عمومیایران کسب و کار

راه اندازی سرور مجازی

بررسی مراحل راه اندازی سرور مجازی

اگر از دسته افرادی هستید که در حال حاضر از سرویس هاست اشتراکی یا (Shared Hosting) استفاده می‌کنید و از محدودیت‌های این سرویس خسته شده‌اید یا نیاز به افزایش پهنای باند دارید و از طرفی هزینه‌های خرید سرور فیزیکی را ندارید، بهترین راه منتقل شدن به سرور‌های مجازی اختصاصی یا همان VPS‌ها است. انتقال از سرویس هاست اشتراکی به سرور‌های مجازی اختصاصی راهی بسیار ساده است و تنها چالشی که در پیش دارید یاد گرفتن راه اندازی VPS است. البته اگر قبلا با دستورالعمل‌های این نوع سرور‌ها آشنایی داشته باشید کار شما به مراتب آسان‌تر می‌شود. با ما همراه باشید تا در ادامه مراحل راه اندازی یک سرور اختصاصی مجازی را به شما توضیح دهیم.

مراحل راه اندازی یک سرور مجازی اختصاصی به چه شکلی است؟

اگر بخواهیم مراحل ساخت یک سرور مجازی اختصاصی (VPS) را در اختیار شما قرار دهیم باید به مراحل زیر اشاره نماییم:

  • ورود به VPS از طریق SSH
  • به روز رسانی سرور VPS
  • ساخت پروفایل و نام کاربری جدید و مشخص کردن حدود اختیارات آن
  • فعال سازی اخذ تاییدیه
  • راه اندازی و استفاده از دیواره آتش برای سرور اختصاصی مجازی

البته نیاز است که قبل از ارائه توضیحات در رابطه با مراحل ایجاد سرور مجازی اختصاصی، دلایل نیاز به پیکربندی این نوع سرویس‌های هاستینگ و میزبانی بپردازیم.

علت نیاز به پیکر بندی سرویس VPS یا سرویس مجازی اختصاصی چیست؟

اگر توجه کرده باشید، بعد از ثبت نام و خریداری سرویس‌های مختلف، تمامی ابزار‌هایی که نیاز دارید از جانب سرویس دهنده هاستینگ به صورت شسته و رفته در اختیار شما قرار خواهد گرفت. برای این که بیشتر با موضوع آشنا شوید باید به سرویس‌های میزبانی اشتراکی اشاره کنیم که بلافاصله بعد از خریداری و وارد شدن به اکانت خود با یک پنل مرتب و چیدمان شده برای حساب کاربری که ایجاد کرده اید مواجه خواهید شد.

پنل‌های کاربری که به این صورت در صفحه کاربری قرار می‌گیرند به منظور دسترسی آسان و ساده‌تر استفاده کنندگان به قابلیت‌های سرور طراحی شده اند. اما به دلیل اینکه در سرویس‌های اشتراکی، منابع در اختیار چند کاربر قرار می‌گیرد، دسترسی‌ها بسیار محدود هستند. اما در سرویس هاستینگ مجازی اختصاصی شما به تمامی منابع و محیط سرور دسترسی دارید. معمولا نیز سرویس دهنده تنها از نرم افزار‌های پایه برای راه اندازی اولیه محیط استفاده خواهند کرد و به این ترتیب باید موارد دیگری نیز برای شروع فعالیت خود در VPS را آموزش دیده باشید.

مراحلی که برای آماده سازی سرور VPS نیاز است شامل موارد زیر هستند:

  • باید برای زمان شروع فعالیت خود و استفاده از VPS تصمیم گیری نموده باشید.
  • یادگیری صدور دستورات در محیط سرور و چگونگی اتصال به VPS
  • یادگیری نصب و تعامل با انواع نرم افزار‌های مورد نیاز
  • نحوه پیکربندی حساب کاربری خود و حساب‌های کاربری جدید
  • نحوه بکارگیری و استفاده از دیواره آتش

نحوه تعامل با محیط VPS به چه صورت است؟

در محیط VPS می‌بایست از دستورات command line استفاده نمایید و خبری از برنامه‌های جانبی دارای رابط کاربری زیبا و مدرن نیست. همین موضوع ممکن است در ابتدا شما را با کمی سختی مواجه نماید. اما بهتر است به دلیل ارزشمند بودن مزیت‌های این روش از هاستینگ و میزبانی، هرچه زود‌تر به این نوع از کد زنی عادت نمایید. مشکلی هم از بابت نا آشنایی با دستورات VPS نداشته باشید چرا که با یک جستجوی ساده در سایت‌های مختلف می‌توانید با این دستورات آشنا شوید.

