ایران کسب و کارعمومی

آیا هوش مصنوعی می‌تواند لوگو بسازد؟

آیا هوش مصنوعی توان طراحی لوگو را دارد؟ شاید هم هوش مصنوعی، جای طراحان را خواهد گرفت؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

نقش هوش مصنوعی در  طراحی لوگو

هوش مصنوعی تغییرات مختلفی را در طراحی لوگو ایجاد نموده است. موارد زیر برخی از مهم‌ترین تغییرات حاصل از این فناوری است.

1.طراحی با کیفیت، با قیمتی بسیار پایین تر

لوگوهای تولید شده با هوش مصنوعی بسیار ارزان تر از لوگوهای سنتی هستند. برای طراحی لوگو به طور عادی به استخدام طراح حرفه‌ای، پرداخت هزینه و صرف زمان دارید. اما با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، بدون دخالت طراح، لوگو را طراحی می‌کنید. بعلاوه می‌توانید نتایج را مطابق میل خودتان تغییر داده و سفارشی کنید.

آموزش طراحی لوگو | آموزش طراحی لوگو حرفه ای رایگان

2. بسیار سریعتر است

هنگامی ‌که طراح را برای ساخت چهره برند خودتان استخدام می‌کنید، تجدید نظرها در طراحی هم اجتناب ناپذیر است. هرچه بازنگری‌های بیشتری به وجود بیاید، روند طراحی هم طولانی‌تر می‌شود. این روند، زمان می‌برد. اگر از هوش مصنوعی استفاده کنید، با این مشکل مواجه نمی‌شوید.

فرض کنید از لوگو ساز هوش مصنوعی برای طراحی لوگو استفاده می‌کنید. طرح نهایی را دوست دارید، اما می‌خواهید آن را بهتر کنید. برای تغییر طراحی می‌توانید فوراً طراحی را در داشبورد ابزارتان، ویرایش کنید.

3.هوش مصنوعی می‌تواند لوگوهای منحصر به فردی بسازد

هر کسب و کاری به یک طراحی متمایز و به یاد ماندنی برای جدا شدن از سایر رقبا نیاز دارد.

ابزارهای هوش مصنوعی قادر به تولید طرح‌هایی هستند که بازآفرینی آن‌ها برای یک طراح انسانی، دشوار یا کاملاً غیرممکن است. به عبارت دیگر، کسب و کارها با کمک ابزارهای هوش مصنوعی قادر به طراحی لوگو خاص هستند.

4.طراحی لوگو را به مهارتی در دسترس تبدیل می‌کند

یکی از مزایای هوش مصنوعی در طراحی لوگو، دسترسی ساده به نرم افزار لوگو ساز است. قبل از ظهور هوش مصنوعی، تنها طراحان حرفه‌ای قادر به استفاده از چنین نرم افزارهایی بودند. امروزه تقریباً هر کسی می‌تواند از آنها استفاده کند.

شاید لوگو‌های ساخته شده با هوش مصنوعی به اندازه لوگو‌های ساخته شده توسط طراحان حرفه‌ای، خلاقانه به نظر نرسد، اما لوگوسازی را به امری در دسترس تر، سریع تر و ارزان تر تبدیل می‌کند. ناگفته نماند که این فناوری می‌تواند لوگوهای منحصر به فردی بسازد که طراحان انسانی هم قادر به ساختش نیستند.

مزایا و معایب طراحی لوگو با هوش مصنوعی

مزایا

  • ارزان تر از استخدام یک طراح است. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای طراحی لوگو بسیار ارزان تر از استخدام طراح است. این مزیت برای کسب و کارهای کوچک و تازه کار که پولی برای استخدام طراح حرفه‌ای ندارند، کاملاً مفید است. شما با کامپیوتر یا موبایل متصل به اینترنت، قادر به طراحی چهره کسب و کار خودتان هستید.
  • سریعتر است. طراحی لوگو فرآیندی زمان بر است. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند زمان فرآیند طراحی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. می‌توانید در عرض چند دقیقه، طرح اولیه را ترسیم کنید.
  • یکی از راه‌های ساخت لوگوی منحصر به فرد، ترکیب اشکال و الگوهای غیر عادی است. تکرار برخی از اشکال و الگوها برای طراحان انسانی، دشوار یا غیرممکن است. از طرف دیگر هوش مصنوعی چنین محدودیتی ندارد.

آموزش طراحی لوگو | آموزش طراحی لوگو حرفه ای رایگان

  • نقطه شروع خوبی است. اگر هنوز نمی‌دانید چه نوع لوگویی می‌خواهید، می‌توانید از هوش مصنوعی، الهام بگیرید. شاید نیازتان را دقیق تشخیص ندهد، ولی طیف وسیعی از گزینه‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • ابزاری شگفت انگیز در اختیار طراحان است. هوش مصنوعی می‌تواند در ساده سازی فرآیند طراحی به طراحان کمک کند. به عنوان مثال، فونت‌ها یا تصاویر بسیار متداول را کنار می‌گذارد. ابزار هوش مصنوعی به عنوان یک همکار، به طراحان در ساخت لوگوهای هنری و مفهومی کمک می‌کند.

معایب

  • هوش مصنوعی می‌تواند لوگوهای با کیفیت بسازد. با این حال، شاید لوگوهایش به اندازه لوگوهای انسانی، خلاقانه نشود. همچنین این فناوری از عمق درک و احساسات طراحان انسانی برخوردار نیست، که هر دو بخش مهمی ‌از طراحی هستند.
  • نمی‌تواند نیاز مشتری را درک کند. اگر درخواست‌های مشتری ساده است، شاید مشکلی پیش نیاید. مشکل اینجاست که اغلب اوقات اینطور نیست. هر مالک کسب و کاری، یک لوگوی منحصر به فرد برای معرفی برندش می‌خواهد که مستلزم پیچیدگی است. در حال حاضر، هوش مصنوعی نمی‌تواند تعامل برقرار کند و تنها، گزینه‌هایی را به امید رفع نیازهای مشتری ارائه می‌کند.
  • نتایج طراحی، فاقد اصالت است. اگر به فکر لوگوی موقت هستید، کار با هوش مصنوعی مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر به فکر لوگو دائمی هستید، بهتر است یک طراح استخدام کنید. لوگو، چهره کسب و کار شماست. یک طراحی خوب می‌خواهید که برای مصرف کنندگان قابل تشخیص بوده، با آنها ارتباط برقرار کرده و به راحتی به خاطر سپرده شود.

چرا هوش مصنوعی جای طراحان را نمی‌گیرد؟

آیا هوش مصنوعی جایگزین طراحان می‌شود؟ پاسخ به عقیده بسیاری منفی است. چرا؟ در ادامه به سه مورد اشاره می‌کنیم.

آموزش طراحی لوگو | آموزش طراحی لوگو حرفه ای رایگان

1.عنصر انسانی

هوش مصنوعی فاقد عنصر انسانی است. هوش مصنوعی نحوه تفکر و یادگیری انسان‌ها را شبیه سازی می‌کند. به همان اندازه که خوب و پیشرفته است، از درک و احساس انسانی عمیق، محروم است.

ماشین‌ها برای تقلید از احساسات انسانی آموزش دیده‌اند، اما آنها هم فقط تا حدی می‌توانند این کار را انجام دهند. هیچ راهی وجود ندارد که بتوانند دیدگاه انسان به چیزها را تکرار کنند.

کارفرما یا کسب‌وکار، می‌خواهد با یک طراح انسانی صحبت کند تا منظورش را بفهمد و تضمین بدهد که می‌تواند پروژه طراحی لوگو را انجام دهد.

عنصر انسانی، بخش جدایی ناپذیر از طراحی است. ابزارهای هوش مصنوعی فاقد آن هستند، یعنی جایگزین طراحان انسانی نیستند.

2.نیاز مشتری

فناوری هوش مصنوعی تا همین اواخر نتوانسته بین سبک و نوع لوگوی درخواستی مشتری، تفاوت قائل شود. این فناوری در حال حاضر، طیف وسیعی از گزینه‌ها را ارائه می‌دهد به این امید که حداقل یکی از آنها به اندازه کافی به درخواست مشتری نزدیک باشد.

هوش مصنوعی با وجود محدودیت در درک نیاز مشتری، همچنان می‌تواند به طراحی لوگو کمک کند. می‌توانید از آن به عنوان نقطه شروع کار طراحی استفاده کنید.

3.اصالت طراحی

هوش مصنوعی، مصنوعی است! شخصی آن را برنامه ریزی کرده تا به شیوه‌ای خاص رفتار کند. در مقابل، طراحان انسانی مثل هوش مصنوعی، برنامه ریزی نشده‌اند. آنها دارای شخصیت و تجربیات خاص خودشان هستند؛ به همین دلیل هم اصالت دارند.

آیا اصالت انقدر مهم است؟ اصالت برای برخی از افراد، مهمترین جنبه  از طراحی است. علاوه بر این، هیچ صاحب کسب‌ وکاری نمی‌خواهد در بین رقبایش گم شود. هر کسب و کاری با طراحی اصیل، از رقبا جدا می‌شود.

یکی از نقاط ضعف ابزارهای هوش مصنوعی هم طراحی لوگوهای عمومی‌ است. تعجبی هم ندارد. به هر حال، این لوگوها به وسیله یک الگوریتم طراحی می‌شوند که برنامه ریزی شده تا به شیوه‌ای خاص رفتار کند.

به طور خلاصه، هوش مصنوعی به جای اینکه جایگزین طراحان شود، ابزاری شگفت انگیز و به نوعی یک همکار برای طراحان انسانی خواهد بود. طراحان با کمک هوش مصنوعی روی جنبه خلاقانه طراحی، تمرکز می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا