اقتصادیایران کسب و کارعمومی

چگونه کارتریج پرینتر را شارژ کنیم؟

کارتریج پرینتر چیست و انواع آن کدام اند؟

پیش از پرداختن به شارژ کارتریج نگاهی به انواع کارتریج و شیوه استفاده از آن‌ها می کنیم. به مواد مصرفی پرینتر ها کارتریج (Cartridge) گفته می شود و به دو صورت در بازار یافت می شوند. نوع اول که به صورت تونر بوده و به آن‌ها کارتریجهای لیزری گفته می‌شود که در پرینترهای لیزری به کار می روند؛ نوع دوم نیز کارتریجهای جوهرافشان هستند که در چاپگرهای جوهر افشان به کار می روند.

 خرید پرینتر لیزری: یک کارتریج لیزری شامل تونر و درام می باشد. تونرها در پرینترهای لیزری در چهار رنگ قرمز، مشکی، آبی و زرد موجود هستند؛ اگر پرینتر رنگی باشد، از هر چهار رنگ استفاده می شود و در پرینتر سیاه و سفید فقط از رنگ مشکی استفاده خواهد شد. کارتریج جوهر افشان نیز مانند کارتریج لیزری دارای دو بخش جوهر و هد است. در چاپگر جوهر افشان وجود ۴ رنگ ضرروری است و سایر رنگ ها از تلفیق آنها با هم به وجود می آید. این ۴ رنگ در برخی پرینترها در دو کارتریج قرار دارند، به این صورت که ۴ رنگ آبی، قرمز و زرد در یک کارتریج و رنگ مشکی در یک کارتریج دیگر قرار دارد.

آموزش شارژ کارتریج hp 1102 | آموزش شارژ کارتریج کانن

تفاوت کارتریج جوهرافشان و لیزری

کارتریج های لیزری (Toner cartridge) برای پرینترهای لیزری مورد استفاده قرار می گیرند و در آنها پودر مخصوصی به نام تونر برای تأمین رنگ پرینتر استفاده می‌شود. کارتریج لیزری در پرینترهای سیاه و سفید، به صورت تک رنگ مشکی و برای پرینترهای لیزری رنگی معمولا ۴ عدد کارتریج لیزری از تونرهای رنگی شامل مشکی، آبی، قرمز و زرد استفاده می‌شود.

اما در که در پرینترهای جوهر افشان کاربرد دارد، برای تأمین رنگ پرینتر از جوهری که به شکل مایع است استفاده می‌شود و این جوهر ها در چهار رنگ مشکی، آبی، قرمز و زرد در کارتریج چاپگرهای جوهرافشان وجود دارند. در مدل های  قدیمی چاپگرهای جوهرافشان، کارتریج‌های سه رنگ اصلی به یکدیگر وصل بوده و در صورت تمام شدن یکی از رنگ‌ها شما مجبور به تعویض هر سه رنگ بودید. ولی در چاپگرهای امروزی، محل قرار گیری هر کارتریج از کارتریج دیگر جدا است.

تفاوت اصلی کارتریج فابریک با طرح

کیفیت و ظرفیت چاپ بالا در کارتریج هایی که توسط شرکت های سازنده اصلی پرینتر طراحی و تولید می شوند، نشانه اورجینال بودن آن‌ها است. در عوض کارتریج های طرح را سازندگان اصلی تولید نمی کنند و به همین دلیل کیفیت آنها قابل مقایسه با مدل اورجینال نیست. اما تمامی کارتریج های غیر اورجینال و طرح بی کیفیت نیستند و در درجه بندی‌های مختلف تولید می شوند و دسته بندی می شوند.

خرید یک کارتریج طرح درجه یک می‌تواند جایگزین خوبی برای مدل فابریک باشد، اما یک کارتریج طرح از لحاظ کیفیت، سرعت و ظرفیت بهتر از مدل اورجینال نمی شود. هولوگرام روی بسته‌بندی کارتریج (که حک شده است) از مشخصه‌های اصلی تشخیص کارتریج مدل اورجینال است. هولوگرام‌های چینی کیفیت اورجینال را نداشته و مشابه یک برچسب معمولی طراحی شده اند و به راحتی جدا می شوند. مشخصه دیگر تاریخ تولید کارتریج است که در پشت جعبه درج شده و در هر دو نمونه طرح و ارجینال وجود دارد. سری ساخت و تاریخ تولید روی جعبه با کارتریج باید همخوانی داشته باشد و این تاریخ از زمان حال باید عقب تر باشد.

مراحل شارژ کارتریج پرینتر لیزری

در چاپ اسناد و تصاویر در پرینتر لیزری از یک استفاده می‌شود. شما به راحتی قادر هستید که با دنبال کردن مراحلی که کارشناسان ما فراهم کرده اند به آسانی تونر پرینتر خودتان را شارژ مجدد کنید و احتیاجی به خرید یک تونر کارتریج جدید در اکثر مواقع نداشته باشید. ما در این مقاله از تونر HP 12 A برای نشان دادن مراحل شارژ  استفاده می‌کنیم ولی روش انجام کار در شارژ کارتریج کانن یا کارتریج‌های تونر مشابه یا سایر کارتریج های پرینتر های لیزری تفاوتی ندارد.

ابزار مورد نیاز برای شارژ تونر کارتریج پرینتر لیزری

برای شروع پر کردن کارتریج تونر، خرید یک تونر با کیفیت بسیار حائز اهمیت است.  هم‌چنین یک پیچ‌گوشتی چهارسو، کاغذ روزنامه یا هر برگه باطله دیگر، یک ابزار لبه دار  و  یک پارچه نرم و لطیف مورد نیاز است.

مرحله اول: ابتدا را از پرینتر لیزری بیرون بکشید، سپس پیچی که بر روی پوشش جانبی آن قرار دارد را با استفاده از پیچ‌گوشتی چهار سو باز کنید.

مرحله دوم: در این مرحله پوشش جانبی L شکل را بردارید.

مرحله سوم: وقتی در پوش را برداشتیم بدنه کارتریج که شامل دو قسمت است از هم جدا می شود. این دو قسمت شامل قسمت اصلی یا منبع تغذیه کننده پودر و دیگری مخزن پودر ضایعات  است .

مرحله چهارم: در این مرحله بخش درام را  با بالا آوردن و کمی چرخاندن از بدنه کارتریج لیزری جدا می‌کنیم و با دستمال مرطوب کاملا تمیز می‌کنیم. به این نکته توجه داشته باشید که درام، حساس‎ترین قطعه کارتریج است که عمل چاپ را انجام می‎دهد. در نتیجه هنگام کار با آن مراقب باشید ضربه‌ایی به آن وارد نشود.

مرحله پنجم: در این مرحله شما باید فوم رولر که در زیر درام قرار دارد را جدا کرده و با دستمال مرطوب تمیز کنید.

مرحله ششم: در این مرحله  دو پیچ وایپر بلید را باز کرده و با احتیاط از جای خود بلند کنید. این قطعه زیر درام و در مخزن ضایعات قرار دارد و وظیفه آن پاک کردن و تمیز کردن سطح درام هنگام چرخش است.

مرحله هفتم: بعد از بیرون کشیدن وایپر بلید، باید ضایعات یا تونرهای سوخته را از این بخش پاکسازی کنید.

مرحله هشتم: در دو انتهای محل قرار گیری وایپر‌ بلید روی بدنه دو لبه پلاستیکی وجود دارد. با در نظر گرفتن این حاشیه‌ها وایپر‌ بلید را در سر جای خودش تنظیم کرده و پیچ‌های آن را ببندید.

مرحله نهم: با دستمال مرطوب تمام قسمت ضایعات را تمیز می‌کنیم تا تونرهای خشک‌شده بر روی سطح آن پاک شود و مانع خط انداختن در هنگام پرینت شود.

مرحله دهم: قسمت فوم رولر را پس از پاکسازی در سر جای خود در قسمت ضایعات قرار  دهید.

مرحله یازدهم: در این مرحله پس از پاکسازی، درام  آن را در داخل پین درام قرار داده و آن را در سر جای خود در بدنه ضایعات نصب کنید.

مرحله دوازدهم: کار ما با قسمت ضایعاتی تمام شد. اکنون نوبت به قسمت منبع تغذیه کننده پودر تونر رسیده است. در طرفی که دارای چرخ دنده است دو پیچ و در طرف دیگر  یک پیچ وجود دارد.  همیشه پیچ سمتی که دارای یک پیچ است را باز کنید.

مرحله سیزدهم: بعد از باز کردن پیچ در این قسمت، روکش و ضامن آن را بردارید.

مرحله چهاردهم:  اکنون باید مگنت را در بیاورید. مگنت، میله‌ای استوانه‌ای شکل با خاصیت آهنربایی است که در مخزن اصلی نصب می‌شود و تونر را به خود جذب می‌کند. مگنت دارای چرخ دنده و گوشواره در طرفین آن و میله آهنربایی در مرکز استوانه خود می باشد که حتما از صحت و سلامت آنها اطمینان حاصل کنید. هنگام چاپ، پودر از سطح مگنت به سطح درام منتقل می‌شود.در صورت خرابی این قطعه، چاپ انجام شده بسیار کمرنگ است و یا باعث ایجاد لکه‌های سیاه روی کاغذ می‌شود.

مرحله پانزدهم: تونر موجود در داخل آن را خالی کرده و با دستمال مرطوب این قسمت را پاکسازی کنید.

مرحله شانزده ام: تونر، پودری خاص با  فشردگی و غلظت زیاد است.  ترکیبات اصلی تونر شامل:  پودر کربن، پلیمرهای خاص، پلی‌استر، رزین و اکسیدآهن است. هر قدر تونر جنس مرغوب‌تری داشته باشد، بهتر به درام چسبیده و کیفیت چاپ بالا می‌رود. در ضمن، شارژ کارتریج پرینتر لیزری در اصل به  تونر مربوط می‌شود وقتی که تونر های سوخته و قدیمی خارج شد، تونرهای نو را در کارتریج به مقدار تقریبی صد گرم وارد (شارژ) کنید.

مرحله هفده ام: در این مرحله جاهایی از تیغه که پودر کارتریج ریخته را تمیز کنید.

مرحله هجده ام: مگنت را دریک سمت در سر جای خود قرار دهید.و در سمت دیگر با گذاشتن ضامن و درپوش و چرخاندن مگنت در جای خود آن را تنظیم و نصب نمایید. تونر با چرخاندن مگنت در صورت وجود در داخل مخزن قرار می گیرد.

مرحله نوزده ام: تک پیچ انتهایی را ببندید.

مرحله بیستم: اکنون با استفاده از شیار ها، قسمت مخزن پودر بدنه کارتریج را به  قسمت ضایعات متصل کنید.

مرحله بیست و یکم: اکنون فنر باید در سر جای خودش به صورت مستقیم قرار بگیرد.

مرحله بیست و دوم: در این مرحله درپوش جانبی را در سر جای خود قرار داده و پیچ آن را بندید.

مرحله بیست و سوم: اکنون کارتریج اماده کار کردن می باشد.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که ساده‌ترین مشکل در خصوص تار چاپ شدن صفحات توسط پرینتر مشکل تمام شدن شارژ کارتریج  است. در این حالت میزان پودر انتقال داده شده از کارتریج بر روی کاهش پیدا کرده و باعث تاری و یا ناخوانا بودن صفحات چاپ شده توسط پرینتر می شود. امیدواریم این مقاله کمکی به شما در شارژ کارتریج کرده باشد.

نکاتی در مورد نگهداری صحیح از کارتریج

برای اینکه کارتریج به خوبی کار کند و عمر آن از مدت زمان استاندارد کمتر نشود، یک سری نکات برای مراقب و نگه داری از آنها را باید رعایت کنید. کارتریج پرینترهای لیزری چندان نیاز به توجه و مراقبت خاصی ندارند و با رعایت نکاتی عمومی و کلی درباره آنها می توانید طول عمر استفاده آنها را افزایش دهید.

یکی از این نکات درباره نگه داری انواع کارتریج لیزری، استفاده از کاغذ مناسب برای چاپ صفحات است؛ بهتر است که از کاغذهای بی کیفیت و غیر استاندارد برای چاپ استفاده نکید که هم به کارتریج و هم به پرینتر فشار وارد می کند. همچنین از کارتریج های لیزری به اندازه معقول و استاندارد استفاده کنید، چراکه فشار بیش از حد به آنها و چاپ کردن تعداد زیادی کاغذ و برگه، فشار زیادی به قطعات داخلی کارتریج مانند درام، کاغذ کش و… می آورد و باعث کاهش عمر آن خواهد شد.

 اما کارتریج پرینترهای جوهر افشان به خاطر داشتن جوهر به جای تونر، حساسیت بیشتری دارند و در صورت عدم مراقبت صحیح از آنها خراب می شوند. معمولا کارتریج های جوهر افشان پس از مدتی استفاده نشدن، خشک می شوند و ممکن است که باعث خرابی کارتریج شود. در این صورت باید این کارتریج را کنار گذاشته و یک کارتریج جدید جایگزین آن کنید. اگر قرار است که مدت زیادی از پرینتر استفاده نکنید بهتر است که کارتریج را از پرینتر خارج کرده و داخل یک پلاستیک زیپ دار یا ظرف در بسته در یک محیط خنک و دور از نور آفتاب بگذارید تا از خشک شدن کارتریج جلوگیری کنید.

دکمه بازگشت به بالا