ایران کسب و کارعمومی

 لوله جدار چگونه در چاه نصب می‌شود؟

دسترسی سریع به محتوای این مطلب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

چاه‌ها در روش استعمال سنتی، با مشکلات متعددی روبرو می‌شوند. مثلاً احتمال تخریب یا ریزش ناگهانی از شایع‌ترین اتفاقاتی است که در سیستم چاه‌ها و قنات‌های سنتی به وجود می‌آید و دردسرهای زیادی هم به همراه دارد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد لوله‌ جدار چاه صحبت کنیم وکاربرد و ویژگی‌های آن را توضیح دهیم.

فایل صوتی مطلب

لوله، ابزاری است برای انتقال جریان آب و گاز و سایر مایعات که شکل ظاهری آن شبیه به استوانه‌ی توخالی است. از لوله برای انتقال منظم جریان سیّال استفاده می‌شود. پیشنهاد ما به شما این است که برای آشنایی با انواع لوله‌ها روی لینک زیر کلیک کنید:

«»

در مورد لوله جدار چاه بیشتر بدانیم

لوله‌ جدار چاه، یک استوانه‌ی ورقه‌ای فلزی یا غیرفلزی است که در دیواره‌ی چاه قرار می‌گیرد. با قرارگرفتن این لوله‌ها در حاشیه‌ی چاه، انجام اموری مانند پمپاژ آب یا استخراج منابع زیرزمینی مانند نفت و گاز، بسیار ساده می‌شود. لوله‌ی جدار برای کاربردها و منافع زیادی درون چاه‌ها نصب می‌شود. مهم‌ترین کاربرد آن‌ها جلوگیری از ریزش و تخریب چاه است.

این محصولات با جنس‌های متعددی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. PVC و فولاد، اساسی‌ترین مواد برای تولید لوله‌های جدار چاه هستند. این نوع لوله‌ها به دو شکل زیر ساخته می‌شوند:

  • لوله‌های فلزی شیاردار (با شکلی مشبک)
  • لوله‌های صاف و بدون شیار

ویژگی های لوله جدار چاه

مطمئناً مهم‌ترین ویژگی و خاصیت این لوله‌ها، مربوط به مقاومتشان در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی است. تولیدکنندگان آهن‌آلات از ورق‌هایی برای ساخت لوله‌ی جدار چاه استفاده می‌کنند که استحکام بسیاری زیادی در برابر اُکسید آهن (زنگ‌زدگی) دارند. علاوه بر این نکته، لوله‌های جدار چاه ویژگی‌های دیگری هم دارند؛ مانند:

  • عمر نبستاً طولانی
  • مقاومت در برابر فرسایش
  • مقرون‌به‌صرفه
  • وزن مطلوب

وقتی یک چاه ریزش کند، باید آسیب‌های وارد شده را با هزینه‌های زیادی جبران کرد؛ در نتیجه، در استفاده‌ی مدرن از چاه‌‌ها و سیستم‌‌های آبرسانی، برای جلوگیری از چنین مشکلاتی از لوله‌های فلزی و غیر فلزی به عنوان جدار استفاده می‌شود.

ویژگی‌های فنی لوله‌ جدار چاه

ویژگی-های-فنی-لوله-جدار-چاه

درباره‌ی ظاهر و شکل کلی لوله‌های جدار چاه باید بگوییم که چند پارامتر کلی در این نوع لوله به کار رفته است:

  • ضخامت دیواره‌ی لوله
  • قطر خارجی لوله
  • نسبت قطر در ضخامت لوله
  • طول کلی لوله
  • نسبت طول به قطر خارجی لوله

لوله جدار چگونه در چاه نصب می‌شود؟

وقتی که غلاف (لوله‌ی جدار) داخل چاه قرار می‌گیرد، فاصله‌ی اندکی با دیواره‌ی اصلی چاه دارد. این فاصله با فرآیندهای متعددی پُر می‌شود. مهندسان طراحی و اجرای پروژه‌های این‌چنینی، با تکنیک‌ها و روش‌های متعددی اطراف لوله‌ها را پُر می‌کنند و عملیات سیمان‌زنی هم در پایان کار، همه چیز را تنظیم می‌کند.

پُرکردن اطراف لوله، چاه را در برابر خطراتی مانند تنش و آسیب‌های محتمل، حفظ می‌کند.

برای این که بتوانید از انواع لوله در پروژه‌های ساختمانی استفاده‌ی بهینه داشته باشید؛ بهتر است قبل از اقدام برای خرید، هر کدام از لوله‌ها را به خوبی بشناسید و مزایا و معایب آن‌ها را بدانید. پیشنهاد ما به شما این است که مطلب «» را در سایت مطالعه کنید.

انواع لوله‌ های جدار چاه

انواع-لوله-جدار-چاه

همان طور که در بخش‌های قبلی این مقاله هم اشاره کردیم، دو جنس کلی برای ساخت لوله‌های جدار چاه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ هر کدام از این جنس‌ها، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. در ادامه، این دو جنس را بررسی می‌کنیم و مزایا و معایب هر کدام را معرفی خواهیم کرد.

لوله‌های فلزی جدار چاه

لوله‌های جدار چاه فلزی، مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی پیدا می‌کنند. لوله‌های گالوانیزه که برای ساخت جداره‌ی چاه مورد استفاده قرار می‌گیرند، مقاومت کششی بسیار بالایی دارند؛ در نتیجه، به راحتی به شکل استوانه در می‌آیند و فرآیند ساخت آن‌ها ساده‌تر است.

این لوله‌ها در برابر ضربه‌ها و فشارهای ناگهانی بسیار مقاوم هستند و استفاده از آن‌ها در چاه، ریزش و آسیب‌های محتمل را برطرف می‌کند. لوله‌های جدار چاه فلزی، به دو روش کلی تولید می‌شوند:

  • روش اول: در این روش، ورق‌های نورد سرد یا گرم از خط تولید خارج می‌شوند و به صورت استوانه‌ای درمی‌آیند. درز این لوله‌ها در نهایت، جوشکاری می‎شود و فرآیند تولید به پایان می‌رسد.
  • روش دوم: در این روش، لوله‌ها به نحوی استوانه می‌شوند که درزهای مارپیچ بر سطح آن‌ها ایجاد می‌شود. این درزها به صورت جوشکاری مارپیچ بسته می‌شوند و لوله، آماده‌ی استفاده می‌شود.

 لوله‌های جدار چاه فلزی در ابعاد و مشخصات متعددی تولید می‌شود. جدول زیر، کمک شایانی برای پیدا کردن محصول مورد نظر به شما خواهد کرد:

لوله‌های غیر فلزی جدار چاه

به جز فولاد و عناصر فلزی، از PVC هم برای ساخت لوله‌های جدار چاه استفاده می‌شود. این جنس نیز مزایای متعددی دارد و در نوع خاصی  از چاه‌ها استفاده می‌شود.

  • مزایای استفاده از لوله جدار چاه PVC:

لوله‌های PVC وزن کمتری نسبت به لوله‌های فلزی دارند؛ در نتیجه، فرآیند نصب و اتصال آن‌ها راحت‌تر انجام می‌شود. مزایای دیگر این محصول، موارد زیر است:

  • نارسانایی الکتریکی
  • مقاومت مطلوب در مقابل خوردگی و رطوبت
  • هزینه‌ی کم
  • عمر نسبتاً مطلوب
  • قابلیت استفاده تا نهایتاً 500 متر

لوله جدار چاه مشبک چیست و چه کاربردها و ویژگی‌هایی دارد؟

از میان انواع لوله‌ی جدار چاه، لوله‌های مشبک، کاربرد و مصرف ویژه‌ای دارند. این لوله‌ها به کمک شیارهای متعددی که بر سطح‌شان تعبیه شده، قابلیت‌ها و ویژگی‌های بیشتری پیدا می‌کنند؛ در نتیجه، نتایج مطلوب‌تری به همراه دارند. مهم‌ترین ویژگی‌های لوله‌ی جدار چاه مشبک، به شرح زیر است:

  • مقاومت و ماندگاری بیشتری نسبت به نمونه‌های بدون شیار دارند.
  • آبی که از چاه‌های دارای لوله‌ی مشبک خارج می‌شود، کیفیت بیشتری دارد.
  • شیارهای قوسی این لوله‌ها، مسدودشدن آن‌ها بوسیله خاک را کاهش می‌دهد.
  • این لوله‌ها تناسبی نسبی در قسمت‌های پُرفشار و قسمت‌های کم‌فشار آب ایجاد می‌کند؛ در نتیجه، خروجی آب یکدست‌تر خواهد بود.

اطلاع از قیمت‌های به‌روز و لحظه‌ای لوله، برای بسیاری از مصرف‌کنندگان مقاطع فولادی، مهم و ضروری است؛ بنا بر این، شما می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ی «» از قیمت انواع لوله‌های فولادی مطلع شوید.

با ظهور لوله‌ جدار چاه فلزی و غیر فلزی مشبک یا بدون شیار، استفاده از لوله‌های سیمانی به کلی کنار گذاشته شد. لوله‌های نسل جدید از جهات متعددی بر نسل قبلی برتری دارند. این محصولات در درجه‌ی اول، مقاومت بی‌نظیری در برابر رطوبت دارند؛ علاوه بر این، در سایزها و ابعاد متنوع‌تری هم تولید می‌شوند و در مجموع، فرآیند پمپاژ آب یا استخراج نفت و گاز را بسیار ساده کرده‌اند.

امیدواریم این مقاله به طور کامل به سوالات شما در زمینه‌ی لوله‌ی جدار چاه، پاسخ داده باشد؛ با این وجود، اگر سوال یا نظری دارید در بخش ارسال نظرات، بیان کنید.

علاوه بر اطلاع از روند تغییرات قیمت انواع لوله‌ها، می‌توانید از آخرین تغییراتمختصری در مورد چاه 

چاه های آب تاریخی به قدمت 8 هزار سال دارند. یک گاه سازه یا گودالی است که به وسیله وسایل دستی یا مکانیکی برای رسیدن به ذخایر آب های زیرزمینی حفر می شود. آب دورن چاه به وسیله ی دست یا به صورت مکانیکی می تواند از آن خارج شود.

چاه ها از دیر باز یکی از منابع تامین آب انسان بوده اند. شواهد تاریخی نشان می دهد که در دوران نوسنگی بین 7 تا 10 هزار سال پیش از میلاد مسیح بشر اقدام به حفر چاه نموده است.

تا اوایل قرن 19هم چاه ها با دست حفر می شدند. اما در سال 1808 از حفاری مکانیکی برای حفر چاه کمک گرفته شد. تا سال 1884 وسایل حفاری چاه چوبی بودند اما با گذشت زمان استفاده از نیروی بخار برای این کار روایج یافت. در اوایل قرن بیستم تکنولوژی حفاری چرخان (سیستم های چرخشی) مورد استفاده قرار گرفتند.

چاه ها در شکل گیری بسیاری از تمدن ها نقش داشته اند چرا که یکی از حیاتی ترین نیازهای بشر یعنی آب را فراهم می نموده اند. در برخی از مناطق که منابع آب های سطحی در دسترس نیستند حفر چاه و استفاده از آب های زیر زمینی تنها راه بقای بشر بوده است.

تصویر شماره 1 – لوله جدار چاه PVC

نگاه کلی به لوله جدار چاه

هدف از حفر چاه چیست؟ چگونه می توان از دیواره چاه حفاظت کرد؟ چگونه می توان کیفیت آب درون چاه را حفظ کرد و همینطور چه راه هایی برای افزایش طول عمر مفید چاه وجود دارد؟ اگر به دنبال پاسخ این پرسش ها هستید در این مقاله با مدیران آهن همراه باشید.

چاه ها حفره هایی عمودی هستند که در زمین حفر می شوند تا به کمک آنها بتوان به منابع زیر زمین دست یافته و منابع زیر زمینی را که می تواند آب، نفت یا گاز باشد به سطح زمین منتقل کرد. حفر چاه از دیرباز جهت تامین آب مورد توجه انسان های یکجا نشین بوده است. قدیمی ترین چاهی که تاکنون گزارش شده مربوط به دوران نوسنگی و در چین مربوط به 5600 سال پیش است. هر چند برخی از شواهد نشان میدهد که حفر چاه پیشینه ای نزدیک به 7300 سال دارد. قدیمی ترین چاه های ایران نیز قدمتی در حدود 3000 سال دارند.

اما چاه ها در زمین ها و موقعیت های جغرافیایی مختلفی حفر می شوند و همواره در معرض خطراتی مانند ریزش دیواره در مناطقی با خاک سست قرار دارند. همچنین نشت مواد مختلف درون ذخایر چاه می تواند باعث آلوده شدن چاه شود.

یکی از راه های حفاظت از چاه استفاده از لوله جداره چاه است. لوله جداره در واقع دیواری محافظ است که به صورت عمودی درون چاه نصب می شود. این لوله می تواند از جنس فلز یا PVC (پی وی سی) باشد همچنین می تواند به صورت بدون شیار یا مشبک ساخته شود. در ادامه در مورد هر کدام از انواع لوله های جدار چاه همچنین مزایا و قیمت آن توضیحاتی خدمت شما ارائه خواهد شد.

کاربرد لوله جدار چاه

نیاکان ما نیز می دانسته اند که می بایست از دیواره چاه ها محافظت کرد. در گذشته از لوله های سفالی برای اینکار استفاده می شده اما بعدها با پیشرفت تکنولوژی استفاه از لوله های بتنی، فلزی و پلاستیکی رایج شد.

لوله جداره چاه در واقع نقش حفاظت از دیواره چاه را عهده دارد تا مانع از ریزش بدنه سست چاه یا شن و ماسه به درون چاه شود. همچنین به کمک لوله جداره چاه می توان از سیم های الکتریکی، کابل ها و لوله های آبرسانی که به پمپ چاه متصل است نگهداری کرد و از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری نمود.

با قرار دادن لوله جداره درون چاه، فضایی بین خارج این لوله و دیواره چاه ایجاد می شود که می توان این فضا را با دوغاب های غیرقابل نفوذ پر کرد و از نفوذ باکتری ها، آفت کش ها و سموم شیمیایی و کودها به درون آب چاه جلوگیری به عمل آورد.

بیشتر بخوانید:

انواع لوله جداره چاه

انواع لوله جدار چاهی از نظر جنس

لوله جداره چاه را از نظر جنس می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد.

  • لوله های فلزی
  • لوله های غیر فلزی

جنس لوله گالوانیزه که برای چاه استفاده می شود به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله زمینی که چاه در آن حفر شده است و همچنین خواص شیمیایی آب یا ماده ای که قرار است از چاه استخراج شود. یکی از مهمترین این پارامترها میزان خورندگی آب است. خاصیت قلیایی بالا یا اسیدیته کم می تواند برای لوله های فلزی خورنده باشد. از طرف دیگر آب هایی با مقدار مواد معدنی حل نشده (نمک) می توانند از طریق جریان گالوانیک (الکترولیز) باعث خوردگی لوله های فلزی شوند.

هر چند که لوله های فلزی از قدیم به عنوان لوله ی جداره چاه مورد استفاده قرار می گرفته است اما اصلاحاتی که در قدرت، دوام و مقاومت در برابر خوردگی پلاستیک های پلی وینیلن کلراید (پی وی سی) در طول دو دهه ی گذشته صورت گرفته، باعث شده که به عنوان گزینه ی مناسبی برای ساخت لوله های جداره چاه مطرح شوند.

پلی وینیل کلراید یا پی وی سی از پلیمرهای ترموپلاستیک است که در دو نوع سخت و همچنین انعطاف‌پذیر تولید می شود. پی وی سی را می توان یکی از باارزش ترین و همچنین پرکاربردترین محصولات پتروشیمی نام برد که موارد نامحدودی از مصرف را دارد. پی وی سی در بسیاری از صنایع جایگزین چوب، سیمان، سفال و فلز شده است.

از مزایای لوله های پی وی سی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر زنگ زدگی
  • سبک و قابل حمل بودن
  • قیمت پایین
  • طول عمر بالا
  • عدم ایجاد آلودگی و غیر سمی بودن

در ساخت لوله های جداره چاه علاوه بر پی وی سی (PVC) از یو پی وی سی (UPVC) نیز استفاده می شود. یو پی وی سی ساختاری بسیار شبیه پی وی سی دارد با این تفاوت که این ماده پلی وینیل کلرید غیر پلاستیکی ست. این ماده نسل جدیدی از پی وی سی است که با افزودن برخی مواد به آن تولید می شود و از مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و شرایط آب و هوایی برخودار است. یو پی وی سی همچنین در محدوده ی دمایی وسیعی مقاومت خود را حفظ می کند و تغییر رنگ و فرم نمی دهد.

لوله های جداره چاه فولادی به وسیله دستگاه خم ورق و جوش درجا به روش ERW ساخته می شوند. لوله های UPVC نیز در کارخانه به وسیله دستگاه اکسترودر تولید می شوند.

فولادی که برای ساخت لوله های فلزی مورد استفاده قرار میگیرد فولاد کربنی ست که مقدار کربن بیشتری در مقایسه با انواع دیگر فولاد دارد. به طور معمول فولادهای کم کربن بین 0.05 تا 0.3 درصد کربن دارند اما فولاد کربنی تا 2.5 درصد کربن دارد. همچنین از استنلس استیل نیز در ساخت لوله های جداره چاه استفاده می شود.

تصویر شماره 2 – لوله جدار چاه فولادی

انواع لوله جداره چاه از نظر شکل ظاهری

لوله های جداره چاه از نظر شکل ظاهری می توانند به دو دسته تقسیم بندی شوند.

  • لوله های شیاردار
  • لوله های بدون شیار

هدف اصلی لوله های جداره چاه محافظت از دیواره چاه و جلوگیری از ریزش مواد به داخل چاه است. اما چنانچه لوله کاملا بسته باشد می تواند از ورود آب به چاه جلوگیری کند بنابراین در بسیاری از موارد شیارهایی روی دیواره ی چاه ایجاد می شود که از طریق آن آب به درون چاه وارد شود و دبی آب افزایش پیدا کند. ایجاد این شیارها هر چند مفید هستند اما در مواردی نفوذ املاح و خاک درون این شیارها باعث مسدود شدن آنها می شود و به این ترتیب آب ورودی به داخل چاه کاهش می یابد. لوله های مشبک مانع از ورود ماسه به درون چاه می شوند و به این ترتیب نیاز به لایروبی چاه بسیار کمتر می شود. لوله های شیاردارد در چهار نسل تولید می شوند که لوله جدار چاه مشبک نسل چهار بهترین نوع لوله است. شیارهای روی لوله معمولا قوسی شکل است و از گرفتگی با خاک جلوگیری می کند.

تصویر شماره 3 – لوله جدار چاه شیاردار

بیشتر بخوانید:

وزن لوله جدار چاه

لوله جداره چاه در سایزها و ضخامت های مختلفی تولید می شود. چاه های آب خانگی معمولا به لوله هایی با سایز 4، 5 یا 6 اینچ نیاز دارند. برای چاه های کشاورزی یا قدیمی از لوله های با سایر بزرگتر مانند 8، 10 یا 12 استفاده می شود. منظور از سایز لوله قطر داخلی آن بر حسب اینچ است.

لوله فولادی جدار 12 اینچ با ضخامت 6 میلیمتر تولید شده از ورق فولاد مبارکه اصفهان جز موارد بسیار پرمصرف لوله جداره به حساب می آید.

جدول وزنی لوله های جدار چاه فولادی در زیر قابل مشاهده است.

ردیف سایز لوله (اینچ) ضخامت ورق (میلی‌متر) وزن لوله (کیلوگرم) طول لوله (متر)
1 6 6 144 6
2 8 6 190 6
3 10 6 237 6
4 12 6 282 6
5 12 8 374 6
6 14 6 310 6
7 14 8 411 6

بیشتر بخوانید:

روش تولید لوله جدار چاه فولادی

سه روش برای تولید لوله جدار چاه فولادی وجود دارد:

روش اول: این لوله ها از نوع مانیسمان و بدون درز هستند که برای تولید آنها از روش لوله های مانیسمان استفاده می شود.

روش دوم: در این روش ورق های فلزی با خمکاری به صورت استوانه در می آیند و سپس از طریق جوشکاری درز دو ورق جوش داده می شود.

روش سوم: این لوله ها از نوع اسپیرال هستند و توسط رول شدن ورق فولادی و مارپیچی کردن آن و سپس جوشکاری تولید می شوند.

عوامل مؤثر بر قیمت لوله جدار چاه

قیمت لوله های جدار چاه به عوامل مختلفی بستگی دارد. جنس، سایز، ضخامت و شرکت تولید کننده ی لوله از جمله این عوامل هستند.

ضخامت لوله:

از جمله مواردی که در قیمت لوله های جدار چاه بسیار تاثیر گذار است ضخامت لوله است. امروزه لوله ها در ضخامت های مختلفی تولید می شوند و طبیعی ست که هر لوله با ضخامت مشخص، قیمت متفاوتی نیز دارد.

جنس لوله:

در گذشته بیشتر از لوله های فلزی استفاده می شد اما امروز به دلیل مزایایی که استفاده از لوله های پی وی سی و یو پی وی سی دارد از این لوله ها نیز استفاده میشود. انتخاب جنس به کار رفته در لوله در قیمت لوله نیز بسیار تاثیر گذار است.

شرکت تولید کننده:

شرکت تولید کننده لوله نیز در قیمت آن مؤثر است. برخی از شرکت ها به دلیل تولیدات با کیفیت تر محصولات خود را با قیمت بالاتری نیز به بازار عرضه می کنند. از تولید کنندگان لوله جدار چاه می توان از لوله جدار چاه قزوین، کیان و کالوپ ساوه نام برد. چیست ؟ چه کاربردی دارد؟ در چه وزن هایی موجود می باشد ؟ نحوه تولید آن چگونه است؟ اگر شما نیز این سوالات را در ذهن دارید خواندن این مقاله را از دست ندهید. لوله فولادی جدار چاه یکی دیگر از محصولاتی است که در صنعت و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. این دسته از مقاطع فولادی در سایز و ضخامت های متنوعی به دو حالت زیر تولید می شوند:

  • محصولات بدون شیار
  • محصولاتی همرا با شیار مشبک مانند

انواع لوله های جدارچاه و نحوه تولید آن ها

تفاوت دو مورد بالا در ظاهر محصول است که جداره دسته دوم دارای شیارهایی عمودی می باشد. از جمله محصولات شیاردار می توان به لوله حجم دار چاه اشاره نمود که اصولاً از آن برای تعبیه در چاه های عمیق و انتقال آب و مایعات بهره گرفته می شود. از مهم ترین موارد مصرف محصول مذکور، پیشگیری از نشت چاه، جلوگیری از ریزش و بروز خطرات احتمالی است. از جمله ویژگی های این قبیل محصولات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی
  • وزن مناسب
  • مستحکم
  • ضد فرسایش
  • عمری مطلوب
  • جلوگیری از رشد قارچ ها
  • ممانعت از ریزش چاه
  • و…

لوله جدار چاه چیست؟

لوله جدار چاه (غلاف)، به صورت استوانه ای توخالی می باشد که با فرستادن و قرار دادن این لوله در اعماق زمین، می توان به عنوان ابزاری به منظور پمپاژ و خارج نمودن نوعی سیال اعم از گاز، نفت و یا آب از آن استفاده نمود. این لوله ها از لحاظ جنس ماده تشکیل دهنده آن ها، در دو نوع کلی فلزی و PVC (پلی اتیلن) می باشند. نوع فلزی لوله ها از سال ها قبل در صنعت مورد استفاده قرار گرفته است و هم اکنون نیز به عنوان یکی از مهم ترین لوله های مورد استفاده در این نوع صنایع، از آن استفاده می شود. نوع دوم این لوله ها نیز اخیرا وارد این صنعت شده است و دارای مزایای بسیار خوبی نیز می باشد.

ساختمان کلی لوله های جدار چاه

لوله های جدار چاه به منظور رسانیدن نوعی سیال، اعم از نفت، گاز و یا آب از اعماق زمین به سطح بستر زمین به کار می روند. شکل کلی لوله های جدار چاه، به صورت استوانه هایی با ضخامت دیواره نازک (t) و قطر خارجی (D) بوده که نسبت (D/t) برای این لوله ها 50-10 معمول بوده است و دارای طول نسبتا بسیار بلند l می باشند که از به هم پیوستن چندین لوله با نسبت طول به قطر خارجی معمول (l/D = 10) به یکدیگر تشکیل شده اند.

در قسمت انتهایی لوله، نیز به منظور آبکشی و ورود آب به داخل غلاف، یک لوله استوانه ای شکل که دارای شبکه ها و یا شیارهایی بر روی محیط آن بوده و به منظور عبور آب از داخل آن ها ایجاد می شوند به لوله جدار چاه کویل می شود که به نام Screen معروف می باشد. چاه هایی نیز که این لوله ها می بایست در درون آن ها قرار بگیرند، توسط فرایند حفاری که خود چندین نوع می باشد، تشکیل می شوند.

ذرات شنی به چند دلیل در اطراف غلاف ها قرار می گیرند که عبارتند از:

الف: به منظور زهکشی بهتر آب در اطراف چاه، به دلیل دارا بودن حفرات بزرگ تر ذرات شنی گراول از خاک رس

ب: با گذر آب از داخل منافذ دانه های گراول، عمل تصفیه آب می تواند انجام شده و از ورود ذرات اضافی به داخل لوله جلوگیری می کند.

ج: پوشش اطراف غلاف، خود می تواند باعث نگهداری و عدم حرکت جانبی غلاف شده و از کمانش لوله در برابر بارهای فششاری محوری، جلوگیری نماید.

به طور کلی شکل ظاهری این غلاف ها می بایست به صورتی باشد که بهترین کارایی را در برابر نیروها و تنش های مخرب، حین نصب و کارکرد از خود نشان دهند که این خود یک نکته بسیار مهم و قابل توجه برای مهندسین طراح لوله های مورد استفاده در صنایع نفت و گاز و آب و فاضلاب می باشد.

لوله های جدارچاه از نظر جنس ماده تشکیل دهنده، در دو نوع کلی می باشند که عبارتند از:

الف) لوله های جدار چاه فلزی

ب) لوله های جدار چاه PVC (پلی اتیلن)

لوله های جدارچاه فلزی

لوله های فلزی از مدت ها قبل در این نوع صنایع مورد استفاده واقع می شدند و هم اکنون نیز یکی از مهم ترین نوع این لوله ها می باشند که در زیر به نحوه چگونگی تولید آن ها می پردازیم:

لوله های جدار چاه فلزی به دو روش می توانند تولید شوند:

الف: روش اول، نورد و خم کردن ورق فلزی مربوطه به صورتی که درز لوله استوانه ای شکل پس از نورد شدن لوله در امتداد محور آن قرار گرفته و سپس این درز توسط فرایند جوشکاری پرشده و شکل لوله تشکیل می شود.

ب: با پیچاندن ورق فلزی به صورت زاویه ای و تشکیل درزهای مارپیچ بر روی لوله و سپس جوشکاری به صورت مارپیچ این درزها، این نوع لوله ها تشکیل می شوند.

لوله های جدارچاه PVC

لوله های PVC امروزه وارد صنعت شده و از مزایای بسیار خوب زیر برخوردار می باشند:

  • مقاوم در برابر خوردگی
  • وزن کم و حمل ساده
  • جابجایی و نصب آسان
  • غیر سمی بودن آن ها و عدم ایجاد آلودگی در آب
  • غیر هادی بودن آن ها
  • کم هزینه بودن آن ها
  • قابل نصب تا عمق 500 متر
  • عمر بسیار طولانی

یکی از خصوصیات دیگر این نوع لوله ها، این است که در بعضی از انواع آن ها، پوشش اطراف غلاف به صورت مجموعه و همراه و چسبیده به لوله جدار چاه می باشد که معمولا از جنس فوم و یا مواد دیگر بوده است.

لوله های جدار چاه چه نوع فلزی و چه از نوع PVC

به وسیله یک سری اتصالات می بایست به یکدیگر متصل شوند که انواع آن ها عبارتست از:

الف: اتصالات پیچی

ب: اتصالات نر و مادگی

در اتصالات پیچی از پیچ و مهره برای اتصال لوله پی وی سی به هم استفاده می گردد و اما در نوع دوم، دو لوله ای که می بایست به هم کویل شوند، به صورت فشاری و یا به صورت رزوه ای در هم به صورت نری و مادگی فرو می روند.

انواع حفاری چاه ها

فرو نمودن غلاف داخل چاه توسط جک فشاری

در مناطقی مانند منطقع وسترن شمالی آمریکا، غلاف در طول عملیات سوراخکاری توسط جک نصب می شود. دو جک هیدرولیکی در محیط اطراف چاه محکم می شوند و پمپ های فشاری، این جک ها را به کار می اندازند و توسط این جک ها، غلاف در داخل چاه فرو برده می شود. با این سیستم غلاف می تواند تا عمق بیشتر از 1500 فوت نصب شود. هنگامی که قطر بزرگ تری از غلاف استفاده شود چهار جک می بایست مورد استفاده قرار گیرد که نوعا یک نیروی رو به پایین بیشتر از 300 تن را می بایست به کار ببرند که بزرگی این نیرو، اغلب به دلیل برداشتن لجن و هرگونه املاح موجود دیگر در اعماق خاک می باشد.

تنش های وارد بر غلاف در طی این عملیات، محوری و برشی می باشند. در طول عملیات نصب، نیروی ناشی از جک ها بر سطح مقطع غلاف تقسیم می شود و این مقدار می بایست زیر نقطه تسلیم ماده غلاف قرار گیرد.

فرو نمودن غلاف در چاه به صورت ضربه ای

داستان سوراخکاری چاه های آب به صورت ضربه ای، پر است از مثال های ناراحت کننده ای که غلاف تحت تنش های هنگام نصب، گسیخته و متلاشی شده است. این روش بر پایه برخورد وزنه وسیله سوراخکاری بر روی غلاف و چرخش دریل انتهای غلاف می باشد. ضربه ها می بایست تنها با غلاف برخورد نمایند و ابزار کشش و کابل این وظیفه پرتاب را عهده دار می باشند. در هنگام ضربه و زمانی که غلاف به پایین رانده می شود، املاح و لجن و خاک هایی که می بایست از دل خاک خارج شوند، از داخل غلاف به بیرون پرتاب و رانده می شوند.

نحوه تولید لوله مشبک چاه

لوله های جدار چاه اغلب در چاه و یا ستون ها مورد استفاده قرار می‌گیرند با توجه به ماهیت آنها برای تفکیک مایعات مورد نظر بسیار کاربرد دارند و اغلب برای انتقال آب شهری درون چاه تعبیه می‌شود به این صورت محیط داخلی و محیط بیرونی از یکدیگر جدا سازی شده. با این تفاسیر و با توجه به نوع کاربری به آن ها لوله جدار چاه می‌گویند. این لوله‌ها به چهار حالت زیر تولید و روانه بازار میشود:

با توجه به اینکه این لوله درون چاه تعبیه می گردد در نتیجه باید در مقابل رطوبت، فرسایش و خوردگی مقاومت بالایی را از خود نشان دهد بنابراین در تهیه این دسته از محصولات فولادی باید معیار اصلی را مقاومت در برابر خوردگی قرار داد. وظیفه اصلی لوله جدار چاه تفکیک محیط چاه از پیرامون است برای جلوگیری از ریزش دیواره چاه می توان تعدادی از محصول را در آن تعبیه نمود تا از ریزش ممانعت به عمل آید. اصولاً در هر عملیات بین ۴ الی ۶ لوله درون چاه قرار داده می شود.  انواع متنوعی از محصولات در بازار یافت می شوند که با توجه به مصرف، کوچک و بزرگی پروژه و محل مورد نظر دارای قیمت متفاوت می باشند.

کاربرد لوله جدار چاهی

لوله جدار چاه برای جلوگیری از ریزش چاه، آبدهی بیشتر چاه، جلوگیری از ورود شن و ماسه و بالا رفتن طول عمر مفید چاه به کار میرود. با توجه به مزایای ذکر شده استفاده از لوله جدار چاه  لازم و ضروری به نظر می رسد. اما از مهمترین مسائل در زمان خرید این محصول توجه به قیمت آن است. شما می توانید برای آگاهی از قیمت روز انواع لوله جدار چاه با مشاوران مدیران آهن از طریق تلفن در ارتباط باشید.

در سایت مطلع شوید.

 

دکمه بازگشت به بالا