اقتصادیایران کسب و کارعمومی

چگونه نمای ساختمان طراحی کنیم

1- انتخاب سبک معماری

قیمت سنگ مشکی نجف آباد: ابتدا باید با ویژگی های اصلی سبک های مختلف معماری و آنچه در مورد آن ها وجود دارد را بشناسید. آیا سبک معماری باید مدرن باشد یا سنتی؟ ممکن است از هر دو سبک به صورت ترکیبی استفاده کنید. سبک معماری نما باید در برگیرنده متدهای نوین طراحی، نوع کاربری ساختمان، اقلیم و هویت شهر باشد.

یقیناً نمای ساختمان اداری یا مسکونی متفاوت است زیرا یکی فضایی برای کار است و دیگری فضایی خصوصی برای زندگی! این مورد دربارۀ فضاهای تجاری، ورزشی، تفریحی و غیره نیز صادق است. سبک معماری چه مدرن و چه سنتی، باید تداعی کننده کاربری و اقلیم منطقه باشد.

2- انتخاب متریال مناسب

سنگ مشکی نجف آباد: هنگامی که طرحی را برای نمای ساختمان انتخاب کردید، وقت آن است که در مورد نوع متریال تصمیم گیری کنید. برخی از سبک های معماری مصالح خاصی را می طلبند، مثلاً آجر تداعی کننده نمای سنتی است که فرهنگ و تاریخ را نمایان می کند. شیشه یا سنگ مصالحی برای سازه های مدرن و امروزی هستند.

اصول انتخاب مصالح ساختمانی برای نما باید براساس سبک معماری، کاربری ساختمان و مصالح موجود در آن منطقه باشد. مصالح مورد استفاده در نمای یک ساختمان تجاری متفاوت از ساختمان مسکونی است. همچنین باید به این نکته توجه کرد در یک منطقه، چه نوع مصالح موجود است!

3- انتخاب رنگ مناسب

در بیشتر موارد، انتخاب رنگ باید شامل رنگ زمینه غالب، یک رنگ تأکیدی و یک رنگ مناسب برای قاب پنجره ها و درب ها است. می توانید یک کنتراست مناسب از رنگ ها را ایجاد کنید، مثلاً رنگ سفید را با رنگ چوب تیره مخلوط کنید. از رنگ های شاد به عنوان رنگ غالب پرهیز کنید و آنها را به عنوان رنگ تأکیدی استفاده کنید.

در انتخاب رنگ فقط مطمئن شوید که بافت های طبیعی مواد مانند چوب، سنگ و آجر را در نظر بگیرید. نمای سنگی به رنگ های خنثی نیاز دارد و نمای آجری به رنگ های گرم و خنثی! اگر نمای ساختمان را برای یک مرکز مخابرات طراحی می کنید، انتخاب هوشمندانه رنگ های گرم مانند قرمز و زرد در جزئیات نما عالی خواهند بود.

4- استفاده از نورپردازی

نورپردازی نمای ساختمان را کامل می کند زیرا عناصر مهم طراحی را در شب به نمایش می گذارد. نورپردازی زیبایی و عناصر مهم طراحی نما را برجسته می کند تا به این صورت، ناظران بتوانند ساختمان را تشخیص داده و با آن ارتباط برقرار کنند؛ اما میزان، شدت و محل نورپردازی بسیار مهم است.

نورپردازی نباید عناصر اصلی نما را پنهان کند، مثلاً شدت روشنایی به قدری است که عنصر معماری به خوبی دیده نمی شود و نور بیشتر توجه مخاطب را جلب می کند. باید توازنی بین نور و تاریکی جهت برجسته کردن عناصر معماری ایجاد شود. هدف نهایی مهم جلوه دادن نمای ساختمان در شب است

چگونه نما ساختمان طراحی کنیم تا از نتیجه کار راضی باشیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از خود سوال کنید، چگونه نما ساختمان طراحی کنیم ؟ و اصول طراحی نما چیست ؟

برای این منظور، ابتدا باید به شناخت نما و ویژگی‌های آن بپردازیم.

نمای ساختمان وجه بیرونی بناست که در دید عموم قرار دارد و به همین علت از اهمیت بالایی برخوردار است. طراحی نمای ساختمان، شاخه‌ای از علم و هنر معماریست، که به این امر جذاب می‌پردازد. در یک پاسخ کلی به پرسش چگونه نما ساختمان طراحی کنیم ؟

می‌توان گفت، فرآیند طراحی نما شامل بیان اهداف و مشخص نمودن آنها، طراحی اولیه چند آلترناتیو، بررسی گزینه‌ها، انتخاب گزینه نهایی و اصلاح آن است. البته متریالی که برای طراحی در نظر می‌گیرید نیز بسیار اهمیت داشته و وجود محصولات نوین در این عرصه همچون ورق آلومینیوم کامپوزیت امکان اجرای طراحی‌های خاص و بی‌نظیر را به شما خواهد داد.

برای موفقیت در ارائه بهترین طرح برای نما، توصیه می‌شود با یک مهندس معمار یا طراح با تجربه مشورت کنید. یک معمار مجرب می‌داند چگونه نمای ساختمان طراحی کند تا یکپارچگی، تناسب، تعادل و ریتم در نما ایجاد شود.

البته خودمان هم می‌توانیم با مطالعه کتب موجود، تمرین و مشاهده نمونه کارهای متعدد معماران مختلف به این دانش دست یابیم. اما این مسئله، نیازمند صرف وقت زیادیست.

قطعاً تجربه‌ای که یک هنرمند طراح طی سالیان متمادی اندوخته است، چیزی بیش از دانش تئوری موجود در کتب است.

چگونه نما ساختمان طراحی کنیم ؟

اصول طراحی نمای ساختمان به چه صورت است ؟

در بسیاری از منابع موجود، اصولی کلی برای طراحی نمای ساختمان بیان شده است. با استفاده از این اصول، تا حد زیادی می‌توانیم نمای ساختمانی زیبا، کاربردی و متعادل ایجاد نماییم و نمای مورد نظر همچون: نمای کامپوزیت ، نمای سنگی، نمای شیشه‌ای یا نمای چوبی و … را برای اجرا انتخاب کنیم.

اما این نکته را در نظر داشته باشید که همواره برای اینکه بدانیم، چگونه نمای ساختمان طراحی کنیم، رعایت “اصول” و “قانون” در کنار هم الزامیست. قوانین شهرداری، به عنوان نهاد ناظر بر ساخت و ساز های شهری، به ما اجازه طراحی هر نمایی را نمی‌دهد. برای مثال نمی‌توان برای طراحی نما، از رنگ و فرم‌های دارای تضاد شدید که یکپارچگی محیط را از بین می‌برد، استفاده کنیم یا برای استفاده از شیشه، در نمای ساختمان محدودیت وجود دارد. لذا با در نظر داشتن چنین قوانینی، می‌توان با رعایت اصول زیر، موفق به طراحی بهترین نما زیبا شویم:

1- یکپارچگی :

یکپارچگی نمای ساختمان یعنی اینکه نمای ساختمان، در عین اینکه از عناصر گوناگون شکل گرفته است، دارای وحدت و یکپارچگی باشد. وقتی یک ناظر بیرونی به نمای ساختمان دارای یکپارچگی می‌نگرد، توانایی تشکیل یک طرح کلی را از نمای یکپارچه در ذهن خود دارد.

2- رعایت تناسبات :

نسبت طول به عرض خطوط مهم، مانند خط پنجره‌ها، ارتفاع ساختمان و … باید دارای تناسب باشد. با تقسیم نمای یک ساختمان مرتفع یا عریض به چند بخش، می‌توان این تناسبت را تعدیل نمود.

3- استفاده از عنصر شاخص :

یکی از راه‌های طراحی نمای ساختمان زیبا، استفاده از یک عنصر شاخص در مرکز طراحی نما یا در گوشه‌های آن است. این عنصر شاخص می‌تواند کاربردی باشد، مانند در ورودی یا کاملاً تزیینی باشد مانند تعدادی مجسمه یا بافت متغیر.

4- طراحی متعادل :

یکی از پاسخ‌های اساسی به این سوال که چگونه نمای ساختمان طراحی کنیم تا نمای طراحی شده در عین سادگی دارای زیبایی نیز باشد، رعایت تعادل در رنگ‌ها، جزئیات، تزیینات و … است.

چگونه نما ساختمان طراحی کنیم ؟

5- توجه به بازشو ها :

یکی از عناصر مهم طراحی نمای ساختمان، پنجره‌ها و درب‌های ورودی هستند. این عناصر که اصطلاحاً بازشو خوانده می‌شوند، می‌توانند نقش کلیدی را در طراحی نما ایفا کنند. با استفاده از تکرار منظم پنجره‌ها می‌توان در نما ریتم ایجاد کرد. همچنین درب ورودی می‌تواند نقش عنصر مرکزی را در طراحی نما برعهده گیرد.

6- وجود ریتم در طراحی :

ریتم، به معنای تکرار منظم عناصر مشابه است. وجود ریتم در نما، درک آن را ساده‌تر می‌کند. ریتم در نما دو کاربرد دارد. اول آنکه در صورت رعایت ریتم نمای ساختمان‌های مجاور، در ساختمان جدید، می‌توان به طراحی یکپارچه نمای محله کمک کرد. دوم اینکه با طراحی ریتم در نمای واحد، به خودی خود می‌توان به درک بهتر نما توسط ناظر بیرونی کمک کرد.

7- توجه به کیفیت ساخت و مصالح :

برای اینکه بدانیم چگونه نمای ساختمان طراحی کنیم تا برای مدت‌ها از بابت ترمیم و نگهداری بنا خیالی آسوده داشته باشیم، لازم است به کیفیت ساخت و مصالح به کار رفته در نما توجه شود. برای این منظور باید ضمن شناخت شرایط طبیعی اقلیمی که قصد طراحی نمای ساختمان، در آنجا را داریم، از مصالح بوم آورد، در کنار مصالح نوین و دارای ماندگاری بالا استفاده کنیم

دکمه بازگشت به بالا