عمومیایران کسب و کار

روش پاك كردن مبل چرم سفيد

آموزش بهترین روش های تمیز کردن مبل های سفید و رنگ روشن در خانه

تمیز کردن مبل سفید در هر مدل و جنسی که باشد چه چرمی و چه مبل شنی همیشه دغدغه‌ای میباشد که ذهن بسیاری از علاقه‌مندان به رنگ های روشن را به چالش کشیده است. هیچکس نمیتواند منکر شود که مبلمان سفید و به طور کلی مبل های روشن ظرافت و شخصیت خاصی به فضا میبخشند. آنها فضایی نورانی با انرژی های مثبت ایجاد می کنند. ولی از طرف دیگر مبل سفید، کثیف و پر از لکه سیاه و کدر، کاملاً در جهت مخالف عمل کرده و انرژی های مثبت را از بین میبرد. البته با به بازار آمادن انواع پارچه های نانو و ضد لکه تا حدی مشکل حل شده و دوستداران رنگ های روشن با خیال راحتتری آنها را خریداری میکنند.

 اما هیچ چیز کاملاً ایده‌آل نبوده و مبل های سفید با این پارچه ها نیز کثیف، سیاه و کدر میشوند. هرچند بسیار کمتر! پس بهتر از روش از بین بردن لکه روی مبل سفید پارچه ای و چرمی را بدانیم. در این آموزش کوتاه به بیان بهترین روش های تمیز کردن مبل پارچه‌ای سفید و همینطور مبل چرمی سفید با استفاده از مواد شوینده خانگی میپردازیم. یادآور میشویم در صورتی که وقت کافی برای این کار ندارید، برترین تکنسین های مبل شویی در شهر شما آماده هستند تا با قیمت مناسب این کار را با دستگاه مبل شویی برای شما انجام دهند. کافیست با ایشان تماس بگیرید.

تمیز کردن مبل سفید و روش پیشگیری از آن

در ابتدا بهتر است بهترین راه پیشگیری از کثیف شدن مبلمان با رنگ روشن صحبت کنیم. با استفاده از این روش ها شما تا مدت های زیادی نیازی به تمیز کردن مبل سفید نداشته و به این آسانی ها لکه روی آن ایجاد نمیشود.

تمیز کردن مبل سفید با جاروبرقی

جاروبرقی و نظافت هفتگی را فراموش نکنید. به یاد داشته باشید هر تکه مواد غذایی در صورت باقیماندن طولانی مدت در شکاف ها و درزهای مبل میتواند باعث ایجاد لکه های ماندگار و مقاوم شود. ولی اگر قبل از نشت کردن رنگ و آلودگی از آنها جمع‌آوری شوند، مشکلی ایجاد نمیکنند.

 بهتر است هفته‌ای یک بار تمام قسمت های مبل را با جاروبرقی تمیز کنید. تمامی بخش ها شامل بدنه، شکاف ها و درزهای پارچه، کوسن ها و … را جارو بکشید. جاروبرقی به طرز شگفت انگیزی گردغبار روی مبل را جمع‌آوری کرده و در نظافت طولانی مدت آن موثر است.

تمیز نگه داشتن مبل روشن با استفاده از کاور

شاید از آن دسته افرادی باشید که علاقه مندید مبل های خود را بدون روکش نگه دارید و از زیبایی آن استفاده کنید. ولی بد نیست بدانید امروزه با استفاده از کاورهای متنوع و بسیار شیک موجود علاوه بر تمیز نگه داشتن مبلمانتان میتوانید هرچند وقت یکبار تغییر دکوراسیون زیبا و ارزان در منزل خود ایجاد کنید.

حتی با کمی حوصله خودتان میتوانید با قیمت بسیار پایین کاورهای زیبا بدوزید. ما در بخش دیگری چند روش آسان دوخت کاور مبل را بیان کرده ایم. بد نیست نگاهی به آن بیاندارید و ویدئوهای آموزشی دوخت روکش مبل را ببینید.

تمیز کردن مبل سفید پارچه ای

جهت تمیز کردن مبل پارچه ای سفید مراحل زیر را دنبال کنید

نظافت با جاروبرقی

با استفاده از جاروبرقی تمامی گرد غبار روی مبل را تمیز کنید. در صورت باقی ماندن در حین فرآیند شستشو تبدیل به گل شده و باعث لکه دار شدن مبلمان میشود.

لکه ها را تمیز کنید

حال نوبت به از بین بردن لکه روی مبل سفید است. برای از بین بردن لکه آب میوه یا چایی میتوانید کمی جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و خمیر جوش شیرین درست کنید. سپس با پارچه تمیز آن را روی مبل بمالید و بعد از ده دقیقه جمع آوری کنید. اگر لکه آب میوه تازه از مکی نمک روی آن بپاشید و بعد از چند دقیقه روی آن را کمی با ناخن بتراشید. همچنین نشاسته ذرت در جذب رطوبت فوق العاده عمل میکند. اگر لکه چربی یا روغن دارید کمی نشاسته ذرت روی آن بپاشید. ۱۵ دقیقه صبر  کنید و سپس با جارو برقی تمیز کنید.

ما در انتهای آموزش شستن مبل با وایتکس جدول نسبتاً کاملی را آورده ایم و بهترین شوینده های خانگی را با توجه به نوع لکه که میتوانند جایگزین وایتکس شوند را ذکر کرده ایم. اگر لکه های زیادی روی مبل است نگاهی به انداخته و بهترین شوینده را انتخاب کنید.

آماده کرده ماده شوینده

یک چهرم فنجان شامپو فرش را با یک فنجان آب مخلوط کنید. به هم بزنید تا به حد کافی کف کند. در صورت رقیق بودن کمی شامپو فرش اضافه کنید.

مبل را تمیز کنید

یک تکه اسفنج یا پارجه نخی با قدرت جذب بالا بردارید و با کف ایجاد شده مبل سفید را تمیز کنید. دقت کنید که از کف موجود استفاده کنید نه از مایع زیر آن. اینکار باعث میشود حداقل آب به پارچه مبل رسیده و آب زیاد لایه های زیر پارچه را مرطوب نکند. هر نیم متر یا یک متر مربع را که تمیز کردید با پارچه جذاب دیگری خشک کنید.

مجدداً از جاربرقی استفاده کنید

دوباره تمام مبل را جارو بکشید. این کار باعث میشود اگر کف یا پودر شوینده ای در درزهای مبل باقیمانده جمع‌آوری شود.

چند نکته

  • از آب با دمای مناسب استفاده کنید. تا زمانی که با لکه خون و یا دیگر لکه های آنزیم دار مواجه نیستید نیازی به آب گرم نیست و با آب سرد تمیز کنید. اگر لکه خون یا دیگر لکه های مبتنی بر آنزیم را دیدید میتوانید از آب گرم استفاده کنید.
  • هرگز در هنگام تمیز کردن با پارچه لکه را پخش نکنید. بلکه از بیرون لکه به سمت داخل و به صورت ضربه ای تمیز کنید.
  • گاهی تکرار بسیار موثر است. اگر در هنگام تمیز کردن یک لکه خاص به نتیجه دلخواه دست نیافتید، ناامید نشده و مجدداً مراحل را تکرار کنید.

نحوه نگهداری و تمیز کردن مبل سفید چرمی

مبل های چرمی سفید مظهری از تجمل، مدرنیته و ظرافت در کنار هم هستند. مبل چرمی سفید در کنار دیوارهایی با رنگ خاکستری روشن و یا استخوانی جلوه‌ ای خاص دارند. میتوانید این مبل ها را با کوسن هایی با رنگ روشن بسیار زیباتر کنید.

ولی تمیز کردن مبل سفید چرمی احتمالاً چالشی است که مانند سایر مبل های رنگ روشن در هنگام خرید آن فکر شما را مشغول میکند. ولی نگران نباشید برای تمیز نگه داشتن مبل چرمی راه های زیادی وجود دارد و ما نیز در بخش های گوناگون ایران تی اس ام آنها را بیان کرده ایم.

