ایران کسب و کارعمومی

لیست کامل از غذاهای ایرانی

حتما شما هم با این سوالات که ناهار چی بپزم؟ برای شام غذا چی درست کنم؟ مواجه هستید! اگر از غذاهای تکراری خسته شدید و به دنبال لیست غذاهای ایرانی هستین، این مقاله مخصوص شماست. ما یک لیست غذای ایرانی از محبوب‌ترین غذاهای خانگی ایجاد کردیم. برای آشنایی بیشتر با جدول لیست غذای هفتگی با ما تا انتهای متن همراه باشید.

۵۱ غذای محبوب ایرانی لیست | جدول لیست غذا

بهترین لیست غذای ایرانی

جدول لیست غذای زیر، ترکیبی از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، کربوهیدرات و مواد معدنی می‌باشد که با برنامه ریزی مناسب می‌توان در طول هفته تمام آن را مصرف کرد. از گزینه‌های جدول غذای هفته اول برای ناهار یا شام استفاده کنید. در جدول زیر انواع مختلفی از غذاهای با پلو و بدون پلو برای هفته اول قرار دارد.

نهار چی بپزم؟ شام چی بپزم؟

 

سفر با هتل شما را به ادامه خواندن این مطلب دعوت می کند.

انواع خوراک‌های ایرانی

خوراک به دلیل حجم کم و کالری پایین برای شام بسیار مناسب است. از طرفی اکثر ورزشکاران به دنبال حذف برنج و نان هستند و انتخاب از بین خوراک‌های ایرانی برای آن‌ها مناسب است. در زیر انواع خوراک را لیست کرده‌ایم.

  1. یتیمچه
  2. کله جوش
  3. تاس کباب یزدی
  4. اشکنه
  5. خوراک کنگر
  6. خوارک کدو
  7. خوراک فصل
  8. کوفته تبریزی
  9. چی کوفته
  10. خوراک جگر گوسفندی
  11. خوراک میگو
  12. خوراک بادمجان
  13. نخود آب
  14. خوراک لوبیا
  15. بریانی
  16. میرزا قاسمی
  17. واویشکا

انواع خوراک ماهی

  1. ماهی شکم پر
  2. ماهی کیلکا
  3. سور با هر نوع ماهی شهر کنگان
  4. ماهی شکم پر کنگانی
  5. ودام ماهی کنگانی
  6. ماهی صُبور شکم پاره
  7. ماهی خار و حشو خوزستانی
  8. ماهی دودی

انواع خوراک مرغ

  1. خوراک جگر مرغ
  2. خوراک مرغ شکم پاره شیرازی
  3. خوراک مرغ شکم پاره با سبزیجات
  4. خوراک سوفله بال مرغ
  5. خوراک قطاب مرغ
  6. خوراک مرغ مجلسی
  7. مرغ شکم پر مجلسی
  8. خوراک فیله مرغ پفکی
  9.  خوراک مرغ آب پز
  10. خوراک مرغ سرخ کرده
  11.  خوراک مرغ

جدول لیست غذا برای ناهار و شام

علم تغذیه نشان می‌دهد که بدن برای متابولیسم و دفع مواد زاید نیاز به مصرف غذا دارد. پس از مصرف غذا، دستگاه گوارش فرآیند هضم و تامین انرژی را آغاز می‌کند. با توجه به اینکه بدن برای حفظ سلامتی و تامین انرژی، نیازمند گروه‌های غذایی مختلف است، سعی کنید برنامه آشپزی خود را بر اساس لیست غذا انجام دهید.

برنامه زیر به شما کمک می‌کند که دیگر ذهنتان درگیر تهیه وعده‌های غذایی برای ناهار و شام نشود علاوه بر آن انواع غذاهای خوشمزه و خوش پخت را در طول روز مصرف کنید.

لیست غذای ایرانی، انواع پلو و غذای بدون برنج در هفته دوم ماه

از خورشت‌های ترکیه‌ای پرطرفدار است. غذایی سرشار از امگا3 است که توصیه می‌شود به عنوان ناهار سرو شود. بجای آن می‌توان را در کنار ماهی قرار داد.

انواع آش ایرانی

از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی که به عنوان میان وعده هم سرو می‌شود، آش است. در لیست زیر با انواع آش ایرانی آشنا شوید.

  1. آش رشته
  2. آش کشک
  3. آش ماست
  4. آش غوره
  5. آش گندم
  6. آش بلغور
  7. آش گوجه
  8. آش آلوچه
  9. آش اسفناج
  10. آش بادمجان
  11. آش دندانی
  12. آش کارده
  13. آش ترخینه یا سیرابی
  14. آش دوغ آذربایجانی ( و آش دوغ لری)
  15. آش شله قلمکار
  16. آش ترش
  17. آش جو
  18. آش آلو
  19. آش لخشک
  20. آش بلغور شیر
  21. آش شه له مین
  22. آش عباسعلی
  23. آش اوماج
  24. آش انار
  25. آش خیار چنبر
  26. آش ترش ترشو
  27. آش گزنه

لیست غذاهای سالم خانگی و ایرانی

اگر در خانواده شما فردی به مصرف غذاهای گیاهی علاقه بیشتری دارد، وعده‌هایی که شامل سبزیجات است را بیشتر کنید. برای مصرف سبزیجات روش‌های مختلفی مانند گریل یا بخارپز کردن وجود دارد که تمام مواد مغذی آن را حفظ می‌کند. برای گریل کردن انواع سبزیجات می‌توانید آن را با انواع ادویه و و طعم دهنده‌ها ترکیب کنید. سبزیجات بخارپز علاوه بر اینکه سالم و مغذی می‌باشد گزینه خوبی برای رژیم غذایی افراد ورزشکار است.

لیست کامل غذا مناسب برای هفته سوم ماه

برای پخت بدون بو و دود و از دستگاه‌های برقی مانند فربرقی، توستر یا آون سولار کمک بگیرید.

انواع آبگوشت سنتی ایرانی

آبگوشت از زمان قدیم تا به امروز بر سر سفره‌های ایرانی بوده است. یک غذای سنتی و خوشمزه که دستور پخت آن در شهرهای مختلف، متفاوت است.

  1.  آبگوشت رسمی
  2. آبگوشت باغی
  3. آبگوشت بزقرمه
  4. آبگوشت قنبید
  5. آبگوشت بزباش
  6. آبگوشت غوره
  7. آبگوشت کرمانی
  8. آبگوشت دیزی
  9. آبگوشت ماش و قمری
  10. آبگوشت گوشت و نخود
  11. آبگوشت یخنی بادمجان
  12. آبگوشت زابلی
  13. آبگوشت ماهی لنجو
  14. آبگوشت متنجنه
  15. آبگوشت زیره
  16. آبگوشت دوغ دار
  17. آبگوشت فلفل
  18. آبگوشت بادمجان و کشک
  19. آبگوشت قرمه
  20. آبگوشت کلم
  21. یخنی لوبیا
  22. آبگوشت دیزی سنگی
  23. آبگوشت لوبیا سفید
  24. قورما شورباسی

در لیست بالا معروف‌ترین آبگوشت‌های ایرانی معرفی شدند.

برای شام چی بپزم؟ برای ناهار چی بپزم؟

سوال اکثر خانم های خانه‌دار این است که برای شام یا ناهار چی بپزم؟ با داشتن لیست غذای کامل و مرور از روی آن، از این سوال همیشگی خلاص خواهید شد!

نکته: برای تهیه مرغ و ماهی شکم پر یا مرغ سوخاری از فر برقی، توستر یا کمک بگیرید. زیرا این‌ها با داشتن سیخ جوجه گردان، تمام قسمت‌های غذا را به خوبی می‌پزند.

مصرف سبزیجات گریل یا بخارپز را در برنامه غذایی خود قرار دهید

مردم مناطق مختلف در ایران دارای آداب و رسوم و تنوع غذایی خاص خود هستند و هر کدام لیست غذای محلی دارند. در برخی از شهرهای شمالی استفاده از سبزیجات کوهی در غذا بسیار مرسوم است که این نوع سبزیجات عطر و طعم بی‌نظیری به غذا می‌بخشد. همچنین در شهرهای جنوب ایران استفاده از مواد دریایی مانند ماهی و میگو مرسوم است. این مواد دارای خواص فراوان از جمله پروتئین و مواد معدنی می‌باشند که قرار دادن آن در لیست غذا توسط پزشکان بسیار توصیه شده است.

انواع خورشت ایرانی

با تمام اعضای خانواده را خوشحال کنید! زیرا خورشت‌های ایرانی برای تمام افراد غذایی خوش طعم و دلنشین هستند.