البته امکان استفاده از رابط‌های کاربری و پنل‌های ارتباطی از پیش ساخته شده‌ای نیز وجود دارد که ما پیشنهاد نمی‌کنیم. چرا که استفاده از کد نویسی و command line می‌تواند بدون محدودیت اختیارات و دسترسی‌های شما به منابع سرور را پوشش دهد. البته شما با مراجعه به بخش اجاره سالیانه سرویس‌های اشتراکی مجازی vps می‌توانید اطلاعات کامل تری در خصوص هزینه‌های سرویس‌های اشتراکی به دست آورید.

نحوه راه‌اندازی VPS از طریق SSH

باید بدانید که برای بازدید و مراجعه به یک سایت راه‌های دیگری به غیر از استفاده از مرورگر نیز وجود دارد. اگر بخواهیم مثالی در این رابطه بزنیم باید بگویم که می‌توانید از پروتکل انتقال فایل استفاده نمایید. با استفاده از این پروتکل می‌توانید فایل‌های خود را بر روی سرور آپلود یا ویرایش نمایید. این پروتکل می‌تواند کار شما را راحت‌تر نماید، اما برای اینکه دستورات را نیز بتوانید انتقال دهید نیاز است تا از پروتکل پوسته امن یا SSH استفاده نمایید. بعد از خریداری و ثبت نام شما، میزبان می‌بایست اطلاعات مختلفی مانند آدرس IP، نام کاربری و رمز عبور root حساب کاربری تان را در اختیار شما قرار دهد.

حساب کاربری root حساب کاربری است که اختیارات و دسترسی کامل و بدون محدودیتی را در اختیار دارد و می‌توان گفت که یک administrator است. بعد از شروع استفاده از VPS و وارد حساب کاربری root شدن، در صورتی که پیکر بندی و سیستم عامل VPS شما مبتنی بر یونیکس است می‌توانید با استفاده از command line شروع به دسترسی به سرور خود نمایید.

خدمات نصب سرور و سیستم‌عامل‌های آن

اگر به صورت مستقیم از دیتاسنتر یا شرکت‌های دیگر، سرورهای اختصاصی یا مجازی تهیه کرده‌اید، می‌توانید تمامی مراحل نصب و راه‌اندازی سرور را به متخصصان ما بسپارید.

متخصصان ما پیش از هر کاری برای نصب سرور شما برنامه‌ای دقیق تهیه می‌کنند، سپس سرورها و سرویس‌ها را بر اساس همان برنامه‌ی زمان‌بندی شده نصب می‌کنند. متخصصین ما با مدارک بین‌المللی این توانایی را دارند هر سیستم‌عاملی که نیاز داشته باشید را روی سرور شما نصب و راه‌اندازی کنند.

در دنیای سرورها حملات امنیتی بسیار زیاد است و تقریبا از لحظه‌ای که یک سرور آنلاین می‌شود حملات به آن آغاز می‌شود. به همین دلیل مهم است که پیکربندی امنیتی سرور با دقت انجام شود تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. متخصصان ما پس از راه‌اندازی سرور، بهینه‌سازی‌های امنیتی را روی سرور شما انجام می‌دهد.

ما برای جلوگیری از مشکلاتی احتمالی، سرور را بلافاصله پس از نصب و پیکربندی امنیتی در اختیار شما قرار نمی‌دهیم؛ بلکه ابتدا تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌ها را بررسی کرده و در صورتی که نقصی مشاهده نشد، سرور را به شما تحویل می‌دهیم. کار ما همین‌جا با شما تمام نمی‌شود. حتی اگر در آینده مشکلی برای سرور به وجود بیاید، که به خاطر نقص در مراحل نصب سرور بوده باشد، شرکت ما ضمن رفع ایراد پیش آمده، ضرر وارده به شما را جبران خواهد کرد.

