ایران کسب و کارعمومی

دوربین عکاسی خوب چی بخرم

چه دوربینی بخرم و یا دوربین عکاسی خوب چی بخرم؟ این‌ها پرسش‌هایی است که معمولاً شخصی که به تازگی وارد دنیای عکاسی شده است و قصد خرید دوربینی را دارد اما از تکنولوژی روز و کارایی دوربین‌ها بی‌اطلاع است در ذهنش متبادر می‌شود. خرید دوربین به دلیل قیمت بالایی که دارد حق انتخاب را برای خریداران محدود می‌کند و هر کسی قادر به خرید دوربین‌های ممتاز در هر رده‌ای نیست و  به همین دلیل است که بایستی به این سؤال کلیدی پاسخی حساب شده و درست داد که واقعاً یک خریدار باید چه دوربینی بخرد که بعدها پیشمان نشود و تا آخرین روزی که از آن استفاده می‌کند از کارکرد و کیفیت دوربین راضی باشد و یا تا روزی که قصد ارتقای آن را بکند نیاز دیگری جهت تعویض آن نداشته باشد؟

محتوای خبر پنهان
1 راهنمایی خرید دوربین

راهنمایی خرید دوربین

به دلیل حساسیت موضوع بایستی این روند از چند دیدگاه مورد بررسی قرار داده شود، چرا که برای انتخاب یک دوربین عکاسی حرفه ای باید به چندین گزینه‌ی مهم توجه داشت این گزینه‌های فقط به انتخاب یک دوربین ساده و خرید آن خلاصه نمی‌شود بلکه با توجه به تنوع خواسته‌ها و نیازها و تنوع دوربین‌ها و لنزها  و گستردگی دامنه‌ی انتخاب‌ها موارد مهمی باید در زمان خرید بررسی شوند که در ادامه به تک تک این موارد و گزینه‌ها پرداخته شده است.

نیاز سنجی:

نیاز سنجی قدم اول خرید دوربین و لنز و به نوعی اصلی‌ترین و ستون و تعیین راه پیش روی انتخاب دوربین است ، برای نیاز سنجی خریدار باید چندین سؤال را پاسخ دهد ، این سوالات در خصوص دلیل و هدف خرید دوربین است، هرچه تنوع، تعداد و جزئیات این سؤال‌ها بیشتر باشند نیاز افراد بیشتر و بهتر تعیین و مشخص می‌شود و به همین دلیل دامنه‌ی انتخاب کوچکتر و محدودتر و تخصصی‌تر می‌شود.

برای نمونه چندین نوع از این سؤالات را در ادامه آورده ایم که خودتان هم می‌توانید علاوه بر سؤالات ذیل پرسش‌های جدیدی را نیز به آن اضافه نموده و به آن‌ها پاسخ دهید:

1-1) هدف من از خرید این دوربین چیست؟ (فقط برای عکاسی خانگی؟نیاز تحصیلی؟ نیاز شغلی؟ علاقه‌ی شخصی؟ تولید حرفه و بیزنس جدید؟ و…. )

1-2) نیاز من به این دوربین چند وقت است؟ (فقط برای مدت کوتاه؟برای چندین سال متوالی؟برای مدت مدید؟تا زمانی که نیاز به ارتقای آن پیدا کنم

1-3) با توجه به هدف خرید دوربین، دوربین مورد نیاز باید چه آپشن‌هایی داشته باشد؟ (لرزشگیر قوی؟ عکاسی از فواصل بسیار بسیار نزدیک «عکاسی ماکرو»؟ سرعت فوکوس بالا؟ عکاسی در شرایط کم نور؟ و ….. )

1-4) لنز مورد نیاز باید چه آپشنی داشته باشد؟ (لرزشگیر قوی؟ زوم بسیار زیاد؟ واید بسیار زیاد؟ کیفیت و شارپنس بالا؟ قیمت پایین؟ عکاسی از فواصل بسیار بسیار نزدیک «عکاسی ماکرو»؟ و … ؟

1-5) با توجه به هدف خرید چه تجهیزاتی مورد نیاز است؟ سه پایه؟ کاور ضد رطوبت؟هود؟ فیلتر پلاریزه؟ فیلتر تعادل رنگ؟ فیلتر ND و … ؟

1-6) با توجه به هدف چه تجهیزات نوری لازم است؟ آیا فلاش سر خود دوربین کفایت می‌کند ؟ آیا نیاز به فلاش‌ چتر داریم؟ آیا رفلکتور نیاز است؟ آیا سافت باکس نیاز است؟ و …

1-7) با توجه به هدف خرید ،‌ میزان ریسک پذیری کار کردن با دوربین چقدر است؟ آیا ممکن است شن زده شود ؟ آیا ممکن است آب یا رطوبت به آن نفوذ کند؟ آیا ممکن است در حین فیلمبرداری دوربین آسیب ببیند؟

اگر جواب پرسش‌های فوق با درصد ریسک پذیری بالایی بود ، بدون تأمل دوربین و لنز خود را باید بیمه کرد تا پس از آسیب دیدن بیمه از عهده‌ی خسارات وارده براید. اینجاست که سوال بعدی متبادر می‌شود

1-8) شرکت بیمه گزار من باید چه خصوصیتی داشته باشد؟ چند درصد از کل مبلغ دوربین را تقبل می‌کند؟ میزان فرانشیز آن چقدر است؟ بیمه‌نامه‌اش چند سال اعتبار دارد؟ آیا شرکت بیمه گزار سابقه‌ی مطلوبی دارد؟ آیا شرکت بیمه گزار اعتبار بالایی دارد؟ و ….

با طرحو پاسخ دادن به چنین سؤالاتی که در بالا نمونه‌اش گفته‌ شد، خریدار بر روی کاغذ می‌تواند یک سیاهه‌ی کامل از خواسته‌هایش را با اولویت اول به بعد لیست کند و بر اساس آن به سراغ قدم بعدی خرید دوربین و لنز خود برود.

تعیین و برآورد بودجه‌ای که قرار است جهت خرید دوربین، لنز و تجهیزات مورد نیاز اختصاص یابد.

تعیین و بر آورد بودجه قدم دوم خرید دوربین و لنز است ، با توجه به قیمت بالای دوربین و لنز تجهیزات عکاسی به جرأت می‌توان گفت که هرچقدر هم برای خرید دوربین هزینه در نظر بگیرید باز هم ممکن است تمامی خواسته‌هایتان عملی نشود و مجبور شوید روی بسیاری از خواسته‌هایتان در لیست موارد مورد نیاز و هدف خرید ، خط بکشید و فقط به خواسته‌هایی که در اولویت بالا هستند اعتنا کنید. پس تمامی بودجه‌ای که توانایی تهیه آن را دارید مشخص کنید و با مراجعه به شبکه‌های مجازی و سایت‌های فروشگاهی متعدد حدود قیمت دوربین و لنز و تجهیزات و لوازم جانبی ضروری و اختیاری که نیاز دارید را مشخص کنید، فراموش نکنید که مبلغی را نیز باید جهت خرید بیمه‌نامه دوربین و لنز کنار بگذارید. با توجه به بودجه میتوانید لیستی از دوربین‌ها و لنزهای مختلفی که با بودجه‌ی شما همخوانی دارند را مشخص کنید و لیست را به صورت برندهای مجزای کانن ، نیکون ، سونی ، فوجی و … برای هر کدام از دستگاه‌های مورد نیاز مانند دوربین ، لنز،‌ تجهیزات و … تعیین و مرتب کنید و از سایت‌های مرجع اطلاعات و مشخصات هر کدام از این دستگاه‌ها را سرچ کرده و آنها را به صورت فایل‌های نوشتاری ذخیره کنید.

انتخاب رده‌‌های مناسب با نیاز‌های خریدار در بین برندهای موجود با در نظر گرفتن میزان بودجه:

حالا از بین لیست و مشخصات آن‌ها میتوانید مشخص کنید که دوربینی که قصد انتخاب آن را دارید با توجه به نیازسنجی اولیه و قیمت‌های موجود در بازار و میزان بودجه‌‌ای که مشخص کرده اید در چه رده‌ای از دوربین‌های تولید شده قرار دارد؟

دوربین‌ها را به چند شیوه تقسیم بندی می‌کنند که عمومی ترین آن‌ها عبارتند از:

3-1) رده‌ی کاملاً حرفه‌ای (رده‌ی بالا) ،

3-2) نیمه حرفه‌ای (میان رده) ،

3-3) مبتدی (رده زیرین)

3-4) دوربین‌های بدون آینه (میرورلس)

3-5) خانگی (کامپکت) تقسیم می‌کنند.

دوربین‌های کاملاً حرفه‌ای: این دسته از دوربین‌ها و لنزها اختصاصاً برای مصارف کاملاً حرفه‌ای و تخصصی تولید می‌شوند و برای تولید آن‌ها از جدیدترین تکنولوژی‌ها و بالاترین هوش مهندسی و بهترین متریال استفاده می‌گردد، عموماً هر کدام از این دوربین‌ها در یک خصیصه منحصر به فرد یا در درجات خیلی بالا هستند، مثلاً برخی سرعت شاتر بسیار بالا دارند ، دسته‌ی دیگری شفافیت و کیفیت فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهند و دسته‌ی دیگر نیز بهترین رنگ را ارائه می‌دهد، و دوربین‌های بدون آنیه نیز با توجه به حفظ کیفیت دوربین‌های DSLR از حجم و وزن بسیار کمی نیز برخوردارند ، هر دوربینی که در موارد گفته شده در درجات بالاتری باشد ، قاعدتاً گرانقیمت‌تر هم خواهد بود.

مبلغی که برایفروش دوربین و لنز از طرف نمایندگی کانن تعیین می‌شود عموماً بر اساس چندین عامل است که مهمترین آن‌ها DSLR بودن یا کامپکت بودن است و در صورتی که دوربین DSLR بود (که در این دسته دوربین‌ها ، می‌توان لنزهایشان از بدنه جدا نموده و تعویض کرد) آن را به سه رده‌ی بالایی ، میانی و مبتدی تقسیم می‌کنند برای هر رده معمولاً چندین مدل دوربین هم رده و هم مشابه وجود دارد که قیمت‌هایشان به هم نزدیک است. در ادامه به معرفی هر یک از پنج رده‌ی مذکور می‌پردازیم:

راهنمای خرید بهترین دوربین‌های خانگی و کامپکت :

عموماً افرادی که فقط برای مصارف خانگی قصد خرید دوربین دارند ، بهترین دوربین پیشنهادی به آن‌ها دوربین‌های کامپکت است، لنز این دوربین‌ها همراه خود دوربین است و از آن‌ها جدا نمی‌شود و مهندسی ساخت آن بیشتر به راحتی استفاده کردن از آن گرایش یافته است، به طوری که خود دوربین بیشترین تنظیمات را به عهده گرفته و بهترین تصویر را کاربر ارائه دهد، البته بخش اتوماتیک نیز تا حدی منعطف طراحی شده است یعنی اینکه با وجودی که بیشتر موارد به صورت خودکار تنظیم می‌شوند اما تا حدی نیز به کاربر جهت اعمال سلیقه حق انتخاب داده شده است.

راهنمای خرید دوربین‌های مبتدی (رده زیرین):

این دوربین‌ها دیگر کامپکت نیستند و لنزهایشان قابل تعویض است ، اما این رده بیشتر برای افرادی طراحی و تولید شده است که به تازگی قصد دارند وارد عکاسی حرفه‌ای شوند و برای شروع قصد ندارند مبالغ هنگفتی را برای خرید دوربین پرداخت کنند. به عبارت دیگر این رده از دوربین‌ها بیشتر جنبه‌ی آموزشی دارد تا کیفیت در عکاسی.

در این رده از دوربین‌ها که ارزان‌ترین رده‌ی دوربین‌های DSLR نیز هستند بیشتر منوهای یک دوربین حرفه‌ای قرار دارد اما نباید از این دوربین‌ها انتظار کیفیت بالایی داشت. این رده بیشتر برای کاربرانی که می‌خواهند مصرف خانگی داشته باشند اما بتوانند لنز‌هایشان را تعویض کنند و یا دانشجویانی که رشته‌ی تحصیلی آن‌ها از عکاسی و فیلمبرداری جداست و صرفاً جهت چند واحد درسی  که در طی رشته‌ی تحصیلی خود به دوربین نیاز دارند، اقدام به خرید دوربین می‌کنند. رشته‌هایی مثل گرافیک یا طراحی صنعتی

راهنمای خرید دوربین‌های نیمه حرفه‌ای (میان‌ رده):

این دسته از دوربین‌ها بیشترین طیف خریداران را شامل می‌شود چرا که با یک دوربین میان رده می‌توان یک دانشجوی رشته‌ی عکاسی یا فیلم‌برداری را اغنا کرد، می‌توان یک آتلیه ارزان قیمت با توقع کیفیت نه چندان بالا راه اندازی کرد ، می‌توان از آن در اکثر رشته‌های وابسته به عکاسی مانند معماری و دندانپزشکی و … استفاده کرد. با توجه به کیفیت قابل قبول این رده و قیمتی بسیار بسیار پایین‌تر از رده‌ی دوربین‌های حرفه‌ای ، دوربین‌ها میان رده را می‌توان پر فروش‌ترین و پرطرفدارترین رده دوربین‌ها در تمامی برندها دانست.

راهنمای خرید دوربین‌های حرفه‌ای (رده‌ی بالا):

این دوربین‌ها که عموماً دارای پردازشگر تصویر قطع کامل (فول‌فریم) و قطع بزرگ (مدیوم) می‌باشند تخصصاً برای امور کاملاً حرفه‌ای در عکاسی‌های حرفه‌ای تولید گردیده‌اند. دوربین‌های حرفه‌ای عموماً قیمتی بالا دارند ، به طوری که دوربین‌های قطع بزرگ (مدیوم) گاهی قیمتی معادل چندین هزار دلار می‌باشند. دوربین‌های ارزان‌تر این رده برای آتلیه‌ها و مجالس بسیار مناسب می‌باشند ولی دوربین‌های گرانقیمت این رده صرفاً جهت درآمدزایی کلان مانند عکاسی برای بیلبوردهای تبلیغاتی مناسب است که به دست عکاسان کاملاً حرفه‌ای صورت می‌گیرد.

راهنمای خرید دوربین‌‌های بدون آینه (میرورلس):

این دوربین‌ها نیز قابلیت تعویض لنز را دارند اما از نظر قد و اندازه و طراحی فیزیکی ، بسیار به دوربین‌های کامپکت نزدیک هستند. وزن اندک و حجم کم این دوربین‌ها به عنوان بزرگترین مزیت این نوع دوربین‌هاست و دلیل این کمی وزن و حجم نیز حذف سیستم آینه نسبت به دوربین‌های DSLR است. دوربین‌های میرورلس هم جزء دوربین‌های حرفه‌ای محسوب می‌شوند و تقریباً تمامی کمپانی‌های تولید دوربین متفقاً هم عقیده‌اند که سمت و سوی تولید دوربین خود را به تولید این رده متوجه کرده و خط تولید دوربین‌های DSLR را متوقف کنند.

از دوربین‌هایی بدون آینه کانن (تا زمان ارائه‌ی این مقاله – پاییز 1399) می‌توان به دوربین‌ های R5 و EOS R اشاره کرد و از بین دوربین‌های بدون آینه نیکون نیز می‌توان به Z5 و Z50 اشاره نمود.

بررسی آپشن‌‌ها و توانایی‌های هر یک از دوربین‌های انتخاب شده :

حالا که رده‌‌‌ی مناسب با نیاز خود را یافته‌اید، یعنی توانسته‌ای از 40-50 مدل دوربین موجود در بازار انتخاب خود را فقط به 7-8 مدل محدود کنید. اینک زمان آن است که مشخصات و اطلاعات لازم برای دوربین و مدل مناسب با نیاز خود را به دست آورید . این هفت – هشت مدل‌ را که قاعدتاً ممکن است از همه‌ی برندهای کانن، نیکون، سونی ، فوجی و … باشد را مرتب بنویسید و از سایت dpreview.com  ریز اطلاعات هر دوربین را پیدا کرده و برای مقایسه با مدل‌های دیگر ذخیره و یادداشت کنید. حالا دیگر شما با توجه به نیازهایی که دارید از این 7-8 مدل فقط یکی – دو مدل را می‌یابید که در همه‌ی موارد مناسب خواسته‌های شماست.

انتخاب برند با توجه به بررسی توانایی‌ها:

ممکن است مثلاً دو مدل یا سه مدل کاملاً نزدیک به هم بیابید که هر کدام مخصوص یک برند باشد که در اینجا نوبت به انتخاب برند مورد نظر می‌باشد ، گاهی در مقالات متفاوت در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های مجازی ، گفتاری کاملاً ضد و نقیض میخوانیم که مثلاً فلان برند بهتر از بهمان برند است یا فلان برند چون خریدار بیشتری دارد پس بهتر است، اما در واقعیت اصلاً چنین چیزی نیست، بلکه این مدل‌ها هستند که با هم قابل قیاسند نه برندها ،مثلاً ما میتوانیم با توجه به لیستی که از سایت به دست آورده‌ایم تفاوت دو مدل میان رده‌ی نزدیک بهم مثل 80D از برند کانن و D7500 از برند نیکون را می‌توان با هم قیاس کرد و دوربینی را که در یک یا چند مورد برتر از دیگری تشخیص داد اما نمی‌توان این نتیجه را به کل برند کانن و نیکون تعمیم داد و از آن نتیجه گرفت که یک برند بر دیگری ارجحیت دارد.

عموماً تمامی برندهای تراز اول مثل کانن، نیکون و سونی در نزدیک هم و کم و بیش در یک سطح هستند و نمی‌توان یک برند را بهتر از دیگر برندها خواند اما چیزی که تقریباً تا کنون بوده است این است که برند کانن فروش بیشتری نسبت به نیکون و سونی در ایران داشته است که این امر شاید به خاطر نوع مدیریت و بازاریابی بهینه باشد. به هر حال برای انتخاب برند اول ببینید کدام مدل بیشترین نیازهای شما را با کمترین بودجه برطرف می‌کند برند همان مدل را به عنوان برند پایه برای خودتان انتخاب کنید و به مرحله‌ی بعدی انتخاب دوربین بروید.

انتخاب بهترین دوربین در بین دوربین‌های منتخب یک برند با در نظر گرفتن میزان بودجه:

خب تا کنون رده‌ای که نیاز دارید را میدانید و مدل‌هایی که به هم شبیه هستند و می‌توانند نیازهای شما را برآورده کنند نیز انتخاب شده است و قاعدتاً برند تان را نیز تا کنون انتخاب کرده‌اید ، اما معمولاً برندها از یک سری از میان رده‌ها چند مدل می‌سازند که هر ساله به آن سری مدل‌های جدیدی نیز اضافه می‌کنند، مثلا برند کانن دوربین‌های زیر را در دو رده‌ی میانی تولید کرده است.

و همچنین دوربین نیکون نیز دو رده‌ی میانی دارد که مدل‌های زیر برای آن دو رده می‌باشد:

  1. یا که وقتی به این مدل‌های نزدیک به هم می‌رسیم در صورتی که بودجه اجازه داد آخرین مدل را خریداری می‌کنیم وگرنه یک مدل یا دو مدل به آخر هم قابل قبول است، دلیل اینکه بهتر است که آخرین مدل را خریداری کنیم ، این است که وقتی کمپانی مدلی را امسال بسازد ، حداقل تا 10 سال آینده از نظر قطعات و نرم‌افزار آن را پشتیبانی میکند ، واگر هر چه مدل قدیمی‌تر باشد علاوه بر این که در مدل‌های قدیمی ممکن است از فن‌آوری روز خبری نباشد از زمان پشتیبانی قطعات و نرم افزار آن نیز گذشته است و قطعات مدل‌های قدیمی‌تر نسبت به مدل‌های جدیدتر مدت کمتری پشتیبانی می‌شوند پس بهتر است از مدل‌های جدیدتر خریداری شود.

انتخاب شرکت گارانتی کننده‌ی دوربین:

تبریک می‌گویم ، شما دوربین خود را انتخاب کرده‌اید و میدانید با توجه به نیازهای خود چه دوربینی بخرید که با این انتخاب نه به این زودی‌ها نیاز به فروش و تغییرش را داشته باشید و نه بیش از نیازتان هزینه‌ کنید، اما کار به همینجا ختم نمی‌شود ، حالا باید ببینید که این مدل را از کجا و با چه گارانتی باید خریداری کنید؟

خواه ناخواه دوربین شما به زمان خرابی خواهد رسید، ممکن است این خرابی در بدو خرید خود را نشان دهد، و یا ممکن است دوربینتان یک هفته‌ی بعد از خرید با افتادن در آب خراب شود و یا حتی ممکن است بعد از 7-8سال به دلیل استهلاک ، فرسوده و خراب شود، در هر حال تعمیرات دوربین یکی از رکن‌های اساسی برای تصمیم‌گیری و انتخاب در خرید دوربین است. اگر دوربین شما خراب شود و قطعه‌ی مورد نیاز تعمیر آن پیدا نشود نتیجه چیست؟ قطعاً کل دوربین بلااستفاده می‌شود، پس تعمیرات و خدمات پس از فروش جهت انتخاب در خرید بسیار مهم است.

7-1) روزمه‌ و پیشینه‌ی تعمیرگاه دوربین :

برای انتخاب شرکتی که به عنوان شما قرار است خدمات پس از فروش آن را به عهده بگیرد خواه برای ، خواه برای و یا جهت ، یک شرط لازم است و آن پیشینه‌ی مثبت و رزومه‌ی پر باری است که یک شرکت گارانتی کننده بایستی آن را داشته باشد. در حال حاضر معروفترین و بزرگترین نمایندگی تعمیر دوربین در ایران سازمان خدماتی ایده‌آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین است .

7-2) گارانتی ، بیمه و کارت VIP

این سازمان خدماتی علاوه بر گارانتی اصلی دوربین ، دوربین شما را بیمه بدنه نیز می‌کند تا اگر در همان ماه‌های اولیه خرید،  دوربین‌تان به مشکلی خورد، نیاز به پرداخت هزینه‌ی هنگفت تعمیرات نباشید و با کمترین هزینه ، دوربین خود را تعمیر کنید و یا حتی در صورت عدم تعمیر از بیمه خسارت بگیرید. درثانی در صورتی که دوبین‌تان قابلیت تعویض لنز را داشته باشد به صورت رایگان به شما کارت‌های ویژه‌ای تحت عنوان IPS ارائه خواهد شد که نوعی کارت VIP بوده و برای شما مزایای ارزنده‌ای درتعمیرات دارد. پس فعلاً بهترین انتخاب برای خدمات پس از فروش گارانتی و بیمه و VIP شرکت ایده آل دوربین می‌باشد.

7-3) تعمیر دوربین کانن ، تعمیر دوربین نیکون و تعمیر دوربین سونی خارج از گارانتی :

گاهی باید به این فکر کرد که اگر دوربین در بازه‌ی زمانی طولانی و به دلیل استهلاک خراب شود و این خرابی خارج از زمان بیمه‌نامه و گارانتی باشد ، آیا شرکت گارانتی کننده می‌تواند این خرابی را برطرف نماید و یا کلاً خدماتی در خصوص اینگونه دوربین‌ها وجود دارد یا خیر؟

در این خصوص باید گفت که سازمان خدماتی ایده‌آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین علاوه بر کارت‌های IPS که به عنوان کارت VIP ارائه می‌شود (که توضیح داده شد) ، برای کاربرانی که عضو اینستاگرام باشند نیز تخفیف حق عضویت قائل است. این مرکز می‌تواند تا 15 سال بعد از پایان تولید یک مدل ، قطعات مورد نیاز ارجینال آن را تأمین کند که این امر خود بزرگترین مزیت است.

راهنمای خرید بهترین لنز زوم:

انتخاب نوع و رنج لنز مناسب جهت برآورد نیازهای خریدار دربین لنزهای که با دوربین سازگار باشند.

اینک مدل دوربین و شرکت گارانتی کننده را انتخاب کردید ، نوبت به خرید لنز است ، البته در بسیاری از دوربین‌ها ، در جعبه‌ی دوربین ، یک لنز که بیشترین طیف استفاده را دارد به همراه بدنه، قرار داده شده است که به صورت یک کیت فروخته می‌شوند ، این لنزها عموماً 18-55 یا 18-135 و یا 18-140 می‌باشند  که همگی بسیار پر فروش و پر مصرف هستند. اما اگر بر اساس نیاز خود لازم باشد که یک لنز خاص مثل 50mm برای پرتره و یا 70-300 برای طبیعت خریداری کنید حتما به شیوه‌ی نامگذاری آن لنز نیز دقت کنید، هر بخش از نام لنزها در واقع بخشی از تکنولوژی‌های به کار گرفته شده در آن را نشان می‌دهد که برای دانستن مفهوم این علائم می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید این نامگذاری‌ها هر ساله بسته به فناوری جدیدی که به وجود می‌آید ممکن است تغییر کند و یا حتی نمایه‌ها و علائم جدیدتری به آن افزوده شود. پس با خواندن این علائم ابتدا لنز مورد نیاز خود را با استفاده از برگه‌ی نیازسنجی در برند دوربینتان پیدا کنید و آن را با همان گارانتی که دوربین را خریدید ، خریداری نمایید. لازم به ذکر است اگر قصد خرید یک لنز با رنج مشخصی را دارید اما بودجه‌ی کافی برای خرید لنزی را ندارید که هم نام با برند دوربینتان است ، می‌توانید از برندهای سیگما یا تامرون استفاده کنید، این لنزها نسبت به لنزهای کانن و نیکون بسیار ارزان‌تر هستند اما مانت انتهای لنز آن‌ها طوری ساخته شده است که بتوان آن‌ها را بر روی دوربین‌ها کانن و نیکون نیز سوار کرد.

انتخاب تجهیزات عکاسی مناسب با نیازهای خریدار با در نظر گرفتن میزان بودجه:

گاهی تجهیزات به حدی مهم می‌شوند که بسته به نیاز عکاس ممکن است با نبودشان حتی نتوان عکاسی کرد، مثلا برای عکاسی از کسوف حتماً نیاز به فیلتر مخصوص دارید یا اگر نیاز به عکاسی زیر آب باشد ، حتماً محافظ ضد آب نیاز است خرید تجهیزات را نیز از برندهای معتبر و از فروشگاه‌های معتبر دریافت کنید.

از تجهیزاتی که باید به اجبار خریداری شود می‌توان به کارت حافظه، کیف و فیلتر UV به عنوان محافظ لنز نام برد و دیگر تجهیزات بسته به نوع نیاز می‌توانند اجباری یا اختیاری باشند، تجهیزاتی مانند ، سه پایه دوربین ، فلاش‌‌ و اسپیدلایت‌ها، رفلکتور، سافت باکس ، اوکتاباکس ، چتر فلاش ، ریموت کنترل ، گریپ ، انواع فیلتر ، هود ، فون ، کوله ، میکروفن ، تریگر ، انواع کابل‌های USb و HTMI و کابل تتر و … از این گونه‌اند

انتخاب آموزشگاه مناسب جهت آموزش منوهای دوربین ، آموزش عکاسی و فتوشاپ با توجه به نیاز خریدار:

حالا که پکیج مورد نیاز خود را با استفاده از نیازسنجی و میزان بودجه تهیه کردید ، بایستی اطلاعات خود را از کار با دوربین یا علم عکاسی بالا ببرید. چرا که اگر بهترین دوربین موجود در بازار را به گران‌ترین قیمت موجود خریده باشید باز هم اگر نتوانید از آن درست استفاده کنید ، عکس‌های مطلوبی برداشت نخواهید کرد.

شناخت منوی دوربین خریداری شده ، لازمه‌ی اصلی کار با دوربین است، شما حتی اگر اصول عکاسی را هم بدانید ، مدت زمان زیادی را نیاز دارید تا بتوانید خودتان به زیر و بم منوها دست پیدا کنید و ممکن است حتی برای تنظیمات اولیه نیز مدت‌ها به دنبال کلید مرتبط با آن بگردید.

اما اگر شرکت گارانتی کننده‌ی خود را شرکت ایده‌آل دوربین انتخاب کرده باشید ، با خرید دوربین، به شما دو جلسه کلاس آموزش منوهای همان دوربین را به صورت رایگان خواهید داشت. حتی اگر تمایل داشته باشید که این آموزشات تداوم داشته باشند ، دور از ذهن نیست و این تداوم آموزش‌ها ، حتی تا مرحله‌ی تخصص در رشته‌های مختلف عکاسی نیز پیش می‌رود.

آموزش عکاسی پرتره، عکاسی صنعتی ، عکاسی مد و فشن ، عکاسی ماکرو و … تماماً رشته‌هایی است که یک خریدار دوربین می‌تواند آموزش‌های کار با دوربینش را در همین مجموعه ببیند.

البته خدمات ایده آل دوربین به همینجا محدود نمی‌شود، بلکه در این مجموعه به متقاضیان آموزش فتوشاپ ، به عنوان برنامه‌ی مکمل عکاسی ، آموزش فتوشاپ و ریتاچ، نیز داده می‌شود. ریتاچ عملیات اصلاح عکس‌های پرتره است که بیشترین نیاز این نوع آموزش در کسانی احساس می‌شود که قصد تأسیس آتلیه را دارند و با خرید دوربین و تجهیزات می‌خواهند به عنوان آتلیه‌دار و عکاس مجالس فعالیت کنند.

سخن آخر: اگر به هر دلیل کل این مقاله را نخواندید، برای انتخاب بهترین دوربین بر اساس نظر سنجی شما، راه بسیار کوتاه‌تری نیز وجود دارد و آن مشورت کردن با مشاورین خرید سازمان خدماتی ایده‌آل دوربین/ تعمیرگاه مرکزی دوربین است، آن‌ها با سؤالات اولیه‌ای که از شما می‌پرسند ، ابتدا نیاز سنجی می‌کنند و با توجه به اینکه به خصوصیات و آپشن‌ها و تنظیمات تمامی دوربین‌ها اشراف دارند، به راحتی مناسب‌ترین گزینه را به شما پیشنهاد می‌کنند.

از طرفی شما می‌توانید در ساختمان اصلی نمایندگی کانن ، نیکون و سونی ایران با شماره خدماتی 1438 مشاوره بگیرید، در یکی از طبقات آن خرید کنید ، در طبقه‌ی دیگر همان ساختمان برایتان بیمه و گارانتی و صادر شود ، در طبقه‌ی دیگر این ساختمان به صورت رایگان آموزش عکاسی ببینید، در طبقه‌ی دیگر آموزش تخصصی عکاسی و آموزش فتوشاپ ببینید، در روفگاردن این ساختمان اقدام به تمرین عکاسی کنید و عکس‌های خود را به صورت رایگان در گالری این ساختمان به نمایش بگذاریدمواردی که در خرید دوربین باید به آنها توجه شود

اگر برای اولین بار است که می‌خواهید دوربین بخرید، احتمالا این سوالات در ذهن شما به وجود آمده که چرا باید بخریم؟ یا اصلا چه دوربینی بخریم ؟ یا کدام یک از آپشن‌های دوربین برای ژانر عکاسی من مهم‌تر است.

در این مقاله با هم فاکتور‌هایی را بررسی می‌کنیم تا یک پاسخ مناسب برای سوال چه دوربینی بخریم پیدا کنیم. حتی اگر قبلا دوربین خریدید یا اطلاعاتی دارید باز هم پیشنهاد می‌کنیم مقاله چه دوربینی بخریم ؟ را بخوانید چون ممکن است مواردی را در نظر نگرفته باشید.

برای عکاسی حرفه ای چه دوربینی بخریم | بهترین دوربین عکاسی تا ۱۵ میلیون

  1. چه دوربینی برای من مناسب است؟

انواع مختلفی از دوربین های عکاسی وحود دارند، مثل ، یا 360 درجه که هر کدام کاربرد خاصی دارند و برای دسته ای از کاربران طراحی شده اند. در اولین قدم باید نیاز‌های خود را بسنجید تا متوجه شوید کدام دوربین برای شما مناسب است.

مقاله پیشنهادی

امروزه همه گوشی‌های هوشمند دوربین های بسیار با کیفیتیی دارند که حتی در بعضی موارد قابل مقایسه با دوربین های دیجیتال هستند. اما نداشتن زوم اپتیکال و سایز کوچک سنسور از نقطه ضعف‌های آنهاست. بنابراین اگر نمی‌خواهید عکاسی را به طور جدی دنبال کنید، دوربین گوشی شما کافی بنظر می‌رسد اما اگر می‌خواهید حرفه ای عکاسی کنید، بهتر است به دنبال یک دوربین دی اس ال آر یا بدون آینه باشید.

دوربین های بدون آینه سایز کوچک تری دارند و از منظره یاب الکترونیکی استفاده می‌کنند. این نوع منظره یاب به شما امکاناتی از قبیل نمایش هیستوگرام زنده را می‌دهد. اما باید به قیمت بالاتر بدون آینه ها و همچنین هایی با تنوع کمتر و قیمت بیشتر توجه داشته باشید.

در مقابل دوربین های DSLR تنوع لنز بیشتری دارند و قیمت آنها نیز بسیار پایین تر است. همچنین باتری آنها معمولا دو تا سه برابر یک دوربین بدون آینه انرژی دارد.

اگر یک ورزشکار هستید و می‌خواهید یک دوربین سبک و جمع و جور داشته باشید و بتوانید آن را به خود متصل کنید می‌توانید یا را در نظر بگیرید. این نوع دوربین ها را می‌توانید با نگهدارنده هایی به سر یا کمر یا مچ خود وصل کنید. همچنین کیفیت فیلمبرداری در آنها بسیار بالاست.

  1. سایز سنسور

سایز سنسور فاکتور بسیار مهمی است. در واقع هر چه سنسور بزرگتر باشد کیفیت نهایی عکس نیز بیشتر است. همچنین سنسور های بزرگتر نور بیشتری را جذب می‌کنند و باعث کاهش نویز تصویر نسبت به سنسور های کوچک می‌شوند.

با بالا رفتن سایز سنسور، قیمت دوربین نیز بالا می‌رود. معمولا دوربین های فول فریم بسیار گران قیمت هستند.

یکی از دلایلی که هنوز نمی‌توان دوربین گوشی های هوشمند را هم سطح DSLR ها دانست همین سایز سنسور است. سایز سنسور گوشی ها از ناخن دستتان نیز کوچک تر است.

مقاله پیشنهادی

  1. مگاپیکسل اهمیتی دارد؟

یکی از مهمترین فاکتور های دوربین در بخش تبلیغات و بازار گرمی برند‌ها عدد مگاپیکسل است. بسیاری فکر می‌کنند که هر چه این عدد بیشتر باشد کیفیت عکس‌ها بیشتر خواهد بود، اما این عدد تنها نشان دهنده تعداد پیکسل در هر عکس است و با کیفیت عکس ارتباطی ندارد.

شما احتمالا هیچ‌گاه به دوربینی احتیاج نداشته باشید که تعداد زیادی پیکسل داشته باشد. برای چاپ عکس در ابعاد معمولی 6*4 اینچ یا 5*7 اینچ تنها 4 مگاپیکسل نیاز دارید تا نتایج خوبی داشته باشید‍! یک دوربین 8 مگاپیکسلی به راحتی چاپ 8*10 اینچ را انجام می‌دهد. با 20 مگاپیکسل شما قادر خواهید بود تصاویر چاپی 12*18 اینچ فوق‌العاده با کیفیت ایجاد کنید. بنابراین اگر به طور دائمی با چاپ‌های ابعاد بزرگ سر و کار ندارید به راحتی می‌توانید نسبت به این عدد بی‌تفاوت باشید.

  1. فرمت های عکس

مقاله پیشنهادی

معمولا از فرمت خام برای ، ، عکاسی در نور کم، پرینت در سایز های خیلی بزرگ و همچنین پوشاندن عیب های مبتدیان استفاده می‌شود.

اما برای و نباید از این فرمت استفاده کرد به این دلیل که حجم بافر را به سرعت پر می‌کند.

در نهایت وجود قابلیت پشتیبانی از فرمت خام را جزو مهمترین پاسخ های خود برای سوال چه دوربینی بخریم قرار دهید.

  1. بدنه

برای اینکه یک پاسخ خوب برای سوال چه دوربینی بخریم پیدا کنیم باید به فاکتور‌های زیادی توجه کنیم، یکی از فاکتور های مهم در انتخاب دوربین راحتی استفاده از آن است. اگر دوربین در دست شما راحت نباشد، نمی‌توانید عکس‌های شگفت انگیزی را با آن خلق کنید و قطعا روز‌های زیادی را در کمد خانه سپری خواهد کرد!

همچنین باید به نحوه چینش کلید‌ها نیز توجه داشته باشید. باید جای کلید‌ها را خیلی خوب بشناسید و بتوانید راحت با آن ارتباط برقرار کنید. مخصوصا اگر چپ دست هستید حتما به جای کلید‌ها دقت کنید.

اندازه و وزن دوربین هم هرچه کمتر باشد، حمل و نقل آن راحت تر خواهد بود و می‌توانید سریع تر با آن عکاسی کنید.

  1. لنز قابل تعویض

دوربین ها در یک دسته بندی به طور کلی به دو دسته با قابلیت تعویض و بدون قابلیت تعویض لنز تقسیم می‌شوند. برای اینکه بخواهید انتخاب کنید دوربین شما از کدام دسته باشد، باید ببینید چه کاری با آن انجام می‌دهید. اگر به عکاسی از مناظر نمی‌پردازید یا عکاسی حرفه ای نمی‌کنید لزومی ندارد که لنز شما قابل تعویض باشد.

مقاله پیشنهادی

اما اگر نیاز به افزایش قابلیت‌های دوربین و لنز خود دارید، بهتر است به دنبال یک DSLR باشید. اما در این بین کسانی هستند که می‌گیرند ولی باز هم از همان لنز کیت روی خود دوربین استفاده می‌کنند. اگر شما هم از این افراد هستید، بهتر است به دنبال دوربینی باشید که روی خودش لنز دارد.

لنز ها به طور کلی ( به جز ) با دو عدد مشخص می‌شوند که کمترین و بیشترین فاصله کانونی آن لنز را مشخص می‌کند. با تقسیم بزرگترین فاصله کانونی به کمترین آن میزان بزرگنمایی اپتیکال بدست می آید. برای مثال یک لنز 270-18 میلی‌متری به شما امکان زوم 15 برابر را می‌دهد.

لنز ها از نظر فاصله کانونی به پنج دسته ، واید، نرمال، تله فوتو (زوم) و تقسیم می‌شوند. بر اساس نیاز‌های خود و ژانری که عکاسی می‌کنید می‌توانید این لنز ها را انتخاب کنید.

تا به اینجای کار شش عدد از مهمترین فاکتور‌های خرید دوربین را بررسی کردیم. در ادامه با مقاله چه دوربینی بخریم ؟ همراه باشید تا فاکتور‌های دیگر برای انتخاب و را نیز بررسی کنیم.

مقاله پیشنهادی

  1. حساسیت سنسور یا ایزو ( ISO )

حساسیت سنسور یا ایزو یکی از توانایی‌های دوربین برای گرفتن عکس در نور کم است. هر چه میزان ایزو بیشتر باشد، حساسیت دوربین نسبت به نور بیشتر خواهد شد و می‌تواند عکس های روشن تر با نویز کمتری در فضا‌های تاریک ثبت کند.

با تنظیم دقیق ایزو می‌توانید هماهنگی دیافراگم و سرعت شاتر را هم بیشتر کنید و نتیجه بهتری بگیرید. البته در نظر داشته باشید که با توجه به نوع دوربین ، اگر ایزو از یک مقدار مشخص بالاتر برود عکس نویز می‌گیرد. این عدد در دوربین های مختلف متفاوت است.

  1. تراز سفیدی یا وایت بالانس

به طور ساده مشخص می‌کند که چه چیزی در تصویر سفید و چه چیزی سیاه است و به همین شکل طیف بین این دو رنگ را مشخص می‌کند.

دوربین ها حالت‌های مختلف وایت بالانس را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ مثل حالت آفتابی یا نور مهتابی و …. . اما بعضی از دوربین ها حالت دستی وایت بالانس را هم در اختیار شما قرار می‌دهند که اگر دوربین مد نظر شما این ویژگی را داشته باشد عالی است.

  1. سرعت شاتر

شاتر دریچه ایست که مانع ورود نور به داخل دوربین و برخورد آن با سنسور می‌شود. وقتی دکمه شاتر را فشار می‌دهید این دریچه برای زمان مشخصی باز می‌شود و نور به سنسور برخورد می‌کند و عکس تولید می‌شود.

مقاله پیشنهادی

دوربین های SLR توانایی تنظیم سرعت شاتر را دارند و به این صورت شما می‌توانید مشخص کنید که تا چه زمانی دریچه شاتر باز بماند. با بالا بردن سرعت شاتر می‌توانید از سوژه های متحرک بدون تاری عکس بگیرید.

البته این را هم در نظر بگیرید که با افزایش سرعت شاتر دریچه زمان کمتری باز خواهد بود و نور کمتری به سنسور خواهد تابید، پس عکس تاریک می‌شود. برای همین باید دیافراگم و ایزو را تنظیم کنید تا نور به اندازه کافی در عکس وجود داشته باشد.