تمیز کردن مبل چرمی سفید با مواد خانگی

اولین نکته جهت تمیز نگه داشتن مبل چرمی با رنگ روشن، نظافت منظم و هفتگی آن است. به طور منظم مبل را با پارچه میکروفایبر تمیز کنید و گرد و غبار آن را بگیرید. هفته ای یک بار با استفاده از جاروبرقی آشغال ها و ذرات ریز را از شکاف های آن جمع‌آوری کنید. در ادامه بهترین شوینده های خانگی را برای از بین بردن لکه ها روی مبل چرمی سفید مرفی میکنیم.

مواد خانگی مناسب برای از بین بردن لکه روی چرم سفید

سرکه و صابون: چند قطره سرکه و چند قطره صابون مایع را در با کمی آب مخلوط کنید. دستمال پارچه ای را با محلول مرطوب کرده و به روی لکه ها بمالید. سپس با دستمال خیس محل را تمیز کرده و در نهایت خشک کنید. دستمال را بیش از حد مرطوب نکنید. زیرا محل با آب اشباع شده و این امر برای چرم مفید نیست.

روغن زیتون و سرکه: نصف فنجان روغن زیتون و یک چهارم فنجان سرکه را در ظرف اسپری بریزید. روی لکه ها بپاشید. ۵ دقیقه صبر کنید و در نهایت تمیز کنید.

روغن زیتون و سرکه ترکیب مناسبی برای تمیز کردن مبلمان چرمی میباشد.

نکته: به هیچ عنوان از سفید کننده ها مانند وایتکس و … و همچنین آمونیاک برای تمیز کردن چرم سفید استفاده نکنید. زیرا باعث آسیب زدن به آن میشود.

تمیز کردن لاک ناخن: پنبه را با کمی استون آغشته کنید. روی لکه را تمیز کنید. دقت کنید که لکه را مالش ندهید زیرا باعث بخش شدن آن میشوید. از بیرون به داخل و به صورت ضربه ای تمیز کنید. در نهایت با کمی آب صابون محل را تمیز و خشک کنید.

لکه روغن: مقداری جوش شیرین و یا نشاسته را روی لکه روغن یا چربی بریزید. به آرامی مالش دهید. چند ساعت صبر کنید و در نهایت با یک دستمال تمیز پودر را جمع‌آوری کنید.

خمیر دندان: ابتدا محل را کمی مرطوب کنید. بیش از حد خیس نکنید. کمی خمیردندان ساده روی محل لکه بمالید. با مسواک نرم به آرامی مالش دهید. سپس محل را با پارچه مرطوب تمیز کنید و با پارچه دیگری خشک کنید.

نگهداری مبل  چرم

استفاده منظم از واکس و نرم کننده های چرم بسیار مقید است. این مواد رطوبت لازم را به چرم میرسانند. باعث جلای آن میشود و تا حدی از ایجاد لکه های جدید جلوگیری میکنند. همچنین روند زرد شدن مبل چرمی سفید را که بدلیل فرآیند اکسیداسیون پیش میاید را بسیار کند میکنند. جهت آشنایی با شیوه کار آن  را بخوانید. ما در آن قسمت علاوه بر نحوه استفاده از نرم کننده چرم بهترین روش تعمیر ترک چرم را نیز توسط خود شما بیان کرده‌ایم.

کلام آخر

ما در بخش بهترین روش های تمیز کردن مبل سفید را بیان کردیم. ولی باز هم تاکید میکنیم که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. جهت داشتن مبل هایی همیشه تمیز با عمر طولانی نظافت منظم و هفتگی بسیار موثر است. همچنین در صورت ایجاد هرگونه لکه درنگ نکنید و بلافاصله با ایتفاده از روش های بالا آن را از بین ببرید.

همچنین فراموش نکنید که ما در مجموعه ایران تی اس ام برترین متخصصان مبل شویی را در شهر محل سکونت شما عزیزان معرفی میکنیم. ایشان با قیمت مناسب مبلمان شما را دوباره زیبا میکنند. در صورت تمایل به بخش مراجع فرمایید.

در بین انواع مبلی که در بازار عرضه می‌شود مبل های چرمی طرفداران زیادی دارند و جذابیت این مبل‌ ها برای خیلی از افراد تکرار نشدنی است. خیلی از افراد بعد از مدتی که از این مبل ها استفاده می کنند برای اینکه آنها را تمیز کنند و شست‌وشو کنند معمولا با مشکل مواجه هستند و نمی دانند که بهتر است از چه روشی استفاده کنند که هم تغییر در ظاهر ایجاد نشود و هم به روکش مبل آسیبی نرسد.

 چند ترفند نگهداری از مبل چرمی و نکات تمیز کردن آن

مبلمان چرم به سبب زیبایی که دارد و فضای لوکسی که به وجود می آورد، از دیرباز طرفداران بسیاری داشته و دارد. اما مبل چرم نسبت به مبل پارچه‌ ای بافتی حساس تر داشته و نیاز به نگهداری بیشتری دارد. ما در این مطلب با بررسی چند ترفند نگهداری از مبل چرمی، تلاش می کنیم به خوانندگانمان کمک ‌کنیم که بتوانند مبلمان چرم شان را به مدت طولانی استفاده نمایند.

مبلمان چرمی و نکات نگهداری

عموما مبلمان چرمی به دلیل شکیل و زیبا بودن، محبوب است. یادگیری چند ترفند نگهداری از مبل چرمی می تواند به عمر طولانی مدت و دوام بیشتر این کالای لوکس و پر طرفدار کمک کند.  مبلمان چرمی علی رغم ظاهر زیبا و قیمت بالا، به نسبت انواع دیگر مبلمان پارچه ایی به نگهداری و مراقبت بیشتری نیاز دارد. چرا که امکان خراشیدگی و پوسته پوسته شدن و خرابی پارچه ی چرمی زیاد است.

با استفاده از واکس چرم می توان به افزایش دوام و زیبایی و جلوگیری از ترک خوردن و پوسته دادن پارچه ی چرم کمک کرد. اما شما برای نگهداری از مبلمانتان علاوه بر واکس به روش های درست برای تمیز کردن مبل چرم نیز نیاز دارید. به همین منظور، سازندگان مبلمان چرم، معمولا دستورالعمل هایی را در قالب برچسب در کنار مبلمان برای نگهداری صحیح از آن‌ ها قرار می‌دهند که شامل مواردی در خصوص نگهداری و تمیز کردن این گونه از مبلمان می‌ باشد. بهتر است پیش از هر تمیزکاری و استفاده از هر ماده بر روی سطح مبلمان چرمی، این برچسب ها را مطالعه کنید.

توجه داشته باشد هرگز نباید هر مواد شیمیایی یا شستشو دهنده ایی را بدون بررسی و تحقیق و مطالعه ی برچسب مذکور، بر روی مبلمان چرم استفاده کنید. در این مقاله با طرح چند ترفند نگهداری از مبل چرمی، با جزییات، به توضیح موارد مهم در این زمینه خواهیم پرداخت.

اصلی ترین موارد در نگهداری مبلمان چرم

    دور بودن مبل چرم از منبع گرما: یک نکته ی اساسی و مهم در مبحث چند ترفند نگهداری از مبل چرمی این است که مبلمان چرم همواره باید دور از سیستم تهویه و منابع گرمایشی مثل بخاری، شومینه، رادیاتور و نیز نور مستقیم خورشید قرار بگیرند. قرار گرفتن مبل در معرض تابش مستقیم نور و گرما باعث ترک خوردگی پارچه ی چرمی می‌شود. پس حدالامکان باید تلاش شود که مبل چرم دور از پنجره هایی که نور را مستقیم می تابانند قرار بگیرند.

    تمیز کردن سریع و مداوم لکه ها: به شکل متناوب و یه صورت هفتگی مبلمان چرمی‌ تان را با دستمال تمیز کنید. بهتر است از پارچه‌ های میکروفایبر برای پاک کردن لکه ها استفاده کرد. در ادامه ی مطلب چند ترفند نگهداری از مبل چرمی باید بگوییم که پاک کردن آلودگی و گرد و خاک و غبار از روی مبلمان چرمی اقدامی پیشگیرانه در نگهداری مبلمان چرم منزل تان محسوب می شود، پس نباید از آن غافل شوید.

