اقتصادیایران کسب و کارعمومی

نورپردازی حیاط ویلایی

تاثیر نورپردازی حیاط و باغچه ویلا در زیبایی ساختمان

در طراحی داخلی ویلا ایرانی برای شناخت و پیاده کردن اصولی تکنیک‌های نورپردازی حیاط ویلایی و باغچه ویلا، حتما باید منابعی که روشنایی را تامین می‌کنند، شناخت. مجموعا سه نوع منبع اصلی برای تامین روشنایی حیاط ویلایی و باغچه کاربرد دارد. دسته اول، منابع تامین روشنایی، چراغ‌ها و پروژکتورهایی هستند که با روشن‌کردن تمام محوطه حیاط از ورود سارقین جلوگیری می‌کنند. دسته دوم، چراغ‌های نورپردازی حیاط ویلایی چراغ‌های هستند که برای هدایت میهمانان و افراد به نقاط مختلف به‌کار می‌روند. اطراف باغچه، لابه‌لای بوته‌ها، اطراف استخر، نزدیک درب ورودی، نزدیک نرده‌های اطراف محوطه و اطراف راه‌پله‌های درب ورودی و … مکان‌هایی هستند که این دسته از چراغ‌ها در آنجا استفاده می‌شوند. این چراغ‌ها اغلب متناسب با روش دیزاین فضای باغ و ویلای شما هستند. این چراغ‌ها در رنگهای مختلف تهیه می‌شوند تا علاوه بر اینکه به حیاط و باغچه ویلا زیبایی و جذابیت می‌دهند، در تاریکی شب افراد را به مسیرهای مختلف هدایت می‌کنند.

اصول نورپردازی باغ

دسته سوم، چراغ‌هایی هستند که کارشان برجسته‌کردن ویژگی‌های باغ و روشنی‌بخشیدن به نقاط تاریک حیاط است. این دسته همانطور که گفته شد در نورپردازی حیاط ویلا و باغچه‌ها به‌کار می‌رود. هرکدام از سه دسته ذکرشده برای نورپردازی حیاط و باغچه ویلا باید متناسب با سبک طراحی ویلای شما و فضایی که دارد، باشد. با این حساب نورپردازی حیاط ویلای شما انتخاب‌های متنوعی پیش رو دارد. باید دقت کنید که کدام یک از این سه دسته نورپردازی، فضای ویلای شما را زیباتر و جذاب‌تر می‌کند. همچنین چراغ‌های نورافکن برای برجسته‌کردن تعدادی از عناصر مناظر فضای باز مثل درختان، ساختمان‌ها و جزئیات معماری و مجسمه‌های داخل حیاط بسیار مهم هستند.

شرکت طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی می‌خواهید زیبایی ویلای خود را با نورپردازی‌های جدید و ویژه افزایش دهید؟ پس باید سراغ ایده‌های روشنایی لوکس بروید. این ایده‌‌ها کمک می‌کنند تا جلوه ویژه‌ای به ویلا بدهید. روشنایی خوب می‌تواند به‌راحتی زیبایی ظاهری ویلا را بیشتر کند و مدرن بودن آن را به‌طور چشمگیرتری به نمایش بگذارد. اگر دنبال ایده‌های جدید‌تر و متنوع‌تر هستید، بهتر است نگاهی به مقاله بیندازید.

تکنیکهای اصلی نورپردازی حیاط ویلایی

 اصولاً سه تکنیک اصلی برای نورپردازی حیاط ویلایی داریم که عبارتند از:

نورپردازی محیطی

این فرم از نورپردازی هدفی خاصی ندارد و فقط حس و حال خوبی به فضا می‎دهد. تاثیر این ‏نوع نورپردازی مثل موسیقی پس‌زمینه آهنگ است. مثلاً چراغ‌هایی که نزدیک درختان یا فنس‌های اطراف ‏هستند در این دسته قرار می‌گیرند.

نورپردازی وظیفهای یا کاری

‏این نورپردازی هم هدف خاصی ندارد؛ مانند چراغ‌هایی که برای پلکان، ایوان یا پاسیو ‏نصب می‌شود یا چراغ‌هایی که برای روشن‌کردن حکاکی‌های دیوار در نزدیکی آن استفاده می‎شوند.

نورپردازی متمرکز یا تأکیدی

این نورپردازی محوطه ویلا، ناحیه‌ای از باغ، ویلا و هر فضایی را نمایان می‎کند؛ ‏به عنوان مثال نورپردازی که در بستر چمن و گل‌‌ها انجام می‎شود یا چراغ‌هایی که در پای مجسمه‌ها نصب می‌شوند.

نورپردازی در دنیای مدرن یکی از ضروری‌ترین فرایندها در دکوراسیون منزل است. از سال‌های دور، از انواع لامپ تنها برای روشن‌کردن فضا استفاده می‌شد. برای همین توجه خاصی به ویژگی‌های نور برای ارائه یک سبک خاص برای دکوراسیون نمی‌شد. از طرف دیگر ایجاد لامپ‌ها در انواع مختلف و رنگ‌های متنوع در دنیای امروز، باعث شده تا ذوق و سلیقه طراحان داخلی نیز برای ایجاد یک نورپردازی منحصربه‌فرد و خاص نیز بیشتر شود. به همین دلایل است که روش‌های مختلف نورپردازی در سال‌های اخیر شکل گرفته است. یکی از این روش‌ها، نورپردازی ترکیبی است. برای آشنایی بیشتر با این روش نورپردازی توصیه می‌کنیم سری به مقاله بزنید.

ایدههای متنوع نورپردازی حیاط باغ و ویلا

پس از بررسی تکنیک‌های اصلی نورپردازی، اکنون به بررسی ایده‌های نورپردازی قسمت‌های مختلف حیاط ویلایی می‌پردازیم. این ایده‌ها عبارت‌اند از:

نورپردازی قسمتهای مختلف باغ و حیاط ویلایی

ترکیب حرفه‌ای از نورپردازی ویژگی‌های باغ و حیاط ویلایی برای شما این امکان را فراهم می‌کند که طراحی زیبای باغ خود را به نمایش بگذارید. همچنین شما می‌توانید از نورافکن‎های قابل تنظیم برای نشان دادن درختان بلند استفاده کنید و لامپ‌های کوچکی را در بین بوته‌ها و درختچه‌ها قرار دهید. در امتداد دیوارهای کوتاه و شمشادها از لامپ‌هایی برای مشخص‌کردن لبه‌ها استفاده کنید. لامپ فستون را برای نورپردازی شاخه‌های درختان باغ آویزان کنید و برای قسمت‌های طاق‌مانند یا سایر ساختارهای باغچه از چراغ‌های متمرکز استفاده کنید. در نورپردازی درختان باغ و باغچه حیاط و ویلا، با ترکیب زیرکانه نور و سایه، جلوه زیبایی به باغتان ببخشید.

طراحی نورپردازی استخر ویلا را فراموش نکنید

در طراحی نورپردازی استخر ویلا عوامل مختلفی باید لحاظ شود که یکی از مهمترین عامل‌ها ایمنی است. نورپردازی مسیر عبور و پله‌های اطراف استخر و نورپردازی توکار و مخفی محیط اطراف استخر از لیزخوردن افراد جلوگیری می‌کند. همچنین برای تکمیل این مسیر باید از نورپردازی زیرآب استفاده کنید. آویزان کردن چراغ‌های کوچک از روش شاخه درختان در بالای استخر فضای شاد و جذابی همچون آسمان پرستاره در بالای استخر ایجاد می‌کند. نمای آب استخر ویلا و اطراف آن را حتما نورپردازی کنید. فواره استخر، دیواره استخر و راه آب از جمله بخش‌هایی هستند که باید مدنظر قرار دهید. بی‌شک نورپردازی آب موجب می‌شود که در شب فضای اطراف استخر خارق‌العاده و جادویی دیده شود؛ این منظره برای میهمانی‌ها بسیار مناسب است. از بخش‌هایی که نورپردازی آن‌ها روشنایی و زیبایی بیشتری به استخر باغ شما می‌دهد، کف استخر ویلا است. تابش نور از کف استخر موجب می‌شود قطره‌های آب مانند الماس بدرخشند.

همچنین با توجه به اینکه آب نه‌تنها نور را جذب نمی‌کند و بلکه آن را منعکس می‎کند، نورپردازی از بالای آب می‌تواند زیبایی هیجان‌انگیزی ایجاد کند. البته باید از زوایه‌ها و موقعیت‌های مختلف نورپردازی را امتحان کنید تا بهترین زاویه نورپردازی را بیابید.

نورپردازی پلههای باغ و حیاط ویلا

برای روشن کردن مسیر پله‌های باغ و ویلا که از خانه تا فضای بیرونی ممتد است، می‌توانید از لامپ‌های توکار استفاده کنید. با نورپردازی زیر هر پله توسط لامپ ال‌ای‌دی، درخششی از نور روی هر پله ایجاد می‎شود. اگر پله‌ها کنار یک دیوار آجری باشند، می‌توانید با کارگذاشتن تعدادی چراغ، کار نورپردازی دیوار باغ را انجام دهید و روشنایی جذابی ایجاد کنید که بر فضای بیرون غلبه نکند. می‌توانید از حسگرهای تشخیص حرکت به همراه نورپردازی پله‌های باغ و حیاط استفاده کنید. سطح داخل یک کنده درخت را خالی کنید و شکاف‌های کوچکی روی بدنه آن ایجاد کنید. سپس می‌توانید با قراردادن لامپ یا فانوس در زیر آن‌ها کنده‌های نورانی داشته باشید.