  1. فوکوس

اگر می‌خواهید بدانید چه بخریم ، سیستم فوکوس را به عنوان یکی از مهمترین فاکتور‌ها در نظر بگیرید. عملکرد فوکوس مناسب بخش بسیار مهمی از دوربین است. شما به کمک فوکوس چشم بیننده را به نقطه‌ای هدایت می‌کنید که می‌خواهید آنجا را ببیند. هنگام انتخاب یک دوربین عملکرد سیستم فوکوس خودکار آن را مورد بررسی قرار دهید. هنگامی که شما سوژه ای را مشخص کردید، باید بتوانید به سرعت و با دقت روی آن فوکوس کنید. برای فوکوس کردن به صورت اتوماتیک، کافیست دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید و روی یک سوژه تمرکز کنید.

مقاله پیشنهادی

هنگام انتخاب یک دوربین عکاسی ، دقت کنید که سرعت فوکوس آن بالا باشد و دقت و عملکرد آن نقصی نداشته باشد. اگر سرعت تعویض فوکوس بین سوژه‌های دور و نزدیک کم باشد به شدت به مشکل خواهید خورد.

نقاط فوکوس، نواحی ای درون کادر تصویر هستند که قادر به قفل شدن بر روی سوژه عکاسی شما هستند. وقتی از طریق ویزور یا همان منظره یاب به محیط اطراف نگاه می کنید، آنها را بصورت مجموعه ای از نقاط درون مربعی کوچک خواهید دید که طبق یک الگوی مشخص چیده شده اند.

در دوربین هایی که دارای تعداد زیادی نقاط فوکوس هستند، می‌توانید تنها یک محدوده مشخص از آن را فعال کنید یا تنها روی یک نقطه فوکوس کنید.

  1. فیلمبرداری

در ادامه مقاله چه دوربینی بخریم ، می‌پردازیم به مبحث فیلمبرداری. البته اگر نخواهید برای گرفتن فیلم به دنبال یک باشید. تقریبا تمام دوربین ها قابلیت فیلمبرداری را دارند، اما بسیاری از آنها کیفیت مطلوبی ندارند. اگر یکیا یک DSLR معمولی دارید، به هیچ وجه نمی‌توانید روی کیفیت فیلمبرداری آن برای موارد حرفه ای حساب کنید.

مقاله پیشنهادی

به طور کلی اگر به دنبال فیلمبرداری حرفه ای هستید و میخواهید با دوربین عکاسی خود اینکار را انجام دهید، یا به دنبال DSLR های پیشرفته باشید یا بدون آینه ها. دقت کنید که سرعت فوکوس، ارائه تنظیمات دستی حین فیلمبرداری، سنسور بزرگ برای دریافت حداکثر نور بدون بوجود آمدن نویز و همچنین از مهمترین فاکتور هایی است که باید مورد بررسی عمیق قرار دهید.

  1. کارت حافظه

به طور کلی در دو فرمت تولید می‌شوند (البته بعضی از برند‌ها کارت های حافظه اختصاصی تولید می‌کنند، اما توصیه می‌شود در صورت انتخاب این دوربین ها دقت کنید حتما از انواع دیگر کارت حافظه نیز پشتیبانی کند. چون کارت های انحصاری بشدت کمیاب و گران قیمت هستند.)، فرمت SDHC (ظرفیت بالای امن دیجیتال) و SDXC ( ظرفیت بالای گسترده امن دیجیتال). تنها تفاوت این دو فرمت، میزان ظرفیت ذخیره سازی است که هر کدام از آنها ارائه می‌دهد. کارت‌های SDHC، از 4 تا 32 گیگابایت ظرفیت دارند، درحالیکه در کارت‌های SDXC، میزان ظرفیت معمولا بین 64 گیگابایت تا 2 ترابایت متغیر است.

کارت‌های اس دی برای یک عکاس در 4 کلاس سرعت طبقه بندی می‌شود: 2،4،6،10. کارت‌های کلاس 2، کم سرعت‌ترین و کارت‌های کلاس 10 پرسرعت‌ترین کارت‌ها در انتقال داده هستند. شماره‌های این کلاس‌ها به سرعت با واحد مگابایت در ثانیه اشاره دارد. کلاس 4 یعنی 4 مگابایت در ثانیه و کلاس 10 یعنی 10 مگابایت در ثانیه.

مسلما خرید یک کارت پر سرعت منطقی تر است. اگر شما عکس‌ها و فیلم‌های خود را به صورت خام و با کیفیت بالا ذخیره می‌کنید، کارت کلاس 10 به همراه قابلیت UHS (سرعت فوق العاده بالا) می‌تواند مناسب باشد.

قابلیت UHS به بالاترین سرعت تئوری یک کارت گفته می‌شود. حداکثر سرعت این کارت‌ها 104MB/s است و کارت‌هایی که قابلیت UHS-II دارند، سرعت آنها به 312 مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

مقاله پیشنهادی

  1. باتری

یکی دیگر از پاسخ‌های مهمی که باید برای سوال چه دوربینی بخریم داشته باشید در مورد باتری است. باتری‌هایی که در دوربین ها استفاده می‌شود از نوع لیتیوم یون، NiMH (هیدرید نیکل)، NiCd (کادیوم نیکل) یا باتری‌های قلمی و نیم قلمی یک بار مصرف هستند.

اما چیزی که شما باید به آن توجه کنید تعداد شات دوربین است. به طور متوسط بین 600 تا 1000 شات و دوربین های بدون آینه بین 200 تا 400 فریم را با هر بار شارژ می‌توانند ثبت کنند.

بنابراین اگر عکاس طبیعت یا هستید و دوربین بدون آینه مد نظر شماست، باتری اضافه یا را فراموش نکنید.

  1. ارتباطات بی سیم

به کمک قابلیت اتصال بی سیم از طریق وای فای یا بلوتوث یا NFC می‌توانید به راحتی عکس‌های خود را به تلفن همراه منتقل و بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. همچنین در بعضی از دوربین ها با نصب اپلیکیشن‌هایی می‌توانید دوربین را از دور کنترل کنید.

منبع: youtube.com

دکمه بازگشت به بالا