ایران کسب و کارعمومی

شامپو بدن چیست و چرا و چطور باید از آن استفاده کنیم؟

شامپو بدن گانودرما محصولی است که برای تمیز کردن و شستن پوست بدن از آن استفاده می‌شود. شامپویی که برای بدن تولید می‌شود، عمدتاً شامل ترکیبات شوینده است که کثیفی، چربی و آلودگی‌های دیگر را از سطح پوست بدن جدا می‌کند و سپس بعد از شست‌وشو با آب هم آن‌ها را از بین می‌برد. در نتیجه برای شستن موها خیلی مناسب نیست.

شامپو بدن چیست؟

بعد از یک روز گرم و پرکار تابستانی، چیزی بهتر از یک دوش گرفتن نمی‌تواند آلودگی‌های بدن را از بین برده و آرامش را به آن برگرداند. برای این منظور هم بدن بهترین گزینه می‌تواند باشد. محصولی که به لطف ترکیبات خاص به کار رفته در آن، می‌تواند به سادگی بدن را از هرگونه آلودگی پاک کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به اندازه‌ی لازم از این شامپو را روی کف دست ریخته و تمام بدن خود را با آن بشویید. اما قبل از آن باید بدانید اصلا شامپو بدن چیست و چگونه از پس آلودگی‌های بدن بر می‌آید؟

همانطور که در بالا هم گفته شده، شامپو بدن به محصولی گفته می‌شود که برخی از افراد به اشتباه هم برای بدن و هم موی سر از آن استفاده می‌کنند. عمدتا این محصولات برای شست‌وشوی بدن باید مورد استفاده قرار بگیرد. در نتیجه توصیه‌ی ما به شما هم این است که از شامپوی بدن فقط برای بدن استفاده کنید. این محصولات حاوی ترکیباتی از جمله آب، مواد فعال شوینده مانند سورفاکتانت‌ها، مواد مرطوب کننده، مواد نرم کننده، عطر و رنگ‌های مصنوعی یا طبیعی می‌شود.

علاوه بر این، برخی شامپوها ممکن است ترکیبات تقویت کننده‌ی مو، عوامل ضدقارچ، مواد ضدشوره و سایر مواد اضافی مفید دیگری را نیز شامل شوند تا بدین ترتیب برخی‌ها گمان کنند برای شست‌وشوی مو هم مناسب هستند اما اینطور نیست، حتی اگر بافت مشابهی داشته باشند. هدف اصلی استفاده از شامپو بدن بهداشت و تمیزی پوست بدن است. در بازار شامپو بدن‌های مختلفی وجود دارند که با توجه به نوع پوست بدن، مشکلات خاص و سایر عوامل می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

توجه: صابون و ژل شست و شوی بدن هم با همین مکانیزم کار می‌کنند با این تفاوت که ترکیبات آن‌ها اندکی با هم فرق دارند و در نتیجه هر یک برای شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چرا باید از شامپو بدن استفاده کرد؟

استفاده از دلایل زیادی دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. فقط توجه داشته باشید هنگام خرید، به دنبال شامپوهای باکیفیت و مرغوب باشید چون مدل‌های ارزان‌قیمت نه تنها نتیجه‌ی زیادی در پی نخواهند داشت بلکه شاید برای پوست شما مضر هم باشند و باعث خشکی آن شوند.

  • تمیز کردن و بهداشت؛ شامپو بدن معمولاً حاوی مواد شوینده است که به شما کمک می‌کند روغن‌ها، آلودگی‌ها، گرد و غبار و سایر ذرات موجود روی پوست بدن را به خوبی از بین ببرید. با استفاده‌ی منظم از شامپو بدن، می‌توانید پوست‌تان را تمیز نگه داشته و بهداشت شخصی خود را حفظ کنید.
  • حفظ سلامت پوست؛ شامپو بدن معمولاً حاوی مواد نرم کننده و مرطوب کننده است که به پوست کمک می‌کند رطوبت لازم را حفظ کند. استفاده‌ی مناسب از شامپو بدن می‌تواند به پوست شما کمک کند تا نرم، لطیف و سالم بماند و از مشکلاتی مانند خشکی، التهاب و خارش جلوگیری می‌کند.
  • تجربه آرامش و آراستگی؛ شامپو بدن معمولاً دارای رایحه‌های مطبوع و معطری است که هنگام استحمام روی شما می‌ماند و به شما حس آرامش و آراستگی می‌دهد. این تجربه حسی می‌تواند به روحیه شما انرژی ببخشد و اعتماد به نفس‌تان را افزایش دهد.

آیا بهتر است به جای صابون یا ژل بدن از شامپو بدن استفاده کرد؟

گاهی اوقات هم هست که برخی از افراد تمایل دارند بدن خود را با صابون‌های معطر که تنوع زیادی هم دارند بشویند. برخی از افراد هم معتقدند تا صابون را روی تمام قسمت بدنشان نکشند، حس تمیزی به آن‌ها دست نمی‌دهد. مورد دوم شاید کمی زیاده‌روی باشد اما باید باور کنید افراد زیادی هستند که روی تمیزی بدن به شدت حساس‌اند و نمی‌توانند خیلی ساده از کنار این موارد بگذرند. در نتیجه فکر می‌کنند با ریختن شامپو به اندازه‌ی یک سکه روی لیف حمام و کشیدن آن روی سطح بدن، نمی‌توانند به آن تمیزی که انتظار دارند برسند. در ادامه به بررسی تفاوت این محصولات می‌پردازیم.

تمام انواع صابون‌های ملایم در واقع یک کار را انجام می‌دهند؛ کثیفی را از سطح پوست شما بر می‌دارند. تفاوت‌هایی در مواد و مکانیزم برداشتن کثیفی وجود دارند، اما در کل صابون‌ها با این هدف تولید می‌شوند. صابون با حل کردن کثیفی روی سطح پوست شما کار می‌کند. این یعنی زمانی که عرق و کثیفی با روغن‌های طبیعی بدن‌تان ترکیب و باعث چربی و آلودگی سطح بدن می‌شوند، صابون‌ها این لایه‌های روغنی و آلوده را روی سطح بدن ترکیب کرده و از آن دور می‌کنند.

شامپو بدن هم دقیقا از همان مکانیزم تمیز کنندگی استفاده می‌کند تا کثیفی را از پوستتان بردارد، اما معمولاً شامل ترکیبی از موادی است که به درمان شرایط معمول پوست هم کمک می‌کنند. مثلا حاوی موادی است که باعث رساندن مواد مورد نیاز بدن به آن می‌شوند تا خبری از خشکی، پوسته پوسته شده، سفت شدن و… پوست بدن نباشد. شما وقتی بدن را با شوینده می‌شویید، رطوبت آن هم از بین می‌رود. معمولا با صابون این اتفاق زیاد رخ می‌دهد. اما شامپو بدن غالبا شامل موادی است که رطوبت پوست را که توسط فرایند تمیز کنندگی تخلیه می‌شود، بازیابی می‌کند و در نتیجه هنگام خروج از حمام، لطافت پوستتان همچنان حفظ خواهد ماند.

چه زمانی باید از شامپو بدن یا ژل استفاده کرد؟

با متوجه شدن تفاوت بین این سه نوع شوینده، قطعا این پرسش برای شما به وجود می‌آید که آیا لزوما یکی بهتر از دیگری است و باید همیشه از آن استفاده کرد یا بستگی به نوع پوست و شرایط دارد که در پاسخ باید بگوییم مورد دوم درست است. یعنی شما بسته به نوع پوست بدن و شرایطی که وجود دارد باید یک مورد را برای تمیزی بدن استفاده کنید.

برای پوست‌های خشک و چرب

اگر پوست خشکی دارید، یعنی در حالت عادی هم خبری از رطوبت و لطافت نیست، پیشنهاد می‌شود از موادی که برای زدودن آلودگی‌های سطح پوست، رطوبت را از آن می‌گیرند استفاده نکنید. این یعنی به استفاده از شامپو بدن روی بیاورید که حاوی موادی جهت هیدراته کردن و بازگرداندن رطوبت به پوست است. همچنین در انتخاب شامپوی سر هم دقت کنید و بهتر است از شامپو گانودرما روزانه برای جلوگیری از خشکی بیشتر استفاده شود.

اگر بعد از حمام پوست بدن‌تان حس کشیده شدن دارد، پوسته می‌شود یا قرمز است، سعی کنید از شامپو بدن استفاده کنید. استفاده از ژل هم می‌تواند بهتر از صابون باشد اما شامپو بدن اولویت دارد. همچنین شامپو بدن مناسب پوست چرب هم وجود دارد که PH پوست را تنظیم می‌کند.

برای پوست‌هایی با شرایط بحرانی

زمانی پیش می‌آید که پوست از شرایط سالمی برخوردار نیست و نیاز به مراقبت بیشتر دارد. برای مثال اگر شما به بیماری‌های مزمن پوستی نظیر پسوریزانس، جوش و مواردی از این دست هستید، در ابتدا پیشنهاد می‌کنیم حتما این مسئله را با پزشک در میان گذاشته تا او به شما محصولی را که باید استفاده کنید، تجویز کند. یک پزشک متخصص همچنین می‌تواند با توجه به نوع بیماری شما، به شما بگوید از شوینده‌هایی با چه ترکیباتی استفاده کنید تا شرایط بدن‌تان از آنچه که هست بدتر نشود. اما برای این منظور بیشتر ژل یا شامپو بدن تجویز می‌شود. (برای موارد خاص هم دارو تجویز می‌شود).

زمانی که نیاز به لایه‌برداری پوست خود دارید

لایه‌برداری یعنی زمانی که شما سطح بدن را از سلول‌های پوستی مرده می‌زدایید. مواد لایه‌بردار معمولا در صابون‌های شست‌وشوی بدن هم یافت می‌شوند، اما به طول معمول به خوبی درون آن‌ها حل نشده‌اند. اگر هم اینطور باشد، در شامپو بدن یا ژل شست‌وشو، به شکل بهتری حل شده‌اند و در نتیجه موثرتر واقع می‌شوند.

همچنین اگر شامپو یا حتی صابون بدن با قابلیت لایه‌برداری پوست خریداری کردید، توجه داشته باشید آن را با لوفا، پارچه‌ی شست‌وشو یا اسفنج باکیفیت دریایی روی سطح بدن خود بکشید. استفاده از چنین وسایل سبب می‌شود فرایند لایه‌برداری به شکل موثرتری صورت بگیرد.

بهترین شامپو بدن باید چه ترکیباتی داشته باشد؟

شامپو بدن برای داشتن اثربخشی و مفید بودن باید برخی ترکیبات مهم و ضروری را در ترکیب خود داشته باشد که عبارت‌اند از:

  • مواد شوینده؛ شامپو بدن باید مواد شوینده مانند سورفکتانت‌ها (مانند سدیم لوریل سولفات) داشته باشد. این مواد کمک می‌کنند تا آلودگی‌ها، روغن‌ها و ذرات موجود روی پوست و موها به خوبی از بین بروند.
  • مواد نرم کننده و مرطوب کننده؛ شامپو بدن باید موادی مانند گلیسیرین، پانتنول (ویتامین B5)، روغن‌های طبیعی (مانند روغن آرگان) و همچنین مواد نرم کننده دیگر را داشته باشد. این مواد به پوست کمک می‌کنند رطوبتش حفظ شود و از خشکی و التهاب جلوگیری می‌کند.
  • عوامل محافظتی؛ شامپو بدن می‌تواند حاوی عوامل محافظتی مانند آلوئه‌ورا، عصاره‌ی گیاهان ضدالتهاب و ضدآلرژی و ویتامین E باشد. این مواد می‌توانند به پوست کمک کنند تا در برابر آسیب‌های محیطی و آلودگی‌ها مقاومت کند.
  • عصاره‌ی گیاهان طبیعی؛ شامپو بدن باید عصاره گیاهان طبیعی مانند چای سبز، آلوئه‌ورا، کامومیل و لاواندر را در ترکیب خود داشته باشد. این عصاره‌ها می‌توانند به آرامش، آراستگی، درخشندگی و لطافت پوست کمک کنند و خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کننده داشته باشند. شامپوها به خصوص بهترین شامپو بدن سفید کننده معمولا باید از عصاره‌های طبیعی بهره ببرد تا مصنوعی چون برخی از شرکت‌ها به خاطر اثربخشی سریع‌تر از عصاره‌های مضر استفاده می‌کنند و مشتری هم با دیدن نتایج، فرض را بر مرغوب بودن شامپو می‌گذارد.
  • رایحه‌ی مطبوع؛ شامپو بدن می‌تواند حاوی روغن‌های عطری و عصاره‌های گیاهی باشد تا به شما حس آرامش و تجربه مطبوعی هنگام استحمام بدهد.

نکات و طریقه‌ی مصرف شامپو بدن

انتخاب بهترین شامپو بدن مناسب با نوع پوست

بهترین شامپو بدن برای پوست خشک

در درجه‌ی نخست باید ببینید پوست شما از چه نوعی است تا بتوانید از بهترین شامپو بدن برای پوست چرب یا خشک خود استفاده کنید. مثلا اگر پوست شما خشک است، بهتر است از شامپو بدنی استفاده کنید که خاصیت مرطوب کنندگی و نرم کنندگی بالایی داشته باشد. برای این منظور باید به دنبال محصولی باشید که حاوی روغن‌هایی مثل روغن نارگیل، بادام یا روغن اوکالیپتوس هستند. با این ترکیبات، بهترین شامپو بدن برای پوست خشک را خواهید داشت که می‌توانید بدون نگرانی از بابت خشک شدن پوست از آن‌ها استفاده کنید.

بهترین شامپو بدن برای پوست چرب

اما اگر پوست چربی دارید، بهترین انتخاب خرید شامپویی است که از ترکیبات مناسب برای کاهش چربی سطح پوست بهره ببرد. همینطور استفاده از شامپو گانودرما برای موهای چرب کمک به بهبود وضعیت می کند.این نوع شامپوها غدد پوستی که مسئول مرطوب نگه داشتن پوست هستند را کنترل کرده و اجازه نمی‌دهند این غدد بیش از حد فعالیت کنند. البته این نوع شامپوهای بدن هم می‌توانند حاوی نرم کننده‌هایی باشند که از خشکی بیش از حد پوست جلوگیری می‌کنند. در بخش معرفی محصول می‌توانید شامپوهای مخصوص پوست چرب را مشاهده کنید.

به دنبال خرید بهترین شامپو بدن بدون رایحه و بدون سولفات باشید

به دنبال بهترین برند شامپو بدن بدون رایحه‌ی زیاد یا سولفات باشید، چراکه این مواد پوست را به شدت خشک کرده و باعث زخم شدن آن می‌شوند. این نوع مواد چربی طبیعی سطح پوست را که برای تغذیه‌ی آن ضروری هستند را از بین برده و به پوست شما آسیب می‌رسانند.

از محصولی که زیاد کف می‌کند استفاده نکنید

برخی از افراد تصور می‌کنند شامپو بدن هرچه بیشتر کف کند بهتر است، اما باور اشتباهی است؛ چراکه این شوینده‌ها هرچه بیشتر کف کنند، یعنی چربی‌های بیشتری را از سطح پوست حذف می‌کنند که این موضوع سبب از بین بردن مواد مغذی سطح پوست و خشکی بیش از حد آن می‌شوند.

محلول را به اندازه‌ی مناسب اعمال کرده و اجازه دهید دو دقیقه روی بدن بماند

با رعایت نکات بالا، حال می‌رسیم به طریقه‌ی مصرف شامپو بدن. محلول را به اندازه‌ی مورد نیاز روی سطح پارچه یا لیف حمام ریخته و با آن روی بدن خود بکشید. اجازه دهید ۲ دقیقه محلول روی پوست شما باقی بماند و سپس اقدام به آبکشی کنید. توصیه‌ی ما به شما این است که از بهترین شامپو بدن لایه بردار استفاده کنید تا بدن‌تان را به شکل موثرتر و بهتری تمیز کند.

دکمه بازگشت به بالا