ایران کسب و کارعمومی

کاربردهای جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی، سازه ای است که در داخل سوله‌ها، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و سایر محیط سرپوشیده جهت جابجایی و حمل بار در استفاده می شود. تقریبا در هر محیط صنعتی و همچنین صنایع مختلف وقتی وزن تجهیزات به بیش از یک تن برسد بلافاصله نیاز به جرثقیل سقفی احساس می گردد. و از مزیت های اصلی آن پوشش 90 درصدی تمامی نقاط محوطه یا سالن شما بدون اشغال کوچکترین فضای کاری مفید شما است. جرثقیل سقفی در انواع مختلفی وجود دارد ، ، که هر کدام کاربرد خاص خودشان را دارند. این جرثقیل ها به صورت چهارکاره و شش کاره به سه صورت طولی ( شمال و جنوب) و عرضی ( چپ و راست) و عمودی ( بالا و پایین) می باشد.

انواع جرثقیل های سقفی:

جرثقیل سقفی تک پل

جرثقیل‌های سقفی تک پل برای جابجایی مواد در سالن های با دهانه های کم و تناژ های کمتر از ۱۰ تن  کاربرد دارند که باعث کاهش بار مرده پل بر روی ستون های سازه میشود و از نظر اقتصادی مرقوم به صرفه تر است چراکه وزن کلی سازه را کاهش میدهد در سازه های تک پل شامل یک پل در راستای دهانه  کاری قرار میگیرد و دو عدد راهبر طولی که سازه تک پل را در طول سالن به روی ریل ها به حرکت در می آورد.

برای جابجایی در عرض دهانه به وسیله ترولی واقع در بالابر که با موتور حرکت عرضی بالابر آن را به حرکت در میآورد و حرکت در طول سالن به عهده راهبر های طولی که توسط جعبه چرخ و موتور گیربکس بالابر را در طول سالن به حرکت در می اورند از معایب این سازه کلاس کاری پایین تر و ارتفاع کاری کمتر نسبت به جرثقیل های سقفی دو پل می توان اشاره کرد.

جرثقیل سقفی دو پل

جرثقیل‌های سقفی دو پل بهترین راه حل برا ی جابجایی مواد در سالن‌هایی است که دهانه ای بین 10 الی 50 متر و ظرفیتی بین 1 الی 100 تن کاربرد زیادی دارند و همچنین با این سازه شما بهترین کلاس کاری و بیشترین ارتفاع کاری را نیز دریافت میکنید وهمچنین با استفاده از محاسبات مهندسی و ساخت سازه مطابق استاندارد و با وزن مرده کم می‌توانید بهترین استفاده را نیز از لحاظ اقتصادی ببرید، همچنین دیگر مزیت این نوع جرثقیل‌ها این است که با وجود راهروی انتخابی در بدنه جرثقیل علاوه بر سهولت در دسترسی و امکان تعمیر قطعات کالسکه (ترولی)، امکان مناسبی برای تعمیر و تعویض لامپ‌های سالن، تأسیسات گرمایشی سالن و خطوط برق‌رسان را نیز فراهم می‌کند.

جرثقیل سقفی آویز مستقیم و منحنی

این نوع جرثقیل در مواردی که قادر به نصب ستون ها و تیرهای حمال نباشید با راه اندازی این سیستم این امکان را  دارید که در محوطه سالن به راحتی جابجایی اجسام داشته باشید و همچنین این سیستم برای جابجایی مواد با دهانه ای بین 4 الی 10 متر و ظرفیتی بین 0.5 الی 10 تن کاربرد زیادی دارد که در این نوع سازه شما امکان بیشترین دسترسی جانبی (بیشتر از دهانه تیر کار شده) و یا بیشترین ارتفاع کاری را در اختیار شما قرار می دهد همین طور این قابلیت را دارد که بالابر را در هر مسیری جابجا کند. این نوع جرثقیل بیشتر در صنعت منو ریل کاربرد داشته و در دو نوع جرثقیل آویز مستقیم و منحی می باشد.

خصوصیات جرثقیل سقفی

برای نگه داری جرثقیل سقفی هزینه کمی نیاز می باشد.

جرثقیل سقفی می تواند به تمام نقاط به طور مستقل دسترسی پیدا کند.

برای تعمیر جرثقیل سقفی هزینه ای که باید پرداخت شود کم است.

جرثقیل سقفی باعث صرفه جویی در انرژی خواهد شد.

بهترین گزینه برای جابه جایی قطعات که دارای وزن سنگین می باشند جرثقیل سقفی خواهد بود.

برای استفاده از جرثقیل سقفی نیازی به مهارت خاصی نبوده و خیلی راحت انجام می شود.

مزیت های جرثقیل های پل صنعت فلز

شرکت پل صنعت فلز و دزمینه فروش و تامیین قطعات اورجینال می باشد.

شرکت پل صنعت فلز از برترین و با کیفیت ترین مواد اولیه در ساخت محصولات خود استفاده می کند.

شرکت پل صنعت فلز از بهترین و بروز ترین ماشین آلات در خط تولید خود استفاده می کند.

شرکت پل صنعت فلز با گرد آوری تیم مهندسی قوی قابلیت ساخت بهینه ترین تجهیز ها را بالاترین کارایی دارد.

جرثقیل ها در انواع مختلفی طراحی و ساخته می شوند که جرثقیل سقفی یکی از گروه های کاربردی و بسیار مهم آن ها محسوب می شود. در ادامه می خواهیم دقیق تر با کاربردهای جرثقیل سقفی، قیمت و اجزای آن آشنا شویم. با ما همراه باشید. به واقع یکی از مهمترین دستاورد های بشر را می توان طراحی و تولید جرثقیل دانست. در واقع اگر کمی دقیق تر به اطراف خود نگاه کنید متوجه خواهید شد که جرثقیل مهمترین ابزار انسان امروزی برای پیشرفت است. جرثقیل انسان را قادر می کند تا اجسامی را جا به جا کند که چند صد تن وزن دارد. اتفاقی که بدون علم و تکنولوژی جرثقیل عملا ممکن نبود و نیست. امروزه به هر صنعتی که نگاه کنیم می توانیم آشکار یا نهان رد پای انواع جرثقیل ها را می توانیم ببینیم. در کارگاه های کوچک صنعتی از انواع جرثقیل های دستی زنجیری و … استفاده می شود و در گارگاه ها و کارخانجات بزرگ صنعتی می توان انواع جرثقیل های دروازه ای، جرثقیل سقفی و …. را مشاهده کرد. این ها همه نشان می دهد که انسان امروزی تا چه اندازه به جرثقیل محتاج است.

امروزه به هر صنعتی که نگاه کنیم می توانیم آشکار یا نهان رد پای انواع جرثقیل ها را می توانیم ببینیم. در کارگاه های کوچک صنعتی از انواع جرثقیل های دستی زنجیری و … استفاده می شود و در گارگاه ها و کارخانجات بزرگ صنعتی می توان انواع جرثقیل های دروازه ای، جرثقیل سقفی و …. را مشاهده کرد. این ها همه نشان می دهد که انسان امروزی تا چه اندازه به جرثقیل محتاج است. در واقع شما اگر بخواهید سراغ هر صنعتی بروید یا فعالیت صنعتی را شروع کنید احتمالا خواسته یا ناخواسته محتاج جرثقیل خواهید بود. این واقعیتی است که دنیای امروز انسان ها را تشکیل داده است. از طرف دیگر این نیاز بالا باعث شده است تولیدکنندگان و برندهای مختلف در سراسر جهان دست به طراحی و تولید انواع جرثقیل های مختلف بزنند. اما شاید برای شما جالب باشد بدانید که اساسا تکنولوژی طراحی و ساخت این وسایل غالبا غول پیکر تنها در اختیار چند کشور جهان است. در ادامه قصد داریم شما را با یکی از پرکاربردترین انواع جرثقیل یعنی جرثقیل سقفی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کاربردهای جرثقیل سقفی

بیایید کمی ساده تر جرثقیل سقفی را بشناسیم و با آن آشنا شویم. همانطور که از اسم این نوع جرثقیل مشخص است، جرثقیل سقفی وسیله ای است که در قسمت بالایی ستون های سوله در کارگاه ها یا کارخانه ها نصب می شود. این نوع جرثقیل ها از انواع تک پل مانند: و جرثقیل سقفی دو پل و دو پل ساخته شده اند. توجه داشته باشید که اجزای جرثقیل سقفی تک پل و دو پل به جز در موارد محدود با یک دیگر فرق چندانی ندارند. جرثقیل سقفی تک پل از یک پل برای جا به جایی و تجمل وزن استفاده می کند و جرثقیل سقفی دو پل مانند: و از دو پل برای جا به جایی و تحمل وزن بار بهره می برد. بنابراین کاملا مشخص است که انواع جرثقیل های سقفی دو پل قادر هستند وزن های بسیار بالایی را جا به جا کنند. از این رو می توان گفت که این نوع جرثقیل ها عمدتا در کارخانجات بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین بر اساس این دو فاکتور می توان به این نتیجه رسید که قیمت جرثقیل سقفی دو پل برقی می تواند گران ترین نوع جرثقیل سقفی باشد. البته این که کدام برند و یا کدام کشور آن را تولید کرده باشد و چه خدمات پس از فروشی ارائه دهد نیز از اهمیت بالایی در قیمت گذاری برخوردار است.

بنابراین اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم جرثقیل سقفی نوعی از انواع جرثقیل ها محسوب می شود که با اتصال به سقف امکان حرکت افقی و عمودی اجسام سنگین از چند صد کیلو تا چند صد تن را فراهم بیاورد. آیا به نظر شما این خود یک معجزه نیست؟ وسیله ای بتواند چند صد تن بار را برای ما از زمین بلند کند و آن را به نقطه ای دیگر انتقال دهد؟ این همان چیزی است که بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ به آن معجزه می گویند!

اجزای جرثقیل سقفی

اما بیایید کمی دقیق تر و فنی تر به جرثقیل سقفی نگاه کنیم. مهمترین جز جرثقیل سقفی و هر جرثقیل دیگر وینچ آن است. وینچ وسیله ای است که توان لازم برای جا به جایی اجسام را تولید می کند. در واقع این که شما می بینید یک جرثقیل در مدل های مختلف می تواند اجسامی چند صد تنی را جا به جا کند همه و همه به تکنولوژی ساخت وینچ آن باز می گردد. وینچ از سه جز اساسی موتور، گیربکس و درام ساخته شده است. بگذارید کمی بیشتر توضیح دهیم. وینچ نیرویی را که ما به آن می دهیم به نیروی مکانیکی تبدیل می کند و گیربکس بر اساس نیاز کاربر این نیرو را تعدیل و به درام منتقل می نمایند. درام نیز با تبدیل نیروی دریافتی به نیروی محرکه عملا باعث جا به جایی بار می شود. حال نیروی ورودی می تواند برقی، بنزینی، هیدرولیکی و … باشد. در واقع این بیشتر به کارخانه تولید کننده و البته نیاز شما بستگی دارد. اما این تمام ماجرا نیست. نیروی وارد شده به وینچ باید به نوعی مهار شود در انواع جرثقیل سقفی ترولی یا کالسکه به کمک پل ها وظیفه دریافت و خنثی کردن این نیرو را برعهده دارند. این پل ها و ترولی مذکور باید بتواند حداکثر نیروی تعریف شده را بدون خمش یا شکستگی تحمل و خنثی کنند. چهار حرکت بالا و پایین جرثقیل به کمک وینچ و ترولی انجام می پذیرد. اما حرکت شمال و جنوب جرثقیل توسط راهبر یا کلگی انجام می شود که عبارتست از سازه مکانیکی که بصورت باکس از ورق ST37 یا مقاطع استاندارد نظیر ناودانی یا تیر ساخته شده و توسط فلنج در جانب، به فلنج پل کوپل می شود. راهبر( یا همان کله گی) ممکن است در ابتدا و انتهای خود مجهز به جعبه چرخ محرک و متحرک باشد، و یا چرخ ها داخل خود باکس کله گی قرار گیرد. طول باکس کله گی تابع دهانه جرثقیل بوده و طراحی و ساخت آن مطابق استاندارد DIN15018 صورت می پذیرد.

حال تصور کنید که کیفیت ساخت جرثقیل به اندازه ای مناسب نباشد که بتواند این نیرو را تحمل کند. تصور فاجعه ای که می تواند رخ دهد به خوبی نشان می دهد تکنولوژی ساخت این نوع جرثقیل ها تا چه اندازه سخت و پیچیده است. از این رو تنها چند کشور اروپایی، آمریکایی و البته آسیایی موفق به طراحی و ساخت این نوع وسایل می شوند. سایر کشورها و برندهای متفرقه نیز یا به عنوان مونتاژ کننده در این بازار حضور دارند و یا در حال دزدی و کپی برداری از این تکنولوژی هستند


سوالات متداول
1-      جرثقیل سقفی چیست؟ جرثقیل سقفی از انواع جرثقیل هایی محسوب می شود که در قسمت بالای سوله و زیر سقف قرار می گیرند و امکان حرکت عمودی و افقی – طولی – را در اختیار کاربر قرار می دهند. این جرثقیل ها در انواع تک پل و دو پل ساخته می شوند و کاربر می تواند بر اساس نیاز خود و بر اساس حداکثر میزان باری که قصد جا به جایی آن را دارد بین این جرثقیل ها دست به انتخاب بزند
.
2-     
مهمترین نکته در تعمیر و نگهداری جرثقیل سقفی چیست؟ این جرثقیل ها به سرامروزه به دلیل صنعتی شدن شهر ها و وابستگی هرچه بیشتر مردم به صنعت های عظیم. درخواست مردم نیز از این صنایع افزایش یافته است. به همین دلیل هم این صنایع باید سرعت تولیدات  و خدمات رسانی خود را افزایش دهند. این امر نیازمند این است آنها به دنبال راه هایی برای آسانتر شدن کار هایبیشان بگردند تا بتوانند سریعتر و راحتر روند کاری خود را به پیش ببرند. در کارخانه جاتو کارگاه ها و مراکز صنعتی همیشه نیازمند حمل وسایل و یا بالا و پایین بردن اجسام معمولا سنگین هستند این کار اگر قرار باشد با نیروی انسانی انجام شود هم تعداد زیادی نیروی انسانی نیاز است هم بعضا توسط انسان قابل انجام نیست. در بعضی از موارد در این صنایع از ابزار هایی مانند لیفتراک ها استفاده میشد ولی این دستگاه برای همه مکان ها و محیط ها مناسب نیستند. چون این ابزار نیازمند یک نیروی انسانی همیشگی و محیط نسبتا بزرگی برای حرکت لیفتراک میباشد. جدا از این برای اجسام حساس و شکستنی نیز دارای ریسک است. به همین دلیل است به روی کار آمدند. جرثقیل ها انواع مختلفی دارند که برای کار های مختلفی و محیط های مختلفی می تواند به کار برود. به طور کلی جرثقیل ها را با عوامل مختلفی می تواند دسته بندی کرد در صنایع مختلفی نیز کاربرد دارند. صنایعی مانند پتروشیمی و معدن و آسانسور و خودروسازی و ابزار آلات و دوچرخه سازی و ….

یکی از پرکاربرد ترین و مهمترین آنها جرثقیل سقفی است. این هم دارای انواع مختلفی هستند که می تواند در ابعاد و کاربرد های مختلفی به کار برود. جرثقیل های سقفی می توانند در محیط هایی با ابعاد مختلف به کار روند. از مزایای استفاده از این جرثقیل های سقفی به همین نیاز نداشتن به یک اپراتور همیشگی و استفاده در محیط هایی با مساحت کوچک و و حمل اجسام با دقت و ریسک کم میتوان اشاره کرد. این جرثقیل ها را به صورت عمومی میتوان به دو دسته تک پل و دو پل دسته بندی کرد.

انواع جرثقیل برقی سقفی

یکی از صنایعی که در سال های اخیر پیشرفت زیادی داشته و باعث شده است که مشکلات زیادی در صنایع حل شود و بسیاری از کارها را آسان کرده است صنع جرثقیل است. جرثقیل ها انواع مختلفی دارند که در جاهای مختلفی کاربرد دارند  از این جرثقیل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد جرثقیل سقفی و جرثقیل صنعتی و جرثقیل های دروازه ای و نفربر و بالابر هیدرولیکی که هر یک از آنها در مکان های مختلف در موارد زیادی کاربرد فراوانی دارند. جرثقیل ها سقفی انواع مختلفی دارنند که شما باید بر حسب نیاز و شرایط و محیطی که میخواهید از آنها استفاده کنید آنها را انتخاب کنید. جرثقیل های سقفی می توانند بر حسب مدل های مختلفی که دارند به صورت عمودی یا افقی یا در هر دو جهت حرکت کنند.

جرثقیل سقفی را بسیاری از افراد با نام های دیگری نظیر جرثقیل پل می شناسند. این جرثقیل در محیط های صنعتی کاربرد دارد. جرثقیل سقفی تشکیل شده از یک باند فرودگاه موازی که دارای یک پل به عنوان پوشاننده شکاف ها مورد استفاده قرار می گیرد. جرثقیل پل به کمک تجهیزات نام برده شده بلند کردن اجسام را انجام خواهد داد که این کار را در امتداد همان باند به طور موازی توسط پل تعبیه شده در آن انجام می گردد. به طور کلی می توان جرثقیل سقفی را به دو نوع تک پل و دو پل تقسیم کرد. هر کدام ویژگی خاص خودرادارند که برای خرید جرثقیل سقفی می تواند حائز اهمیت باشد.

جرثقیل سقفی برقی تک پل:برای خرید جرثقیل سقفی برقی تک پل باید بدانیم که این نوع جرثقیل از قابلیت و کارایی بالای برخوردار بوده به این دلیل که قادر است در دو جهت طولی و عرضی، حمل و جابجایی بار داشته باشد و این سبب شده که از قابلیت بالای در مکان های مثل سالن ها برای جابجایی بار استفاده شود . این نوع جرثقیل با پوشش دادن کل محوطه از کارایی بالای برخوردار بوده . لازم به ذکر است که جرثقیل سقفی تک پل در دو حالت رونشین و آویز موجود می باشند که در نوع رونشین بر روی ریل نصب می شود و این قابلیت را دارد که در که بر روی ریل حرکت کند و در نوع آویز ، جرثقیل به حالت آویز بوده که جرثقیل در زیر ریل تیری آویزان بوده و حرکت می کند.

اجزای تشکیل دهنده جرثقیل های سقفی

راهبر طولی یا اصلی تشکیل دهنده راهبر شامل :

۱. قوطی مستطیلی تشکیل شده از ناودانی ورق جوشکاری و یا پروفیل

۲. چرخ های با جنس چدن آلیاژی با گرافیت کروی قطر ۱۶۰ تا ۵۰۰ میلی متر که مقاومت آن در برابر سایش بالا و حرکت آن مناسب می باشد و صدای کمی دارد

۳. ضربه گیر برای مهار ضربه در انتهای راهبر طولی بسته شده است

۴. موتور گیربکس برای حرکت طولی

۵. پیچ مقاوم برای اتصال راهبر به پل

حرف آخر

در این مطلب در بازرگانی محمود قراچورلو کوشیدیم تا مقاله ای کامل در جهت آشناییتاریخ استفاده از به مصر باستان برمی گردد که برای جا به جایی تخته سنگ های بزرگ در ساخت اهرام ثلاثه از آن استفاده می کردند. این جرثقیل از یک قلاب، طناب و قرقره تشکیل شده بود و به کمک نیروی انسانی یا حیوانات کار می کرد.

امروزه جرثقیل سقفی که به بالابر سقفی نیز معروف است یک سازه پرکاربرد در صنعت است و برای جا به جا کردن اجسام سنگین در انبارها، سیلوها و سالن های صنعتی در مکان های مسقف استفاده می شود.

اجزای تشکیل دهنده جرثقیل سقفی تیر، قلاب و یک کابل متصل به آن است. برای شناخت بیشتر و بررسی این ماشین کاربردی با ما در سایت همراه باشید.

به ماشینی که قادر به بلند کردن، پایین آوردن و جابه جایی افقی بار با ساز و کارهای خاص می باشد، جرثقیل سقفی می گویند.

هر جرثقیل برای یک هدف ویژه و یا مطابق با نیازهای کسب و کار، به دقت طراحی و مهندسی شده است. جرثقیل برای ساده کردن بسیاری از کارهای صنعتی مانند این موارد، مورد استفاده قرار می گیرد:

  • بارگیری و یا تخلیه مواد از کامیون
  • حرکت مواد در اطراف تسهیلات کارآمدتر از یک موتور دوار یا نیروی انسانی
  • کشیدن یا چرخش مهره ها در ماشین های مهره زنی در یک مرکز تولید
  • تغذیه مواد خام، به یک دستگاه در یک کارخانه تولیدی
  • حرکت قطعات پایین یک خط تولید در حالت کنترل شده
  • انتقال ظروف در اطراف یک کارخانه کشتی سازی، ریل سازی و…

عملکرد جرثقیل سقفی 

  1. کنترل از راه دور سیمی
  2. کنترل از راه دور بی سیم
  3. کابین کنترل

خصوصیات جرثقیل سقفی

  1. برای نگهداری جرثقیل سقفی هزینه زیادی لازم نیست.
  2. جرثقیل سقفی به تمام نقاط به طور مستقل دسترسی دارد.
  3. هزینه تعمیر آن زیاد نیست.
  4. جرثقیل سقفی در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.
  5. بهترین گزینه برای جا به جایی اجسام خیلی سنگین می باشد.
  6. استفاده از جرثقیل سقفی نیاز به مهارت خاصی ندارد.

مزایای استفاده از جرثقیل سقفی

  • قابل تنظیم بودن: به دلیل این که در هر سطحی قابل استفاده هستند برای انجام عملیات انعطاف پذیر می باشند.
  • ارگونومیک بودن: دیگر از نیروی انسانی برای بالا بردن اجسام سنگین استفاده نمی شود و خطر و آسیب را برای انسان کاهش داده است.
  • پایین بودن هزینه تعمیر و نگهداری: با به کارگیری آخرین فناوری و ارائه در انواع کاربردی به تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به سایر دستگاه های بالابر نیاز دارد.
  • قابلیت موقعیت یابی: این جرثقیل ها مجهز به سیستم های خودکار با دقت یک هزارم، سرعت و قدرت تشخیص یک مکان را دارند.
  • کاهش هزینه های کار: جرثقیل های سقفی یک منطقه بزرگ کاری را تحت پوشش قرار داده و جایگزین چندین لیفتراک هستند.

انواع طراحی جرثقیل سقفی

جرثقیل های سقفی از لحاظ نیروی بالابرنده، نوع کارکرد و مکانیزم تقسیم می شوند و هر کدام مزایا و معایبی دارند که برای صنایع مختلفی با محدوده بار متفاوتی تعریف می شوند. به طور مثال نوع دستی و برقی کاربرد گسترده تری به نسبت پنوماتیکی دارد.

از لحاظ نیروی بالابرنده

ازلحاظ نوع کارکرد

از لحاظ نوع مکانیزم

ریل های جرثقیل سقفی

جرثقیل تک پل

این جرثقیل به روی سقف سوله ها نصب می شود و تا 20 تن تحمل وزن را دارد که برای سالن هایی با دهانه کمتر از 15 متر گزینه بسیار مناسبی است.

جرثقیل تک پل در دو جهت طولی و عرضی قادر به حمل بار است و با پوشش کل محوطه از کارایی زیادی برخوردار می باشد که در دو نوع رونشین و آویز موجود است.

مزایای استفاده از جرثقیل تک پل

  1. وزن سازه زیاد نیست.
  2. قیمت آن نسبت به انواع دیگر مناسب تر است.
  3. قابلیت نصب راهرویی تعمیراتی دارد.
  4. دسترسی آن به وینچ بالابر در مواقعی که نیاز به تعمیر دارد وجود دارد.
  5. قابلیت نصب تجهیزاتی مثل مگنت، چنگک، کابین و…

جرثقیل دو پل (جفت پل)

بهره وری از این جرثقیل به دلیل سرعت و قدرت بالا، بیشتر است و در برابر فشار بار نیز توانایی قابل توجهی دارد. از این جرثقیل در سوله های دهانه عریض که ارتفاع زیاد دارند استفاده می شود و جهت جا به جایی بارهای عریض و طویل گزینه مناسبی است.

مزیت های استفاده از جرثقیل دو پل

  1. ایمنی بالا و طراحی های متنوعی دارد.
  2. ارتفاع مفید قلاب به نسبت تک پل بیشتر است.
  3. در صنایع ریخته گری، فولاد، نیروگاه ها و صنایع ماشین سازی سنگین قابل استفاده است.
  4. اجسام با ظرفیت های بالا را به راحتی جا به جا می کند.
  5. دارای حرکت عرضی برای تعمیرات و نیز امکان دسترسی به وینچ بالابر و کالسکه می باشد.
  6. قابلیت نصب آسان و سریع راهرو، کابین، چنگک، مگنت و تجهیزات جانبی دیگر راد داراست.
  7. در سازه های با ارتفاع زیاد قابل نصب است.

جرثقیل آویز

در جاهایی که قادر به نصب ستون و تیرهای حمال نیستند از جرثقیل آویزی در محوطه سالن ها استفاده می شود. مهم ترین ویژگی جرثقیل آویزی این است که می تواند بالابر را در هر مسیری جا به جا کند.

ظرفیت جرثقیل آویزی 5 تا 10 تن و دهانه آن 4 تا 10 متر و ارتفاع بالابری 4 تا 16 متر می باشد. کاربرد این جرثقیل بیشتر در صنعت منو ریل است و در سه مورد زیر به این موارد تقسیم بندی می شود:

 از لحاظ آویز

ازلحاظ سرعت

از لحاظ نوع بالابر

جرثقیل مونوریل

سیستم این جرثقیل به شکلی است که قابلیت حرکت افقی و عمودی را دارد و در دو نوع سبدهای تک نفره و دو نفره موجود است. از داخل سبدها می توان کلیه حرکات را کنترل کرد.

در داخل پلتفرم از چندین سنسور استفاده می شود تا از خطاهای اپراتور جلوگیری کند. ریل آلومینیومی به وسیله نگهدارنده های ویژه روی ساختمان مونتاژ می شود که فاصله این نگهدارنده ها نسبت به هم می تواند بین 2 تا 3.5 متر تغییر کند.

انواع جرثقیل سقفی از لحاظ کاربردشان در صنعت

  1. جرثقیل دروازه ای
  2. جرثقیل نیم دروازه ای
  3. جرثقیل دروازه ای بازویی
  4. جرثقیل دیواری

مشخصات و اجزای جرثقیل سقفی

راهبرد طولی: ان بخش را مطابق با ظرفیت و دهانه جرثقیل به صورت تک پل و جفت پل می سازند.

اجزای اصلی تشکیل دهنده یک راهبرد طولی

  • قوطی مستیلی که از ناودانی، پروفیل و یا ورق ساخته می شود.
  • چرخ با قطر 160 تا 500 میلی متر از جنس چدن آلیاژی با گرافیک کروی با مقاومت به سایش بالا، حرکت مناسب و صدای کم
  • پیچ های با مقاومت بالا جهت اتصال راهبرد به پل
  • موتور گیربکس های حرکت طولی
  • ضربه گیر با قابلیت الاستیسیته بالا برای مهار ضربه که در انتهای راهبردهای طولی بسته می شود. طول راهبردها به ظرفیت، ارتفاع، دهانه، سرعت حرکت طولی و تک پل یا جفت پل بودن جرثقیل سقفی بستگی دارد.

کالسکه حرکت عرضی: در جرثقیل جفت پل، جهت حرکت عرضی وینچ بالابر به روی آن سوار می شود و اصولا نیروی محرکه آن توسط یک یا دو عدد موتور گیربکس تامین می شود. ابعاد و توان کالسکه به ظرفیت و ارتفاع وینچ بالابر وابسته می باشد.

وینچ جرثقیل: وینچ جرثقیل به دو خانواده بکسلی و زنجیری تقسیم می شود و در ظرفیت های پایین مخصوصا کمتر از 2 تن به دلیل حجم و وزن کم، جرثقیل های زنجیری کاربرد بیشتری دارند، اما در جرثقیل هایی با ظرفیت بالا وینچ های بکسلی کاربرد بیشتری دارند.

اجزای جرثقیل سقفی | انواع جرثقیل pdf

قلاب جرثقیل: یکی از قطعات بسیار مهم در جرثقیل، قلاب می باشد که در واقع وظیفه بلند کردن اجسام سنگین که توسط نیروی انسانی امکان پذیر نمی باشد را بر عهده دارد.

قلاب تاثیر مهمی بر افزایش بهره وری و به حداکثر رساندن استفاده از جرثقیل را دارد و همچنین موجب سرعت بخشیدن به پروژه مورد نظر نیز می شود.

حتما بخوانید: http://sepanocrane.com/

موارد تاثیر گذار در قیمت جرثقیل سقفی

برق ورودی جرثقیل

برق ورودی جرثقیل سقفی در قیمت آن موثر است و باید نوع و مقدار ولتاژ ورودی جرثقیل را قبل از خرید مشخص کنید. زیرا اگر از جرثقیل با ولتاژ نامناسب استفاده کنید امکان سوختن موتور الکتریکی آن وجود دارد.

سرعت جرثقیل

سرعت بالابر از معیارهای بسیار مهمی است که ممکن است خریدار زیاد به آن دقت نکند؛ سرعت های معمول از 2 فوت بر دقیقه تا 16 فوت بر دقیقه هستند. البته سرعت های بالاتر از 100 فوت بر دقیقه نیز تولید می شوند. سرعت بالابر به مواردی مثل ایمنی، نحوه برداشت بار، شکنندگی، شوک پذیری بار و شرایط محیطی بستگی دارد.

نوع آویز جرثقیل

آویز که محل اتصال جرثقیل سقفی و پل حمال بار یا ترولی می باشد، که در دو نوع شفت و هوک موجود است. اتصال از طریق HOOK به دو صورت ثابت و قابل چرخش می باشد که برای محل هایی که نیاز به چرخاندن بار نیست بهتر است از نوع هوک ثابت استفاده شود.

میزان بلند کردن اجسام به وسیله جرثقیل

مسئله اول این است که بار در چه ارتفاعی از دستگاه جرثقیل سقفی قرار دارد؟ و دوم این که در چه ارتفاعی نسبت به جرثقیل باید قرار بگیرد؟

طول زنجیری که برای بالابر تهیه می کنید بسیار مهم است، چرا که در صورت کوتاه بودن زنجیر امکان اضافه کردن آن وجود ندارد و باید به صورت کامل عوض شود، پس بهتر است هنگام خرید زنجیر اضافه تهیه کنید.

ظرفیت جرثقیل سقفی

برای خرید جرثقیل سقفی ابتدا باید بدانیم که چه وزنی را باید بلند کند و بعد ظرفیت مناسب جرثقیل سقفی را انتخاب کنیم. بهتر است برای اطمینان بیشتر جرثقیل با تناژ بالاتر را تهیه کنیم که به ایمنی بالاتر و کاهش فرسایش جرثقیل در طول زمان نیز کمک می کند.

کلام آخر

همان طور که در بالا گفتیم جرثقیل سقفی ماشینی است که برای بلندکردن مواد و وسایل سنگین در کارهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و موجب راحتی و ایمنی بیشتر برای انسان می شود.

پیشنهاد می کنیم برای خرید یک جرثقیل سقفی مطالب بالا را مطالعه کنید و متناسب با نیاز خود اقدام به خرید کنید.

سوالات متداول

مزایای استفاده از جرثقیل سقفی چیست؟

از مهم ترین ویژگی های جرثقیل سقفی به قابل تنظیم بودن، ارگونومیک بودن، پایین بودن هزینه تعمیرات و نگهداری، قابلیت موقعیت یابی و کاهش هزینه های کار، می توان اشاره کرد.

از جرثقیل های سقفی در کجا بیشتر استفاده می شود؟

محیط های صنعتی، انبارها، سالن های تولید، کارخانجات، تعمیرگاه ها و خیلی جاهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

چند نوع جرثقیل سقفی در بازار موجود است؟

جرثقیل های سقفی از نظر تفاوت در ریل به تک پل، جفت پل، مونوریل و جرثقیل سقفی آویز تقسیم می شوند.

هرچه بیشتر شما با کاربرد ها و انواع جرثقیل های برقی برای شما آماده کنیم. امید است توانسته باشیم رضایت شما را جلب کنیم.

ویس های دوره ای و مرتب نیاز دارند. شما باید سعی کنید حداقل سالی دو بار – هر شش ماه یک بار – دست به سرویس های دوره ای بزنید. اگر این جرثقیل ها در محیط های روغنی یا رطوبتی فعالیت می کنند این بازه را باید کمتر کنید. یک سرویس دوره ای می تواند شما را از شر تعمیرات نسبتا گران آن نجات دهد

 

دکمه بازگشت به بالا