با راه اندازی سرور اختصاصی آشنا شوید!

راه اندازی سرور اختصاصی: امروزه به دلیل توسعه و پیشرفت کسب و کار ها، افراد بسته به نیاز خود به دنبال استفاده از سرور های مختلف هستند. سرور کامپیوتری است با قدرت بالا، که درخواستهای کاربران را پاسخ می دهد و به عبارتی به آنها سرویس دهی می کند. سرور ها انواع مختلفی دارند که در ادامه این مطلب از وبسایت فروشگاه سرور سوییچ، به بررسی انواع سرور ها، آموزش راه اندازی سرور مجازی، راه اندازی سرور اختصاصی و… می پردازیم و شما را در خرید سرور اختصاصی و راه اندازی آن راهنمایی می کنیم.

انواع سرور چیست؟

همانطور که گفته شد سرور ها کامپیوترهای بزرگی هستند که باید دارای سرعت، امکانات و قدرت بالا باشند. وظیفه آنها نگهداری از داده ها و اطلاعات و پشتیبانی از وب سایت شماست. سرور ها انواع مختلفی دارند که شما با توجه به نوع سایت ایجاد شده، میزان اطلاعات و نیاز خود می توانید از میان آنها انتخاب کنید. به طور کلی انواع سرور ها به 3 دسته تقسیم می شوند:

  • سرور اختصاصی
  • سرور اشتراکی
  • سرور مجازی

    سرور اختصاصی:

    سرور های اختصاصی(dedicated server) از انواع سرور ها است که قابلیت، سرعت و امکانات بیشتری نسبت به دیگر سرور ها دارد. اگر قصد راه اندازی وبسایتی گسترده و حرفه ای را دارید، انتخاب سرور اختصاصی برای شما بهترین انتخاب خواهد بود؛ چرا که با راه اندازی سرور اختصاصی، شما تمامی منابع را در اختیار داشته و در نتیجه محدودیتی در استفاده از آن ندارید، کنترل سرور به طور کامل در دست شما بوده و سرعت بالاتری خواهید داشت.

    با انتخاب سرور اختصاصی شما می توانید سیستم خود را بسته به نیاز خود کاملا سفارشی سازی کنید. به عنوان مثال: تعیین مقدار حافظه داخلی، نوع پردازشگر، امکانات امنیتی و اجزای سخت افزاری دیگر، همه در اختیار شماست. این مزیت باعث می شود تا شما بتوانید آزادانه به فعالیت خود ادامه دهید.

    همچنین می توانید در این سرور ها، چندین سایت را مدیریت کرده و خودتان منابع مورد استفاده هر کدام را تعیین و پیکربندی کنید. البته توجه داشته باشید که هزینه راه اندازی سرور اختصاصی نسبت به دیگر انواع خود، ممکن است بالاتر باشد.

    برای راه اندازی سرور اختصاصی، در نظر داشته باشید که به دو صورت امکان راه اندازی دارید:

  1. سرور اختصاصی فیزیکی:

    در این روش شما یک سیستم سرور را به صورت فیزیکی خریداری کرده، راه اندازی سرور فیزیکی خود را انجام داده و در دیتا سنتر قرار می دهید. در این روش تامین فضا، برق مصرفی، خدمات شبکه و اینترنت ، امنیت و… با دیتا سنتر شماست.

  1. سرور اختصاصی مجازی:

    با خرید سرور اختصاصی مجازی، در حقیقت شما یک سرور اختصاصی را اجاره کرده اید، روی آن نرم افزار مجازی ساز نصب شده و از آن استفاده می کنید. در این نوع از سرور اختصاصی، وظیفه نگهداری سرور با ارائه دهنده آن است و شما تمام منابع را دراختیار داشته و آنها را مدیریت می کنید.راه اندازی سرور اختصاصی، سرور مجازی

    دلایل راه اندازی سرور اختصاصی:

  • امنیت: در سرور های اختصاصی امنیت سرور تحت نظارت شما بوده و درصورت بروز هرگونه مشکل می توانید در بالاترین سطح امنیت آن را رفع کنید.
  • سرعت بالا: با داشتن سرعت بالا، صفحه های وبسایت شما در زمان کمتری لود شده و تجربه کاربری بهتری را خواهد داشت.
  • پهنای باند بالا: اگر وبسایتی گسترده و حرفه ای با تعداد کاربران زیاد دارید و به پهنای باند بالا احتیاج دارید، راه اندازی سرور اختصاصی، به دلیل داشتن پهنای باند بیشتر گزینه ای عالی برای شماست.
  • مدیریت افزایش ترافیک: اگر پیش بینی این را دارید که سایت شما پرطرفدار خواهد بود و کاربران زیادی قرار است از وبسایت شما بازدید کنند، سرور شما باید قدرت کافی برای مدیریت ترافیک های ورودی را داشته باشد و دچار قطعی ناگهانی نشود.

    موارد قابل توجه هنگام خرید سرور اختصاصی:

    در هنگام راه اندازی سرور اختصاصی و خرید آن می بایست به برخی موارد توجه کنیم تا بتوانیم مناسب ترین انتخاب را داشته باشیم؛ این موارد را در جدول زیر بررسی می کنیم:

    پردازنده(CPU)   پردازنده مناسب برای سرور می بایست بسیار قوی بوده و باتوجه به نیاز کاربر باید تعداد هسته های آن مشخص شود. پردازشگر های قوی برای سرور ها عمدتا از شرکت Intel هستند.

    حافظه(Memory)          حافظه ها در سرور باید ظرفیت بالایی داشته و متناسب با حجم اطلاعاتی که می خواهید ذخیره کنید باشد. سرور ها معمولا حدود3TB حافظه را پشتیبانی می کنند.

    سیستم عامل(OS)            در ابتدا باید سیستم عامل مورد استفاده در سرور خود را تعیین کنید. به عنوان مثال، میخواهید با ویندوز کار کنید یا لینوکس. استفاده از هر کدام دانش و مهارت مرتبط به خود را نیاز دارد.

    پهنای باند(BandWidth) مقدار پهنای باند با در نظر گرفتن مقدار ترافیکی که سایت شما دارد انتخاب می شود. با توجه به آن، پهنای باند مورد نیاز را می توانید تعیین کنید. البته در آینده امکان افزایش وجود دارد.

    سرور اشتراکی:

    در سرور های اشتراکی(Shared Server)، وب سایت شما به همراه چندین وب سایت دیگر، به صورت اشتراکی از منابع سرور استفاده می کنند. این نوع سرور ها هزینه کمتری داشته و در برخی موارد مقرون به صرفه تر هستند. به همین دلیل اگر شما به تازگی میخواهید وبسایت کوچکی را راه اندازی کنید، این گزینه برای شما مناسب خواهد بود. در این نوع سرور، شما با توجه به میزان استفاده ای که از منابع سرور کرده اید هزینه پرداخت می کنید. مشکل این نوع سرور وجود محدودیت استفاده از منابع، سرعت کمتر و امنیت کمتر است.

    سرور مجازی:

    سرور مجازی(Virtual Server)  یا VPS ، اکثر قابلیت های یک سرور حقیقی را دارا است و فقط دسترسی شما به آنها به صورت مجازی و توسط نرم افزار های ماشین مجازی خواهد بود. در واقع این نوع سرور، یک سرور اختصاصی است که به چندین سرور مجازی تقسیم شده و هریک از آنها به صورت جدا و مستقل در اختیار کاربران قرار دارد. اگر قصد راه اندازی سرور مجازی را دارید، باید بدانید که این نوع سرور هزینه پایین تری نسبت به راه اندازی سرور اختصاصی دارد؛ همچنین امکان مدیریت از راه دور، ارتقای منابع، داشتن ip اختصاصی، محدودیت کمتر و عیب یابی سریع از ویژگی های این نوع سرور محسوب می شود.

دکمه بازگشت به بالا