ایران کسب و کارعمومی

چگونه معماری مدرن را در طراحی ویلا خود به کار ببریم؟

طراحی ویلا مدرن

در چارچوبی پرزرق و برق از طراحی معماری، تلفیق طراحی ویلا با معماری مدرن چیزی کمتر از شگفت‌انگیز نیست. این تلفیق کامل، زیبایی کلاسیک ویلای سنتی با سادگی و بینش نوآورانه عناصر معماری معاصر را ترکیب می‌کند. اما چه چیزی باعث این زیبایی می‌شود و چگونه می‌توانید اصول طراحی مدرن را در ویلا خود به کار ببرید؟ بیایید در پیچیدگی‌های این مفهوم جذاب غوطه ور شویم.

حال در این مطلب گروه معماری مهندس متینه درویشیان یکی از بزرگ ترین تیم های طراحی ویلا مدرن و کلاسیک در ایران در کنار شماست تا از صفر تا صد و هر آن چه که شما در خصوص طراحی ویلا مدرن لازم دارید را در اختیارتان قرار دهد. در ادامه تمامی نکاتی که کارفرما محترم در رابطه با طراحی و ساخت ویلا بداند مطرح می کنیم. یکی از ویلاهایی که بسیار امروزه رواج یافته و مورد محبوبیت مردم قرار گرفته است ویلا مدرن می باشد.

شاید برایتان سوال شود که چرا این سبک بسیار محبوب شده است؟ مگر چه امکاناتی را با خود به همراه دارد که مردم نسبت به دیگر سبک های ویلا سازی این سبک را بیشتر می پذیرند؟ در واقع برای پاسخ به این سوال باید گفت که سبک مدرن در ویلا سازی نه تنها عناصری را به خود اضافه نکرده است بلکه با حذف برخی از المان ها، عناصر و ویژگی ها باعث مقبولیت شده است.

در واقع در تعریف سبک مدرن در ویلا سازی، ساده بودن و بی آلایش بودن این سبک مد نظر قرار می گیرد.  خطوط صاف، استفاده از اشکال و حجم های مربع شکل، خطوط موازی، استفاده از رنگ های خنثی و… از ویژگی های منحصر به فرد این سبک و معرف سبک مدرن در طراحی ویلا می باشد. دکوراسیون داخلی بنا نیز بدین گونه طراحی می شود.

اصول طراحی پلان ویلا | اصول طراحی ویلای دوبلکس

طراحی ویلا مدرن به صورت تخصصی

امروزه در فضای رسانه مخصوصا فضای مجازی ما بسیاری از افراد را مشاهده می کنیم که بدون هیچ گونه سابقه اجرایی فعالیت های طراحی معماری انجام می دهند. بی شک این گونه افراد یا دوره آموزشی خاصی را گذرانده اند یا اینکه فارغ التحصیل رشته های معماری هستند.

در صورتی می توان طراحی تخصصی ویلا مدرن را انجام داد که علاوه بر داشتن دانش و علم، تجربه کافی در این زمینه وجود داشته باشد. بنابراین طراحی ویلا مدرن حتما می بایست توسط یک تیم حرفه ای صورت پذیرد تا بتوان گفت که طراحی ویلا مدرن به صورت تخصصی و علمی صورت گرفته و تمامی استاندارد های لازم را دارا می باشد.

زمانی که صحبت از ویلا سازی می شود بی شک آرامش، آسایش و طبیعت زیبا ذهن هر انسانی را به خود مشغول می کند. طراحی ویلا نیز معمولا در دل طبیعت صورت می گیرد. در طراحی تخصصی ویلا مدرن علاوه بر اینکه می بایست محل قرار گیری ویلا و زمین آن مورد بررسی قرار بگیرد، باید ویژگی هایی مانند متراژ زمین و نیاز های کارفرمایان که شامل المان ها، ویژگی های فنی، استخر و… می باشد نیز مورد توجه قرار بگیرد. بی شک این صورت پذیرفتن این امر می بایست توسط یک تیم حرفه ای و تخصصی صورت پذیرد بنابراین مهم ترین کار فرمایان قبل از طراحی ویلا مدرن، پیدا کردن یک تیم تخصصی و با تجربه در زمینه طراحی ویلا می باشد.

طراحی تخصصی ویلا نیازمند بررسی دقیق محیط ساخت آن است. این که ویلا شما قرار است در جنگل ساخته شود یا کنار دریا در طراحی آن تاثیر می‌گذارد! در هر صورت بررسی محیطی پروژه قبل از انجام هر کاری جز وظایف اصلی تیم سازنده آن می‌باشد. امروزه در طراحی تخصصی ویلا ها از تکنولوژی ها و ابزارهای جدیدی با استانداردهای بین المللی استفاده می‌شود. استفاده از سیستم‌های امنیتی پیشرفته‌، سیستم تهویه مطبوع هوشمند، نورپردازی های خارق العاده و غیره از جمله امکاناتی هستند که باید از یک تیم با تجربه طراحی و ساخت انتظار داشته باشید.

در پایان لازم است یادآوری کنیم که طراحی تخصصی ویلا شما و ساخت آن باید بدست افراد توانا و با تجربه بالا صورت بگیرد. مهمترین دغدغه آنها باید ارائه خدمات با کیفیت و استانداردهای بین المللی و همچنین استفاده از ابزارهای مدرن برای کاهش هزینه‌های نهایی شما باشد.

درک جذابیت معماری مدرن در طراحی ویلا

·         ژنتیک معماری مدرن

معماری مدرن چیز بسیار بیشتری از یک روند طراحی ساده است؛ این هنر نمایانگر روح زمان ماست. این همه درباره خطوط ساده، زیبایی حداقلیست و استفاده نوآورانه از مواد است. یک طراحی ویلا را تصور کنید که دارای پنجره‌هایبزرگ شیشه‌ای، فضاهای باز بادوام و جریانی بی‌درز بین داخل و خارج است. این همان جوانه معماری مدرن است.

·         جذابیت بی زمان ویلاها

ویلاها، از سوی دیگر، تاریخی غنی دارند که به امپراطوری روم بازمی‌گردد. آنها خانه‌های شهرکی بزرگی برای تفریح بودند که اغلب دارای باغ‌های فراوان و امکانات لوکس بودند. ویلا مدرن همچنان این حالت از اصیل را حفظ می‌کند، اما با تغییرات معاصر تا موردپسند جامعه کنونی باشد.

اتحاد هماهنگ ویلا و معماری مدرن

·         جایی که قدیم با جدید از هم می‌گذرند

تلفیق بزرگ‌منظری ویلای سنتی با زیبایی‌های جدید معماری مدرن یک سبک معماری منحصربه‌فرد است که هم به لحاظ لوکس بودن و هم به لحاظ عملی بودن می‌باشد. تصور کنید: یک ویلا بزرگ با طرح زمینه باز، پنجره‌های بلند و یک طراحی داخلی مینیمال و خاص . ترکیب بهترین موارد در یک ویلا ، موافقید ؟

·         عملکرد مقابل زیبایی

یک ویلا مدرن ، فرم عملکرد را دنبال می‌کند. این بدان معناست که هر عنصر طراحی برای مجموعه ، براساس عملکرد آن به فضا اضافه می‌شود. به عنوان مثال، یک سقف بلند، نه تنها برای نمایش است؛ بلکه احساس راحتی فضا را ایجاد می‌کند و به نور طبیعی فرصت کافی برای تامین نور داخلی میدهد.

هدف از طراحی ویلا چیست؟

سوالی بسیار کاربردی و به جاست که هدف ما از طراحی ویلا چیست؟ زیرا بسیاری از افراد غیر حرفه ای معتقدند که ساختن یک ویلا با داشتن طرحی ذهنی می توان سازه دکوراسیون محوطه سازی و…. را انجام داد. اما دیدگاه حرفه ای و اصولی کامل عکس این قضیه را نشان می دهد. به طور کلی می توان گفت که هدف طراحی کنار هم قرار دادن تمامی عناصر و موارد تشکیل دهنده بنا با اصول و قوانین می باشد که در نهایت منجر به ایجاد یک بنای کامل، شاخص و منظم می شود.

بسیاری اوقات، عدم وجود در طراحی ویلا باعث سردرگمی و نادیده گرفتن اهمیت آن می شوند. طراحی پلان ویلا همانند مصالح بسیار مهم در ساخت ویلا مدرن می باشد. حال برای اینکه بدانید اهمیت و چه اهدافی باید برای طراحی ویلا مدرن در نظر گرفته شوند برایتان شرح می دهیم:

  • در قدم اول وقتی صحبت از ویلا می شود فضای زیبا و محیط آرام آن ذهن هر شنونده ای را به سمت خود سوق می دهد. بنابراین زیبایی محیط یکی از اهداف مهم در طراحی ویلا مدرن می باشد.
  • دیگر هدفی که در طراحی ویلا مهم است استفاده از عناصر طبیعی می باشد. بنابراین عناصر طبیعی مانند درخت، سنگ و… می تواند هدف دیگری در طراحی باشد که ویلا ما بتواند با محیط جغرافیای خود همگونی داشته باشد که معمولا در سبک های سنتی و کلاسیک می توان این هدف را بسیار مهم برشمرد.
  • سومین هدف طراحی ویلا، ایجاد سازه ای استاندارد است. نه تنها در معماری ویلا درهر نوع معماری اگر طرح از پیش معرفی شده با دانش و اصول استاندارد نباشد مطمئنا سازه نهایی غیر قابل استفاده و ایمن نخواهد بود.

تأثیر طراحی ویلا با معماری مدرن

·         افزایش ارزش ملک

درج معماری مدرن در طراحی ویلا شما می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای ارزش ملک شما را افزایش دهد. ویلای‌های معماری مدرن به دلیل زیبایی منحصربه‌فرد و ویژگی‌های عملی خود در تقاضا بالایی قرار دارند. بنابراین، سرمایه‌گذاری در چنین طراحی‌ای بازدهی قابل توجهی را به ارمغان می‌آورد.

·         ارتقای سبک زندگی

ویلا با معماری مدرن می‌تواند به طور قابل توجهی سبک زندگی شما را ارتقا دهد. طرح زمینه باز، تشویق به تعامل اجتماعی را دارد، در حالی که وجود نور طبیعی فراوان و ارتباط با فضای بیرونی به بهبود روحیه و آرامش شما کمک می‌کند.

انواع سبک های مورد استفاده در طراحی ویلا

هر چند که در بخش ما صرفا در خصوص طراحی ویلا مدرن صحبت می کنیم اما خالی از لطف نیست تا نگاهی گذرا به سایر سبک های معماری نیز بیاندازیم. به طور کلی سبک هایی که در طراحی ویلا ها استفاده می شوند علاوه بر سبک پر طرفدار مدرن می توان به سبک های کلاسیک، نئو کلاسیک، سنتی، مینیمال، روستایی و… اشاره کرد که به طور خاص هر سبک شرایط خود را در طراحی دارا می باشد به همین دلیل نامی خاص را برای خود ثبت کرده است

طراحی ویلا با سبک کلاسیک؛ سبک کلاسیک از جمله سبک های پر طرفدار ایرانی می باشد که از لحاظ محبوبیت رقابت تنگانگی با سبک مدرن دارد سبک کلاسیک همانطور که از نام آن پیداست سبکی از گذشته و معماری های با شکوه می باشد گاهی اوقات از این نوع سبک با عنوان سبک رومی نیز یاد می کنند.

فارغ از کلیات بیان شده سبک کلاسیک از جمله سبک های با ابهت می باشد که جلال و جبروتی خاص به بنا می بخشد. مصالح پر کاربرد این سبک برای سازه سنگ ها می باشند و از نمایی کاملا سنگی برخودار است. از ویژگی های بارز این سبک می توان به وجود تقارن، تناسب و نظمی هماهنگ در انواع بخش های سازه اشاره کرد. همچنین در صورتی که ویلا ها به صورت باغ ویلا باشند این نظم نیز به محوطه سازی باغ ویلا ها نیز منتقل می شود.

و اما در نهایت سبک های معماری به سراغ سبکی برویم که هدف ما در این مطلب می باشد یعنی سبک مدرن، سبکی پر طرفدار که کلیاتی از آن را در ابتدای مبحث مطرح کردیم.

سبک مدرن سبکی است، ساده گرا و که از احجام مختلف و راست گوشه بسیار استفاده می کند. این نوع سبک علاوه بر سادگی و زیبایی که در نمای خود دارد از فضای داخلی بزرگ، ساده و بسیار دلنشینی برخودار می باشد.

سبک مدرن ویژگی هایی دارد که نمی توان آن ها را به راحتی در سایر سبک ها احساس کرد. از جمله این ویژگی ها می توان اخلاص و سادگی بنا، روشنایی خارق العاده بدون تابش نور مستقیم، گستردگی، خلوتی، آرامش به همراه آسایش اشاره کرد. این ویژگی ها در کمترین سبک هایی را می توان مشاهده کرد آن هم نه به صورت یک جا و کامل.

پنجره ها بزرگ  و قدی مخصوصا در باغ ویلا ها که به سمت باغ طراحی می شوند جلوه ای بسیار زیبا به ویلای مدرن می بخشد.

دکمه بازگشت به بالا