ایران کسب و کارعمومی

علت بی حوصلگی در درس خواندن چیست؟

بی حوصلگی یا تنبلی در مطالعه یکی از عوامل اصلی شکست در تحصیل و کار است. این زمانی اتفاق می افتد که ما نمی خواهیم یاد بگیریم و نمی دانیم چگونه مطالب را یاد بگیریم و به خاطر بسپاریم. این مشکل معمولاً به این دلیل رخ می دهد که ما نمی دانیم چگونه مطالعه کنیم و یاد بگیریم. در این مقاله چندین اشتباه رایج که باعث بی حوصلگی شما در حین مطالعه می شود را برای شما آورده ایم و سعی کرده ایم با ارائه راه حل صحیح برای هر کدام این مشکل را برای شما حل کنیم. بنابراین، اگر به دنبال راه حلی برای این مشکل هستید، این مقاله را از دست ندهید.

عدم هدف، اولین علت کسالت در مطالعات

اولین چیزی که از خسته شدن شما در حین مطالعه جلوگیری می کند این است که هدف داشته باشید. بارها در مورد اهمیت اهداف و اینکه چگونه هدف گذاری می تواند باعث افزایش انگیزه در مطالعه شود صحبت کرده ایم. اما این بار می خواهیم به اهداف و یک اثر لنز دیگر نگاه کنیم.

داشتن هدف بخشی از شناخت راه شماست. حالا اگر بتوانید هدف خود را به خوبی انجام دهید، انرژی مثبت و انگیزه و اشتیاق دوگانه را در درون خود احساس خواهید کرد. اما شتاب به همین جا ختم نمی شود. دستیابی به اهداف به این ختم نمی شود که آنها را از چک لیست ها یا برنامه های ما علامت گذاری کنیم. البته زمانی که در رسیدن به یکی از اهداف خود موفق باشیم، رشد و پیشرفت در این مسیر نیز مهم است.

راه حل

پس هدف داشتن یعنی “میخوام امروز 20 صفحه از این کتاب رو بخونم!” به یاد داشته باشید که اهداف فقط اهداف نیستند، بلکه پیشرفت هایی هستند که پس از دستیابی به آنها حاصل می شود. پس به اندازه مقصد روی سفر تمرکز کنید.

جستجوی بیکار

شما فقط یک مقاله می خوانید!

البته این نکته معمولا زمانی اتفاق می افتد که قرار است برای آزمون هایی مانند کنکور آماده شویم. بسیاری از شما ممکن است موقعیتی را تجربه کرده باشید که یک روز کامل را به مطالعه یک موضوع خاص مانند فیزیک یا شیمی اختصاص دهید. اما آیا این حقیقت دارد؟

پاسخ این سوال منفی است. هنوز در تعجب هستید که چرا؟ مغز ما با وجود تمام قابلیت های خارق العاده ای که دارد، پس از انجام یک کار مداوم خسته می شود و نمی تواند آن را با همان کیفیت قبلی ادامه دهد. وقتی تصمیم می گیرید تمام روز را صرف مطالعه درسی کنید، این اتفاق می افتد.

راه حل

برای حل این مشکل برنامه ریزی کنید که هر روز قسمت متفاوتی از یک کتاب متفاوت را بخوانید. یعنی مثلاً بعد از مطالعه شیمی، رفتن به ادبیات یا یادگیری کمی زبان بعد از فیزیک. تغییر موضوع کمک می کند تا در حین مطالعه خسته نشوید و همچنین کیفیت مطالعه را بهبود می بخشد.

استراحت نکردن کافی یکی از کسل کننده ترین چیزها در مطالعه است

اگر در حین مطالعه احساس بی حوصلگی می کنید، احتمالاً به استراحت اهمیتی نمی دهید. کم خوابی در شب می تواند شما را در طول روز خسته کند. حالا وقتی شروع به درس خواندن می کنید، این خستگی بر شما غلبه می کند. بنابراین زود خسته می شود و درس نمی خواند.

اما نوع دوم بی قراری در حین تمرین است. بسیاری از مردم متوجه می شوند که استراحت در طول تمرین باعث کاهش بهره وری آنها می شود. استدلال آنها این است که در این مدت می توانند حداقل یک سوال را یاد بگیرند و بتوانند در امتحان به آن پاسخ دهند. او نمی دانست که آنها اینقدر اشتباه می کنند. دلیل آن این است که همانطور که مغز ما نیاز به تغییر موضوع دارد، در حین مطالعه نیز به زمان استراحت نیاز دارد.

راه حل

طبق آموزش های مرکز مشاوره تحصیلی محمدرضا پوردستمالچی بهترین راه برای جلوگیری از این نوع حوصله مطالعه، استراحت بین دروس است. هر ساعت 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید. این باعث می شود مغز ما به تجدید انرژی خود ادامه دهد و در نتیجه بهتر از قبل اطلاعات را مدیریت و گزارش می دهد. علاوه بر این، سعی کنید روزانه بین 7 تا 9 ساعت بخوابید (مخصوصاً در شب) تا از سلامت مغز اطمینان حاصل کنید.

با مطالعه این مقاله درباره تاثیر خواب بر یادگیری، با نقش خواب در بهبود عملکرد تحصیلی خود آشنا شوید.

آموزش موثر

شما چیزی در مورد یادگیری فعال نمی دانید

برخی فقط متن کتاب را می خوانند. یعنی کاغذی برای نوشتن با دست ندارند و کلمات مهم و قسمت های مهم را با خودکار یا نشانگر علامت گذاری نمی کنند. یکنواختی این فرآیند یادگیری آنها را به سرعت خسته می کند و منجر به تنبلی تحصیلی می شود.

اما با کمک مطالعه فعال می توان این مشکل را حل کرد. مطالعه فعال نه تنها به معنای خواندن متن کتاب در حین مطالعه است، بلکه از ابزارهایی مانند مداد و نشانگر برای یادداشت برداری یا ساختن نقشه های ذهنی نیز استفاده می کند.

چگونه فعالانه یاد بگیریم

برای یادگیری چگونگی غلبه بر کسالت مطالعه با کمک مطالعه فعال، بهتر است قبل از شروع مطالعه، یک دفتر یا کاغذ داشته باشید تا موارد مهم را یادداشت کنید. پس از پایان هر بخش سعی کنید یک بار به نوشته ها و یادداشت های خود نگاه کنید و آنها را به طور کامل در ذهن خود مرور کنید. هر چه بیشتر این کار را به زبان خود انجام دهید، یادگیری و به خاطر سپردن آن آسان تر خواهد بود.

بازی با گوشی و خسته از خواندن

همانطور که در ابتدای صحبت خود گفتیم، آموزش برای بسیاری از ما خسته کننده و کسل کننده است. حالا اگر در حال انجام یک کار به ظاهر کسل کننده با یک وسیله جالب در مقابل چشمانتان هستید، ممکن است این خستگی بیشتر از قبل نمایان شود.

قطعا بیشتر جذب گوشی و دنیای اینترنت و بازی خواهید شد تا مطالعه. به همین دلیل، اگر هنگام مطالعه به گوشی خود نگاه کنید، ممکن است زودتر از آنچه فکر می کنید خسته شوید. چرا؟ به خاطر تضاد عجیب گوشی و سرگرمی و یادگیری.

راه حل

برای از بین بردن وسوسه تلفن، بهتر است قبل از شروع مطالعه، آن را در کشو یا جایی دور از دسترس خود قرار دهید. به این ترتیب، حداقل کمتر وسوسه می شوید که به تلفن پاسخ دهید. اما اگر نیاز به استفاده از گوشی یا تبلت خود برای مطالعه دارید، سعی کنید برنامه های اضافی و مزاحم را از آن حذف کنید. این ترفند به ظاهر ساده نه تنها در مطالعه، بلکه به طور کلی در زندگی روزمره به شما کمک می کند.

یاری نداری!

یادگیری گروهی

اگرچه مطالعه به تنهایی می تواند شما را خسته یا تنبل کند، اما اگر این کار را به صورت گروهی انجام دهید، تجربه بسیار خوبی خواهد بود. البته به شرطی که تیم خوبی داشته باشی! برای درک بهتر این موضوع یکی از تجربیاتم را با شما در میان می گذارم.

زمانی که در دانشگاه بودم، زمانی که برای امتحان شعر انگلیسی شبانه درس می خواندم، تصمیم گرفتیم هر ساعت تمام بخش ها را بخوانیم و افکارمان را با هم در میان بگذاریم. با تشکر از این، هر 6 نفر به خوبی برای این امتحان آماده شدیم و نمرات خوبی در آن کسب کردیم. آن هم بدون اینکه حوصله درس خواندن سر برود. این روش به قدری جالب و جذاب بود که هم اتاقی های ما، دانشجویان رشته های فنی، بعدها هنگام مطالعه برخی از دروس خود از آن استفاده کردند.

چرا گروه های مطالعه؟

دلیل اصلی این است که مطالعه به صورت گروهی می تواند بیشتر به ما کمک کند و از تنبلی جلوگیری کند، با این کار و همچنین تکرار و مرور اطلاعاتی که آموخته اید نظرات و پیشنهادات دوستانتان را نیز می شنوید و در صورت بروز مشکل. . ، آنها را اصلاح خواهد کرد.

با دادن پاداش به خود می توانید بر خستگی در تدریس غلبه کنید

درس خواندن خسته کننده نیست.

مهم نیست چند سال داریم. از هدایای جوان یا پیر، مرد یا زن، همیشه استقبال می شود. بنابراین، پس از تعیین اهداف برای افزایش بهره وری، بهتر است یک سیستم پاداش برای خود طراحی کنید.

دلیل آن افزایش انگیزه برای مطالعه است که می تواند به ما کمک زیادی کند تا با کسالت مطالعه کنار بیاییم. میل به پاداش همیشه می تواند مانند یک شارژر باتری به شما انرژی بدهد. اما این ارزش ها چه می توانند باشند؟

بهترین گزینه ها هم ارزان و هم سریع هستند. این بدان معنی است که شما مجبور نیستید پول زیادی برای بدست آوردن آنها خرج کنید و به دست آوردن آنها چندان سخت نیست. به عنوان مثال، اگر نسکافه یا چای دوست دارید، پس از پایان بخشی از کار خود، حتما یک فنجان نوشیدنی گرم ارائه دهید. تماشای یک قسمت از سریال مورد علاقه تان یا ارسال پیام به یکی از عزیزانتان می تواند تنها پاداشی باشد که باعث می شود در حین مطالعه خسته نشوید. در مورد انتخاب رشته کنکور نیر تمامی موارد صادق است.

دکمه بازگشت به بالا