ها: بعد از هر عمل جراحی زخم هایی ایجاد می شود که ممکن است دچار عفونت شود این امکان برای زخمی که در اثر ایمپلنت ایجاد شده نیز وجود دارد.
  • مشکلات سینوسی: در طی جراحی ایمپلنت امکان بروز مشکلات سینوسی که باعث پاره شدن غشاء سینوس می شوند نیز وجود دارد.
  • شکستگی پروتز دندان بر اثر دندان قروچه: کردن موجب ناکارآمدی پروتز ها خواهد شد، به همین دلیل اگر فردی عادت به انجام این کار داشته باشد امکان شکستگی و شل شدن پیج ایمپلنت هایش وجود دارد. در صورت بروز این مشکل حتما باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.
  • پوسیدگی دندان ها: یکی دیگر از عوارض غیر طبیعی ایمپلنت های مجاور است، این مشکل زمانی اتفاق می افتد که روکش پروتز به خوبی تراشیده نشده و با دندان های کناری هم سطح نباشد در این صورت با گیر کردن غذا در بین آن ها به تدریج دندان های کناری دچار پوسیدگی شدید خواهند شد.

در چه صورتی عمل ایمپلنت دندان موفقیت آمیز نبوده و دهان دچار عفونت می شود؟

  • اگر بیمار اعتیاد داشته باشد و دخانیات و سیگار مصرف کند.
  • اگر افراد، بیماری هایی مانند دیابت یا پوکی استخوان داشته باشند احتمال پس زدن ایمپلنت و بروز عفونت زیاد است.
  • افرادی که از قبل بیماری های مربوط به لثه داشته باشند ممکن است ایمپلنت را پس بزنند.
  • کاشت نادرست و عادت های نامناسبی مانند دندان قروچه نیز موجب بروز عفونت خواهد شد.

سخن اخر

ایمپلنت دندان در اکثر مواقع موفقیت آمیز بوده و عوارض خطرناک کمی دارد اما گاهی نیز افراد دچار عوارض خطرناکی خواهند شد، تنها راه جلوگیری از این گونه عوارض مراجعه به دندان پزشکان متخصص و انجام تمامیِ آزمایش های اولیه است.

دکمه بازگشت به بالا