مرطوب کردن دستمال با آب مقطر برای از بین بردن لکه ‌های مقاوم نیز راهکار کاربردی دیگری در این زمینه است. اما توجه کنید که برای تمیز کردن سطح مبلمان چرمی، از خیس کردن بیش از حد دستمال بپرهیزید. نکته ‌ی دیگر لطافت یا زبری دستمال است. توجه کنید که از دستمال های نرم جهت پاک کردن مبل استفاده کنید. از هیچ گونه برس یا فرچه ایی به هیچ وجه بر روی سطح مبل چرمی استفاده نکنید زیرا باعث خراشیدگی و خراب شدن چرم مبل می شود.

برای لکه ‌ها غیر مرطوب، از مخلوط پودر صابون و مقداری آب گرم استفاده می شود. ولی استفاده از محلول صابون در طولانی مدت توصیه نمی شود چرا که باعث آسیب به پارچه چرمی و ایجاد ترک های ریز در چرم می‌ شود. توجه به این نکته بسیار با اهمیت است که چنانچه لکه قدیمی یا عمیق باشد، باید به سرعت وارد عمل شوید و جهت پرهیز از آسیب بیشتر به مبلمان چرم تان، از فردی که تجربه و تخصص کافی در این حرفه را دارد کمک بگیرید چرا که در چنین مواردی ممکن است عملکرد خودسرانه منجر به خرابی بیشتر پارچه گردد.

    استفاده از اسپری های مخصوص چرم: یکی دیگر از چند ترفند نگهداری از مبل چرمی، استفاده از اسپری ها و پاک‌ کننده ‌های مخصوص مبلمان چرم که در بازار وجود دارند می باشد. زیرا همان گونه که مطرح شد، شوینده ها و اسپری‌ های چند منظوره و یا محلول هایی که حاوی انواع سفید کننده ها هستند آثار مخربی بر روی چرم به جا می گذارند، بنابراین از آن ها بر روی سطح مبلمان چرمی‌ تان استفاده نکنید.

اسپری های مخصوص مبلمان چرم موادی هستند که می توانید هر چند ماه یکبار بر روی مبل چرمی استفاده کنید. این اسپری های مخصوص جلا دهنده که عملکردی همچون واکس دارند و به ترمیم رنگ در قسمتهایی از مبل که کم رنگ تر شده اند می پردازد، باعث برگشت حالت نرمی و انعطاف به چرم نیز می شوند. استفاده از روغن زیتون و پارافین نیز جهت برق انداختن و نرم نگه داشتن مبل چرمی و نیز جلوگیری از ترک خوردگی مبلمان رایج است.

چند نکته ی کوتاه و کاربردی

    هر زمان که نوشیدنی یا مواد خوراکی روی مبلمان چرمی ریخت، تلاش کنید که در سریع ترین زمان ممکن آن را پاک نمایید. ماندن لک روی سطح چرم باعث نفوذ لک به بافت پارچه ی چرمی و ماندگاری بیشتر لکه می شود.

    یکی از ترفندهای مهم در میان چند ترفند نگهداری از مبل چرمی، شناخت نوع چرم پیش از خرید مبلمان است. حد الامکان از انواع چرم با کیفیت و از مراکز معتبر و خوشنام مبلمان تان را خریداری کنید. معمولا چرم های تیره رنگ با سطحی یکنواخت، جنس مقاوم تر و در عین حال نرم تری دارند. در حالی که چرم هایی که دانه و لک بر روی سطح خود دارند، کیفیت بالایی ندارند.

    حتما چند بار در ماه، پیش از تمیز کردن مبلمان چرمی با هر ماده ایی، آن را به خوبی و با دقت جارو بکشید. درز ها و زیر و بالای مبل، زیر کوسن ها یا نشیمن گاه های مبلمان چرم را با جاروی برقی به آرامی جارو بکشید و مراقب باشید که سر جارو باعث خراشیدگی یا آسیب به بافت چرم نشود.

    قسمت های نشیمنگاه مبلمان چرم را سالم و عاری از فرو رفتگی نگه دارید. چنانچه مشاهده کردید که قسمت نشیمن یا حتی کوسن ها دچار افت یا فرورفتگی شده اند، قبل از اینکه میزانش بیشتر شود، آن  را ترمیم و بازسازی و داخل شان را پر کنید. این عمل باعث می شود که ظاهر شکیل مبلمان، حفظ شده و از آسیب پیش از زیاد شدن، جلوگیری شود.

دکمه بازگشت به بالا