نورپردازی دیوارهای حیاط و ورودی ویلا

نورپردازی دیوارهای باغ یا ویلا از اهمیت بسیاری برخوردار است. یک مسیر ورودی روشن که به حیاط یا باغ منتهی می‌‌شود، علاوه بر اینکه مهمان‌ها را به داخل راهنمایی می‌کند، بلکه به طرز زیبایی باعث روشنایی مسیر می‌شود. نصب چراغ برای نورپردازی باغچه‌ها در دو طرف مسیر و در ارتفاع کم، تأثیر زیادی روی سنگ‌فرش‌ها می‌گذارد. به علاوه می‌توانید در امتداد و اطراف مسیر (به‎خصوص اطراف گل و گیاهان) نیز نورپردازی کنید. نورپردازی باغچه کوچکی هم می‌تواند زیبایی حیاط و ورودی ویلای شما را چندبرابر کند. فانوس‌ها یا لامپ‌های خورشیدی که آویزان شده‌اند نیز جزو ایده‌های روشنایی محوطه باغ و حیاط ویلا به‌حساب‎ می‎آیند، چون نیاز به سیم‌های الکتریکی را حذف می‌کنند. به‌علاوه، چراغ‌های توکار زمینی در مسیر عبور نیز ایده جذابی هستند. اگر حیاط شما دارای پله است، می‌توانید سطح آن‌ها را با نور فانوس روشن کنید. تعدادی فانوس روی پله‌ها قرار دهید و مسیر را به این شکل روشن کنید.

در بحث نورپردازی، ایمنی افراد را نیز در نظر بگیرید

دقت کنید که سطوح غیرهموار و پیچ‌درپیچ، مجسمه‌های باغ و تزئینات آبی در تاریکی خیلی ناامن و خطرناک هستند که با نورپردازی می‌توانید مانع ایجاد حوادث در این نقاط و باعث ایمنی این سطوح شوید.

در ایده‌پردازی برای روش‌های نورپردازی باغ لازم است هدف از نورپردازی را مشخص کنید. حتی باوجوداینکه نورپردازی منظره در فضای باز آسان است، همیشه بهترین کار این است که نکات و ایده‌هایی را هنگام انجام مراحل طراحی نورپردازی باغ خود مدنظر داشته باشید. علاوه بر استفاده از تمام مهارت‌های ممکن در پنهان کردن منابع روشنایی، اصول دیگری نیز برای طراحی خوب و تنظیم نورپردازی باغ وجود دارد. برای آشنایی با این اصول حتماً مقاله را مطالعه کنید.

نور را از پایین به بالا بتابانید

می‌توان با آویختن لامپ‌های ریسه‌ای از شاخ و برگ درختان، نوعی خلاقیت در نورپردازی به خرج دهید. قراردادن میز و صندلی پذیرایی در زیر این درختان، یک فضای کلاسیک و خودمانی‌ را ایجاد خواهد کرد.

روشنایی محل غذاخوری محوطه ویلا را فراموش نکنید

نورپردازی مناسب در باغ موجب می‌شود که فضای دلپذیری برای غذاخوردن با خانواده و دوستان خود ایجاد کنید. برای این نوع نورپردازی می‌توانید از لامپ‌های پرتابل همچون فانوس‌های تزیینی استفاده کنید تا فضای ایجاد شده مناسب گفتگوهای خودمانی باشد. گفتنی است از مزیت‌های این نوع نورپردازی، قابل حمل بودن منابع نور آن است. استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی و استفاده از لامپ‌های رشته‌ای مطابق یگ الگوی زیگزاگ نیز گزینه خوبی برای این نوع نورپردازی است.

مکان قرارگیری چراغها در فرایند نورپردازی بسیار مهم است

در نورپردازی باغ خیلی خوب است ک روی گیاهان و مجسمه‌های تمرکز داشته باشید. شاخ و برگ درختان را سبک کنید (خصوصا درختانی همچون درخت آلبالو و گیلاس) تا نورپردازی باعث دیده‌شدن جذابیت درختان شود. استفاده از چراغ‌های آویز بالای میز غذاخوری باغ به نمای بیرونی باغ، جذابیت بصری می‌بخشد. قرار دادن لامپ‌های ال‌ای‌دی در میان گل‌ها و گیاهان باغ، نمایی درخشان ایجاد می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا