ایران کسب و کارعمومی

آیا می‌دانید ساندویچ پانل چیست و چه کاربردی دارد؟

ساندویچ پانل چیست؟

آیا تا کنون نام ساندویچ پانل را شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید که ساندویچ پانل چیست؟ با مزایا و کاربردهای آن آشنایی دارید؟ اگر ساخت سوله انجام داده باشید، حتما می‌دانید که ساندویچ پانل چیست. ساندویچ پانل به ورقی متشکل از چند لایه‌ی مختلف گفته می‌شود که به عنوان مصالح ساختمانی مختلف به کار گرفته می‌شود. نصب سریع، قیمت مناسب و مقرون به صرفه و سبک بودن آن باعث شده است که کاربرد ساندویچ پانل در ساختمان سازی افزایش پیدا کند.‌ در ادامه قرار است در مورد انواع ساندویچ پانل، ویژگی‌ها و قیمت ساندویچ پانل صحبت کنیم‌.

انواع ساندویچ پانل | ساندویچ پانل دیواری

تاریخچه ساندویچ پانل

در دهه 1970، فوم پانل هسته‌ای توجه زیادی به خود جلب کرد. اما نظریه استفاده از پانل فشرده پوستی برای ساخت و ساز در سال 1930 آغاز شد. این نظریه به طور اولیه در آمریکا توسط آزمایشگاه محصولات فورست در مدیسون مورد تحقیق و آزمایش قرار گرفت. در نتیجه، در سال 1937، خانه‌ای با ساختار پوستی ساخته شد که توانست به اندازه کافی توجه جلب کند و با توجه به دوام بالا، مقاومت به آب و هوای سخت ویسکانسین را نشان داد.

این تجربه باعث شد که دانشگاه ویسکانسین-مدیسون از ساندویچ پانل‌ها به عنوان راهکاری مناسب برای ساختمان‌ها استفاده کند. این پانل‌ها در دوره‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند و با گذر زمان، توسعه یافته و تغییراتی در ساختار و استفاده آنها ایجاد شده است. به عنوان مثال، در سال 1947، توسعه پانل عایق ساختاری آغاز شد و مواد مختلفی به عنوان هسته این پانل‌ها مورد بررسی قرار گرفت. استفاده از این ساختار در ساختمان‌ها باعث به وجود آمدن پانل‌های مقاوم با کاربردهای متنوع و بهترین عملکرد شده است.

انواع ساندویچ پانل کدام‌اند؟

اصلی‌ترین طبقه بندی که از انواع ساندویچ پانل انجام شده است، بر اساس کاربرد است. پس از این که دانستیم ساندویچ پانل چیست، باید توجه داشته باشیم که این ورق‌ها در دو نوع سقفی و دیواری تولید و عرضه می‌شوند.‌ در طبقه بندی ساندویچ‌های پانل، ساندویچ‌ پانل سقفی و دیواری و مخفی وجود دارند که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد:

· ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری به ورقی گفته می‌شود که از سه لایه مختلف به وجود آمده است. این لایه‌ها دو ورق فلزی و یک لایه عایق را در بر می‌گیرند. از انواع ساندویچ پانل دیواری می‌توانیم به پانل‌های قفل دار، ساندویچ پانل‌های دیواری اتاق، ساندویچ پانل‌های دیواری دو رو و ساندویچ‌های پانل دیواری مخفی اشاره کنیم.

این محصولات همان گونه که از نامشان پیداست، برای ساخت دیواره‌های یک محیط به کار گرفته می‌شوند و ضریب انتقال انرژی در سوله یا سازه‌های ساختمانی مختلف را کاهش می‌دهند. پوشش دهنده‌های بسیار مقاوم و باکیفیت هستند. به هنگام خرید ساندویچ پانل دیواری باید به برخی از نکات کلیدی مثل میزان حرارتی که این سازه‌ها می‌توانند تحمل کنند، میزان مقاومت و میزان محافظت از آن‌ها در برابر آتش توجه بشود تا بتوان سازه مناسب را انتخاب نمود.

· ساندویچ پانل سقفی

برای این که بهتر متوجه شویم ساندویچ پانل چیست، باید با ساندویچ پانل سقفی نیز آشنایی کامل پیدا کنیم. سازه‌های مختلفی که ساخته می‌شوند، همواره در معرض گرمای نور خورشید و فشار باد و باران قرار دارند. بنابراین باید بسیار مستحکم ساخته شوند. حال مستحکم سازی سقف سوله یا سقف سازه ساختمانی را با استفاده از ساندویچ پانل سقفی انجام می‌دهند. به همین دلیل است که ساندویچ‌های پانل سقفی از محبوبیت بالایی بین کاربران برخوردار است و می‌توانند انتظاراتی که از استحکام یک محیط می‌رود را به خوبی برطرف کنند. برای خرید ساندویچ پانل سقفی باید به میزان ظرفیت باربری و عمری که این ساندویچ‌ها دارند توجه بشود.

· ساندویچ پانل مخفی

نوع آخر از ساندویچ‌های پانل را ساندویچ‌های پانل مخفی تشکیل می‌دهند. این پانل‌ها نیز همان گونه که از نامشان پیداست، به طور مخفیانه در یک ساختمان قرار می‌گیرند تا بتوانند دیواره یا سقف ساختمان را مقاوم‌تر کنند. ساندویچ‌ پانل مخفی را به صورت سه لایه تولید می‌کنند. ممکن است قیمت این پانل‌ها نسبت به سایر پانل‌ها بیشتر باشد.

· استفاده از ساندویچ پانل در سوله

از پنل‌های ساندویچی به طور گسترده در ساخت انواع سازه‌های ساختمانی بهره گرفته می‌شود. افرادی که می‌خواهند برای ساخت سوله از ساندویچ پانل استفاده کنند، نیاز دارند که بدانند ساندویچ پانل چیست و چه کاربردی دارد. باید بدانید که برای ساخت انواع و اقسام سوله‌ها با کاربری‌های مختلف می‌توان از ساندویچ پانل استفاده کرد.‌ روی، آلومینیوم و ورق گالوانیزه گرم در ساختار ساندویچ‌های پانل وجود دارند. بنابراین برای عایق سازی انواع سوله انتخابی بسیار مناسب به شمار می‌آیند. همچنین برای مقاوم سازی سوله در برابر نوسانات جوی می‌توان ساندویچ پانل در انواع مختلف را به کار بست.

مزایا و ویژگی‌های ساندویچ پانل

قبل از خرید ساندویچ پانل باید بدانیم که در چه شرایطی قرار است از این سازه‌ها استفاده کنیم. در واقع مشخصات ساندویچ پانل با توجه به کاربرد ساندویچ پانل مشخص می‌شود. ساندویچ پنل‌ها سازه‌هایی هستند که معمولاً در ضخامت ۷۰ سانت تا ۱۳۰ سانت تولید می‌شوند. میزان عرض این متریال‌ها یک متر است. ساندویچ‌های پانل اغلب به صورت رولی تولید می‌شوند. طول نهایی ساندویچ‌های پانل نیز به درخواست مشتری از یک متر تا ۱۲ متر متغیر است. این ساندویچ‌ها دارای مزایای زیادی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ساندویچ پانل از قیمت مقرون به صرفه برخوردار است. در کنار این قیمت مناسب، پانل عمر بالایی هم دارد. همین امر موجبات محبوبیت هرچه بیشتر ساندویچ پانل بین کاربران را به وجود آورده است.
  • میزان فشاری که این نوع از ورق‌ها می‌توانند تحمل کنند بسیار بالا است. بنابراین دوام آن‌ها نیز بسیار زیاد در نظر گرفته شده است.
  • مقاومت شیمیایی و مقاومت ساندویچ پانل در برابر حرارت نیز بسیار بالا است. می‌توان گفت که ساندویچ پانل در برابر رطوبت، سرما، گرما، باران، باد و مواردی از این قبیل، از مقاومت بالایی برخوردار شده است.
  • لازم به ذکر است که انواع ساندویچ پنل‌ها می‌توانند در برابر صدا عایق خوبی باشند. به همین دلیل نه تنها در ساخت سوله و سازه‌های فلزی بلکه در ساختمان‌های بتنی نیز از این نوع پانل‌ها استفاده می‌شود.
  • وزن سبک ساندویچ پانل از دیگر مزایایی است که کاربرد ساندویچ پانل را افزایش داده است. افرادی که می‌خواهند به طور کامل بدانند ساندویچ پانل چیست، باید به مزایای آن توجه داشته باشند تا بهترین نوع ساندویچ پانل را انتخاب کنند.

نحوه نصب ساندویچ پانل

نصب ساندویچ‌های پانل به صورت‌های متفاوتی انجام می‌شود. نصب ساندویچ پانل سقفی با دیواری متفاوت است. در ادامه به هر کدام به اختصار اشاره می‌کنیم:

· نصب ساندویچ پانل سقفی

    در این روش معمولا ساندویچ پانل‌ها را بر روی تیرهای فرعی که عموما به شکل پروفیل هستند، قرار می‌دهیم. ساندویچ پانل‌ها با استفاده از پیچ سرمته گالوانیزه واشردار متصل می‌شوند. اگر به شکل صحیح و اصولی پیچ شوند، کاملا ضدرطوبت می‌شود و نیاز به تزریق فوم و کار دیگری نیست. این نصب نیازمند زیرساخت فلزی است.

· نصب ساندویچ پانل دیواری

در این نوع نصب هم، مانند ساندویچ پانل سقفی، نیازمند زیرساخت فلزی هستیم. باید به صوت کاملا مهندسی شده و دقیق، پروفیل‌ها را عمود بر ساندویچ‌های پانل قرار بگیرند. این کار نیازمند دقت زیاد است، باید تراز کرد و می‌توان با این روش دیوار تا طول 13 متر ساخت. برای اتصال ساندویچ پانل دیواری به سقفی باید از ورق فلاشینگ استفاده نمود. مقاطع این ورق با توجه به ابعاد پروژه طراحی و تولید می‌شوند و به وسیله پیچ و یا پرچ اتصال صورت می‌گیرد. عملیات نصب، علی‌رغم راحتی و سرعت نیازمند دقت بالا است، بنابراین حتی‌الامکان برای این کار از تیم متخصص استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا