عمومیایران کسب و کار

بهترین میلگرد چیست؟

چرا باید دنبال بهترین میلگرد باشیم؟ مگر چه تعداد تولید کننده وجود دارند که در حال تولید میلگرد در کشور هستند؟ کارخانه های تولید کننده بسیار زیادی در سر تا سر کشور در حال تولید این کالای استراتژیک و مهم هستند. شاید شما تنها تعداد کمی از آنها را بشناسید و یا اسمشان به گوشتان خورده باشد. مثل ذوب آهن اصفهان و یا امیرکبیر کاشان.

اما باید این را بدانید که طبق آماری غیر رسمی چیزی بالغ بر حدود 70 کارخانه تولید میلگرد در سراسر کشور وجود دارد. در نظر داشته باشید که ابن آمار غیر رسمی می باشد و ممکن است از زمان تحریر این مقاله تا انتشار آن به این تعداد اضافه شده باشد!

چرا تعداد کارخانه های تولید میلگرد انقدر زیاد است؟ همانطور که می دانید قدیمی ترین و بزرگترین تولید کننده فولاد در ایران کارخانه ذوب آهن اصفهان می باشد که در حال تولید مقاطع تخت همچون میلگرد، تیرآهن، ریل و مواردی از این دست در کنار تولید و فروش مواد اولیه تولید یعنی شمش و بیلت می باشد.

این بدین معناست که در ایران برای راه اندازی کارخانه تولید میلگرد نیازی به طراحی کارخانه از مرحله ذوب نیست و شما می توانید به راحتی و تنها با داشتن یک خط نورد مبادرت به تولید میلگرد بنمایید. پس نیازی به هزینه هنگفت و یا فضای خیلی بزرگی برای راه اندازی کارخانه تولید میلگرد نیست.از طرفی کارخانه ذوب آهن اصفهان که تامین کننده مواد اولیه کارخانه های نورد می باشد در فلات مرکزی ایران و در بهترین موقعیت با هزینه حمل تقریبا برابر برای تمامی نقاط کشور واقع شده.

تمامی این موارد در کنار هزینه معقول و حتی پایین انرژی دست به دست هم داده اند تا تعداد کارخانه های تولید کننده میلگرد در ایران بالا برود. اما تولیدات این کارخانه ها با هم متفاوت است؟ باید گفت که طبق قانون و استاندارد تمامی این کارخانه ها موظف به تولید محصولات خود طبق استاندارد تعیین شده برای میلگرد های A2 و A3 می باشند.

تمامی این استاندارد ها هم در آلیاژ، هم در قطر و هم در وزن و طول دارای تلرانس های مجاز در محدوده استاندارد می باشند و همانطور که اشاره شد تقریبا می توان گفت اکثر تولید کنندگان تنها نورد کار هستند و در غالب مواقع مواد اولیه آن ها در حال تامین از طرف کارخانه ذوب آهن اصفهان می باشد. البته لازم به ذکر است که هستند تولید کنندگانی که خود ملزومات ذوب را دارند و موارد اولیه تولید خودشان را استفاده می کنند.

با توجه به چیزی که در بالا گفته شد،اگر قصد پیدا کردن بهترین میلگرد را دارید،در صورتی که تولید کنندگان شاخص بازار (امثال ذوب آهن اصفهان) را کنار بگذارید می توان گفت که شاید بهترین میلگرد، نزدیک ترین میلگرد به شما باشد.زیرا این کارخانه ها تفاوت چندانی در کیفیت نداشته و در صورتی که شما برای تامین کالای مورد نیاز خود دارای وندور و یا محدودیت خاصی نیستید،  بهترین میلگرد، نزدیک ترین آن ها به شماست تا حداقل در هزینه حمل اندکی صرفه جویی بنمایید.

برای مشاهده لیست قیمت میلگرد های روز کشور اینجا کلیک کنید.

لیست میلگرد های داخلی

شاید برای شما سوال باشد که مگر ممکن است در حدود 70 کارخانه میلگرد در ایران وجود داشته باشد؟

بله امکان پذیر است.

بیایید اسم تعدادی از تولید کنندگان شاخص میلگرد در کشور را باهم مرور کنیم:

  1. قطعا در صدر این لیست اسم ذوب آهن اصفهان را باید گذاشت.
  2. اگر بخواهیم در همین محدوه بمانیم کارخانه کویر کاشان را در محدوده شهر کاشان داریم.
  3. اندکی پایین تر از استان اصفهان کارخانه بافق در استان یزد واقع شده است.
  4. پس از آن کارخانه جهان فولاد سیرجان در استان کرمان در حال تولید میلگرد است.
  5. کارخانه شاهین بناب که در استان آذربایجان شرقی.
  6. کارخانه ظفر بناب که در همان استان آذربایجان شرقی در حال تولید میلگرد می باشد و امکان دارد با کارخانه قبلی اشتباه گرفته شود.
  7. کارخانه میانه که آن هم در استان آذربایجان شرقی واقع است.
  8. کارخانه آذر فولاد امین هم در استان آذر بایجان شرقی قرار گرفته است.
  9. کارخانه تولیدی فایکو واقع در استان ززیبای مازندران.
  10. کارخانه تولید میلگرد ابهر که در شهر ابهر و جنوب شرق استان زنجان قرار گرفته است.
  11. کارخانه نیشابور که از مهم ترین کارخانه های شرق کشور می باشد و در استان خراسان رضوی واقع شده است.
  12. شرکت فولاد شاهرود واقع در استان سمنان .
  13. شرکت صبا فولاد زاگرس که از تولید کنندگان میلگررد در استان شهرکرد می باشد.

همانطور که ملاحظه کردید ما تنها تعداد کمی از تولید کنندگان شاخص این کالا را برای شما نام بردیم و توانستیم لیستی 13 عددی از آنها ایجاد کنیم که در حوصله این مطلب بگنجد. پس می بینید که تعداد 70 عدد تولید کننده در سراسر کشور چندان هم غیر منطقی نیست.

کالاساخت، در تمامی مراحل ساخت و ساز کنارتان هستیم.

دکمه بازگشت به بالا