  1. خورشت بادمجان
  2.  خورشت کرفس
  3. خورشت آلو
  4. خورشت کنگر
  5. خورشت به
  6. خورشت سیب ترش شیرازی
  7. خورشت بامیه
  8. خورشت اسفناج
  9. خورشت ریواس
  10. خورشت گیلانی
  11. خورشت کدو
  12. خورشت آجیلی
  13. خورشت بریان
  14. جغول بغول
  15. خورشت چاقالا بادام
  16.  کدو تنبل با ماش
  17. خورشت کاری با مرغ
  18. خورشت مسما بادمجان
  19. خورشت قارچ
  20. خورشت قیمه ریزه با رب انار
  21. قلیه کدو
  22. خورشت ریواس
  23. خالو آبه
  24. خورشت پامادور
  25. خورشت آلو مسما
  26. خورشت باقلا قاتق
  27. خورشت ترش سماق
  28. خورشت باقلا وابیج
  29. خورشت قلیه ماهی
  30. خورشت قلیه میگو
  31. خورشت تره فرنگی
  32. خورشت مرغ
  33. خورشت لوبیا سبز
  34. خورشت بامیه
  35. خورشت قیمه بادمجان

اهمیت لیست غذاهای ایرانی در سبک زندگی

استفاده از انواع مواد غذایی در  تاثیر زیادی دارد. داشتن لیست غذا به شما کمک می‌کند که در طول هفته، تمام مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کنید. زیرا با توجه به گزینه‌های آن، شما از کاهش و افزایش مواد مغذی در برنامه غذایی خود با خبر می‌شوید و در صورت لزوم غذای دیگری را جایگزین آن می‌کنید. در این مقاله، لیست غذا را با توجه به مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها را در اختیار شما قرار دادیم.

غذاهای فوری در لیست غذا

همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، وجود لیست غذا به شما امکان تهیه انواع غذا برای وعده‌های ناهار و شام را می‌دهد. علاوه بر این به کمک جدول لیست غذا، تمام مواد مغذی لازم برای بدن تامین و متابولیسم و سوخت و ساز آن را تنظیم می‌کند. از میان لیست غذاهای ایرانی و بین المللی گزینه‌های مورد علاقه خانواده را در جدولی نوشته و از برای یادآوری استفاده کنید.

برای درست کردن یک لیست غذای ایرانی از میان انواع غذاهای ایرانی، کافی است این مقاله از در را مطالعه کنید. فهرستی از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی از جمله غذاهای ایرانی با برنج و فهرستی مفصل از دستور انواع غذاهای ایرانی را برای شما گردآوری کرده‌ایم. برای یاد گرفتن طرز پخت انواع غذاهای ایرانی این مطلب را تا انتها بخوانید.

غذاهای مجلسی ایرانی

غذاهای مجلسی اصالتا ایرانی را می‌توانید به راحتی در منوهای رستوران‌ها پیدا کنید ولی این غذاها را خودتان هم می‌توانید در خانه درست کنید. معمولا غذاهای ایرانی مجلسی امتحان خود را پس داده‌اند و با ذائقه ایرانی‌ها کاملا سازگاری دارند.

۱کباب کوبیده

یکی از مجلسی‌ترین انواع غذای ایرانی، «کباب کوبیده» است. البته کباب کوبیده با نان و سبزی هم سرو می‌شود. برای باید گوشت چرخ‌کرده گوسفندی را به خوبی مرینیت کنید و ورز دهید و بعد به سیخ بزنید. این غذا را هم اگر با برنج سرو کنید، می‌توانید در دسته انواع غذای ایرانی با برنج جای دهید.

۲قورمه سبزی

«قورمه سبزی» یا خورش سبزی از بهترین غذاهای ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور به شیوه مشابهی پخته می‌شود. مجلسی و جا افتاده به عنوان یک غذای ایرانی اصیل اصلا سخت نیست و کافی است فوت و فن‌های پخت آن را به کار ببندید.

۳مرصع پلو

در میان اسم بهترین غذاهای ایرانی «مرصع پلو» جایگاه ویژه‌ای دارد. مرصع پلو یکی از بهترین غذاهای ایرانی مجلسی برای شام یا مهمانی است. در معمولا از گوشت مرغ استفاده می‌شود. البته گوشت قرمز هم در این غذا به کار می‌رود.

۴خورش فسنجان

«خورش فسنجان» در منوی غذای ایرانی، جایگاه ویژه‌ای دارد. این خورش اصالتا شمالی است. در ، نکته مهم، به روغن افتادن غذا است. این یعنی باید اجازه دهید، غذا به خوبی جا بیفتد. برای یک غذای مهمانی مجلسی طرز تهیه این غذای ایرانی خوشمزه را پیشنهاد می‌کنیم.

۵زرشک پلو با مرغ

اگر اهل مهمانی و دورهمی‌های رسمی باشید، می‌دانید که «زرشک پلو با مرغ» یکی از بهترین انتخاب‌های در بین انواع غذاهای ایرانی است. اگر در نکات کلیدی گرفتن بوی زهم مرغ را رعایت کنید، یک غذای ایرانی عالی مجلسی برای مهمانی‌ها خواهد بود.

۶ته چین مرغ و گوشت

«ته چین مرغ» یکی از غذاهایی است که با برنج و مرغ یا گوشت می‌توانید یکی از بهترین غذاهای ایرانی را درست کنید. البته که برای به ماست ترجیحا چکیده هم نیاز خواهید داشت. برای پخت این غذای خوشمزه ایرانی، به حدود ۱ ساعت زمان نیاز دارید.

۷باقالی پلو با ماهیچه یا گردن

طرز پخت انواع غذاهای ایرانی مجلسی آنقدر‌ها هم که به نظر می‌رسد، سخت نیست. در میان این لیست، ، و فوت و فن‌هایی دارد که اگر آن‌ها را به خوبی رعایت کنید یک غذای ایرانی خوشمزه برای مهمانی هم خواهید داشت.

غذاهای سنتی ایرانی

در لیست انواع غذاهای ایرانی، برخی غذاها قدمت طولانی دارند و البته ممکن است به یک شهر یا منطقه خاص کشور باشند. این غذاها معمولا جزو غذاهای پرطرفدار ایرانی به حساب می‌آیند.

۸آبگوشت سنتی ایرانی

آبگوشت‌‌ها جزو سنتی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی هستند. به آبگوشت در شهرهای مختلف دیزی یا یخنی هم گفته می‌شود. در دنبه، گوشت و نخود، اصلی‌ترین موادی هستند که به کار می‌روند. نخود آب هم جزو غذاهایی است که به آبگوشت سنتی شباهت دارد ولی معمولا در از گوشت استفاده نمی‌شود و معمولا به عنوان یک به کار می‌رود.

۹بز قورمه

در فهرست غذاهای ایرانی «آبگوشت بز قورمه» از غذاهای محلی کرمانی‌هاست. معمولا کرمانی‌ها در از گوشت بزغاله استفاده می‌کنند. اسم این غذا هم مانند اسم انواع غذاهای ایرانی دیگر، از مدل به عمل آوردن گوشت این غذا گرفته شده است.

۱۰کال جوش یا کله جوش

از انواع غذای ایرانی که کاملا سنتی و اصیل است می‌توان به «کال جوش» یا «کله جوش» اشاره کرد. به عنوان یک غذای ساده نونی و بدون گوشت، بسیار ساده است و حتی می‌توان از آن به عنوان پیش‌غذا هم استفاده کرد.

۱۱آبگوشت بزباش همدانی

همدانی‌ها در لیست انواع غذای ایرانی محبوب خودشان، «آبگوشت بزباش» را به عنوان یک غذای مجلسی ایرانی جا داده‌اند. به این غذا آبگوشت قورمه سبزی هم گفته می‌شود چون در از سبزی استفاده می‌شود.

۱۲گوشت و لوبیا

کاشانی‌ها در منوی غذای ایرانی سنتی خودشان، یک خورش اصیل به نام «گوشت و لوبیا» دارند که معمولا به عنوان غذای نذری به کار می‌رود. همان طور که از اسم این غذای ایرانی پیداست، گوشت و لوبیا مواد اصلی است.

۱۳آبگوشت به و بادمجان

از انواع غذاها ایرانی محلی می‌توان به «آبگوشت به و بادمجان» اشاره کرد. این غذای خوشمزه ایرانی متعلق به شهر قم است. در از نخود یا عدس هم استفاده می‌شود.

۱۴آبگوشت کشک و بادمجان

شاید در لیست غذاهای ایرانی سنتی، «کشک بادمجان» برایتان شناخته شده‌تر باشد ولی لرستانی‌ها، یک آبگوشت خوشمزه دارند که با کشک و بادمجان درست می‌شود. در عین شباهت زیاد به کشک بادمجان، تفاوت‌های زیادی هم با آن دارد.

۱۵اشکنه

طرز پخت غذاهای ایرانی سنتی معمولا با مواد در دسترس است. قدیمی‌ها «اشکنه» را به عنوان یک غذای ایرانی نونی خوشمزه می‌شناسند که آن را به عنوان غذای ساده برای شام یا ناهار هم درست می‌کنند. برای زمان کمی لازم است و با مواد ساده‌ای هم درست می‌شود.

۱۶آبگوشت متنجنه کرمانی

در میان دستور انواع غذای ایرانی، «آبگوشت متنجنه یا متنجون» یک غذای اصالتا کرمانی و متعلق به رفسنجان است. در ، از گوشت گوسفندی، لوبیا چیتی و سیب زمینی استفاده می‌شود.

۱۷شله بریون اصفهان

یک غذای خوشمزه ایرانی و در عین حال مقوی و ساده، «آبگوشت شله بریون» است. در که اصالتش به اصفهان می‌رسد از زیره، برنج و گوشت استفاده می‌شود. بنابراین این غذای ایرانی خوشمزه هم می‌تواند یک خورش ایرانی باشد و هم جای خودش را در میان لیست انواع غذای ایرانی با برنج باز کند.

۱۸آبگوشت اراکی به و گردو

اهالی استان مرکزی در لیست غذای ایرانی و محبوب خودشان، یک آبگوشت مقوی و خوشمزه دارند به نام «آبگوشت به و گردو». آسان است و در آن از سبزی خاصی هم استفاده نمی‌شود.

۱۹کوفته تبریزی

در منوی غذای ایرانی، نمی‌توان از «کوفته تبریزی» چشم پوشی کرد. در از مواد ساده و مقوی استفاده می‌شود. البته طرز پخت این غذا ایرانی خوشمزه فوت و فن‌هایی دارد که کدبانوهای ترک‌زبان، به خوبی آن را بلد هستند. کوفته تبریزی با سویا هم درست می‌شود که می‌توان گفت جزو جدیدترین غذاهای ایرانی و برای گیاهخوارها مناسب است.

۲۰آبگوشت گندم

در میان فهرست غذاهای ایرانی خوشمزه، «آبگوشت گندم» متعلق به اصفهان و شهرهای کردزبان است. در از نخود یا لوبیا به همراه گوشت قرمز و گندم استفاده می‌شود.

خورشت های ایرانی

فهرست خورشت‌های ایرانی بسیار متنوع است و به راحتی می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در بین انواع غذاهای ایرانی، خورش‌ها معمولا با برنج یا نان سرو می‌شوند

۲۱خورش قیمه

معمولا «خورش قیمه» به عنوان یکی از غذاهای ایرانی سنتی برای نذری شناخته شده است ولی یک غذا ایرانی خوشمزه و پرطرفدار برای مهمانی‌ها هم به حساب می‌آید. معمولا در از گوشت قرمز خرد شده استفاده می‌شود و به همین خاطر هم این اسم را روی آن گذاشته‌اند.

۲۲خورش آلو اسفناج

به لیست غذاهای ایرانی، «خورش آلو اسفناج» را هم اضافه کنید. در ، گوشت، اسفناج و آلو به کار می‌رود و آن را به یک غذا ایرانی خوشمزه تبدیل می‌کند. برای مطالعه طرز تهیه این خورش خوشمزه روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۳خورش کرفس

در میان غذاهای ایرانی، «خورش کرفس» را شاید برخی افراد چندان دوست نداشته باشند ولی اگر در ، همه نکات کلیدی را رعایت کنید، حتما در انتها یک غذای خورش خوشمزه خواهید داشت که می‌توانید با برنج و به عنوان یک غذای ایرانی مجلسی سرو کنید.

۲۴خورش به آلو

در لیست غذای ایرانی، «خورش به آلو»، یکی از خورش‌ها یا غذاهای زمستانی است. ماده اصلی در ، همان طور که از اسمش هم پیداست، آلو و به هستند. می‌توانید این غذای ایرانی خوشمزه را ترش یا ملس درست کنید.

۲۵خورش آلو

«خورش آلو»، از انواع غذاهای ایرانی خوشمزه و اصیل است که با مرغ، گوشت قرمز یا کوفته قلقلی درست می‌شود. در طرز پخت غذای ایرانی ، می‌توانید از آلو جنگلی یا خورشی و آلو بخارا استفاده کنید.

۲۶خورش بامیه

بامیه یکی از سبزیجات مقوی است و معمولا در طرز تهیه انواع غذاها مثل «خورش بامیه» و حتی ترشی بامیه هم به کار می‌رود. مشابه دیگر خورش‌های موجود در لیست غذاهای ایرانی است و با انواع گوشت‌ها می‌توانید آن را مقوی‌تر و طعم‌دارتر کنید.

۲۷خورش شش انداز

«خورش شش انداز» یا «خورش شیش انداز» از انواع غذاهای ایرانی بدون گوشت است. در معمولا از لبو، هویج و کدو هم استفاده می‌شود. اصالت این غذای خوشمزه ایرانی، به گیلان برمی‌گردد.

۲۸خورش کنگر

در فهرست غذاهای ایرانی، «خورش کنگر» یکی از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی است که اواخر تابستان تا اوایل زمستان می‌توانید با کنگر تازه آن را درست کنید. در از سبزی‌هایی مثل جعفری و نعنا هم استفاده می‌شود.

۲۹خورش دال عدس

پخت انواع غذاهای ایرانی، مخصوصا غذاهای محلی اصلا سخت نیست. «خورش دال عدس» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است. در ، برای اینکه طعم غذا ترش شود کافی است مثل اهوازی‌ها کمی تمبر هندی به غذا اضافه کنید.

۳۰خورش مرغ افشاری

«خورش مرغ افشاری» همان خورش مرغ است که در آن قیسی هم به کار می‌رود. برای خوشمزه شدن این غذای ایرانی، در از زعفران استفاده کنید. با هویج هم می‌توانید بوی مرغ را بگیرید.

۳۱خورش گیجاواش

در دستور انواع غذاهای ایرانی «خورش گیجاواش» هم یکی از خوشمزه‌ٰترین‌ها است. در از یک سبزی محلی به اسم گیجاواش به همراه تخم مرغ و سیر استفاده می‌شود.

۳۲خورش انار بیج

اگر بخواهیم شما را با طرز تهیه غذای ایرانی خوشمزه آشنا کنیم، نباید «خورش انار بیج» را از قلم بیندازیم. در به روش شمالی‌ها معمولا از سبزی‌های محلی شمالی استفاده و به عنوان هم تهیه می‌شود.

۳۳خورش طلاکوله غورابه

شاید در میان اسم غذاهای ایرانی «خورش طلا کوله» کمی غریب باشد. خورش طلا کوله یک غذای ایرانی با اصالت گیلانی است. در علاوه بر مرغ، از سبزیجات معطر و گردو هم استفاده می‌شود. این غذای خوشمزه ایرانی با برنج سرو می‌شود.

۳۴خورش بلدرچین

دقیقا نمی‌توان گفت که «خورش بلدرچین» جزو لیست جدیدترین غذای ایرانی است ولی یکی از غذاهایی است که تازگی‌ها نام خودش را در لیست غذاهای ایرانی باز کرده است. اصلا سخت نیست و می‌توانید آن را در فر هم درست کنید.

۳۵خورش لبو

حالا که فصل زمستان فرا رسیده است، فرصت تهیه انواع غذاهای ایرانی زمستانی را از دست ندهید. بسیار ساده است و معمولا به خاطر رنگ جذابش، طرفداران زیادی هم دارد.

۳۶خورش انار و بادمجان

تهرانی‌های قدیم به خوبی با آشنا هستند. همان طور که گفتیم نام غذاهای ایرانی معمولا از موادی که در طرز تهیه غذای خوشمزه ایرانی استفاده شده، گرفته شده است. در طرز پخت این خورشت ایرانی خوشمزه هم از بادمجان و انار به عنوان مواد اصلی استفاده می‌شود.

۳۷خورش میگو

به دستور پخت غذاهای ایرانی، خورش میگو را هم اضافه کنید. جنوبی‌ها در از سس گوجه فرنگی هم استفاده می‌کنند. البته مهارت گرفتن بوی زهم میگو را هم باید قبل از درست کردن این خورشت ایرانی خوشمزه یاد بگیرید.

۳۸خورش ماست

«خورش ماست» هم غذا است و هم دسر. این خورشت خوشمزه ایرانی متعلق به اصفهان است. در شهرهای شمالی و همدان هم مشابه است و شکر، خلال یادام و پسته جزو اصلی آن به شمار می‌روند.

۳۹خورش خلال کرمانشاه

حتما می‌دانید که در تهیه غذاهای ایرانی، معمولا صبر و حوصله به خرج دادن حرف اول را می‌زند. کرمانشاهی برای حسابی سلیقه به‌ خرج می‌دهند و با تکه‌‌های گوشت گوسفندی، خلال بادام، زرشک و گلاب این خورش ایرانی خوشمزه را درست می‌کنند.

۴۰خورش پیچاق قیمه

«خورشت پیچاق قیمه» بیشتر یک غذای ایرانی نذری است. اصالت این غذای ایرانی لذیذ به اردبیل می‌رسد و معمولا برای نذری‌ یا در عزاداری‌ها پخته می‌شود. در ، گوشت گوسفندی، خلال بادام و تخم مرغ، مواد اصلی این خورشت ایرانی مجلسی را تشکیل می‌دهند.

۴۱قلیه ماهی

از میان غذاهای ایرانی متعلق به جنوب کشور، «خورش قلیه ماهی» یکی از محبوب‌ترین غذاهاست. در معمولا از سبزیجات محلی هم استفاده می‌شود و در اصل جنوبی‌ها سبزی مخصوص قلیه دارند که برای درست کردن این غذای خوشمزه ایرانی استفاده می‌کنند.

۴۲خورش غوره مسما

یکی از بهترین غذاهای ایرانی که به شمال کشور تعلق دارد، «خورش غوره مسما» است. در از گوشت مرغ یا اردک استفاده می‌شود. این خورشت ایرانی لذیذ طعم ملس دارد.

۴۳خورش کدو مسما

در لیست غذاهای ایرانی، «خورش کدو سبز» را با اسم «خورش کدو مسما» هم می‌شناسند. بسیار راحت است و در آن علاوه بر گوشت، از انواع گوشت استفاده می‌شود. بهتر است این غذای خوشمزه ایرانی را به عنوان یک خورشت تنک آب درست کنید.

غذای ایرانی بدون برنج

معمولا در فهرست غذاهای ایرانی، غذاهای بدون برنج ساده‌تر از انواع دیگر غذاها هستند. در این لیست هم می‌توانید انواع متنوعی از خوراک‌ها را ببینید که به راحتی و با مواد ساده‌ای تهیه می‌شوند.

۴۴یتیمچه شیرازی

شیرازی‌ها معمولا به عنوان یک غذای سبک برای شام یا ناهار، «یتیمچه» را به عنوان غذای ایرانی بدون برنج در اولویت قرار می‌دهند. برای ، تنها به بادمجان و گوجه فرنگی نیاز دارید. البته می‌توانید به این غذای ساده ایرانی، سیب زمینی هم اضافه کنید.

۴۵باقلا قاتق

یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی «باقلا قاتق» است که اصالت آن به شمال کشور برمی‌گردد. در از باقلا شمالی استفاده می‌شود و اگر به این باقلای محلی دسترسی ندارید می‌توانید آن را با باقلا کشاورزی ساده هم درست کنید.

۴۶میرزا قاسمی

در منوی غذای ایرانی، «میرزا قاسمی» به عنوان یک غذای ایرانی خوشمزه با اصالت شمالی، جایگاه ویژه‌ای دارد. برای کافی است بادمجان و گوجه فرنگی کبابی شده را با سیر و تخم مرغ بپزید و از طعم این غذای سنتی و اصیل ایرانی لذت ببرید.

۴۷کشک بادمجان

این غذای خوشمزه و اصیل ایرانی را می‌توانید به راحتی در منوی غذای ایرانی پیدا کنید. راحت است و نیاز به زمان کمی برای پخت دارد. این غذای ایرانی ساده و سنتی را می‌توانید به عنوان پیش‌غذا هم به کار ببرید.

۴۸املت

هیچ‌ غذایی به اندازه املت نمی‌تواند در لیست غذاهای ایرانی نوستالژیک باشد. هر چند ساده به نظر می‌رسد ولی فوت و فن‌هایی دارد که ممکن است بسیاری از ما از آن‌ها خبر نداشته باشیم ولی به هر حال در منوی غذای ایرانی، املت یکی از دوست‌داشتنی‌ترین گزینه‌ها است.

۴۹خوراک لوبیا چیتی

این غذا ایرانی، هم خوشمزه است و هم مقوی. در می‌توانید به دلخواه از گوشت یا قارچ استفاده کنید. این خورش لذیذ برای روزهای فصل زمستان یک انتخاب بسیار خوب است.

۵۰اسپناساک شمالی

«اسپناساک» هم در این لیست غذای ایرانی بدون برنج، یکی از غذاهای سنتی شمال کشور است. شمالی‌ها به اسفناج، اسپناساک می‌گویند. در اصل اسم غذاهای ایرانی معمولا از موادی که در طرز پخت انواع غذاهای ایرانی به کار می‌رود گرفته می‌شود. برای هم تنها به اسفناج و تخم مرغ به عنوان مواد اولیه نیاز دارید.

۵۱شامی کباب

«شامی کباب» یا کتلت گوشت و سیب زمینی از محبوب‌ترین انواع غذاهای ایرانی است که معمولا به عنوان یک پیش‌غذا یا غذای ایرانی بدون برنج در مهمانی‌ها هم استفاده می‌شود. در شهرهای مختلف متفاوت است البته همه آن‌ها شباهت‌هایی به هم دارند.

انواع غذا ایرانی با برنج

اگر می‌خواهید برای ناهار و شام یک غذای ایرانی خوشمزه بپزید، با کمک گرفتن از لیست غذاهای ایرانی با برنج می‌توانید ایده‌های خوبی بگیرید و بر اساس موادی که در دسترس دارید، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

۵۲سیب پلو کرمانشاهی

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی با برنج که اصالت کردی دارد، «سیب پلو کرمانشاهی» است. در از سیب زمینی، گوشت یا مرغ استفاده می‌شود. البته همه این‌ مواد با برنج هم ترکیب می‌شوند.

۵۳پلو سنگ سیر

«پلو سنگ سیر» یک غذای اصیل ایرانی است. در طرز پخت این غذای ایرانی از برنج استفاده می‌شود. مهم‌ترین ماده غذایی در ، همان سیر است و در شهرهای غربی ایران، این غذای سنتی و محلی در لیست غذاها بسیار پرطرفدار است.

۵۴لوبیا پلو

در لیست غذاهای خوشمزه ایرانی با برنج، «لوبیا پلو» جزو شناخته‌شده‌ترین غذاهای ایرانی است. معمولا با لوبیای سبز متداول‌تر است ولی می‌توان از لوبیای سفید هم در آن‌ استفاده کرد.

۵۵سبزی پلو با ماهی

برای شب یلدا و شب عید نوروز، «سبزی پلو با ماهی»، یکی از بهترین غذاهای ایرانی در لیست بلند بالای غذاهای ایرانی خوشمزه است که بسیاری از خانواده‌های ایرانی را دور هم جمع می‌کند. در همه شهرهای ایران شبیه است ولی نوع ماهی معمولا در شمال و جنوب کشور فرق می‌کند.

۵۶پلو چکدرمه

ترکمن‌ها در میان غذاهای محلی خودشان، را به عنوان یک غذای اصیل ایرانی که قدمت طولانی دارد، به خوبی حفظ کرده‌اند و هنوز هم آن را در مهمانی‌ها و دورهمی‌هایشان می‌پزند. برنج و گوشت گوسفندی، از مهم‌ترین مواد اصلی این غذای ایرانی محلی هستند.

۵۷رشته پلو

در لیست غذا ایرانی، «رشته پلو» تقریبا در همه شهرها تهیه می‌شود. در از برنج به همراه رشته پلویی استفاده می‌شود. رشته پلو را می‌توانید با سینه مرغ، گوشت قرمز یا گوشت چرخ‌کرده ترکیب کنید.

۵۸آلبالو پلو

از بهترین غذاهای ایرانی تابستانی می‌توان به «آلبالو پلو» اشاره کرد. در می‌توان از انواع گوشت قرمز و سفید استفاده کرد. اصالت این غذای ترش و خوشمزه به شیراز برمی‌گردد.

۵۹شیر برنج

یک ساده که معمولا به عنوان پیش‌غذا هم از آن استفاده می‌شود، «شیر برنج» است. در از شیر و برنج استفاده و با دارچین به آن عطر و طعم داده می‌شود. در فهرست غذاهای ایرانی شیر برنج هم یک است و هم ناهار و شام.

۶۰عدس پلو

«عدس پلو» از جمله انواع پلو مخلوط و غذاهای خوشمزه و پرطرفدار آشپزی ایرانی هم برای مناسبت‌های مذهبی و نذری، هم مهمانی و هم یک ناهار خوشمزه است. اگر قصد دارید عدس پلو را به عنوان یک غذای ایرانی مجلسی یا نذری درست کنید، را بخوانید. اگر هم گیاهخوار هستید و اهل امتحان کردن دستور پخت غذاهای ایرانی طرز تهیه عدس پلو با سویا انتخاب مناسبی برای شما است.

۶۱ته چین آلبالو

«ته چین آلبالو» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است که به خاطر وجود آلبالو و زعفران ظاهر فوق‌العاده جذابی دارد. طعم این ته چین خانگی بسیار لذیذ است و برای پذیرایی از مهمان‌ها و همچنین دورهمی‌های خانوادگی نیز بسیار مناسب است.

در اولین مرحله از طرز تهیه ته چین آلبالو با مرغ باید مرغ‌ها را به تکه‌های کوچک برش دهید. سپس آن‌ها را در یک ظرف بریزید و مقداری آب لیموترش تازه، فلفل سیاه، نمک و پودر سیر به آن اضافه کنید. مرغ‌ها را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید برای نیم ساعت مزه‌دار شوند.

در این فرصت تا مرغ‌ها مزه‌دار شوند، باید آلبالوها را بشویید و هسته آن‌ها را با یکی از روش‌های هسته‌گیری آلبالو با سیخ چوبی یا نی شیشه‌ای خارج کنید. آلبالوها را در یک قابلمه بریزید و شکر را اضافه کنید.

قابلمه را با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید تا آلبالو آب بیندازد و بجوشد. سپس آلبالوها را آبکش کنید و آب آن را نیز جداگانه در ظرف بریزید تا بعداً برای تهیه شربت آلبالو و یا رنگ دادن به برنج آلبالو پلو استفاده کنید. برای مطالعه ادامه طرز تهیه ته چین آلبالو خانگی به ۳ روش مختلف با مرغ یا گوشت می‌توانید رو لینک مقاله کلیک کنید.

۶۲شفته اراکی

«شفته اراکی» یکی از اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی متعلق به شهر اراک است که طعم بسیار لذیذ و خوشمزه‌ای دارد. اراکی‌ها معمولاً در جشن‌ها و روزهای خاص شفته اراکی را درست می‌کنند.

برای درست کردن این غذا از گوشت چرخ کرده و آرد نخودچی استفاده می‌شود و سپس کوفته‌های خوشمزه داخل سس گوجه قرار می‌گیرند. اگر محدودیت مصرف گوشت قرمز دارید به همین ترتیب کوفته اراکی را با گوشت مرغ، بوقلمون یا به عنوان یک غذا با سویا تهیه کنید.

طعم این کوفته بسیار لذیذ و خوشمزه است و شباهت زیادی به سایر کوفته‌های ایرانی دارد. درست کردن کوفته اراکی بسیار ساده و راحت است. شما می‌توانید این غذا را هم برای وعده ناهار و هم شام آماده کنید و همراه با نان یا برنج سرو کنید. برای خواندن طرز تهیه شفته اراکی با گوشت و آرد نخودچی می‌توانید به مقاله مراجعه کنید.

۶۳کشک کدو مجلسی

«کشک کدو» یکی از غذاهای محلی کرمان است که علی‌رغم خوشمزگی و مقوی بودنش، طرز تهیه بسیار آسانی دارد. این غذا با کشک در اصل با استفاده از کدو سبز تهیه می‌شود. اما شما می‌توانید کشک کدو را به روشی دیگر و به سبک مازندرانی نیز تهیه کنید. در این کشک کدو از کدو حلوایی به جای کدو سبز استفاده می‌شود.

کشک کدو علیرغم ساده بودن سرشار از مواد مفید برای بدن بوده و در عین حال پختن آن زمان زیادی هم نمی‌گیرد. در اولین مرحله از طرز تهیه کشک کدو باید کدوها را پس از پوست گرفتن، خرد کرده و سرخ کنیم. البته کسانی که رژیم غذایی با محدودیت سرخ کردن دارند، می‌توانند کدوها را بخارپز کنند.

همچنین می‌توانید کدوهای خرد شده را داخل قابلمه ریخته، درب قابلمه را بگذارید و شعله گاز را کم کنید تا کدوها آهسته آهسته پخته شده و نرم شوند. برای خواندن ادامه طرز تهیه کشک کدو مجلسی کرمانی به ۲ روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

۶۴کوفته سبزی شیرازی

«کوفته سبزی» یکی از غذاهای ایرانی و جزو غذاهای اصیل شیرازی‌هاست. همان‌طور که از اسم این غذای ایرانی مشخص است، در طرز تهیه این کوفته سنتی، سبزی به عنوان ماده اصلی استفاده می‌شود. بنابراین رنگ آن هم با سایر انواع کوفته متفاوت و در نتیجه سبز خواهد بود. این غذا در اصل یک غذای مجلسی برای شیرازی‌‌ها است و با نان سرو می‌شود.

برای پختن کوفته سبزی شیرازی، ابتدا باید‌ سس آن را درست کنید. در سس کوفته شیرازی، برخلاف دیگر کوفته‌ها، از مواد خود کوفته هم استفاده می‌شود و به همین خاطر هم به آش شباهت بیشتری دارد. بعد از پختن سس، کوفته‌ها را باید درست کنید و مواد میانی را در آن‌ها بگذارید و فرم دهید.

کوفته‌ها را در نهایت در سس قرار دهید و اجازه دهید کوفته‌ها در سس بپزند. حدود ۲۵ دقیقه تا ۱ ساعت باید زمان دهید تا کوفته‌‌ها کاملاً نرم و آماده سرو شوند. برای خواندن طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی و همچنین مشاهده فیلم آموزشی این غذا می‌توانید به مقاله مراجعه کنید.

۶۵کباب سرداشی همدان

«کباب سرداشی» یکی دیگر از غذاهای ایرانی فوق‌العاده لذیذ و خوشمزه است که در شهر همدان طبخ می‌شود. این غذا شباهت زیادی به کباب تابه‌ای دارد و در کنار گوجه فرنگی، سیب زمینی و فلفل بسیار لذیذ و خوشمزه است.

در اولین مرحله از طرز تهیه کباب سرداشی همدان باید ۱ عدد سیب زمینی و پیاز را پوست بگیرید و خوب بشویید. سپس پیاز و سیب زمینی را رنده کنید. آب اضافی سیب زمینی و پیاز را که ته ظرف باقی مانده دور بریزید. برای ریز کردن پیاز و سیب زمینی می‌توانید از مولینکس نیز استفاده کنید.

سپس گوشت چرخ کرده را با سیب زمینی و پیاز رنده شده ترکیب کنید. سپس مقداری نمک و فلفل سیاه و در صورت تمایل ادویه به گوشت اضافه کنید. حالا یک دستکش به دست کنید و آن قدر گوشت را ورز دهید تا حالت چسبندگی گوشت برطرف شود. برای خواندن ادامه طرز تهیه کباب سرداشی همدان در فر و ماهیتابه و همچنین مشاهده فیلم آموزشی این غذا می‌توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

سوالات متداول

غذای ایرانی مقوی چی بپزم؟

در میان غذاهای ایرانی که سرشار از پروتئین یا مواد مغذی هستند می‌توان به آبگوشت، شیر برنج، باقالی پلو با ماهیچه یا گردن، خورش بز قورمه و … اشاره کرد.

اسم غذاهای ایرانی چطور انتخاب می‌شود؟

معمولا اسم غذاهای ایرانی بر اساس موادی که در طرز پخت انواع غذای ایرانی به کار می‌رود، انتخاب می‌شوند. بعضی از غذاها هم بومی یک شهر یا منطقه هستند و با سبزیجات بومی آن منطقه درست می‌شوند و نام مواد به کار رفته در این غذاها، روی آنها گذاشته می‌شود.

منوی غذای ایرانی شامل چه مواردی می‌شود؟

در فهرست انواع غذا ایرانی معمولا غذاهای سنتی و محلی بسیاری به چشم می‌خورند که برخی از آنها محلی و برخی دیگر غذاهای مجلسی هستند که معمولا در مهمانی‌ها و مراسم رسمی به کار می‌روند؛ مثل زرشک پلو با مرغ، باقالی پلو با ماهیچه و

غذای مجلسی ایرانی چیست؟

غذاهای مختلفی را می‌توانید به عنوان غذای مجلسی بپزید. برخی از این غذاها شامل موارد زیر هستند:

مرصع پلو
چلو کباب
قورمه سبزی با برنج
باقالی پلو با ماهیچه
ته چین
اول این مقاله یک نکته خدمتتان عرض کنیم. غذاهای ایرانی از جمله غذاهای خوشمزه و خوش طعمی هستند که هر انسانی آرزو دارد برای یکبار هم که شده است این غذاهای ایرانی را میل کنید. این قضیه مربوط به تمام انسان های دنیاست.

اکنون می توان لیست غذاهای ایرانی را با یکدیگر بررسی کنیم. عزیزمان در بسیاری از چیزها بی نظیر است. برای بررسی لیست غذاهای ایرانی باید غذاهای ایرانی را دسته بندی کنیم. غذاهای ایرانی بسته به نوعی که پخته می شوند شامل دسته های مختلفی هستند که در زیر برایتان آورده ایم.

دسته بندی لیست غذاهای ایرانی

در بالا دسته بندی لیست غذاهای ایرانی را برایتان بصورت کامل آورده ایم. در این دسته بندی از لیست غذاهای ایرانی کاملا مشخص است که ما ایرانی ها دارای بیشترین تنوع غذایی هستیم.

شاید کشورهای دیگر هم اینچنین دارای تنوع غذایی باشند ولی ما ایرانیان بدلیل داشتن قدیمی ترین تمدن در این بخش متمایز از بقیه کشور ها هستیم.

لیست غذاهای ایرانی

در هر کدام از دسته های فوق تعداد زیادی غذا با قرار دارند. شما می توانید وارد هر دسته شده و اطلاعات کاملتری را در آنجا بیابید.

توصیه می کنیم مقاله و مقاله را مطالعه کنید.

انواع آش از غذاهای ایرانی

آش ها یکی از خوراک های خوشمزه و بینظیر ما ایرانی هاست. آش ها همانطور که می دانید غذایی است آبکی که از حبوبات مختلف و سبزیجات گوناگون تهیه شده است. کشور ما ایران بدلیل داشتن قومیت های مختلف آش های گوناگونی دارد که می توان آن ها را بصورت ملی بثت رسانید.

طرز تهیه آش گزنه اصل مازندرانی

لیست انواع آش

در اینجا تعدادی از آش های ایرانی را به شما معرفی می کنیم.

انواع بستنی

بستنی در دوره قاجاریه به کشور ما ایران وارد شد. البته در ایران باستان هم اسنادی از وجود بستنی در ایران وجود دارد. بستنی را با یخ بهمراه شیره انگور سرو می کردند و تهیه می نمودند. از این رو در بحث بستنی هم از قدیم ایرانیان در آتش دستی داشته اند.

آموزش طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی

لیست انواع بستنی

بستنی انواع گوناگونی دارد و بسادگی با میوه های مختلف نیز می توان بستنی های مختلفی را عرضه نمود.

انواع پلو و چلو از غذاهای ایرانی

در کشور ما ایران بدلیل وجود انواع شالیزار ها و کاشت همیشگی برنج – برنج ایرانی بغیر از محبوبیتی که دارد همیشه در دسترس بوده است و از قدیم ایرانیان با غذاهای خود برنج را نیز طبخ می کردند. غذاهایی که مستقیم با برنج تهیه می شوند چلو نامیده شدند.

طرز تهیه پلو چهمجه نقده مجلسی ناب

در ایران پلو ها و چلو ها یکی از اصلی ترین غذاهای ما ایرانی هاست. غذاهایی مانند لوبیا پلو – استامبولی پلو – گوجه پلو – دمی یارما و بسیاری دیگر از این دست غذا ها در این دسته از غذاهای ایرانی قرار می گیرند.

لیست انواع پلو و چلو

  • عدس پلو
  • لوبیا پلو
  • زرشک پلو
  • استامبولی
  • دمی باقالا
  • دم پختک
  • چلو گوشت
  • چلو مرغ
  • کلم پلو
  • مرصع پلو
  • آلبالو پلو
  • قیمه پلو
  • ماش پلو
  • باقالی پلو
  • هویج پلو
  • میگو پلو
  • رشته پلو
  • سبزی پلو
  • شوید پلو
  • شیرین پلو
  • زیره پلو

انواع پیش غذا و مزه از غذاهای ایرانی

پیش غذا و مزه هم از انواع خوراکی هایی است که در سفره ما ایرانیان وجود داشته است. در این زمینه مردمان شمالی کشور ما ایران در جایگاه بسیار بالایی قرار دارند. همیشه در سفره خوراکی هایی است که قبل از غذا سرو می شود.

از دلال ماست گرفته تا مزه هایی بی نظیر که همیشه در سفره برای میهمانان قرار داده می شود.

طرز تهیه دلال گوجه سبز و خیار خوشمزه

لیست انواع پیش غذا و مزه

انواع ترشی و شور از غذاهای ایرانی

ترشی جات و شوریجات از قدیم در لیست غذاهای ایرانی بوده است. ایرانیان بدلیل داشتن اقوام مختلف ترشی های مختلفی نیز دارند. در نظر داشته باشید که ما ایرانیان چندین نوع ترشی بسیار خوشمزه را در لیست غذاهای خود داریم که واقعا از خوردن آنها لذت خواهیم برد.

شاید خالی از لطف نباشد که سبزی ها و صیفی جات مختلف در تهیه ترشی جات استفاده می شوند که خواص بسیار گوناگونی دارند. ترشی هفت بیجار گرفته تا سیر ترشی همگی دارای خواص و فواید بسیاری نیز هستند.

لیست انواع ترشی و شور

  • ترشی هفت بیجار
  • ترشی لیته
  • ترشی بادمجان
  • بادمجان شکم پر
  • سیر ترشی
  • ترشی بندری
  • ترشی مخلوط
  • ترشی به
  • بادمجان کبابی
  • ترشی غوره
  • ترشی خرما
  • ترشی بامیه
  • ترشی انار
  • ترشی پیاز
  • ترشی برگ مو
  • ترشی گوجه سبز
  • خیار شور
  • شور
  • ترشی گوجه فرنگی

انواع خوراک از غذاهای ایرانی

شاید برایتان جالب باشد. خوراک ها در همه جای دنیا طرفدار دارد و از قدیم طبخ می شده اند. خوراک ها منظور غذاهایی هستند بدون برنج. خوراک ها با نان میل می شود. از این رو این خوراک ها دارای تنوع بسیاری هستند.

در کشور ما ایران نیز به همان دلیل وجود قومیت های گوناگون خوراک های مختلفی نیز وجود دارد.

طرز تهیه خوراک کدوبره مازندرانی

لیست انواع خوراک

انواع خورشت از غذاهای ایرانی

به به. خورشت های خوشمزه ایرانی. انواع خورشت های ایرانی از بهترین های لیست غذاهای ایرانی هستند. خورشت هایی نظیر خورشت قرمه سبزی – فسنجان – قیمه و بسیاری از خورشت های دیگر را در این دسته می توانید به سادگی بیابید و از آموزش رایگان آشپزی در این بخش لذت ببرید.

خورشت های ایرانی بینظیر هستند. مطمئنا شما هم با نگارنده در این خصوص موافق هستید.

طرز تهیه خورشت به

لیست انواع خورشت

انواع دلمه و کوفته از غذاهای ایرانی

یکی از اصلی ترین غذاهای ایرانی دلمه ها و کوفته می باشند. کوفته و دلمه ها نیز به همان دلیل قومیت های مختلف در کشور پهناور ایران شکل ها و طعم های بسیار متنوعی دارند.

درباره کوفته ها و دلمه ها بدلیل وجود حبوبات های مختلف می توان یک غذای خوشمزه را طبخ و در نهایت میل نمود. کوفته ها یکی از اصلی ترین غذاهاست.

جدول ارزش غذایی طرز تهیه کوفته تبریزی

لیست انواع دلمه و کوفته

انواع دیزی از غذاهای ایرانی

دیزی و آبگوشت ها یکی از دسته های اصلی غذاهای ایرانی هستند. آبگوشت البته در بسیاری از نقاط مختلف جهان نیز وجود دارد ولی در ایران تنوع بسیاری دارند. آبگوشت ها یا همان دیزی از غذاهای دوست داشتنی برای ما ایرانی هاست.

طرز تهیه آبگوشت تبریزی سنتی با نخود

خیلی از خانواده های ایرانی در هفته یک روز را به آبگوشت اختصاص داده اند. آبگوشت ها به شکل خاص و ویژه ای میل می شوند که بعدا در طرز تهیه آبگوشت ها بصورت مفصل به آن ها پرداخته شده است.

لیست انواع دیزی

انواع سالاد از غذاهای ایرانی

یکی از غذاهای ایرانی که حتما در سفره های ما ایرانیهاست سالاد می باشد. سالاد ها متعلق به منطقه خاصی نیستند ولی ما ایرانیها همیشه سالاد داشته ایم. یکی از این سالاد ها همان سالاد شیرازی است.

آموزش سالاد کاپریس از انواع سالاد سبزیجات ایتالیایی خوشمزه

سالاد ها بدلیل تهیه شدن از سبزیجات و صیفی جات خواص بسیار زیادی دارند و بدلیل فیبر بالای آنها فواید زیادی برای بدن انسان ها دارند.

در دسته سالاد ها سالاد ایتالیایی یکی از خواسته های مهم افراد است. سالاد ایتالیایی انواع مختلفی دارد. حتما را مطالعه نمایید.

انواع سوپ از غذاهای ایرانی

سوپ های خوشمزه ایرانی از دسته های اصلی غذاهای ایرانی محسوب می شوند. سوپ ها همانطور که می دانید از حبوبات و سبزیجات تشکیل شده اند. از نظری به آش ها بسیار شباهت دارند.

سوپ ها انواع بسیار گوناگونی دارند و در تمام دنیا طبخ می شوند. سوپ ها بدلیل تنوع بالا طرفداران بسیاری را نیز دارند.

طرز تهیه سوپ پیازچه خوشمزه مجلسی برای 4 نفر

انواع شیرینی

شیرینی ها نیز از دسته خوراکی های معروف ایرانی محسوب می شوند. ما ایرانیان همیشه در کنار غذاهای خودمان از شیرینی ها استفاده می کنیم. سالهاست که شیرینی های محلی در کنار چای یکی از خوراک های وعده های عصرانه ما ایرانیان محسوب می شود.

شیرینی ها انواع مختلفی دارند و در قومیت های مختلف ایرانی نیز شیرینی های گوناگونی وجود دارد که آموزش این شیرینی ها در آموزش آشپزی خالی از لطف نیست.

طرز تهیه شیرینی ساق عروس مجلسی برای 10 نفر

لیست انواع شیرینی

انواع غذاهای دریایی از غذاهای ایرانی

کشور پهناور ایران از دو سمت به دریا متصل است. دریا هم که محل زندگی انواع ماهی هاست. از اینرو از قدیم ایرانیان در ماهیگیری حرف های بسیاری برای گفتن داشته اند. ماهی های جنوب و ماهی های شمال با طعم های متفاوت آن.

تفاوت در طعم ماهی ها و شکل متنوع در طبخ باعث شده است که در آشپزی دریایی ایرانیان نیز متمایز از دیگران بوده باشند.

طرز تهیه ماهی فویج خوشمزه گیلانی خانگی

لیست غذاهای دریایی

انواع غذاهای ایرانی محلی

در این دسته غذاهای محلی قرار داده شده است. در این بخش همه غذاهای محلی ایرانیان بسته به نوع قومیت های آنها قرار داده شده است.

غذاهای محلی غذاهایی هستند که در محل ها و مناطق مختلف ایران طبخ می شود. با در نظر گرفتن مواد اولیه ای که در آن منطقه وجود دارد پخته می شوند. پیشنهاد می کنیم حتما این غذا ها را مطالعه کرده و برای تنوع غذایی خود از این غذاها استفاده کنید.

طرز تهیه دمی یارما خانگی

لیست انواع غذاهای محلی

  • کوفته مرغ ارومیه
  • گیزاتما ارومیه
  • گوزلمه ارومیه
  • یتیمچه ارومیه
  • کله جوش
  • کباب سرداشی همدان
  • کویی تره
  • ترش مرغ
  • غوره مسما
  • لونگی مرغ گیلانی
  • کال کباب
  • واویشکا
  • کوکو مرغ گیلانی
  • شش انداز بادمجان
  • آلو مسما
  • ترش تره
  • باقلا قاتق
  • سیر قلیه گیلانی
  • میرزا قاسمی کدو
  • میرزا قاسمی با بادمجان
  • گوشت ترش گیلانی
  • قوت همدانی
  • اشکنه اراک
  • ته چین فیروزکوه
  • ماشاب قم
  • تاس کباب یزدی
  • مغز آبک قم
  • پتله پلو
  • اشکنه اسفناج
  • اشکنه سیب زمینی
  • قاقاناخ قم
  • کوفته قمی
  • ماش ماشک قم
  • آش جو قم
  • دمپختک تهرانی
  • دمی بلغور جو تهرانی
  • آبگوشت یخنی جهرم
  • آبگوشت یخنی بادمجان
  • سر گنجشکی تهران
  • شیشلیک شاندیز مشهدی
  • آش شله مشهدی
  • آش آلو قزوین
  • آش امام قزوین
  • توگی سرداغی خراسان
  • آش حلبه و زیره خراسان

و بسیاری غذای محلی دیگر

انواع کباب از غذاهای ایرانی

کباب ها از غذاهای اصلی ما ایرانیان است. کباب ها از قدیم در ایران باستان طبخ می شده است. بدلیل شکار هایی که انجام می شده است و همچنین گوشت گاو و گوسفند کباب ها در جایگاه ویژه ای در بین ایرانیان بوده است.

کباب ها در طعم ها و شکل های مختلفی بوده است.

طرز تهیه کباب چنجه رستورانی ایرانی خوش طعم

لیست انواع کباب

انواع کوکو و کتلت از غذاهای ایرانی

کوکو ها از سبزیجات و صیفی جات تشکیل شده اند. کوکو ها همگی از سبزیجات و صیفی جات تشکیل شده اند و کتلت ها از گوشت تشکیل شده اند.

این غذا از خوراکی هی اصلی ایرانیان محسوب می شود و در دسته غذاهای سبک قرار داده شده است. کوکو ها انواع گوناگونی دارند.

طرز تهیه کوکو مرغ شمالی گیلانی خانگی

لیست انواع کوکو و کتلت

  • کوکو سبزی
  • کوکو سیب زمینی
  • کتلت
  • شامی
  • کوکو شیرین مشهدی
  • کتلت سالمون
  • کوکو لوبیا
  • کوکو مرغ

انواع کیک

کیک ها از دسته خوراکی هایی هستند که در بین ایرانیان بسیار پرطرفدار است. کیک ها را می توان جزو خوراکی های بسیار خوشمزه در تمام دنیا دانست. کیک ها انواع مختلفی دارند و بر اساس نوع آنها شکل و روش تهیه آنها بوجود می آید.

طرز تهیه کیک عروسی دو طبقه خوشمزه مخصوص

کیک ها بدلیل تنوع مهارت خاصی هم در پخت دارند که توانسته ایم آنها را به رایگان در بخش معرفی و آموزش داد. طرز تهیه را مطالعه کنید.

انواع نان از غذاهای ایرانی

رسیدیم به بحث خوشمزه نان. – – و … همگی از نان های خاص ما ایرانی ها هستند که واقعا بسیار خوشمزه و خوش طعم هستند.

طرز تهیه نان سنگک خانگی در فر برای 4 نفر

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقاله آموزشی و مقاله را مطالعه کنید.

انواع غذاهای ایرانی بسته به نوع مواد اولیه

غذاهای ایرانی بسته به نوع مواد اولیه آن دسته بندی می شوند. غذاهایی که با گوشت هستند – غذاهایی که بدون گوشت هستند – غذاهایی که با سبزیجات پخته می شوند – غذاهایی که قارچ دارند و بسیاری دسته های دیگر که به تفصیل در زیر آورده شده است.

اینکه بدانیم غذاهای ایرانی با چه روش هایی دسته بندی می شوند البته بغیر از ماهیت آنها یکی از روش هایی است که به مخاطب کمک می کند که سریعتر آن ها را بشناسد و بیابد. در کنار آموزش آشپزی هر غذا.

غذاهای ایرانی با گوشت

غذا با گوشت در بین ایرانیان طرفداران بسیاری دارد. غذاهای زیادی هستند که با گوشت تهیه شده اند. این غذا ها از گوشت های مختلف حیوانی تشکیل شده است. در اینجا برای دیدن این غذا ها کافیست یر و کلیک کرده و دنیایی از غذاهای با گوشت را در این بخش مشاهده نمایید.

