ایران کسب و کارعمومی

وثیقه برای ویزای تحصیلی

مهاجرت تحصیلی یکی از روش‌های بسیار خوب و مطمئن برای علاقه مندان به تحصیل در مقاطع تحصیلی عالی است که بسیاری از افراد از این روش برای اخذ اقامت دائم دیگر کشورها نیز استفاده می‌کنند. این روش در ایران نیز برای بسیاری افراد که شرایط سنی و شرایط تحصیلی مناسبی دارند، بسیار جذاب و مطمئن است. اگر شما نیز علاقه مند به تحصیل در خارج از کشور هستید و از طرف دیگر مشمول سربازی هستید، بهتر است قبل از هر اقدامی اطلاعات دقیق و کاملی از شرایط سربازی برای مهاجرت تحصیلی در ایران کسب کنید و با آگاهی از قوانین مربوطه اقدامات اولیه برای مهاجرت تحصیلی خود را انجام دهید.

سربازی و مهاجرت تحصیلی

سربازی و مهاجرت تحصیلی در میان پسران و دختران در کشور ایران متفاوت است و مهمترین تفاوت در این بین مربوط به شرایط سربازی اجباری در گروه پسران است. در ایران، مردان بالای 18 سال مشمول خدمت سربازی هستند. این به معنای این است که وقتی پسری 18 سال تمام داشته باشد، باید در یکی از مراکز آموزشی نظامی ایران دوره سربازی خود را بگذراند و پس از پایان دوره سربازی با دریافت کارت پایان خدمت می تواند به راحتی از کشور خارج شود.

اما راه‌هایی در قوانین سازمان نظام وظیفه کشور برای مشمولان سربازی در نظر گرفته شده است که مربوط به افرادی است که قصد دارند به دلایلی اعم از سفر سیاحتی، سفر زیارتی و تحصیل در خارج از کشور؛ کشور را برای مدت معلومی ترک کنند و سپس به کشور برگردند. به طور کلی دو روش پیش روی متقاضیان تحصیل در خارج از کشور برای به تعویق انداختن دوره خدمت سربازی وجود دارد که عبارت اند از: دریافت معافیت تحصیلی یا خروج از کشور با قرار وثیقه. در ادامه این مطلب به شرایط مورد نیار برای این دو روش اشاره می‌کنیم:

دریافت معافیت تحصیلی

دریافت معافیت تحصیلی بهترین گزینه برای مشمولانی است که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور برای مدت طولانی را دارند و برای این منظور باید شرایط خاص مربوط به معافیت تحصیلی که در ادامه آمده است را کسب کنند.

همچنین معافیت تحصیلی به مشمولان اجازه می‌دهد تا بدون انجام خدمت سربازی، به تحصیل در داخل یا خارج از کشور بپردازند. شرایط دریافت معافیت تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی به شرح زیر است:

  • داشتن مدرک تحصیلی دیپلم یا پیش دانشگاهی
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه یا موسسات آموزشی
  • ارائه مدارک تحصیلی و اشتغال به تحصیل به سازمان نظام وظیفه عمومی

معافیت تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور، فقط برای یک بار و برای مدت مشخصی صادر می شود. در حال حاضر، مدت اعتبار معافیت تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد، 2 سال و برای مقطع دکتری، 7 سال است.

خروج از کشور با وثیقه

خروج از کشور با وثیقه روش دوم است که بسیاری از افراد این روش را به روش معافیت تحصیلی ترجیح می‌دهند. این روش گزینه مناسبی برای مشمولانی است که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور برای مدت کوتاه را دارند.

مشمولان سربازی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، می توانند با ارائه وثیقه به سازمان نظام وظیفه عمومی، از کشور خارج شوند. مبلغ وثیقه برای تمامی مقاطع تحصیلی 40 میلیون تومان است و شرایط خروج از کشور با وثیقه به شرح زیر است:

  •  نداشتن غیبت سربازی
  • ارائه مدارک تحصیلی و اشتغال به تحصیل به سازمان وظیفه عمومی
  • ارائه وثیقه به سازمان وظیفه عمومی

پس از بازگشت از تحصیل، مشمولان باید به سازمان وظیفه عمومی مراجعه و مدارک مربوط به تحصیل خود را ارائه دهند. در صورت تایید مدارک، وثیقه مشمولان بازگردانده می‌شود.

نکات مهم

  •  مشمولان سربازی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، باید توجه داشته باشند که در صورت ترک تحصیل یا انصراف از تحصیل، مشمول خدمت سربازی می‌شوند.
  • مشمولان سربازی که قصد خروج از کشور با وثیقه را دارند، باید توجه داشته باشند که در صورت عدم بازگشت به کشور در موعد مقرر، وثیقه آن‌ها ضبط می‌شود.

وثیقه سربازی برای تحصیل در خارج

وثیقه سربازی برای تحصیل در خارج از کشور انواع مختلفی دارد که افراد می‌توانند یکی از این موارد را با توجه به شرایط خود انتخاب کنند و به عنوان وثیقه نزد سازمان نظام وظیفه عمومی قرار دهند تا بتوانند از کشور خارج شوند. وثیقه می‌تواند به صورت وجه نقد، ضمانت نامه بانکی و سند ملک باشد.

وجه نقد: مشمولین خدمت برای مهاجرت تحصیلی بدون کارت پایان خدمت می‌توانند پول نقد خود را به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت در نزد بانک قرار دهند. بانک در ازای این سرمایه گذاری به شما ضمانت نامه بانکی ارائه می دهد که شما می توانید آن را به عنوان وثیقه در نزد سازمان نظام وظیفه عمومی قرار دهید. مبلغ این وثیقه‌ها به شرح ذیل است:

وثیقه برای سفرهای مرتبط به مطالعات و مطالعاتی: معادل 5 میلیون تومان

وثیقه برای سفر جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور به مدت دو سال: معادل 40 میلیون تومان

وثیقه برای سفر جهت ادامه تحصیل به مدت هفت سال: معادل 40 میلیون تومان

ضمانت‌نامه بانکی: برخی از مشمولین خدمت می‌توانند در صورت داشتن پول نقد برای مهاجرت، آن را به عنوان وثیقه اجاره ای در نزد بانک قرار دهند تا به ازای آن، سند یا ضمانت نامه بانکی دریافت کنند. سپس با مراجعه به سازمان نظام وظیفه عمومی، آن را تحویل دهند. افرادی که برای وثیقه قصد دارند سند خانه ای را قرار دهند، باید شش دانگ خانه را در گرو سازمان نظام وظیفه قرار دهند و تنها سند زمین مورد قبول نیست. این افراد باید سند ملک مورد نظر را که توسط مراجع مربوطه قیمت گذاری شده است را در گرو این سازمان قرار دهند تا پس از بازگشت به کشور به آن‌ها عودت داده شود.

شرایط تحصیل در خارج از کشور برای مشمولین دیپلم

شرایط تحصیل در خارج از کشور برای مشمولین دیپلم همانند دیگر مقاطع تحصیلی است و افرادی که قصد دارند پس از اتمام دوره دبیرستان خود برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند باید شرایطی که در بالا ذکر شد را داشته باشند و می‌توانند با قرار وثیقه تا یک سال پس از اتمام تحصیلات دوره دبیرستان و در صورت نداشتن غیبت سربازی، برای دریافت گذرنامه اقدام کنند. برای آشنایی با این پست مجله مهاجرتی لتس گو یونی را بخوانید.

مهاجرت تحصیلی بدون سربازی

مهاجرت تحصیلی بدون سربازی در شرایط خاصی امکان پذیر است. افرادی که قبل از رسیدن به سن 18 سالگی از کشور خارج شده‌اند و در حال و دانشگاه‌های کشورهای دیگر هستند، از خدمت سربازی معاف هستند و می‌توانند بدون دغدغه در کشور مورد نظر تحصیل کنند.

البته باید بدانید که این افراد پس از اتمام تحصیلات خود در کشورهای دیگر تا یک سال پس از اتمام دوره تحصیلی از این معافیت بهره مند هستند و در صورت گذشتن یک سال، اگر به کشور مراجعت کنند باید خود را برای گذراندن دوره خدمت سربازی با مراکز خدمت نظام وظیفه معرفی کنند.

مشمولان سربازی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، باید قبل از هر اقدامی، با سازمان وظیفه عمومی مشورت کنند تا از شرایط و ضوابط مربوط به مهاجرت تحصیلی در زمان اقدام آگاه شوند و با کسب اطلاع و مشاوره مناسب در زمینه انتخاب رشته و کشور مناسب، بهترین گزینه برای مهاجرت تحصیلی را انجام دهند. گروه مهاجرتی لتس گو یونی در این مسیر همراه شماست.

وثیقه خروج از کشور مبلغی است که برخی افراد بدون پرداخت آن اجازه خارج شدن از مرز های ایران را نخواهند داشت. بعضی متقاضیان خروج از کشور به دلایل مختلفی همچون به اتمام نرساندن خدمت نظام وظیفه یا داشتن شاکی در مراجع قضایی و ممنوع الخروج بودن امکان انجام سفر های خارجی را ندارند و برای این کار تنها یک راه یعنی پرداخت وثیقه خروج از کشور ۱۴۰۲ و تضمین بازگشتن به کشور را دارند.

حال ممکن است برخی مشمولان خدمت وظیفه این پرسش را داشته باشند که مبلغ وثیقه چقدر است و این که آیا همه افراد امکان استفاده از این فرصت را دارند؟ میزان مبلغ وثیقه 1402 برای افراد مختلف با یکدیگر تفاوت هایی دارد. در این مقاله مبحث انواع وثیقه ها، میزان هر یک، نحوه پرداخت وثیقه بدون سربازی، سایت پرداخت وثیقه​ و سایز جزئیات پیرامون این موضوع بررسی خواهد شد.

خروج از کشور با وثیقه و عدم بازگشت | مبلغ وثیقه خروج از کشور

انواع وثیقه خروج از کشور ۱۴۰۲

وثیقه ها با توجه به هدف فرد برای خروج از کشور و همچنین شرایط متقاضی می تواند با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشد. به طور کلی تمامی متقاضیان خروج از کشور، قبل از اقدام برای  یا مهاجرت خود باید به درستی در رابطه با انواع وثیقه خروج از کشور ۱۴۰۲ مانند وثیقه برای تفریح و… و همچنین نوع وثیقه مختص خود مانند وثیقه برای تفریح و… اطلاعات لازم را جمع آوری کنند. در جدول زیر رایج ترین اهداف خروج از کشور آورده شده است که مشمولان خدمت یعنی آقایان بالای 18 سال برای آن نیاز به پرداخت وثیقه بدون سربازیدارند.

رایج ترین اهداف خروج از کشور
انجام سفر زیارتی سفر به دیگر کشور ها برای پژوهش و مطالعات
انجام سفر علمی انجام سفر های ماموریتی و کاری
تفریح و گردشگری در دیگر کشور ها انجام سفر به قصد درمان بیماری
انجام سفر ورزشی انجام سفر برای خدمت به سازمان ها

پس با توجه به جدول بررسی شده، مشمولان خدمت سربازی و یا افرادی که از آن ها شکایت قضایی صورت گرفته است با هر هدفی که قصد خروج از کشور را داشته باشند، باید میزان مبلغ وثیقه 1402 مختص هدف و موقعیت خود را در سایت پرداخت وثیقه به مقامات پرداخت نمایند. بر طبق قوانین سازمان نظام وظیفه، انواع وثیقه ها مانند وثیقه های نقدی، ضمانت نامه بانکی و یا سند ملک هستند که برای نمونه های گوناگون مانند وثیقه برای تفریح و… به این سازمان سپرده می شود

شرایط گذاشتن وثیقه برای خروج از کشور 1402

وثیقه خروج از کشور ۱۴۰۲ یکی از امکاناتی است که به بعضی از افراد این امکان را می دهد به خارج از کشور سفر کنند. به طور معمول افرادی که خدمت سربازی خود را انجام نداده اند و معافبت نیز ندارند و همچنین افرادی که به دلایل مختلف از سوی مراجع قضایی ممنوع الخروج شده اند، می توانند برای سفر به خارج، وثیقه ای پرداخت کرده و سفر خودد را انجام دهند. اما این خروج از کشور دارای محدودیت هایی است که افراد باید به آن توجه داشته باشند.

سفر به خارج از کشور ممکن است دلایل مختلفی از جمله سفر زیارتی، علمی، تحصیلی، تفریحی و … داشته باشد. برای هر یک از این موارد میزان مبلغ وثیقه 1402 و مدت مجاز اعتبار وثیقه در نظر گرفته شده است. آقایان در صورتی که معافیت تحصیلی نداشته باشند، موظف به انجام خدمت سربازی هستند. اما بر اساس نحوه گذاشتن وثیقه خروج از کشور در صورتی که غیبت نخورده باشند، می توانند با پرداخت وثیقه مشخص برای مدتی معین از کشور خارج شوند.

افراد برای پرداخت وثیقه بدون سربازی می توانند به سایت سخا نظام وظیفه مراجعه کرده و مبلغ مورد نظر را واریز کنند. متقاضیان باید به زمان اتمام وثیقه متعهد بوده و حتما در همان زمان به کشور بازگردند، در غیر این صورت ممکن است جریمه شده یا وثیقه آن ها مصادره شود. لازم به ذکر است افراد پس از بازگشت به کشور باید خود را در اسرع وقت به سازمان نظام وظیفه معرفی کرده و با نشان دادن گذرنامه، ثابت کنند که در زمان مشخص شده وارد ایران شده اند. در این صورت میزان وثیقه به آن ها باز خواهد گشت.

دکمه بازگشت به بالا