اقتصادیایران کسب و کارعمومی

روشهای گرفتن شماره شبا بانک صادرات در سال 1402

شماره شبا به چه دردی می‌خورد؟

اجازه دهید به زبانی ساده به شما آموزش دهیم چگونه به داده‌های بانکی موردنظر خود دست پیدا کنید. فرض کنید شما در یکی از شعبه‌های بانک صادرات حساب باز کرده‌اید. بعد از اینکه حساب باز کردید به شما شماره حساب و شماره شبا داده می‌شود. درصورت درخواست به شما کارت عابر بانک نیز تعلق می‌گیرد که شماره کارت‌تان بر روی آن درج شده است. کمی بعد به هنگام استفاده از خدمات بانکی و انجام نقل‌وانتقالات مالی ممکن است به هریک از فرآیندهای زیر نیاز پیدا کنید؛

تبدیل شماره کارت به شماره شبا بانک صادرات

اگر به هر دلیلی نیاز به شماره شبا خود داشتید و آن را در دسترس نیافتید، می‌توانید سراغ کارت عابربانک خود بروید و تنها با وارد کردن شماره کارت، کد شبا خود را به دست آورید. کار خیلی سختی نیست. اول از همه باید وارد پنل مای رده بشوید. بر روی گزینه تبدیل‌ها شبا کلیک کرده و از میان گزینه‌ها، گزینه تبدیل شماره کارت به شبا را انتخاب کنید. حالا فقط کافی داخل باکسی که مقابل‌تان قرار دارد، شماره کارت خود را وارد کرده و بر روی گزینه تبدیل کلیک کنید.

اگر تا الان عضو مای رده نشده‌اید، همین الان به سایت رده مراجعه کرده و از منو بالا وارد قسمت حساب کاربری شوید. تنها با وارد کردن نام و شماره موبایل خود ثبت‌نام می‌شوید و امکان استفاده از خدمات بانکی مختلف این پنل، از استعلام تسهیلات و چک برگشتی گرفته تا اعتبارسنجی و تبدیل‌های شبا را به دست‌ می‌آورید. هر سوالی هم برای‌تان پیش آمد کافی است تا گزینه پشتیبانی را انتخاب کنید تا راهنمایی‌های لازم به شما داده شود. همچنین می توانید از طریق لینک زیر شماره شبا تمام بانک ها را مشاهده کنید:

تبدیل شماره حساب به شماره شبا

اگر شماره حساب داشتید و به دنبال کدشبا حساب خود می‌گشتید، زمان را هدر ندهید و خیلی سریع در قسمت تبدیل‌های شبا پنل خود، تبدیل شماره حساب به شماره شبا را انتخاب کنید. با وارد کردن شماره حساب خود و کلیک بر روی گزینه تبدیل، کد شبا تنها در عرض چند ثانیه به شما نشان داده می‌شود.

تبدیل شماره شبا به شماره حساب و شماره کارت بانک صادرات

حالا اگر شماره شبا خود یا فرد دیگری را در دست داشته باشید و به دنبال باقی اطلاعات حساب می‌گردید، بازهم می‌توانید با عملیات تبدیل به خواسته خود برسید. تنها کافی است این‌بار گزینه تبدیل شماره شبا به شماره حساب یا گزینه تبدیل شماره شبا به شماره کارت را انتخاب کنید تا به نتایج موردنظرتان دست پیدا کنید.

تبدیل شماره کارت به شماره حساب

یکی دیگر از تبدیل‌های پرکاربرد، تبدیل شماره کارت به شماره حساب یا برعکس آن است. برای این فرآیند بانکی نیز می‌توانید از پنل مای رده خود استفاده کنید.

اصلاً شماره شبا چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

شماره شبا در حقیقت همان مخفف شماره حساب بانکی ایران است. این کد در ظاهر هیچ کدام از اطلاعات حساب بانکی شما را فاش نمی‌کند اما در باطن تمامی این اطلاعات را دربردارد. به کمک این کد به تنهایی، بدون نیاز به درج سایر اطلاعات شخصی و حساب می‌توانید نقل‌وانتقالات مالی خود را انجام دهید. در حال حاضر سامانه تسویه ناخالص آنی «ساتنا» و سامانه پایاپای الکترونیکی «پایا» از شماره شبا برای انجام فرآیندهای خود استفاده می‌کنند. به همین خاطر بسیاری از کارفرماها از شما شماره شبای‌تان را می‌پرسند و برای ثبت‌نام در بورس نیز جزو اطلاعاتی است که حتماً باید وارد کنید.

این کد از ۲۴ کاراکتر تشکیل می‌شود. اجازه بدهید از چپ به راست ببینیم این کاراکترها چه معنایی دارند. IR ابتدایی نشان دهنده کشوری است که حساب بانکی در آن باز شده است. ۲ رقم اول مشخص کننده ارقام کنترلی است. ۳ رقم بعدی شناسه بانک و یک رقم بعد از آن نوع حساب را مشخص می‌کند. ۱۸ رقم مابعدی نیز برگرفته از شماره حساب هستند.

نحوه دریافت شماره شبا بانک ها

حالا فرض کنید قبلاً در یکی از بانک‌های کشور مانند صادرات حساب باز کرده‌اید و اکنون به دنبال خود می‌گردید. راه‌های مختلفی وجود دارد که بتوانید این کد را به دست آورید. نخست اینکه می‌توانید با در دست داشتن کارت عابربانک خود به یکی از خودپردازهای بانک صادرات مراجعه کرده و شماره شبا را استخراج کنید. راه دیگر این است که از طریق پنل مای رده با تبدیل شماره کارت به شبا یا شماره حساب به شبا، این کد را پیدا کنید.

از خط تیره «-» یا «.» به‌عنوان جداکننده بخش‌های شماره حساب استفاده کنید.

گرفتن شبای بانک صادرات

گرفتن شبای بانک صادرات از سایت رده تنها چند ثانیه طول می‌کشد. برخلاف بیشتر سایت‌های فضای آنلاین که مسیر پیچیده‌ای برای دادن شبای بانک صادرات با شماره کارت یا شماره حساب دارند و معمولا اطلاعات زیادی از متقاضیان می‌خواهند، رده بدون مراحل پیچیده و رایگان با هر اطلاعات بانکی شماره شبای بانک صادرات را تحویل شما می‌دهد. کافی است وارد سایت رده شوید. به سادگی و کمتر از چندثانیه این فرآیند را انجام دهید. بانک صادرات یکی از قدیمی‌ترین بانک‌های ایرانی است که 70سال از قدمتش می‌گذرد و حدود 22 میلیون کارت فعال در شبکه بانکی ایران دارد.

دریافت شماره شبای بانک صادرات  با شماره کارت

اگر هنوز  موفق به دریافت شماره شبای بانک صادرات خود نشده‌اید، کافی است شماره کارت خود یا هر فرد دیگری که قصد انتقال پول به حسابش را دارید، همراه داشته باشید. امکان دریافت شماره شبای بانک صادرات در سایت «رده» فراهم است. فراموش نکنید گرفتن اولین شبای بانک صادرات یا هر بانک دیگری که مد نظر شماست، در رده رایگان خواهد بود. تنها کافی است وارد اپلیکیشن یا سایت رده شوید. بعد از وارد کردن شماره موبایل و ساختن اکانت کاربری، ظرف چند ثانیه می‌توانید شماره شبا هر کدام از بانک‌های مورد نظرتان را تحویل بگیرید. بعد از ورود به سایت، در نوار بالا وارد بخش دریافت شماره شبا شوید. بعد از انتخاب گرفتن شماره شبا با شماره کارت یا شماره حساب به آسانی کد 24رقمی را دریافت کنید.

دریافت شماره شبای بانک صادرات با شماره حساب

یکی از مزیت‌های گرفتن شبای بانک صادرات از رده این است که با هر اطلاعات بانکی – شماره کارت، شماره حساب- می‌توانید به کد شبا حساب دسترسی پیدا کنید. علاوه بر امکان دریافت شماره شبا با شماره حساب، می‌توانید از تبدیل شماره حساب به شماره کارت و بالعکس هم استفاده کنید. به همین راحتی شما کد شبای بانک صادرات برای انتقال پول بر پایه سامانه‌های جدید بانک مرکزی مانند پایا و ساتنا را در اختیار دارید. اگر هم نمی‌دانید که سامانه پایا و ساتنا چه مزیتی نسبت به روش‌ها دیگر جابه‌جایی پول مانند کارت به کارت یا انتقال از طریق خودپرداز دارد، این نکات را بدانید؛

با انتقال پول با استفاده از سامانه پایا یا ساتنا هم کارمزد خیلی کمتری نسبت به دیگر روش‌های کارت به کارت پرداخت می‌کنید، هم تا سقف خیلی بالاتری امکان انتقال پول را خواهید داشت. در روش کارت به کارت شما تا سقف 10 میلیون تومان می‌توانید پول به حساب دیگران واریز کنید. اما در سامانه پایا تا سقف 100 میلیون تومان و در سامانه ساتنا امکان انتقال نامحدود پول دارید. از این گذشته امنیت در واریز پول براساس شماره شبا و از طریق پایا و ساتنا امنیت خیلی بیشتری نسبت به دیگر روش‌های دارد.

ساختار شبا بانک صادرات

درباره ماهیت این کد و چگونگی به وجود آمدنش در «رده» به تفصیل نوشته‌ایم اما این شناسه ۲۶ کاراکتری که از کنار هم نشستن بخش‌هایی متفاوت ساخته‌شده برای بانک صادرات به این صورت است که بعد از تنها کاراکترهای غیرعددی در این شماره یا همان شناسه بین‌المللی هر کشور  -برای ایران IR- دو رقم «بازبینی درستی ساختار» می‌آید که برای رسیدن به بالاترین سطح اطمینان از دریافت و ارسال کامل و بدون نقص یا تحریف شبا، الزامی است. بعد 020 را داریم که شناسه اختصاصی بانک صادرات است. البته شماره شناسه‌ بیشتر بانک‌های ایرانی دو رقمی‌ ست و برای رسیدن به میزان استاندارد جهانی سیزده ششصد و شانزده ( ISO 13 616 ) یا همان مبنای سازش شماره شبا بوده که یک صفر به ابتدای آن افزوده شده و در ادامه نیز با استفاده از همان شماره حساب فرد است که شماره‌ شبا صادرات کامل می‌شود.

راهنمای گرفتن شماره شبا بانک صادرات

  1. اولین قدم این است؛ وارد حساب کاربری‌ خودتان در سایت رده شوید. یکی از مزایای رده این است که علاوه بر شماره شبا بانک صادرات، می‌توانید شبای تمام حساب‌های خودتان را در هر بانکی بگیرید. یادتان باشد اولین شماره شبا که از سایت رده بخواهید هم رایگان است و نیازی به پرداخت پول نیست.
  2. بعد از ثبت نام یا ورود به حساب کاربری در سایت یا اپلیکیشن، قسمت‌های مختلفی مانند تبدیل‌های شبا، استعلام تسهیلات و استعلام چک برگشتی برای کاربر نمایش داده می‌شوند. پس اگر به دنبال گرفتن شماره شبا بانک صادرات هستید، روی بخش «تبدیل‌های شبا» کلیک کنید.
  3. پس از انتخاب قسمت «تبدیل‌های شبا»، با پنجره‌های تبدیل «کارت به شبا»، «کارت به حساب»، «حساب به شبا» و «استعلام شبا» مواجه می‌شوید. برای گرفتن شماره شبا بانک صادرات، پنجره «کارت به شبا» را انتخاب کرده و بعد از وارد کردن شماره کارت خودتان، روی قسمت «تبدیل» بزنید.
  4. برای گرفتن شماره شبا بانک صادرات کار دیگری باقی نمانده و تمام اطلاعات حساب مانند شماره 24رقمی شبا، شماره کارت، شماره حساب، نام و نام خانوادگی صاحب حساب و البته فعال یا غیرفعال بودن حساب برای کاربر نمایش داده می‌شود.

نکته: اگر حافظه‌تان برای انتقال ذهنی شماره شبا یاری نمی‌کند، «کپی شماره شبا» را انتخاب و به جای مورد نظر انتقالش بدهید.

مزایای شماره شبا

اولین مزیت استفاده از کد در انتقال وجه با استفاده از شماره شبا، عدم نیاز به دیگر اطلاعات بانکی است. هنگام استفاده از کد شبا دیگر نیازی به دانستن نام بانک موردنظر، شماره حساب و کد شعبه ندارید. چون تمام این اطلاعات به صورت متصل بهم در شماره شبا آمده‌اند. پس با گرفتن شماره شبا از باقی اطلاعات بانکی خودتان بی‌نیاز خواهید شد و به هر میزان که بخواهید امکان جابه‌جایی پول دارید و به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید مبلغ موردنظر خود را با استفاده از شبا منتقل کنید. نکته بعدی امنیت استفاده از شبای بانک صادرات در انتقال پول است.

هنگام انتقال به شماره شبای هر فرد، اگر زمان وارد کردن ارقام اشتباهی انجام دهید یا عددی را پس و پیش وارد کنید که باعث مغایرت بین شبای وارد شده با شبای حساب مقصد شود، پیامی با مضمون خطا در شماره شبا دریافت خواهید کرد و مبلغی از حساب شما کسر نخواهد شد. یعنی تحت هیچ عنوانی امکان انتقال اشتباه پول به حسابی دیگر وجود ندارد. نکته آخر هم اینکه با شماره شبا به تمام سوابق حساب بانکی خود دسترسی دارید.

سوالات متداول درباره شماره شبای بانک صادرات

بله. می‌توانید تنها براساس شماره ۱۶ رقمی روی کارت‌های این بانک و همین‌طور شماره‌ حساب، شماره شبا بانک صادرات را بگیرید. با همراه داشتن شماره کارت بانک صادرات می‌توانید شماره شبا را از ‌رده بگیرید.

با شماره شبا بانک صادرات محدودیت‌ جابه‌جایی وجه در روش کارت ‌به کارت را نخواهید داشت و تا سقف بالایی امکان جابه‌جایی پول دارید. دریافت شماره شبا بانک صادرات با شماره حساب یا شماره کارت امکان‎پذیر است. با استفاده از این شماره مبادلات بین بانکی به راحتی انجام خواهد شد. از آنجا که شیوه شماره‌گذاری حساب‌ها در هر بانکی متفاوت است، جابجایی پول همواره یکی از مشکلات عمده مشتریان بوده است. شماره شبا ( شماره حساب بانکی ایرانیان ) با هدف رفع این مشکل طراحی است. در طی آن برای هر حساب بانکی یک شماره شبا منحصر‎به فرد تعیین خواهد شد. این شماره ساختار ویژه‎ایی داشته و با ارائه آن مجموعه‌ایی از اطلاعات ضروری در اختیار بانک قرار خواهد گرفت. مهم نیست در بانک ملی حساب داشته باشید یا صادرات، ملت و … ، در کوتاه‌ترین زمان و بدون مراجعه حضوری به راحتی می‎توانید شماره شبا حساب بانکی خود را دریافت نمایید.

دقت داشته باشید برای هر حساب یک شماره شبا کاملا یکتا ارائه خواهد شد. ویژگی یکتا بودن، صرفا مربوط به داخل ایران نیست. این کد در تمام دنیا منحصر‌به فرد است. بنابراین از این شماره برای انجام مبادلات بین‌المللی نیز می‌توانید بهره ببرید.  برخی بر این باور هستند از یک شماره شبا برای همه حساب‌های بانکی استفاده خواهد شد. برای مثال اگر در بانک ملی و صادرات حساب داشته باشید، به ازای هر کدام یک شماره شبا دریافت خواهید کرد.

جهت دریافت شماره شبا بانک صادرات با شماره کارت بر روی لینک زیر کلیک کنید:

برای دریافت شماره شبا بانک صادرات یا دیگر بانک‌های کشور، شیوه‎ایی یکسان وجود دارد. برای این منظور کافی است به وب سایت رسمی بانک صادرات مراجعه کنید. با مراجعه به بخش بانکداری الکترونیکی، منوی خدمات برای شما باز خواهد شد. در این مرحله کافی است بر روی گزینه « محاسبه شبا» کلیک نمایید تا به صفحه مربوط به آن هدایت شوید. اطلاعات این صفحه به صورت شفاف بیان شده است.  در بخش « محاسبه شبا برحسب شماره حساب» کادری وجود دارد که باید شماره حساب بانک صادرات را در آن وارد کنید. سپس بر روی گزینه « محاسبه شبا» کلیک کرده تا در مدت زمان بسیاری کوتاهی شماره شبا در اختیار شما قرار گیرد.

این روش کاملا رایگان بوده و هیچ وجهی برای انجام آن از مشتری دریافت نخواهد شد.  اگر به هر دلیلی به شماره حساب صادرات خود دسترسی ندارید کافی است با شماره 09602 تماس بگیرید.  به این ترتیب به سامانه « صدای سپهر بانک صادرات» متصل خواهید شد. اپراتور نوع خدمات را همراه با شماره مورد نظر در اختیار شما قرار خواهد داد.

انجام این خدمات صرفا از طریق سایت بانک صادرات انجام نمی‎شود. برخی از موسسات معتبر در این زمینه نیز فعالیت دارند که با مراجعه به سایت آنها می‎توانید برای دریافت شماره شبا بانک‌های مختلف اقدام نمایید. از جمله آنها می‎توان به « رده» اشاره کرد. با مراجعه به این سایت و ارائه شماره کارت بانک صادرات دریافت کد شبا برای شما امکان‌پذیر خواهد شد. برای این منظور حتما لازم است در این نوع از سایت‎ها عضو شوید. در این حالت پنل کاربری خصوصی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. پس از آن می‎توانید از طریق شماره کارت، اقدام به دریافت شماره شبا نمایید.  در صفحه عمومی سایت، تنها با ارائه شماره حساب، امکان دریافت کد شبا وجود دارد.

ساختار شماره شبا بانک صادرات

شماره شبا داری ساختار ثابت و استانداردی است. به طور کلی این کد دارای 26 کاراکتر است. در ابتدا کد CC بیان خواهد شد که دو حرف اول نام کشور مورد نظر است. بنابراین شمار حساب شبای ایرانیان با IR شروع می‎شود. دو رقمی که پس از کد CC آورده می‎شوند مربوط به « کنترل درستی ساختار» است. از این قسمت به عنوان جزء CD یاد می‎شود.

جزء سوم شماره شبا به بخش BBAN  مشهور است. اولین قسمت آن که بلافاصله بعد از کد دو رقمی CD دیده می‎شود، مربوط به شناسه بانک است. این شناسه دارای سه رقم است. برای مثال شناسه بانک ملی 017  و بانک صادرات 020 است. پس از آن کد مربوط به نوع و شماره حساب ذکر خواهد شد.

با شماره حساب شبا بانک صادرات چه میزان پول می توان جابجا کرد؟

با استفاده از شماره شبای بانک صادرات این امکان را خواهید داشت تا روزانه مبلغ بیشتری را حواله یا جابجا نمایید. برای این منظور لازم است از سامانه «پایا» یا «ساتنا» بهره ببرید. منظور از پایا «سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی»  و منظور از ساتنا  «سامانه تسویه ناخالص آنی» است.  هدف از ایجاد آنها بالا بردن سطح کیفی و کمی مبادلات بانکی است.  با استفاده از سامانه «پایا» روزانه امکان انتقال 15 میلیون تومان را خواهید داشت. در صورتیکه بخواهید مبلغ بیشتری را جابجا نمایید، بهتر است از «ساتنا» استفاده کنید. در این صورت روزانه تا سقف 50 میلیون تومان امکان انتقال پول به شما داده می‌شود.

این دو سامانه دارای سرعت و امنیت بسیار بالایی هستند. با توجه به شرایط خود می‎توانید از هر کدام از آنها بهره ببرید. به طور کلی پیشنهاد می‎شود از سامانه «پایا» برای پرداخت‌های خرد و از «ساتنا» برای پرداخت‌های کلان و فوری استفاده نمایید. برای ارائه خدمات در این سامانه‎ها هیچ کارمزدی در نظر گرفته نشده است.

ساتنا و پایا از نظر مدت زمان انجام عملیات بانکی نیز با یکدیگر تفاوت دارند. در ساتنا حدود دو ثانیه تا بیست دقیقه برای مبادلات بانکی زمان نیاز خواهید داشت، در حالی که در پایا این زمان تا 12 ساعت به طول خواهد انجامید.

تبدیل شماره کارت به شماره شبا رایگان | تبدیل شماره کارت به شماره شبا ملی رایگان

آیا انتقال وجه از طریق شماره شبا صادرات ایمن است؟

یکی از مهمترین خصوصیات شماره شبا این است که مجموعه‎ایی از اطلاعات ضروری را در خود دارد. به این ترتیب دیگر لازم نیست در هر مبادله این اطلاعات را به صورت دستی وارد نمایید. این موضوع به طور قابل ملاحظه‎ایی بروز خطا را کاهش خواهد داد. با ارائه این شماره اطلاعات زیر به راحتی در اختیار بانک قرار خواهد گرفت:

  • نام بانک
  • نوع حساب
  • شماره حساب
  • کشوری که حساب بانکی متعلق به آن است.

قرار دادن شماره کارت یا حساب به دیگران می‎تواند زمینه را برای کلاهبرداری و سوءاستفاده‌های بانکی فراهم آورد. این در حالی است که شماره شبای ایمنی بالایی داشته و افراد با دانستن آن نمی‎توانند اقدام به کلاهبرداری نمایند. همین امر ضریب ایمنی مبادلات را افزایش خواهد داد. با استفاد ه از این شماره، امکان برداشت غیر مجاز وجود نخواهد داشت. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود به جای انتقال وجه از طریق کارت به کارت از این شماره استفاده نمایید.

از دیگر ویژگی‌های این سیستم، کاهش خطای واریز است. بالا بودن تعداد ارقام کد شبا از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری خواهد کرد. در صورتیکه در ثبت ارقام آن اشتباهی صورت بگیرید، بلافاصله پیغام خطا به صاحب حساب و کارمند بانک اعلام خواهد شد. به هر دلیلی اگر وجه به طور اشتباه جابجا شده باشد، پس از مدت کوتاهی به حساب مبداء ارجاع داده خواهد شد.

این شماره مانند شماره حساب تاریخ انقضاء نداشته و دائمی است.

دریافت کد شبا بانک صادرات با تلفن

برای دریافت شماره شبا بانک صادرات می‎توانید با شماره تلفن گویای 09602 تماس بگیرید. به این ترتیب به سامانه « صدای سپهر» بانک صادرات وصل خواهید شد. اپراتور برای انجام هر یک از امور بانکی شماره خاصی را به شما را ارائه خواهد داد. برای دریافت کد شبا بانک صادرات لازم است شماره سه را شماره‌گیری نمایید. اطلاعات و راهنمایی‌ها به طور شفاف در اختیار شما قرار خواهد گرفت. کافی است مرحله به مرحله با توضیحات اپراتور پیش روید تا به راحتی کد شبای صادرات را دریافت نمایید.

دکمه بازگشت به بالا