ایران کسب و کارعمومی

راه اندازی وای فای دایرکت در پرینتر

وای فای دایرکت چگونه کار میکند؟

وای فای دایرکت چیست؟ استفاده از وای فای دایرکت نسبتا ساده است؛ چراکه این تکنولوژی، مبتنی بر Wi-Fi معمولی است، با این تفاوت که به اینترنت و مودم ‌بی‌سیم نیاز ندارد.

یک کاربر، به عنوان نقطة دسترسی (Access Point)، عمل می‌کند و سیگنالی به دستگاه‌های موجود در آن منطقه می‌فرستد؛ به این شکل به آن‌ها اطلاع می‌دهد که می‌توانند اتصال برقرار کنند. برخی از دستگاه‌ها به‌صورت خودکار متصل می‌شوند، درحالی‌که گاهی برای بالابردن امنیت، باید عدد نمایش داده ‌شده روی صفحه یا همان پین را وارد کرد؛ حتی در بسیاری از موارد، ممکن است از شما خواسته شود تا یک کد QR را اسکن کنید.

اتصال گوشی به چاپگر canon با وای فای | اتصال گوشی به چاپگر hp با وای فای

 مزیت وای فای دایرکت از نظر امنیت

اشتراک‌گذاری داده‌ها از طریق اینترنت، همیشه با خطرات امنیتی همراه بوده است، اما قابلیت اتصال مستقیم یا همان وای فای دایرکت، بر پروتکل‌های امنیتی مانند WPS (Wi-Fi Protected Setup) و پروتکل WPA/WPA2 (Wi-Fi Protected Access) متکی است؛ به‌همین‌خاطر، می‌توان آن را راهی ساده برای اتصال ایمن دو دستگاه دانست.

تفاوت Wi-Fi و Wi-Fi Direct چیست؟

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، شما برای استفاده از تکنولوژی وای فای مستقیم، به روتر، مودم وایرلس و شبکه اینترنت نیاز ندارید؛ درحالی‌که وجود دستگاه‌های فیزیکی و اینترنت برای اتصال شما به وای فای لازم است. این تفاوت را می‌توانیم عمده‌ترین تفاوت Wi-Fi و Wi-Fi Direct بدانیم؛ اما این دو فناوری، فرق‌های دیگری هم دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

تفاوت وای فای دایرکت و بلوتوث چیست؟

اولین و پرکاربردترین راه برای ارسال اطلاعات به دستگاه‌های مجاور، بدون نیاز به سیم و سایر سخت‌افزارها، بلوتوث بوده است. اگرچه وای فای مستقیم کارکردی مشابه بلوتوث دارد، اما به طور چشمگیری قدرتمندتر از آن است. این فناوری می‌تواند حجم بالاتری از داده‌ها را با سرعتی حدود ده برابر سریع‌تر نسبت به بلوتوث انتقال دهد؛ به همین دلیل، این روش، به انتخاب بهتری برای‌ به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات در بین کاربران تبدیل شده است.

چه دستگاه هایی از وای فای دایرکت استفاده میکنند؟

Digital Living Network Alliance (DLNA)، از نوامبر سال ۲۰۱۱، تکنولوژی وای فای دایرکت را در به‌روزرسانیِ دستورالعمل‌های خود جای داده‌است.

مایکروسافت، از نسخه ویندوز ۸ و تمام نسخه‌های ویندوز ۱۰، از این فناوری پشتیبانی می‌کند. اولین کنسول بازی هم در سال ۲۰۱۳ به‌نام «xbox1» از این قابلیت بهره‌مند شد. سیستم عامل اندروید، از نسخه‌ی ۲.۳، مجهز به وای فای دایرکت شد. کاربران اپل هم در قالب‌های متفاوت AirDrop و AirPlay،  البته با کارکردی مشابه، از این امکانات بهره می‌برند.

بسیاری از دستگاه‌های سخت‌افزاری دیگر مثل ماوس‌ها، صفحه‌کلیدها، هدست‌های بی‌سیم و چاپگرها، از تکنولوژی Wi-Fi Direct بهره‌مند هستند. اکثر تلویزیون‌های هوشمند هم از وای فای مستقیم به شکل کمی متفاوت و در قالب Miracast استفاده می‌کنند (Miracastیک استاندارد بی‌سیم مبتنی بر Wi-FiDirect است).

اتصال گوشی به چاپگر canon با وای فای | اتصال گوشی به چاپگر hp با وای فای

وای فای دایرکت در پرینترها چگونه راهاندازی میشود؟

شما می‌توانید دستگاه‌های مختلف را با استفاده از تکنولوژی وای فای مستقیم، به پرینترها متصل کنید و فایلی را جهت پرینت با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

مراحل اتصال وای فای دایرکت در پرینترهای وای فای دار HP

1- وارد قسمت Devices and printers کامپیوتر خود شوید.

2- روی گزینه Add a printer or scanner کلیک کنید.

3- روی گزینه Show Wi-Fi Direct printers کلیک کنید.

4- ابتدا گزینه‌ای را که با Direct شروع می‌شود و سپس مدل پرینتر خانگی خود را انتخاب کنید.

5- روی Add device کلیک کنید.

6- پس از نمایش پین WPS روی کامپیوتر، به دنبال یک پین در کنترل پنل پرینتر یا برگه اطلاعاتی باشید که در حین راه‌اندازی چاپ شده است.

7- پین را در عرض 90 ثانیه وارد و سپس روی Next کلیک کنید تا اتصال کامل شود.

8- اگر پیام وضعیت Driver is unavailable نمایش داده می‌شود، برای دانلود و نصب درایور به سایت support.hp.com/us-en/drivers/printers مراجعه کنید.

9- پس از انتخاب فایل مورد نظر خود، ابتداگزینه‌ی File و در نهایت Print را انتخاب کنید.

10- چاپگر خود را از لیست انتخاب و سپس روی Print کلیک کنید.

مراحل اتصال وای فای دایرکت در پرینترهای وای فای دار Canon

1- هنگامی که پرینتر روشن است، دکمة menu را فشار دهید.

2- دکمه‌های پایین و بالا را بزنید تا به network connection برسید و سپس ok را فشار دهید.

3- گزینه connection setting را پیدا و ok کنید.

4- نام پرینتر نمایش داده شده را بررسی کنید و تایید را بزنید.

توجه داشته باشید که وقتی دستگاه‌ها را از طریق Wi-Fi متصل می‌کنید، این نام برای شناسایی پرینتر روی دستگاه موردنظر نمایش داده می‌شود.

5- گزینه direct connection را انتخاب و تایید کنید.

6- در این صفحه، نام و رمز عبور پرینتر شما نمایش داده می‌شود که برای اتصال به پرینتر، توسط کامپیوتر، لپ تاپ یا تلفن همراه خود، به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

 چگونه از طریق وای فای دایرکت گوشی خود را به پرینتر متصل کنیم؟

اگر قصد اتصال مستقیم با گوشی را دارید، کافی است بعد از روشن‌کردن وای فای خود، اسم پرینتر موردنظر را در آن پیدا کنید و با واردکردن رمز عبور، به دستگاه متصل شوید. پس از انجام‌دادن این مراحل، با کمک نصب برنامة مرتبط با پرینتر در تلفن همراه خود، فایل موردنظر را باز و گزینه share را انتخاب کنید؛ در نهایت، تنظیمات موردنظر را انجام  و دکمه print را فشار دهید.

امیدواریم با مطالعه‌ی این نوشتار، با ماهیت Wi-Fi Direct و مزایای آن آشنا شده باشید و توانسته باشیم به تمام سوالات شما در رابطه با راه‌اندازی وای فای دایرکت چیست؟ 

چنان‌چه در انجام هر یک از مراحل بالا با مشکل مواجه شدید، برای رفع آن، می‌توانید با همکاران ما در ارتباط باشید. همچنین برای می توانید به صفحه فروشگاه پرینتر ما در لینک زیر مراجعه کرده و از قسمت فیلتر ویژگی‌ها در سمت راست، روی گزینه Wi-Fi Direct که زیرمجموعه اتصالات است کلیک کنید تا لیست پرینتر‌های مورد نظر لیست شود.

دکمه بازگشت به بالا