غذاهای ایرانی با بادمجان

بادمجان از قدیم در بین ایرانیان طرفداران بسیاری داشته است. بادمجان از صیفی جاتی است که با آن می توان تعداد زیادی از غذاهای خوشمزه را طبخ نمود. شما می توانید با انتخاب لیست کاملی از غذاهای ایرانی را بادمجان بیاموزید.

فراموش نکنید که بعضی از افراد به بادمجان حساسیت دارند و با میل کردن آن دچار مشکلاتی می شوند. از اینرو در مصرف آن دقت لازم را داشته باشید.

غذاهای ایرانی با کشک

کشک یکی از خوراک های همیشگی ما ایرانیان بوده است. اینکه بدانیم با کشک چه غذاهایی می توانیم طبخ نماییم خود یکی از هنر های آشپزی است. کشک دارای کلسیم فراوانی است و تنها برای عده کمی از افراد بدلیل داشتن بیماری نظیر سنک کلیه و … این خوراک توصیه نمی شود.

شما با مطالعه بخش بسادگی می توانید غذاهای ایرانی را با کشک در منزل با بهترین دستور پخت طبخ نمایید.

لیست غذاهای ایرانی با در نظر گرفتن مواد اولیه آنها

یکی از کارهای بسیار جذابی که برای مخاطبان خود در سایت آموزش آشپزی آنلاین انجام داده ایم در کنار متفاوت کار کردن و تخصصی ارایه نمودن آموزش های دستور پخت و طرز تهیه انواع غذاها این است که برای مخاطبان خوبمان بر اساس مواد اولیه نیز لیستی از فهرست و آموزش طرز تهیه انواع غذا ها را قرار داده ایم.

لیست غذاهای ایرانی خوشمزه

شما می توانید با مراجعه به هر کدام از گزینه های زیر آن ها را بیابید و مطالعه هر کدام از این رسپی ها را آغاز نمایید.

امیدواریم از مقاله لیست انواع غذاهای ایرانی راضی بوده و برادر این مطلب لیست کاملی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی را خواهید دید. این لیست به شما کمک می کند تا با توجه به مواد اولیه در دسترس، بتوانید منوی روزانه یا هفتگی متنوعی تهیه کنید.

لیست انواع غذای ایرانی 

غذاهای سنتی و محلی ایران از ساده ترین آنها گرفته تا پرکارترین شان، جزو لذیذترین و خوش طعم ترین غذاهای جهان محسوب می شوند و سرشار از انوع ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند. لیست غذاها را دسته بندی کرده ایم تا غذای مورد علاقه خود را راحت تر انتخاب کرده و دغدغه نداشته باشید.

برای مشاهده طرز تهیه هر غذا کافیست روی نام آن کلیک کرده یا انگشت بزنید.

انواع کباب

کباب ها از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی هستند که در اکثر مجالس رسمی و خانوادگی سرو می شوند. کباب ها در دسته قرا می گیرند

سایر کباب های ایرانی

کباب بختیاری، کباب وزیری، کباب سلطانی، کباب ترش، کباب قفقازی، کباب شیشلیک، کباب ماهی صبور، کباب فیله کبابی ماهی، میگو کبابی، کباب ماهی قزل آلا، کباب ماهی اوزون برون، کباب جگرورز لری، کباب دل و قلوه کبابی، بریانی اصفهانی و … اگر اهل خوردن کباب نیستید پست رو ببینید

لیست غذاهای ایرانی ساده – انواع پلو و چلو 

یکی از غذاهای اصلی ایرانی ها در مهمانی ها انواع پلو و چلو است. برنج پخته شده با انواع خورش، کباب یا بصورت پلو مخلوط سرو می شود.

زرشک پلو با مرغ یکی از رایج ترین غذاها در تمامی مجالس است.

در لیست غذاهای ایرانی، جایگاه ویژه ای در تهیه و توزیع غذاهای نذری دارد.

سایر پلوها و چلوهای ایرانی 

پلو کنگر، پلو گوشت ترکی، خرما پلو، شیرین پلو، میگو پلو، پلو استانبولی، پلو همدانی، سیب زمینی پلو شیرازی، ته چین اسفناج، دمپختک شیراز، مرصع پلو، دمپختک ماهی کازرونی، خلال پلو کرمانشاهی، قمری پلوی شیرازی، پلو بندری، قیسی پلو

پرطرفدارترین غذاهای ایرانی – انواع خورش 

خورش ها هم جزو متنوع ترین غذاهای ایرانی هستند.

سایر خورش های ایرانی 

قیمه سیب زمینی، خورشت فسنجان با گوشت یا مرغ، خورشت سیب ترش شیرازی، خورشت قیمه آذربایجانی، خورشت کدو، میرزا قاسمی، خورشت آجیلی عشایر بختیاری، خورشت بریان بِهی کُردی، جغول بغول شمالی، خورشت کدو تنبل با ماش شیرازی، خورشت قارچ، خورش غورابه ، خورش گل در چمن، خورش موتن جن‏، خورش جغرتمه و

لیست غذاهای ایرانی بدون برنج – انواع آش

آش ها جزو سالم ترین و مغذی ترین غذاها در لیست غذاهای ایرانی بخصوص در ماه رمضان و مراسم های مذهبی هستند.

سایر آش های ایرانی

آش گندم،  آش شله قلمکار، آش گوجه،  آش آلوچه،  آش انار،  آش اسفناج،  آش ترشی شمالی،  آش بادمجان،  آش اماج،  آش دندانی،  آش کارده،  آش ترخینه یا سیرابی،  آش مصفی،  آش آخورک،  آش جو،  آش شیله عدس،  آش کلم برگ،  آش گوشواره، آش گوجه‌فرنگی، آش گیلدیک، آش یخ،  آش برنج، شولی یزدی، آش ترش با میوه،  آش خیارچنبر،  آش سوماق،  آش شل پتله،  آش غورابه،  آش کاچی،  آش میوه،  آش هویج و جو،  آش سرداشی،  آش کدو ،  آش کلم،  آش ماش، آش آلو، آش بی‌بی سه‌شنبه، آش ترخینه دوغ، آش حلیم، آش جودوغ، آش شیر، آش مصطفی و

لیست انواع غذاهای ایرانی با عکس – انواع آبگوشت 

آبگوشت از غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی است که به روش های مختلف تهیه می شود.

لیست غذاهای ایرانی  – سایر آبگوشت ها

آبگوشت رسمی،  آبگوشت باغی،  آبگوشت بزقرمه،  آبگوشت قنبید،  آبگوشت بزباش،  آبگوشت غوره،  آبگوشت کرمانی،  آبگوشت ماش و قمری، آبگوشت گوشت و نخود اصفهانی، آبگوشت فلفل همدانی،  آبگوشت قورمه سبزی همدانی،  آبگوشت کلم قمری همدانی،  آبگوشت یخنی همدانی و

لیست انواع غذاهای ایرانی با برنج –  انواع کوفته، کوکو و شامی

در لیست غذاهای ایرانی کوفته ها توپک های خوشمزه ای هستند که درست کردنشان کمی تبحر لازم دارد، اما نگران نباشید با تمرین می توانید تجربه کافی در تهیه آنها کسب کنید.

کوکوها، کتلت ها و شامی ها جزو دسته غذاهایی هستند که تنوع بالایی دارند و در تمام وعده های غذایی می توان میل نمود. این غذاها بسیار محبوب و پرطرفدارند و برای پیش غذا، پیک نیک و جشن تولد هم گزینه های مناسبی هستند.

سایر کوفته ها

کوفته نخودی همدانی، کوفته همدانی

اشکنه ها

اشکنه غذایی ساده، سریع و مقوی است که مناسب هر وعده غذایی است.

در مطلب زیر طرز تهیه چند نوع اشکنه خوشمزه را خواهید دید.

سایر اشکنه ها 

اشکنه با دانه انار خشک یا ترشی انار، اشکنه با ماست، اشکنه باقالا عربی، اشکنه قارچ شهرکردی، اشکنه با آرد شهرکردی

لیست غذاهای ایرانی – انواع حلیم

در لیست غذاهای ایرانی ، حلیم ها بیشتر به عنوان صبحانه یا سحری و افطاری در ماه رمضان سرو می شوند.

لیست غذاهای ایرانی – انواع دلمه

دلمه ها غذاهایی سالم و مقوی هستند که بیشتر با نان سرو می شوند.

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا